Suzuki Baleno 1.8 GTX (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Baleno 1.8 GTX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
Niet nodig, wel welkom
- 178.000 km
Deze Baleno heb ik overgenomen van een van mijn beste maatjes. Ik had toentertijd (en nu nog steeds eigenlijk geen) auto nodig. Ik kon de auto voor een zeer schappelijke prijs overnemen en aangezien ik toch wel een motorhead in hart en nieren ben (en aangezien deze auto hoogstwaarschijnlijk bij een handelaar/sloop) zou belanden toch gekozen deze over te nemen. Dit was een goede keuze.
Dit betreft een sedan uitvoering 1.8 GTX automaat. Dat is een rare en zeldzame combinatie, daarover later meer.
Deze Baleno heeft voor zover ik weet alle opties uit het beperkte optielijstje. Elektrische ramen voor en achter, automaat, mistlampen, SSCS, airco, etc. Alles werkt ook nog steeds naar behoren.
Ongeveer een jaar na de aankoop begon het plastic van de radiateur te barsten en was deze dus lek. Dit was een hoofdpijndossier ; zelfs de dealer (citam Arnhem, welke mij zéér professioneel hebben geholpen) kon niet meer aan dit onderdeel komen. Het werd simpelweg niet meer geproduceerd. De combinatie van de 1.8 en automaat was ten tijde van levering al niet heel populair (logisch ook) dus tweedehands was ook niet te vinden. Uiteindelijk na letterlijk maanden (!) zoeken een radiateur gevonden, in Australië, mag je weten. Bijna 350 euro verder, had ik het in huis. Gelukkig helemaal naar wens.
In de twee apk's die ik heb gehad zijn enkel de banden vervangen en de dorpels roestvrij gemaakt +1 ashoes.
Nog altijd vrijwel probleemloos
- 186.533 km
Bijna een half jaar verder. Geen noemenswaardige problemen.
Uitlezen gaf aan dat de inlaat temperatuur sensor, gaskleppositiesenor en lambda sensor niet meer naar behoren werkten. Na het vervangen van deze onderdelen rijdt de auto weer perfect en is het verbruik gedaalt.
Voor de winter is alleen nog een nieuwe accu nodig.
Op weg naar de 200k
- 189.073 km
Inmiddels een tijdje verder. Nog steeds geen problemen opgemerkt op wat onderhoud na ;
Multiriem, span + looprollen, dynamo en accu vervangen
Vulpijp bleek verroest, ook vervangen
Standaard veren vervangen voor verlagingsveren 60mm voor 40mm achter
Airco laten vullen
Aandrijfassen lijken er aan te komen, lv is de homokineet hoorbaar. Rubbers van het onderstel lijken hun beste tijd gehad te hebben, maar zijn nog geen afkeur. Polybushings is de volgende stap, daar waar mogelijk.
De 200k gepasseerd
- 207.000 km
Twee apk's verder - en nog steeds op de weg.
Tijdens deze twee apk's zijn vervangen
Draagarm rv
Dorpels links en rechts (compleet vervangen)
Aandrijfashoezen
Remschijven rondom + blokken
En wat kleinere reparaties waaronder stekker koplamp, mistlichten enzovoorts.
Motor loopt foutloos en verbruikt nog steeds geen olie. Nu het grove werk uit de weg is is het tijd voor upgrades. Het standaard schokdempersysteem is versleten en gaat vervangen worden door PB coilovers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.