Suzuki Celerio 1.0 Comfort (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celerio 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 240 km |
KM-stand laatst | 10.035 km |
Eerste 10K
- 9.445 km
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, mijn ervaringen met de Celerio zijn mij aan de ene kant zwaar tegen gevallen en aan de andere kant weer mee gevallen.
Ik kreeg deze auto als voorloop auto van mijn werkgever, en na 5 maanden en bijna 10000 kilometer gaat hij dus ook weer weg.
Zelf rij ik een Opel GT en daar voor een Astra TT, beide natuurlijk totaal niet te vergelijken met deze auto. Maar door de jaren heen heb ik in van alles en nog wat gereden, en dit is eigenlijk de auto die er bij mij toch wel het meest negatieve uit springt. Ook moet ik erbij vermelden dat ik dagelijks zo'n 120 kilometer rij er mee en 90% is snelweg. Niet echt waar je deze auto voor zou kopen.
Waarom? Omdat ik denk dat er veel betere alternatieven zijn.
Het is dus de 1.0 Comfort, en laat ik het maar meteen zeggen die naam doet hij geen eer aan.
Wat ik het meeste miste aan deze auto is cruise control. Dit zit dus niet in de comfort pack erbij, wat dan wel? Nou airco, in hoogte verstelbare stoelen, radio met bluetooth en jawel 2 extra airbags.
Dit vind ik het meest heikele punt: veiligheid als optie. Nu is dit bij veel merken zo, maar airbags moeten gewoon allemaal standaard zijn vind ik. De doelgroep voor deze auto zal waarschijnlijk niet veel te besteden hebben, en dan vind ik niet dat 2 extra airbags 20% meer moet kosten.
In mijn ogen hadden ze de bluetooth mogen houden (kom ik op terug) en daar voor in de plaats cruise control mogen plaatsen.
Maar goed, dit zijn de opties. Hoe is de auto dan eigenlijk?
Voor mij een behoorlijke tegenvaller. Nu ben ik natuurlijk een duurdere auto gewend, maar er zijn gewoon veel punten die beter konden.
De stoelen zijn vrij slecht vind ik zelf. Ik krijg er snel last in mijn rug van, en een van de redenen daar voor zijn de hoofdsteunen. Die kunnen alleen in hoogte versteld worden en staan naar voren gebogen. Ik kreeg ze niet op een manier geplaatst zo dat ik fatsoenlijk kon zitten. Normaal moet de bovenkant van de hoofdsteun gelijk zijn met de bovenkant van je hoofd maar dat werkt niet.
De bouwkwaliteit is echt op bezuinigd. Niets voelt echt stevig aan, en iets bevestigen aan het rooster van de ventilatie kan ook niet. Na ongeveer 2000km begon de kofferdeksel een raar piepje te maken bij het sluiten, en na ongeveer 5000 kilometer maakt hij ook soms een raar piepend geluid bij het starten. Iets met de startmotor.
Ik heb ook al een voorruit versleten, ongeveer een maand geleden een piepklein putje in het raam gekregen van steenslag. 2km verder was het doorgescheurd. Je moest echt zoeken naar het putje, want het was echt een speldenprik. Geen sterretje.
Ik heb een voorruit gehad met 5 of zes grotere putjes, en dat was jaren lang geen probleem in dezelfde omstandigheden.
Met de vrieskou heb ik ook vaak ijs aan de binnenkant van de ramen gehad, terwijl alle rubbers goed lijken te zijn en sluiten. Ook beslaan de buitenspiegels soms irritant onder het rijden, deze zijn ook niet verwarmd.
En dan de reden waarom ik graag de bluetooth vervangen zag door CC. De bluetooth komt namelijk met "stuurwiel bediening". Dit houd in dat er achter het stuur 3 knoppen zijn geschoeft, waar je net te weinig mee kunt en je vaak alsnog op de radio zelf moet prutsen en dat kan weer niet onderweg.
Sowieso voelt de auto redelijk gedateerd aan van binnen. Hand bediende spiegels, radio met segmenten display (en vrij slecht ontvangst) en uit je dashboard steken twee stokjes om je boor computer mee te bedienen zoals je dat in de jaren 90 ook had. Dit is ook een heikel punt, omdat je door je stuur heen moet reiken om te wisselen tussen de weergaven van bijvoorbeeld je huidige kilometer stand en je actie radius. Ook niet iets om te doen onder weg.
Qua ruimte is het wel ok voor het formaat auto, al is de koffer niet echt groot maar je kunt dan wel zitten achterin.
Een andere meevaller vond ik de motor, hij trekt in de eerste en tweede versnelling wel redelijk op. Maar als je een beetje wilt mee komen moet je niet bang zijn laat te schakelen.
Nu woon ik in Zuid-Limburg en we hebben hier wel wat heuvels. Als je op de schakel indicator af gaat kom je ze niet op. Hij laat je rustig opschakelen terwijl je al snelheid aan het verliezen bent en pas als de motor het echt niet meer trekt laat hij je opschakelen. Er zijn plekken (Cauberg) waar je gewoon de 2e versnelling moet pakken om boven te komen, maar de meeste andere plaatsen zul je ook de 3e versnelling moeten pakken als je niet het overige verkeer wilt hinderen. Op de snelweg ongeveer het zelfde verhaal.
Als je de Kruisberg (A2) op rijd met 130 in de 5e versnelling zul je gewoon snelheid verliezen, en kom je met ongeveer 110/120 boven aan.
Schakel je omlaag afhankelijk van je situatie dan kun je prima mee komen met de rest van het verkeer, en in de 4e versnelling accelereert de Celerio best OK op de snelweg. In de 5e versnelling echter kruip je vaak van de 100 naar 130.
Helaas komt dit ook met een prijs, mij verbruik ligt boven de 5 liter op 100 met voornamelijk snelweg kilometers @+-130km/h. Ik rij er niet mee als of het een sportwagen is, maar ik probeer gewoon met het verkeer mee te komen aan de maximale snelheid. Suzuki zegt dat het kan met 3.6 liter op de 100, en dat zal inderdaad best kunnen als je fijn opschakelt als de auto het zegt (al twijfel ik bij hellingen).
Dit is ook de reden dat ik echt een CC mis op deze auto, je rijd snel te hard of te langzaam afhankelijk van de omgeving.
Maar hoe rijd dat dan? Daar mee heb ik wisselende ervaringen. Doorgaans lijkt hij goed op de weg te liggen, maar soms voelt het als of hij achter wat slingert. Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar het aan ligt maar misschien is er een probleem met de ESP op een band. Dit voel ik doorgaans op de snelweg bij +-100km/h bij lagere snelheden is het mij in elk geval nog niet opgevallen.
Maar goed, ik zei dat ik dacht dat het beter kon. Het is zeker niet dat ik anti-Suzuki ben, sterker nog ik vind de Swift een prima auto maar die is een stuk duurder dus dan mag dat ook wel. En ze maken ook mooie motoren, maar die hebben 2 wielen minder dus ook geen alternatief.
Het voornaamste aan deze auto is natuurlijk de prijs. Voor +-10K heb je al een Celerio voor de deur staan, en een hoop van mijn klachten zijn dan ook waar je allemaal niet voor betaald. Echter heb ik de Comfort versie, en dat kost extra.
Als alternatief is er bijvoorbeeld de Kia Picanto. Die vond ik beter zitten, en kost ongeveer het zelfde.
Maar wat als je kijkt naar een niet nieuwe auto? Ik denk dat je voor 12k een veel betere auto kunt krijgen.
Neem een auto die net 10K heeft gereden en je kunt er voor die prijs zelfs nog garantie en alles bij krijgen.
Die Celerio heeft maar 2 goede punten en dat zijn de lage instap prijs en het lage verbuik (als je ook er naar rijd), maar ik zou persoonlijk verder kijken (zeker naar een Picanto).
Binnen kort gaat hij weg, en ik zal hem eerlijk gezegt niet missen.
Exit Celerio
- 10.035 km
En hij is weg. Zonder al te veel ellende heeft hij de laatste paar honderd kilometer af gelegd. Hij heeft nog een keer het trekkende gedrag vertoond, nog steeds geen idee wat de oorzaak is maar ja.
Hij was wat irritant schoon te krijgen, er was namelijk wat rommel in de IsoFix aansluitingen gevallen en ik kreeg het er niet uit gezogen. Ook is het materiaal van de plaat in het koffer wat lastig. Het bestaat uit een soort vezels waar dingen daar fijn tussen in haken en zich er niet uit laten zuigen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.