Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX Edition (2001)

autoreview

Suzuki Baleno Wagon

Signalement

UitvoeringBaleno Wagon 1.6 GLX Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf61.000 km
KM-stand laatst189.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 189.000 km

Na anderhalf jaar met veel plezier in de Starlet Diesel te hebben gereden, zocht ik een auto met wat meer comfort. De starlet was simpel maar betrouwbaar alleen de luxe liet te wensen over. In de zomer was de auto niet koel te krijgen en dat was, gezien de afstanden die ik reed, toch wel lekker. Dus met pijn in mijn hart de Starlet vaarwel gezegd.
Van mijn schoonouders kon ik de Baleno overnemen. 61000 op de teller en in nieuwstaat voor een hele schappelijke familieprijs. Vervolgens LPG laten inbouwen en na wat opstartproblemen lekker rijden.

februari 2008
De eerste APK was probleemloos. Ik had er van te voren al wel twee nieuwe voorbanden op laten zetten.

april 2008
Normale onderhoudsbeurt geen opmerkingen

juni 2008
wederom grote beurt geen opmerkingen. Alleen begon de auto af en toe vreemd te doen bij optrekken (geen vermogen). Bleek de krukassensor te zijn (euro 100). In juli probleemloos met een airco aan naar Italie gereden bepakt en bezakt

september 2008
Wederom een kleine beurt. Nu geen specifiek onderhoud. De volgende beurt zijn de remmen aan de beurt en de achterbanden. Dit zal de eerste hoge rekening worden.

Verder is dit een heerlijke auto met een lekker geluid. Het is geen sportauto en ik rijd er dan ook lekker rustig mee. Op Lpg is de auto wat onwennig wat af en toe resulteert in wat bokken of inhouden. Volgende maand gaat hij naar de gasboer voor een beurt aan de tank. Inmiddels heb ik er 60000 bijgereden.

Mei 2010
Ik ben een tijdje niet meer op deze review geweest. Maar ik wilde hem toch even updaten. Inmiddels staat de stand bijna op 180000 km. Probleemloos? Ja op zich wel. De APK van 2009 geen enkel probleem. 2010 oeps..........lampje kentekenverlichting en dop op de lpg ontbrak. Kosten inclusief APK Eur 29,--. Alleen een klein roestgaatje in de voorste draagarm. Dit wordt volgende week opgelost. Het inhouden op LPG is nog steeds niet over. Volgende week ga ik eens kijken of het de bougies zijn (en dan niet kapot maar verkeerde). Verder geen problemen met de auto. De kosten zijn binnen de perken en gelukkig kan ik de kleine beurt nu redelijk zelf dus dat scheelt ook.

Komend najaar zal de auto niet als dagelijks woon werk paard gebruikt gaan worden. Ik ga met het openbaar vervoer. Dan kan ik nog lekker genieten van de Baleno, in mijn ogen de meest ondergewaardeerde auto die er is.

Juli 2010
Helaas is de Baleno gister overleden (althans voor ons). Toen we na een lange rit bij de supermarkt wegkwamen, schoot de temp.meter uit. Alle schuiven open, koelvloeistof bijgevuld en naar de garage. Toen de pijlstok eruit kwam, wist ik het meteen...dat is geen mayonaise voor op de friet. De kop was kaduuk en een reparatie voor ons te duur om nog te doen. We hebben een leuke inruilprijs gekregen en hebben een Tacuma gekocht die daar in de showroom stond. Tot slot nog even een kleine opsomming:

Comfort: Prima auto voor lange afstanden. Airco is heerlijk en de ruimte ook. Alleen het plastic is wat saai, maar goed dat is dan ook alles.
Prestaties: De Baleno was wat ondergemotoriseerd voor mijn gevoel. Het ging nooit echt snel. Maar goed, het nodigde wel uit voor rustig rijden.
Betrouwbaarheid: Naast de kapotte koppakking eigenlijk nooit iets dramatisch gehad behalve regulier onderhoud. Dus gewoonweg goed. Overigens heb ik het bekende kwaaltje van de versnellingsbak nooit meegemaakt.

De Baleno heeft mij 189000 km lang nooit alleen gelaten. Altijd starten en rijden. Een fijne gezinsauto welke ik enorm ga missen, maar aan al het moois komt een eind. Nu eens kijken hoe de Tacuma het gaat doen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.