Suzuki Swift 1.3 GTi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als enorme autogek heb ik deze auto voor de lol voor erbij gekocht. Vooral ook om mijn andere auto wat te ontzien en hier de grote afstanden mee te rijden. Maar wel voor een beperkt budget. Ik las er altijd al veel goeds over, en aangezien ik al een tijd met het idee speelde van een (relatief) goedkoop doch leuk autootje erbij, hield ik al tijden verschillende modellen bij.
Waaronder dus de Swift GTi omdat deze voor zijn nieuwprijs de snelste was (en is?) in de sprint, hetgeen mij erg aanspreekt.
De 106 Rallye (ph2, 1.6), die ik hiervoor had, heb ik destijds weggedaan omdat hij maar kuren bleef vertonen.
Ik heb alleen nog nooit met zoveel plezier in een auto gereden als in die, ook niet auto’s die een VEELvoud van de aanschafwaarde van die Rallye zijn. De Rallye trek je aan, en heeft heerlijk veel gevoel overal inzitten. Dat wordt echt je vriendje. Dat alles heb je met de Swift wel net wat minder. Deze is ook een stukje ouder dan de Rallye was, en heeft meer kilometers gedraaid.
Mijn Swift ziet eruit zoals hij het mooiste is vind ik,..mooie (15’) lm velgen eronder, sportuitlaat (Sebring) en zwart! Zo zag mijn Rallye er ook ongeveer uit.
Wat valt op: hij klinkt op zijn best en heeft het meest zin tussen de 4000 en 6000rpm. Dat is hoog maar hij kan tot maarliefst 8000rpm!! Hij, mijn exemplaar dus, grijpt enorm hoog aan en het aangrijpen is niet 100% soepeltjes (heb je na de 1e versnelling verder geen last meer van). Bij filerijden in zijn 1 is hij bokkig bij gas loslaten en rustig laten rollen. Stuur vind ik niet geweldig, staat net wat te horizontaal.
Nog de vergelijk met de Rallye, deze Swift is completer met elec ramen/spiegels, sportiever ogende stoelen, mistlampen/verstralers voor, grotere velgen en grotere/bredere banden. Verbruik met de Swift is nog lager dan de Rallye.
De Rallye heeft meer koppel en die kwam dus directer over, zit net iets lekkerder, stuurde net wat lekkerder, meer gevoel. Maar vooral die response op het gas was verslavend. Een rotonde met soms ineens gas erop of in zijn 2 of 3 rechtdoor en dan vlot gas erop en lossen achter elkaar, haha dat was echt lachen, die had er echt goed zin in.
Maar bij de Swift zijn het vooral de zaken die hieronder bij problemen staan die voor het gevoel natuurlijk wel een klein beetje roet in het eten gooien. Hoort er misschien ook wel een beetje bij met ruim 12 jaar oud, dat hij niet HELEMAAL perfect meer is.
Verder genieten hoor, tot 8000 rpm! (al stop ik net over de 7000 toch echt wel).
Comfort: Niet super natuurlijk, beetje straf, vooral rammeliger dan ik gewend ben, bij hobbels, (kofferklep rammelt ook wat geloof ik) maar zeker goed genoeg... ik hou er wel van.
Prestaties: Op papier 8,6 naar de 100, maar dat geven ze op voor de Swift MK1 t/m 3 (de mijne is een MK3, de zwaarste) terwijl daar toch wel gewichtsverschil in zit en er hetzelfde motortje gebruikt wordt. En helemaal na 13 jaar zal hij het waarschijnlijk niet meer halen. Al is hij best lekker vlot in de toeren en zou hij zomaar eens in de buurt daarvan kunnen komen!
Betrouwbaarheid: Wel dus een paar punten die opvallen en die ik liever anders zou zien,... maar er is zo goed mee door te rijden.
Gebruikskosten: Veel lager krijg je het niet volgens mij met 810 kilo, 1:16 gemiddeld (!!), en relatief lage aanschafprijs door leeftijd/km’s.
Update (11-nov-05): Na een paar maanden in de Suzie gereden te hebben moet ik tot nu toe zeggen dat hij me 100% meevalt, ik vind het een erg leuk karretje. Ik heb hem bijna alleen maar voor snelwegwerk gebruikt omdat ik zeer regelmatig een afstand moet afleggen van ruim 100 km enkele reis en daarvoor mijn andere auto wil ontzien. Ik vind hem prima geschikt voor snelwegwerk, bij hogere snelheden maakt ie uiteraard wel wat toeren, maar dat is juist het positieve punt van het ding. Hij komt dan extra soepeltjes over en klinkt lekker (wellicht vooral door Sebring uitlaatje en ander luchtfiltertje?)! Maar afgezien van de al eerder genoemde zaken hebben zich totaal geen problemen voorgedaan. Was bij me vorige 2 autootjes, Puggies, wel anders (Frans he...)!
Update (11-mrt-06): Nog steeds geen problemen. Misschien dat het koppelingsverhaal wat is verergerd. Is vervelend met filerijden. Pas met sneeuw EN file was het ondoenlijk. Hij pakt dan ineens de eerste centimeter koppeling al op en dan slaat ie steeds af. Bij normaal rijden heeft hij die kuren niet en is het geen probleem. Maar bij lange file, en helemaal icm met sneeuw, is het eigenlijk ondoenlijk. Platen lijken dus wel goed, maar eerder iets anders, een lager ofzo die bij warmer worden blijft ’plakken’. Geluiden: klapperen/piepen is sowieso een zwakheid bij de Swift. Verder de piep/fluit in een wiel die ik niet netjes vind. Verder doet ie het prima, blijft het lekker om in de toeren te hangen soms (4000-6000rpm) en tegen een net verbruik in de winter van 1:15. Lange afstanden rijden is voorbij vanwege andere baan, momenteel op bijna 171.000 km... maar zal nu minder hard oplopen.
En: even een plaatje toegevoegd.
Update (20-jul-06): Vandaag was het dan zover. De Swift verruilt voor wat nieuwers met een HOOP minder kilometers. Zag er geen heil meer in nog een hoop centen te steken in de Swift. Ben evengoed wel benieuwd wat zijn toekomst zal zijn en of hij nog opgeknapt wordt (denk het wel) en hoeveel jaren hij nog mee zal gaan. Maar ik zal het waarschijnlijk nooit weten...
Heb er een heleboel plezier mee gehad de slechts 10 maanden dat ik ermee gereden heb! Wel bijna 20,000 probleemloze kilometers mee gemaakt in die korte tijd overigens. Probleemloze in de zin van was altijd aan de praat te krijgen, nooit stilgestaan, geen onkosten aan hoeven maken. Ik zet de prestaties overigens van 4 naar 5 sterren want hij leek met de tijd wel steeds sneller te worden,... geweldig.
PROBLEMEN
Vooropgesteld, ik ben erg pietluttig, maar hier zijn ze:
-Er zit een dieseltikje (niet hard) in de motor, maar volgens garage zijn dit waarschijlijk niet de krukaslagers,... dus ik laat het maar zo.
-Koppeling grijpt hoog aan en niet 100% soepeltjes in de 1e versnelling, en bij filerijden pakt ie dan soms ineens al heel vroeg aan (!?).
-Soms een beetje een klein tikje/knakje in het stuur bij een snelle/scherpere bocht.
-Piep/fluit in een van de wielen (wiellager?).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
