Suzuki Swift 1.3 GLS (1997)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 GLS (1997)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst134.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 106.000 km

Omdat mijn vriendin bijna afgestudeerd was moest er een tweede auto komen voor vervoer naar haar werk. Via via kwam ik bij deze Suzuki terecht die letterlijk van een oud vrouwtje was. De auto was goed onderhouden maar aan de buitenkant was wel te zien dat er wel eens wat zaken geraakt waren :-)

De auto is zeer compleet uitgerust met o.a.
- airco
- elec. ramen
- centrale vergrendeling
- elec. spiegels
- stuurbekrachtiging
- dubbele airbag
- lm velgen

Rijden doet de auto prima. Het is een beetje een stuiterkar en de wegligging is slecht (vooral als het nat is) maar dat is te verwachten bij een auto van dit formaat en deze leeftijd.

Prestaties/ verbruik:
De prestaties zijn geweldig (nadat de motor weer een beetje "los" is gereden). De auto is van 0-100 net zo snel als mijn Skoda 1.9 tdi uit 2008. Dit wordt met name ook veroozaakt door de vreemde versnellingsbakverhoudingen. In de eerste versnelling haal je 60 km/h en in de tweede versnelling 110 km/h (en in 3, 4 en 4 haal je 150 km/h). Er zijn al heel wat verbaasde weggebruikers achtergebleven bij het stoplicht. Het is natuurlijk geen GTI maar je verwacht het gewoon niet van zo'n auto. Het verbruik is daarbij redelijk. Mijn viendin rijdt heel netjes en zij haalt 1:14. Ik rij er 1:12 mee.
De topsnelheid ligt inmiddels rond de 160 (vierde versnelling) maar dat is niet echt belangrijk.

Wegligging/ Remmen:
De wegligging is met name op nat wegdek slecht. De auto schuit meteen over de voorwielen weg. Waarschijnlijk is hier met andere banden nog wel verbetering in aan te brengen. De remmen zijn prima voor die tijd en redelijk naar hedendaagse maatstaven. Jammer genoeg zit er geen ABS op.

Comfort/ ruimte:
Het comfort is redelijk. Door de wielbasis is het een beetje een stuiterbak maar de stoelen zijn prima en de auto is van alle gemakken voorzien. Wel hoor je inmiddels behoorlijk wat kraakjes en piepjes maar dat zal er wel bijhoren. De ruimte op de achterbank is slecht maar de wekelijkse boodschappen kunnen erin en voorin zit je redelijk.

Kwaliteitsindruk:
Behoorlijk wat piepjes en kraakjes maar de techniek is volgens mij prima. Tot nu toe alleen normaal onderhoud.

Problemen/ onderhoudskosten

  • 133.000 km

Update 06-05-2013:
De auto start niet meer zodra de motor warm is en komt niet op toeren bij plotseling volgas (dit heeft vermoedelijk te maken met de storing die bij de APK al is opgemerkt). Het vermoeden is dat de gasklepsensor stuk is dus deze gaan we nog vervangen door een exemplaar van de sloop want een nieuwe is niet meer leverbaar...

Update 01-02-2013:
Bij de beurt met APK zijn geen noemenswaardige zaken geconstateerd. Wel is een storing maar die treedt bij normaal rijden niet op: Na eerst flink gasgeven, dan hard remmen en dan weer gasgeven doet de auto niets meer. Na het lossen van het gaspedaal en daarna weer voorzichtig intrappen is het probleem weg...

Update 16-10-2011:
De remmen blijven aandacht vragen. Bij de eerstvolgende beurt laat ik hier weer serieus naar kijken. Verder gaat het raam aan de bestuurderskant niet in 1x goed dicht maar met een paar keer "open/dicht" snel achter elkaar kan het raam toch gesloten worden. De roestende achterschermen heb ik bijgewerkt met Hamerite en de wielkasten zijn getectyleerd. Hiermee moet de roestduivel nog een tijdje op afstand gehouden kunnen worden. Vanwege het slechte lopen van de motor heb ik de bougies, bougiekabels en verdelerkap vervangen. Een nieuwe rotor heb ik besteld. Sindsdien loopt de auto wel wat beter maar nu het kouder wordt is de eerste start wel wat moeilijk.

Update 15-05-2011:
De banden zijn net voor de winter vervangen door 4 seizoenenbanden. Je merkt dat de auto hiermee veel meer grip heeft en in de sneeuw had de auto dan ook geen enkele moeite. De remmen geven wel nog steeds problemen. Het vermoeden is dat linksvoor en rechtsachter harder remt dan rechtsvoor en linksachter (slijtage/ hitte die er vanafkomt na een paar keer goed remmen). Ik verdenk de hoofdremcylinder en denk dat ik hier de volgende keer een nieuwe op laat zetten. Verder hoor je de homokineten bij achteruitrijden en indraaien dus die zullen ook nog wel aan de beurt zijn.
Dan nog een probleempje m.b.t. de carosserie: Het achterscherm begint te roesten. Niet direct een heel groot probleem maar we willen toch nog een paar jaar met de auto doen dus daar moet wel wat gebeuren. Ik blijf erbij dat het voor ons een dure auto in onderhoud is. Kosten liggen met ongeveer 15.000 kilometer per jaar op zo'n €250 per maand.


Update 17-09-2010:
In de tussentijd geen problemen meer gehad. Alleen de touwtjes van de hoedenplank zijn stuk maar daar kunnen nieuwe aan :-) De banden zijn nog niet vervangen maar er moet voor de winter wel wat anders op. Verder verwacht ik de komende tijd geen grote kosten.

Update 17-02-2010 106.000km:
De auto is net gekeurd en heeft een grote beurt gehad. Hierbij is de uitlaat vervangen (was rot) en er is een wiellager vervangen. Als adviespunt werd aangegeven dat alle banden vervangen moeten worden (uitgedroogd, voor weinig profiel en hoogteslag/ cuppen achter). Komende zomer laat ik er een keer nieuwe onder zetten. Verder heb ik de accu vervangen want die was ook niet meer geweldig. De beurt heb ik bij een beun laten uitvoeren tegen een goede prijs. Toch zijn de onderhoudskosten voor deze auto aan de hoge kant. Ik verwacht dat het de komende jaren wat minder wordt (banden, remmen, uitlaat, distributie en accu zijn dan immers vervangen).


Update 03-08-09 100.000km:
De auto is tussentijds weer terug geweest naar de garage met blokkerende achterwielen. Dit keer zijn de remblokken voor vervangen. Dit was een duur grapje (€160 voor een proefritje en remblokjes vernieuwen). De kosten zullen echter vooral veroorzaakt worden door de (dure) dealer. De volgende beurten laat ik ergens anders uitvoeren. De auto remt weer prima trouwens.



Tot nu toe heeft de auto 1x een grote beurt en 1x een kleine beurt gehad. Daarbij zijn de volgende zaken vervangen:

- multiriem
- waterpomp
- distributieriem
- aandrijfashoes
- remblokken voor

Dit alles heeft ruim €1000,- gekost dus echt goedkoop rijden is het tot nu toe niet. De garage heeft bij de APK laten weten dat de uitlaat slecht is en de volgende keer waarschijnlijk vervangen moet worden.

Ook is de auto 2x naar de garage geweest vanwege blokkerende achterwielen bij het remmen. Alles is toen schoongemaakt en de remdrukregelaar is iets anders afgesteld.

Laat ons niet in de steek!

  • 120.000 km

De auto is de laatste tijd wat meer kabaal gaan maken (tikken in de motor). De auto rijdt wel nog steeds goed en aan de prestaties is niets te merken. Laten we hopen dat de auto nog wat jaartjes mee gaat! Wat ik erg irritant, en ook wel gevaarlijk vind, zijn de slechte remmen. Wanneer er een week of 2 niet hard geremd hoeft te worden en er moet vervolgens een noodstop gemaakt worden, krijg je de wielen niet geblokkeerd. Na een paar keer flink remmen is de kracht en het vertrouwen er weer maar echt lekker is het niet. Ik probeer nu aan het begin van een rit elke keer flink te remmen zodat ik daar in een noodsituatie geen last van krijg. Toch nog maar een keer naar laten kijken dus. Verder rijdt de auto en ie gewoon zijn ding. Wanneer je niet teveel eisen stelt is het een prima auto!

Motor geflushed

  • 120.500 km

Aangezien ik een weekje vrij was heb ik besloten om de motor te flushen met Forté motorflush. Daarnaast nog 2 andere Forté toevoegingen bij de benzine gedaan en na het verversen van de olie nog een olietoevoeging tegen tikkende klepstoters. Na deze behandeling gaat de koude start opeens een heel stuk beter en rijdt de auto meteen soepel weg. Het gesputter en gehik is opeens verdwenen. Ook trekt de auto weer lekker soepel op. Ik hoop dat de auto er nu weer even tegenaan kan!

APK

  • 126.000 km

De auto is onlangs weer voor een APK bij de beun geweest. Voor €100 was de auto weer helemaal klaar. Zolang de auto het doet, vind ik het prima...

Met enige verbazing constateer ik tijdens de eerste warme dagen dat de airco nog prima werkt terwijl hier volgens mij nog nooit iets aan gedaan is.

De remmen blijven trouwens wel slecht. Het is en blijft geen auto om veel kilometers mee te maken...

Kapot

  • 133.000 km

Helaas, de Suzuki heeft ons in een week 2x laten staan. Het vreemde was dat de auto na (lang) afkoelen wel weer wilde starten. Omdat de auto nagenoeg niets meer waard is heb ik besloten om zelf naar de oorzaak te zoeken. Ik denk dat het de gasklepsensor is maar deze is helaas niet meer verkrijgbaar. Gelukkig op marktplaats een oud exemplaar gevonden. In de loop van de week hoop ik dit onderdeel te kunnen monteren en anders wordt dat het afscheid van de Suzuki. Wordt vervolgd....

Verkocht!

  • 134.500 km

Na een nieuwe gasklep, nieuwe stappenmotor en gasklepsensor deed de auto het weer prima al moest er bij koude motor wel gas gegeven worden om de auto te laten starten. Het vertrouwen was echter weg waardoor er een andere moest komen. Die kwam een stuk sneller dan gedacht (vw passat 1.8T).

Al met al is het een prima auto geweest die wel wat meer onderhoud nodig had dan ik vooraf gedacht had voor zo'n kleine Japanner...

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.