Suzuki Celerio 1.0 Comfort (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celerio 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 51.000 km |
Suzuki Celerio
- 12.000 km
De Suzuki Celerio, wat is dit voor een auto?
Ben je op zoek naar status, stoplichtsprinter, superieure wegligging, sexy uiterlijk en allerlei rijassistentie hulpmiddelen zoals adaptive cruise control en verkeersbordherkenning?
Dan is dit niet jouw auto.
Ben je op zoek naar lage exploitatiekosten, relatief veel ruimte, bewezen betrouwbaarheid, no nonsens? Dan is dit wel jouw auto.
Ik ging voor het laatste en dus kocht ik de Suzuki Celerio 1,0 Comfort. De Suzuki Celerio gebruik ik als woon-werkverkeer en ik maak ook wel langere ritten. De auto is nu bijna 7 maanden oud en ik heb er al zo’n 12.000 km mee gereden.
Het uiterlijk:
Dit is niet het meest sexy vormgegeven model en de buren staan echt niet voor het raam te kijken als je de straat inrijdt. Maar is dat ook nodig? De auto is vooral functioneel vormgegeven om zoveel mogelijk ruimte te bieden bij compacte buitenmaten.
De binnenruimte:
4 volwassenen hebben ruimte om normaal te kunnen zitten. De auto is ook iets hoger dan andere auto’s en dat vertaalt zich in meer hoofdruimte.
Het bagageruim is max. 1053 liter groot en dat is zelfs meer dan een Volkswagen Polo kan bieden met 952 liter.
Wegligging:
In autotesten wordt gesproken dat de besturing plakkerig aanvoelt in de middenstand van het stuur. In het begin ervaarde ik dat ook, maar daar wen je snel genoeg aan. De rechtuitstabiliteit is voldoende. De besturing voelt niet nerveus aan. Het gedrag in de bochten is voldoende, maar ook niet meer dan dat.
Algeheel comfort:
Voldoende. Behalve bij het optrekken is de motor bij constante snelheden erg stil. Ook bij hogere snelheden op de snelweg blijft de motor stil. Windgeruis en afrolgeluiden hoor je wel. Vanaf 140 km p/u op de teller begint dit lawaaiig te worden. Veergedrag is voldoende, er is een mix van comfort en stabiliteit. Het zitcomfort is voldoende, maar verwacht niet dat je op je plaats wordt gehouden bij stevig bochtenwerk. Daar is deze auto niet voor gemaakt. Wel beschikt deze auto over ESP stabiliteitsregeling en uiteraard ABS.
De motor:
Dit is echt een juweeltje van compacte motorbouw.
4 kleppen per cilinder is tegenwoordig geen unicum meer.
Maar…………..variabele kleptiming en twee brandstofinjectoren per cilinder is voor een compacte 3-cylinder 1000cc motor wel een uitzondering. Het maakt de motor lekker zuinig en als je hem een beetje op toeren houdt reageert ie toch vlot genoeg op het gaspedaal. De auto kan met deze motor prima meekomen met het overige verkeer. Suzuki is van oorsprong een motorfietsfabrikant en als er iets belangrijk is aan een motorfiets, dat is het wel de motor. Je hoeft Suzuki niet uit te leggen hoe je een motor moet bouwen. Tijdens woon-werkverkeer heeft deze Suzuki een verbruik van 1 op 24 in de zomer en 1 op 22 in de winter. Dit is een eigen meting.
Exploitatiekosten:
Door het lage brandstofverbruik is de Celerio een vriend van je portemonnee.
Tijdens een rit naar Duitsland met 3 personen verbruikte de auto gemiddeld 1 op 18,5 . Hierbij werd op de Autobahn ook nog eens 140 km p/u op de teller gereden.
De lage wegenbelasting van € 58,00 per 3 maanden is ook zeer schappelijk.
Een VOS onderhoudsbeurt (20.000 km) kost € 168,00
Afwerking:
Tja, je kunt niet alles hebben voor een lage prijs.
Het interieur is hardplastic, maar wel rammelvrij.
Hier en daar zie je wat schroeven zitten in de auto.
Tijdens het rijden zie je de matige afwerking niet zullen we maar zeggen.
Het zit wel voldoende degelijk in elkaar.
Algemeen:
De auto is een mix van verschillende eigenschappen.
Door de grote ramen heb je lekker veel overzicht tijdens het rijden in de drukke stad.
Je verwacht dan ook een korte draaicirkel, maar dat heeft de auto dus niet.
Een keertje extra “steken” tijdens het keren komt vaker voor dan je denkt.
In de comfort uitrusting is de auto voldoende uitgerust met o.a. airco, LED dagrijverlichting, audioinstallatie, centrale deurvergrendeling, achterruitwisser. Die wisser achterop heeft geen intervalstand en ook de achterruit sproeien gaat niet tegelijk met wissen. Dus eerst sproeien en dan zelf wissen. Verder geen electrisch bedienbare spiegels. Geen cruise control.
De standaard autoradio is mooi vormgegeven en hij heeft een USB aansluiting voor een USB stick met MP3 muziek. Ook een CD en MP3 CD speelt hij probleemloos af. Het geluid van de standaard speakers is slecht. Bij een beetje volume gaan de bassen meteen vervormen. Dit kun je uiteraard oplossen met andere speakers van de accesoirehandel. Wel aangenaam is dat de audio standaard voorzien is van Blue Tooth. Hiermee kun je je smartphone verbinden om handsfree te bellen. Al je telefoonnummers kun je overzetten naar de audioinstallatie. De snelheidsmeter van de auto heeft een 10% plus afwijking. 110 km op de teller is een GPS snelheid van 100 km p/u. Bij 100 km p/u op de teller rij je dus maar 90 km p/u echt.
Conclusie:
De auto scoort overal voldoende.
De motor is een juweeltje en bijzonder stil op snelheid.
De binnenruimte is voldoende voor 4 personen.
De bagageruimte is relatief groot voor zo’n kleine auto.
De lage exploitatiekosten zijn vriendelijk voor je portemonnee.
De afwerking is matig.
Het rijgedrag is voldoende, maar niet meer dan dat.
Wil je meer sexy vormgeving?
Dat kan, Suzuki heeft ook vlottere modellen zoals de Suzuki Ignis en de aankomende nieuwe Suzuki Swift.
Ik zal deze review updaten bij een onderhoudsbeurt en of overige bijzonderheden.
Update
- 22.500 km
De Suzuki Celerio heeft inmiddels zijn eerste 20.000 km beurt gehad en zo’n beurt kostte bij Suzuki 180 euro. Dit is de helft van wat ik bij mijn vorige auto kwijt was voor zo’n zelfde beurt. Het is nu warmer weer en het gemiddelde brandstofverbruik is zelfs nog iets gedaald tot 1 op 25 km tijdens woon/werkverkeer. ( eigen meting ). Ik heb nog niet eerder een auto gehad die zo zuinig kan zijn. Verder valt het me op dat de auto nog steeds rammelvrij is ondanks de vele harde kunststoffen in het interieur. Ik heb de auto nu één jaar en er zijn geen mankementen geweest. De auto doet gewoon wat ie doen moet. Betrouwbaar vervoer van A naar B tegen weinig kosten. Ik ben nog steeds tevreden met deze auto.
Update
- 42.600 km
Ik heb de auto nu bijna twee jaar en er staat nu 42.600 km op de teller. De 40.000 beurt heeft hij onlangs gehad en deze beurt kostte € 369,00. Extra werkzaamheden waren remvloeistof verversen, remmen voor en achter reinigen en het vervangen van het interieurfilter. De Celerio heeft nog geen enkel mankement gehad. Ik had deze auto gekocht vanwege de zeer lage kosten en hier voldoet hij volledig aan. Mijn maandelijkse reiskostenvergoeding is dekkend voor het brandstofverbruik woon/werkverkeer, de maandelijkse wegenbelasting, de maandelijkse verzekering en het jaarlijks onderhoud. Zo goedkoop heb ik nog nooit auto kunnen rijden. In deze prijsklasse zul je geen auto vinden die het nog goedkoper kan en die tevens plaats biedt aan 4 personen. Toch zou ik nu wel wat meer rijcomfort willen hebben. Op hogere snelheid blijft de motor keurig stil, maar windgeruis en afrolgeluid van de banden wordt goed hoorbaar. Iets meer rechtuitstabiliteit op de snelweg mag van mij ook wel. Maar goed, dit is een budget auto. Als het zo goedkoop mogelijk moet is dit jouw auto. Ik blijf er nog even mee rijden, maar ik denk wel aan een andere auto in ongeveer dezelfde gewichtsklasse.
Update
- 51.000 km
De voor-en nadelen van de Suzuki Celerio heb ik al genoemd. Op zaterdag 13 oktober 2018 met km.stand 51.000 heb ik de auto achtergelaten bij een VW dealer. Een jong gebruikte Suzuki Ignis of Suzuki Swift vond ik te duur. Ik rijd nu in een Volkswagen High Up! . Dit is een demo auto met 8700 km op de teller en met een resterende fabrieksgarantie van 2 ½ jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.