Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Swift

Suzuki Swift 1.0 GL (1996)

Kassucces

Suzuki Swift 1.0 GL (1996)
  • Autotest
30 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Al jarenlang is de bekende Suzuki Swift een verkoopsucces in de kleine klasse. Toch gaat hij al heel wat jaartjes mee. AutoWeek bekeek hoe goed de Swift nog meekomt in deze moderne tijden.

Hoeveel jaren de op één na kleinste Suzuki ook al meeloopt; de Swift blijft jong. Vele duizenden zijn er over de jaren van verkocht. Voor onze test kozen we de basisuitvoering van de Swift met driecilinder 1,0 liter-motor; één van de goedkopere uitvoeringen. Er is ook een luxueuze uitvoering en natuurlijk zijn er de modellen met 1,3-liter viercilinder.

Gewoontjes
In het moderne verkeer oogt de Swift vrij gewoontjes, maar het blijft een vlotte, zij het wat alledaagse compacte hatchback. Een auto die bijvoorbeeld prima geschikt is voor vrijgezellen, jonge stellen en zelfs voor een klein gezinnetje. Voorin hebben volwassenen prima de ruimte, maar de achterbank heeft minder te bieden. De instap naar achteren is lastig en de been/voetenruimte schiet tekort. Kleine kinderen kunnen er nog wel behoorlijk zitten, maar dan houdt het toch echt op. De kofferruimte biedt met een inhoud van zo'n drie van onze testkoffers een redelijk ruimte voor de weekendboodschappen of de kleine vakantiebagage. Hierdoor is de Swift best praktisch. Een voordeel is de van binnenuit te ontgrendelen achterklep. Dat is best gemakkelijk. De hoge tildrempel drukt de pret echter weer enigszins.
De bestuurderspositie van de Suzuki is behoorlijk dicht op het asfalt; laag dus. Hierdoor voel je je als een soort kleinduimpje als je een vrachtwagen passeert. Gelukkig is het uitzicht rondom goed, zij het dat een ruitewisser op de achterruit ontbreekt. Dat kan het zicht bij slecht weer beperken. De instrumentenbezetting is karig, maar volledig genoeg en alles is goed af te lezen en te bedienen.

Weinig goeds
Over de stoelen is weinig goeds te melden. De Swift kan op dat punt niet verhullen dat hij tot de goedkopere vierwielers behoort. Een punt dat overigens vaker wordt geconstateerd. De zetels zijn dan ook nogal vormloos en geven erg weinig ondersteuning.
Over het rijden is genoeg te vertellen. Verwacht niet veel veercomfort als u instapt voor een proefrit. De auto voelt hard aan. Geen oneffenheid ontgaat de inzittenden. Daarbij komt dat de Swift in bochtenwerk licht onderstuurd (over de voorwielen wegglijden) is. Met stevige hand moet je de auto de bocht in dirigeren, want het liefst gaat-ie rechtuit. Het stuurwiel vinden we een misser: veel te dun, die rand. Maar de hendels en knoppen rondom het rad laten zich precies en direct bedienen.
Japanse auto's zijn over het algemeen fameus om de prettige, exacte en lichte bediening van hun versnellingsbakken. De Swift kan die reputatie niet helemaal waarmaken. Vooral versnellingen twee en drie laten zich nogal eens lastig inleggen. Overigens heeft de auto standaard een vijfbak.
Ze worden zeldzaam, maar dwars voorin de kleine Swift huist nog een echte driecilinder motor. Daarmee is de Swift een van de laatste modellen die dat nog heeft in deze klasse. Zelfs de nieuwe Alto beschikt al over een viercilinder. Dus waarschijnlijk zal deze driepitter bij het volgende model wel worden gepensioneerd. Stationair is die typische driecilinder-onbalans te voelen. Dat is ook meteen de enige aanmerking. Want zeker voor zijn bescheiden motorinhoud (slechts 993 cc) trekt de Suzuki voldoende. Bovendien is hij niet te lawaaiig, veroorzaakt hij geen resonanties bij bepaalde toerentallen en springt hij heel zuinig om met benzine.
Voor nog geen 20.000 gulden is deze auto's van u. De Suzuki Swift heeft in de loop der jaren bewezen een zeer betrouwbaar, duurzaam en economisch verantwoord vervoermiddel te zijn. De waardevastheid van een Swift is dik voor elkaar en de koper krijgt zó 3 jaar garantie. Bovendien is het bescheiden brandstofverbruik een uitgesproken pluspunt.

Signalement

Merk Suzuki
Model Swift 1.0 GL
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 8.620

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 993 cc
Maximaal vermogen 39 kW / 53 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 76 Nm bij 3.300 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.745 mm / 1.575 mm / 1.350 mm
Wielbasis 2.265 mm
Massa leeg 720 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 600 kg
Banden155/70SR13Prijzen
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,9 s (fabrieksopgave: 15,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 131 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Swift
Suzuki Suzuki Swift

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

INFO
Suzuki
Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 292
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Suzuki Swift 1.2 Select (5D/5H)
€ 319
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 286
 
Suzuki Swift in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Swift 1.0 Summum nieuwe apk inruil mogelijk nap

    Suzuki Swift 1.0 Summum nieuwe apk inruil mogelijk nap

    • 2001
    • 145.638 km

    € 699

    Suzuki Swift 1.3-16V SUMMUM

    Suzuki Swift 1.3-16V SUMMUM

    • 2001
    • 58.147 km

    € 1.399

    Suzuki Swift 1.0 Summum, Zuinige Suzuki Swift met stuurbekrachtiging.

    Suzuki Swift 1.0 Summum, Zuinige Suzuki Swift met stuurbekrachtiging.

    • 2002
    • 56.320 km

    € 999

Meer Suzuki Swift occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Suzuki Swift / Dzire (IN) | Nieuw: update 2021

    51
    • 18 februari 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Swift specificaties
  • Suzuki Swift occasions
  • Suzuki Swift video's
Advies en informatie
  • Suzuki Swift tests
  • Suzuki Swift gebruikersreviews
  • Suzuki Swift index
PREMIUM
Honda Logo - Suzuki Swift - Toyota Starlet

Honda Logo - Suzuki Swift - Toyota Starlet

Zeg je goedkoop rijden, dan zeg je kleine Japanner. Spannend als een uitstapje naar de Keukenhof,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    2
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    7
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    1
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start...

    9
    • 3 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Comfort (2012)

    Suzuki Swift 1.2 Comfort (2012)

    3
    • 24 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2021)

    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2021)

    5
    • 17 maart 2021
meer reviews
Triotest Honda Logo vs. Suzuki Swift vs. Toyota Starlet

Triotest Honda Logo vs. Suzuki Swift vs. Toyota Starlet

67

Zeg je goedkoop rijden, dan zeg je kleine Japanner. Spannend als een uitstapje naar de Keukenhof,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber Gezocht

    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber...

    24
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Nul Latin NCAP-sterren voor Renault Duster en Suzuki Swift

    Nul Latin NCAP-sterren voor Renault Duster...

    26
    • 31 augustus 2021
  • Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

    Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

    • 9 april 2021
  • Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

    Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698...

    • 18 januari 2021
  • Autotest
    Test: Suzuki Swift Sport

    Test: Suzuki Swift Sport

    14
    • 23 december 2020
  • Nieuws
    Suzuki Swift krijgt nieuwe Smart Hybrid-aandrijflijn

    Suzuki Swift krijgt nieuwe Smart Hybrid-aandrijflijn

    20
    • 1 september 2020
  • Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport - Dubbeltest

    Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport...

    • 14 augustus 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Suzuki Brezza: op eigen benen

    Suzuki Brezza: op eigen benen

    7
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    21
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden