Suzuki Jimny Metal Top 1.3 JX (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jimny Metal Top 1.3 JX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 76.500 km |
KM-stand laatst | 78.900 km |
Poelier gezocht
- 76.700 km
Al meer dan 25 jaar help ik een flink handje mee in een bos in België. Het werkgebied is 1km² groot en vereist dagelijks onderhoud.
Met de jaren kwam al het werktuigonderhoud naar mij toe. Van steekspade over kettingzagen tot al de rollende werktuigen.
Al 25 jaar behelpen we ons met auto's voor het rondbrengen van werktuigen in het bos.
Budget van gratis tot 1000€. Dat ging nooit lang goed.
Na een kwarteeuw was ik het grondig beu en eis een groot budget. Mijn droom was een elektrische polaris quad met kabine, maar die zijn peperduur.
Het werd een Suzuki jimny. 1.3 benzine.
De aller eenvoudigste versie. Ik wilde die met de onbeschilderde kunststof zijpanelen.
Ze zullen op 1 hand te tellen zijn, de auto's in de reviews- rubriek die meer dan 75% van de tijd offroad rijden. Dit is er ééntje.
Het is spijtig dat er nog servo en allerhande andere elektronica opzit die je niet nodig hebt in het terrein. (abs?) Comfort is niet nodig.
eisen :
1) Betrouwbaar
2) betrouwbaar
3) 4x4
4) hoog (de laatste 3 auto's zijn gesneuveld op een verborgen boomstronk)
4) zo min mogelijk luxe (geen airco, elektrische ruiten,...)
Die baksteentjes kosten veel 2dehands.
Hoe eenvoudiger de versie, hoe zeldzamer. Ik ben in het diepe Ardennen getrokken, want daar zijn jimny specialisten, maar die auto's zijn stevig gebruikt geweest.
Toevallig vond ik er ééntje in Ans (België) die enkel maar asfalt had gezien. Dit werd hem.
Kijk naar de mooie eerste foto want zo zal ie er nooit meer uitzien in onze handen. Het ding gaat moeten werken. 6 dagen op 7. Nooit geen grote afstanden, maar in de winter is er overal modder.
Deze review zal niet opvallen door zijn stijgende kilometers. Het zullen er maar een 3000km per jaar zijn gok ik. Het zal eerder nuttig zijn om de betrouwbaarheid te testen. Het karretje gaat het flink te verduren krijgen in het bos.
Toch even met de vrouw een rondje gereden op asfalt en we praatten over het avondmaal of we wel/niet nog boodschappen moesten doen.
BAF! KARMA!
Fazant tegen de grille. Hier heb je je antwoord.
Wild deze avond? Nee, het beestje moet nog 2 dagen besterven. Veggie dan maar?
Nieuwe plastic grille is in bestelling.
De rijcapaciteiten zijn net onvoldoende. Vooral op slecht wegdek of betonplaten stuitert baksteentje kanten op. Alle richels worden weinig gedempt doorgegeven. Trillingen in stuur bij 70kmh en licht kromme schijven. Hoog zwaartepunt en je voelt dat het motorontwerp reeds enkele decennia oud is. Akoestiek is ook zwak.
Ik hoop dat de laatste generatie beter is, want je moet al heel verliefd zijn om dit model als 90% asfalt transport te willen.
Ik ben geen fan onroad met de jimny.
Maar dat deert mij uiteindelijk bijzonder weinig. We trekken het bos in en daar zal de suzuki kunnen tonen waar ie voor ontworpen is. Werkpaard zonder franjes.
Als laatste geef ik in het begin altijd lage scores. In de loop van de gebruikservaring kan dit stijgen of dalen.
Benzineverbruik ga ik ook niet bijhouden want als "randgeval" zal dit minder relevant zijn voor de anderen. Ik gok op 1 op 8 a 1 op 10 voor de korte afstanden offroad.
Een OH beurt later
- 78.900 km
De auto is op OH geweest voor 450€.
De kunststof bumper is flink ingedeukt linksvoor, maar laten we zo.
Als er ook midden of rechtsvoor ook een deuk is vind ik het de moeite om te herstellen.
Geen opmerking op de controle.
Zoals erboven omschreven. 80% onverhard. En daar is de Jimny in zijn element. Rustig rijden in 2e-3e versnelling lowgear geraakt ie over veel hindernissen. 15-20kmh max. We zijn dit jaar niet vastgeraakt. Geen verborgen boomstronk heeft ons tot nu toe kunnen vangen. Wel 2 lekke banden. Onvermijdelijk.
Maar dat is niet genoeg voor ons. We trekken meestal een enkelas kar van 500kg en dan worden de offroad capaciteiten beperkter. Dan wordt het al snel een mini traktorpulling en graaft de jimny zich snel in de mulle bosgronden.
Verbruik is 1 op 8 a 1 op 12, maar we vragen veel van het werktuig.
De koppeling en toeren worden niet geschuwd. Wat we niet aan koppel hebben op de atmo 1.3 moeten we dan helaas wat brutaler aanpakken, wat natuurlijk het haarfijn maneuvreren soms in de weg zit.
Verwarming is uitstekend bij koud weer, maar geeft niet genoeg frisse lucht bij warm weer. De handrem is perfect. DIt gebruik ik als je maximaal achterruit wil rijden tot aan de rand van een diepe put of gracht om dan even volledig stil te staan rustig stuur te draaien , versnelling te kiezen en verder te maneuvreren tussen 2 bomen, stenen, allerlei obstakels....
De 15 beschikbare rijmodi vooruit (2wd-4wdH-4wdL) en 3 achteruit worden bijna allen veelvuldig gebruikt. Ook de puike versnellingsbak helpt veel.
Als dagdagelijks voertuig op de openbare weg zou ik de Jimny afraden. Weinig comfortabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.