AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Suzuki Baleno 1.8 GTX (1999)

autoreview

Suzuki Baleno 1.8 GTX (1999)

Signalement

UitvoeringBaleno 1.8 GTX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf178.000 km
KM-stand laatst207.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet nodig, wel welkom

  • 178.000 km

Deze Baleno heb ik overgenomen van een van mijn beste maatjes. Ik had toentertijd (en nu nog steeds eigenlijk geen) auto nodig. Ik kon de auto voor een zeer schappelijke prijs overnemen en aangezien ik toch wel een motorhead in hart en nieren ben (en aangezien deze auto hoogstwaarschijnlijk bij een handelaar/sloop) zou belanden toch gekozen deze over te nemen. Dit was een goede keuze.

Dit betreft een sedan uitvoering 1.8 GTX automaat. Dat is een rare en zeldzame combinatie, daarover later meer.

Deze Baleno heeft voor zover ik weet alle opties uit het beperkte optielijstje. Elektrische ramen voor en achter, automaat, mistlampen, SSCS, airco, etc. Alles werkt ook nog steeds naar behoren.

Ongeveer een jaar na de aankoop begon het plastic van de radiateur te barsten en was deze dus lek. Dit was een hoofdpijndossier ; zelfs de dealer (citam Arnhem, welke mij zéér professioneel hebben geholpen) kon niet meer aan dit onderdeel komen. Het werd simpelweg niet meer geproduceerd. De combinatie van de 1.8 en automaat was ten tijde van levering al niet heel populair (logisch ook) dus tweedehands was ook niet te vinden. Uiteindelijk na letterlijk maanden (!) zoeken een radiateur gevonden, in Australië, mag je weten. Bijna 350 euro verder, had ik het in huis. Gelukkig helemaal naar wens.

In de twee apk's die ik heb gehad zijn enkel de banden vervangen en de dorpels roestvrij gemaakt +1 ashoes.

Nog altijd vrijwel probleemloos

  • 186.533 km

Bijna een half jaar verder. Geen noemenswaardige problemen.

Uitlezen gaf aan dat de inlaat temperatuur sensor, gaskleppositiesenor en lambda sensor niet meer naar behoren werkten. Na het vervangen van deze onderdelen rijdt de auto weer perfect en is het verbruik gedaalt.

Voor de winter is alleen nog een nieuwe accu nodig.

Op weg naar de 200k

  • 189.073 km

Inmiddels een tijdje verder. Nog steeds geen problemen opgemerkt op wat onderhoud na ;

Multiriem, span + looprollen, dynamo en accu vervangen
Vulpijp bleek verroest, ook vervangen
Standaard veren vervangen voor verlagingsveren 60mm voor 40mm achter
Airco laten vullen

Aandrijfassen lijken er aan te komen, lv is de homokineet hoorbaar. Rubbers van het onderstel lijken hun beste tijd gehad te hebben, maar zijn nog geen afkeur. Polybushings is de volgende stap, daar waar mogelijk.

De 200k gepasseerd

  • 207.000 km

Twee apk's verder - en nog steeds op de weg.

Tijdens deze twee apk's zijn vervangen
Draagarm rv
Dorpels links en rechts (compleet vervangen)
Aandrijfashoezen
Remschijven rondom + blokken
En wat kleinere reparaties waaronder stekker koplamp, mistlichten enzovoorts.

Motor loopt foutloos en verbruikt nog steeds geen olie. Nu het grove werk uit de weg is is het tijd voor upgrades. Het standaard schokdempersysteem is versleten en gaat vervangen worden door PB coilovers.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren