Suzuki Swift 1.3 GTi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik hem zag staan bij een handelaar was ik meteen verkocht, met 2250 euro iets boven mijn budget maar ja, als je iets leuks wil moet je er wat dieper voor in de buidel tasten.
De Swift GTi is een rap bakje met een leuk uiterlijk, ondanks zijn tien jaar oude design heb je niet het gevoel voor gek te rijden met dat uiterlijk.
Dat dubbele uitlaatje staat natuurlijk wel stoer.
De bumpers zijn wel wat verkleurd maar dat komt doordat ze van plastic zijn en de rest van auto uiteraard niet.
Het interieur is in tegenstelling tot het uiterlijk echt wel verouderd, de knoppen en schuifjes zien er allemaal erg goedkoop uit en zo voelen ze ook aan.
Het interieur ie voorin wel lekker ruim en de sportstoelen geven voldoende steun.
De verstelling van de rugleuning werkt niet echt ideaal, de standen zitten wat ver uit elkaar waardoor je niet precies lekker kunt zitten.
In de kofferbak heb ik extra geluidsisolatie gelegd want daar was duidelijk op bespaard.
Het ontbreken van stuurbekrachtiging vind ik wel jammer (misschien een beetje verwend door ouders auto), ook is het gebrek aan opbergruimte een gemis.
Tot de standaarduitrusting behoren: elektrische buitenspiegels (helaas defect) en ramen, hoofdsteunen achterin, sportstoelen, interval ruitenwisser, neerklapbare achterbank en mistlampen.
De versnellingsbak schakelt lekker soepel en doeltreffend in de eerste vier versnellingen, de 5e en achteruitversnelling laten zich ietwat moeilijk inleggen.
Ook merk je tussen de 4e en 5e versnelling niet echt verschil in toerental.
Hierdoor rij je op de snelweg teveel toeren, dit is natuurlijk niet echt comfortabel, maar ja, het is natuurlijk een GTi, dus wie zeurt er dan om het comfort?
Het motortje is lekker pittig en maak een leuk geluidje, een stoere vroammm knalt uit de pijpjes bij hoge toeren.
Bij lage toeren merk je wel een gebrek aan koppel er is dan echt weinig trekkracht voor handen, om lekker te scheuren moet je de motor hoog in de toeren houden.
Bij stevig optrekken verliezen de voorwielen wel regelmatig hun grip, bij nat weer slaan de wielen zelfs in de 3e versnelling nog door.
Een verbruik van 1:16 is te halen als je normaal rijdt.
Dat is echter nog behoorlijk lastig want het motortje is heel opzwepend, even lekker doortrekken werkt namelijk behoorlijk verslavend maar dat weten jullie autoliefhebbers ook wel, in 8,6 seconden schiet je naar honderd kilometer per uur.
De topsnelheid ligt volgens de fabriek op 182 km/uur en dat zit er ook wel in, van 120 tot 150 trekt de auto nog heerlijk.
De wegligging is goed, je kunt hem hard de bocht door smijten, hierbij helt ie nauwelijks over.
Doordat ie zo hard afgesteld is wordt ie op slechte wegen wel wat oncomfortabel.
Ook kun je drempels niet al te hard nemen, dat wordt meteen afgestraft door een flinke klap.
Conclusie: een leuke sportieve auto voor ogenschijnlijk weinig geld maar is dat ook zo...
PROBLEMEN
Want ondanks de (naar mijn idee) redelijke aanschafprijs werd het toch nog een redelijk dure hobby.
Na ongeveer honderd kilometer gereden te hebben na aankoop begon de auto hevig te trillen, wat bleek, de voorwiellagers waren versleten, volgens de dealer “levensgevaarlijk”.
Nou is het zo’n beetje de plicht van een dealer om een handelaar zwart te maken maar toch, het geeft een naar gevoel.
Gelukkig betaalde de handelaar de helft van de kosten en bleef er voor mij 300 euro over.
Drie weken later was ineens de voorpijp kapot, kosten: 150 euro.
Enkele weken daarna startte de auto niet meer, startmotor bleek kapot, dus wat doe je dan als student met bescheiden budget, naar de sloop om een startmotor te halen. Kosten: 35 euro (excl. montage).
Ook doet de computer enigzins vreemd met het toerental, soms zakt het zo ver dat de motor uitvalt.
Andere keren laat ie het toerental heen en weer schieten tussen 1500 en 2000 toeren.
Ook verdwijnt de koelvloeisotf redelijk vlot doordat de radiator niet meer zo goed is.
Ook sloeg de auto wel eens af, na controle van het oliepeil bleek dat alle olie op was gebruikt.
Ik heb geen idee hoeveel olie hij gebruikt maar het is volgens mij meer dan de bedoeling is.
Kleine dingetjes: defect elektrische spiegels, kapot lampje en een lekke band (en een lekke reserveband).
Kosten twee nieuwe banden: 180 euro.
Helaas, de Swift is na 27.000 kilometer ingeruild op een nieuwe Swift 1.3 GLS, een nieuwe auto die meer zekerheden en veiligheid biedt.
De homokineten moesten nog vervangen worden...
Maar ik mis hem toch wel hoor, het GTI-tje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
