Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX (1999)

autoreview

Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX (1999)

Signalement

UitvoeringBaleno Wagon 1.8 GTX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto is een ex-leaseauto die ik in Haarlem gekocht heb. Ondanks de kilometerstand een keurige auto om te zien; zowel van binnen als buiten.

Exterieur:

Nette, compacte stationcar. Niets bijzonders: precies wat ik zocht. Zeker omdat er een LPG G3-tank op de plaats van het reservewiel was ingebouwd. Aangezien ik meer dan 40.000 km per jaar rij, wens ik óf een diesel, óf een LPG-auto.

Interieur:

Niet opvallend qua vormgeving. Wat nodig is, zit erop en meestentijds binnen handbereik. Knoppen en schuiven komen wat ielig over. Desalniettemin moet ik mijn eerste electronische/bedieningsstoornis nog meemaken, dus kwalitatief zit het wel goed. Er is voldoende ruimte voorin en achterin. Ik heb wel de bestuurdersstoel laten vervangen. Te kort, te laag en te smal. Personen met een normaal postuur zullen alleen de hoofdsteunen kort vinden.

Prestaties:

Onder de 3500 toeren is de Baleno een redelijk vlotte auto met een fraai (1:10, 1:11 op LPG) verbruikscijfer. Ik denk dat ik op benzine de 1:14 moet kunnen halen. Boven de 3500 schiet het verbruik omhoog en verandert de brave station in een zeer vlotte automobiel. Er rijdt in de buurt van Zaandam een Touran TDi rond die alleen de achterlichten van de Soes heeft gezien; dit ondanks verwoede pogingen bij te blijven.
Helaas is het onderstel niet berekend op het vermogen wat de motor genereert. Met de schokdempers op ’automatisch’ is de Baleno een zompige bak die deint als een oude Amerikaan. Met de dempers op ’sport’ worden korte hobbels duidelijk doorgegeven, maar merkt men -zeker met volle belading- dat er nog steeds lange, nogal slappe veren onder zitten. Plankgas wegtrekken resulteert in een auto die alle kanten uitgaat.
Ondanks dit zijn bochten behoorlijk snel te nemen; de Baleno is licht onderstuurd.

Pro:

prestaties, verbruik, betrouwbaarheid, ruimte

Contra:

wegligging

.

PROBLEMEN

Vervangen:

-2x aandrijfas (ANWB keuring wist niet het verschil tussen links en rechts, dus de verkeerde vervangen)

-accu

-wiellager links voor

-bobine (Baleno heeft er vier)

-bestuurdersstoel

reparaties:

-Pakking vwg.’valse lucht’
-’stationairmotor’ schoongemaakt. Zorgde voor nogal wilde wisselingen in toerental.
-grille: steenslagschade. Opnieuw gespoten. Zelf gedaan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.