Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Baleno Wagon 1.8 GTX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto is een ex-leaseauto die ik in Haarlem gekocht heb. Ondanks de kilometerstand een keurige auto om te zien; zowel van binnen als buiten.
Exterieur:
Nette, compacte stationcar. Niets bijzonders: precies wat ik zocht. Zeker omdat er een LPG G3-tank op de plaats van het reservewiel was ingebouwd. Aangezien ik meer dan 40.000 km per jaar rij, wens ik óf een diesel, óf een LPG-auto.
Interieur:
Niet opvallend qua vormgeving. Wat nodig is, zit erop en meestentijds binnen handbereik. Knoppen en schuiven komen wat ielig over. Desalniettemin moet ik mijn eerste electronische/bedieningsstoornis nog meemaken, dus kwalitatief zit het wel goed. Er is voldoende ruimte voorin en achterin. Ik heb wel de bestuurdersstoel laten vervangen. Te kort, te laag en te smal. Personen met een normaal postuur zullen alleen de hoofdsteunen kort vinden.
Prestaties:
Onder de 3500 toeren is de Baleno een redelijk vlotte auto met een fraai (1:10, 1:11 op LPG) verbruikscijfer. Ik denk dat ik op benzine de 1:14 moet kunnen halen. Boven de 3500 schiet het verbruik omhoog en verandert de brave station in een zeer vlotte automobiel. Er rijdt in de buurt van Zaandam een Touran TDi rond die alleen de achterlichten van de Soes heeft gezien; dit ondanks verwoede pogingen bij te blijven.
Helaas is het onderstel niet berekend op het vermogen wat de motor genereert. Met de schokdempers op ’automatisch’ is de Baleno een zompige bak die deint als een oude Amerikaan. Met de dempers op ’sport’ worden korte hobbels duidelijk doorgegeven, maar merkt men -zeker met volle belading- dat er nog steeds lange, nogal slappe veren onder zitten. Plankgas wegtrekken resulteert in een auto die alle kanten uitgaat.
Ondanks dit zijn bochten behoorlijk snel te nemen; de Baleno is licht onderstuurd.
Pro:
prestaties, verbruik, betrouwbaarheid, ruimte
Contra:
wegligging
.
PROBLEMEN
Vervangen:
-2x aandrijfas (ANWB keuring wist niet het verschil tussen links en rechts, dus de verkeerde vervangen)
-accu
-wiellager links voor
-bobine (Baleno heeft er vier)
-bestuurdersstoel
reparaties:
-Pakking vwg.’valse lucht’
-’stationairmotor’ schoongemaakt. Zorgde voor nogal wilde wisselingen in toerental.
-grille: steenslagschade. Opnieuw gespoten. Zelf gedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.