Suzuki SX4 1.9 Diesel Exclusive (2007)

autoreview

Suzuki SX4
Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4 - interieurSuzuki SX4 - interieur

Signalement

UitvoeringSX4 1.9 Diesel Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst81.251 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lak probleem

  • 35.000 km

Als zeer tevreden rijder van deze SX4 kan ik eigenlijk alleen maar een klein probleem melden. Vanaf ongeveer 35.000 km is er een probleem onstaan met de lak bij de tankdop, deze vervaagt heel langzaam bij de rand van de tankopening. Na een bezoek aan de garage en nadat er een expert bij was geweest deze onder garantie opnieuw gespoten. Nu bij km stand 55.000 onstaat dit probleem opnieuw. Volgens de dealer komt dat omdat we "verkeerd" tanken. Wel raar als je al 25 jaar auto rijd, en zo een tiental auto's hebt gehad, dit probleem nooit eerder hebt meegemaakt.
Verder is de lak (Sunlight Copper) super mooi rondom de gehele auto, en ziet er nu na dik twee jaar, een aardig wat kilometers, nog als nieuw uit. De auto is dan ook erg makkelijk te onderhouden. We zijn verder heel tevreden over de auto, en er twee keer mee op wintersport geweest (winterbanden), en de nodige ritjes naar Duitsland, en Frankrijk. Het verbruik ligt in de winter gemiddeld op 1;15.8 en in de zomer 1;16.2."Nadeel" van het gebruik van de auto op de snelweg, is dat hij lekker stil is, en fijner rijd bij een snelheid van 140 km per uur. Mogelijk met de afstelling te maken voor de Italiaanse markt, omdat het hier een JTD diesel motor betreft van Fiat. De complete uitrusting voor een scherpe prijs vind ik een van de hele sterke kanten van deze auto, vooral hij nu sinds januari dit jaar iets in prijs is gedaald. (Voor de Exclusive Diesel)
Verder ben ik erg tevreden over de Suzuki garage waar de auto in onderhoud is. Voordeel van een klein merk, je kan er altijd zo binnen lopen, en bij kleine problemen/vragen helpen ze je meteen weer op weg. De auto is gekocht bij Suzuki garage Oosterhout, en in onderhoud in Breda. Dit heeft mede te maken met de mogelijkheid van de opslag van de winterbanden/wielen.
Totaalbeeld van de auto is verder dat hij redelijk goed in elkaar geschroefd is, en het interieur is vrij rustig gehouden. Al met al een hele fijne auto.

Wacht met smart op de 2.0liter diesel

  • 68.504 km

De SX4 blijft het goed doen. Heb totaal geen problemen, al was het voor de tweede keer een vastzittend achter hoofd steun. Heb zin in een nieuwer exemplaar,maar dan een witte. Alleen de huidige motoren van zowel de Swift als de SX4, kunnen niet meer, kwa zuinigheid tippen, aan de concurrentie. Kom maar op Suzuki met de 2.o liter Turbo diesel, die met zijn verbruik van 4.9 gemiddeld duidelijk een stuk zuiniger is dan mijn huidige 1.9 met een verbruik van 6.1. Ook niet slecht, omdat Suzuki zelf voor deze auto 6.3 op geeft. En dan de Swiftjes, ook deze motoren zijn hopeloos verouderd. Waar wachten jullie toch op met Hybride, en downsize motoren? Eind van deze maand krijgt mijn SX4 een beurt, nieuwe ruiterwisserbladen erop, maken van het achterhoofdsteun, en de winterwielen, met de bijbehorende banden er weer onder. Klaar voor de winter, en de wintersport naar Zwitserland. Met deze banden eronder word de auto echter altijd 0.1 minder zuinig.

Helaas geen Diesels

  • 81.251 km

Ben weer op Skivacantie in Zwitserland geweest. Omdat de weersverwachtingen erg slecht waren de Suzuki eens goed nagekeken. Extra ruitenwisservloeistof, diesel aditief om de injectoren te reinigen en te voorkomen dat de diesel zou bevriezen, ramen en ruitewissers extra gereinigd etc etc. Maar goed ook, het was een slachtveld op de dag dat we vertrokken. Normaal gesproken rijden we naar zwitserland in de winter in een uur of negen, dit keer door besneeuwde wegen, en omleidingen door afgesloten snelwegen vanwege ongelukken er bijna 15 uur over gedaan. De SX4 hield zich dapper, ook al zat de voorzijde vol met ijsafzetting, je kon de nummerplaat niet eens meer lezen. En heel veel profijt gehad van de winterbanden. Alleen de aanjager begon flink te grommen op nog geen 10 kilometer van onze bestemming. Het bleek later een ijsklontje te zijn, die zijn weg naar binnen had gevonden, bij vertrek werkte alles weer normaal. Terug via frankrijk met mooi zonnig weer en ongeveer 9 graden. Nu blijkt maar weer met het beklimmen van de heuvelachtige wegen waarom we ooit voor deze uitvoering van de Sx4 hebben gekozen, met gemak blijft hij versnellen tegen de heuvelachtige wegen, wat een "klimgeit". Het verbruik blijft netjes op 6.1 staan, ongeveer 1 op 16.3. En Suzuki, waar blijft de 2.0 Diesel?
De auto is net uit de garantie, moet weer een beurtje over 4000 kilometer. Was net aan het rondkijken voor een waardige opvolger van de Sx4. Op mijn lijstje staan de Scirocco, de Delta, de Proceed, de Insight en de nieuwe Honda CR-Z. Ook de gefacelifte Sx4 kwam op mijn lijstje voor, maar ik zie in de prijslijsten van Suzuki geen diesels meer staan, helaas.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.