Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Alto 1.1 GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 109.000 km |
Aankoop en aflevering.
- 101.000 km
Na door omstandigheden een tijdje geen eigen auto meer gehad te hebben en in de auto van mijn moeder te hebben rondgereden is besloten de oude Alto, die er ook niet echt beter op werd, in te ruilen voor wat anders.
Als eerste gaan kijken bij de dealer waar de Alto altijd in onderhoud was en daar ook geslaagd.
Het is weer een Alto GLX geworden alleen nu een aantal jaartjes jonger en een paar generaties nieuwer.
Nu een Mint Groen metallic exemplaar met een voor die tijd flinke uitrusting, alles zit erop, behalve airco, en leuk aangekleed met een set lichtmetalen wielen, achterspoiler en mistlampen voor.
Ondanks dat ik al jaren in de autobranche werkte en echt wel weet wat ik wel en niet moet doen bij het kopen van een auto ben ik zo handig geweest om de auto van een plaatje te kopen.
De auto stond strak tussen een paar andere Alto's in op de verdieping van het bedrijf.
Juist, je raad het al, niet goed bekeken en geen proefrit gemaakt.
Afijn, de auto toch gekocht en een paar dagen later kon ik de auto ophalen.
De auto kreeg een afleveringsbeurt en APK keuring dus het eerste jaar kon ik zonder problemen rijden.
Tevens kreeg ik de toezegging dat als er problemen mochten zijn dat ik er dan mee terug kon komen en dan werd dat netjes opgelost.
Bij de aflevering stond de auto in de werkplaats dus nog niet echt goed kunnen bekijken, dat kwam de volgende dag thuis pas.
Hmm, toch wel een paar kleine schades en de bestuurdersstoel was ook niet echt geweldig meer, de bekleding was gescheurd en het schuim was helemaal weggezakt, daar was niet echt lekker in te zitten.
Na een flinke rit in het weekend kwamen er nog een paar punten bij als een motorkapstokje waarvan de klem lam was, die tikte een mooi deukje in de motorkap, een lekkende klepdekselpakking, een mistlamp die slecht gemonteerd was en nog een paar dingetjes.
Dus terug ermee.
Alles werd netjes opgelost, op de stoel na, die was nog even niet zo snel gevonden.
Uiteindelijk heb ik er een maand of 5 op moeten wachten tot er een gevonden was in de juiste stof (een GLX is blijkbaar niet zoveel voorkomend) maar hij is wel vervangen.
Alleen is daarbij het deurpaneel beschadigd, moet die weer vervangen worden, uiteindelijk is ook dat goed gekomen.
Vervolg, winterwielen en uitlaatproblemen
- 105.000 km
Na een paar maanden lekker toeren met de Alto waarbij de auto mij steeds beter gaat bevallen zijn er toch een paar dingetjes boven komen drijven.
De stoel was nu nog niet vervangen, die komt nog.
Wel was de radio ermee opgehouden, gelukkig had ik de radio uit de oude Alto gehaald dus die gemonteerd.
Ik had eens geïnformeerd naar een set winterbanden op stalen velgen.
Winterbanden was geen probleem, stalen velgen daarentegen wel, die waren niet meer leverbaar voor deze auto!
Hmm, lekker dan, her gros van deze autootjes rijdt rond op stalen velgen, gebeurt daar eens wat mee, dan wordt het zoeken naar een bruikbare bij sloperijen en dergelijke.
Gelukkig kon ik van iemand een set wielen met banden overnemen voor een goede prijs.
Ik moest ze wel ophalen ergens voorbij Groningen.
Afijn, maak er meer een leuk uitje van, even op familiebezoek, je kent dat wel.
Op de terugweg hoorde ik wel wat gerammel achter in de auto, ik dacht dat het de wielen waren die een beetje tegen elkaar aan klapperden.
Tot we door een andere automobilist aan de kant gewezen werden, die wees ons erop dat er iets los hing onder de auto.
Bleek dat de beplating van de uitlaatdemper helemaal los hing.
Dit waren 3 lagen staal waarvan er 2 los hingen.
Gelukkig had ik handschoenen bij me en een blikopener in mijn zakmes waarmee ik de stukken verroest blik heb verwijderd.
Nu bleek ook dat de demper inmiddels nog maar aan 1 steun hing in plaats van aan 3.
Die moet voor de APK maar vervangen worden.
Trillen en geklapper
- 107.000 km
En weer een stukje verder.
De stoel is inmiddels vervangen en de uitlaat hangt nog steeds aan 1 beugel.
De auto zit nu een heel stuk beter en het rijplezier is hiermee een stuk toegenomen.
Alleen nu het volgende probleem.
Tijdens een lange rit naar het zuiden van het land begon de auto ineens hevig te trillen en ook wat te klapperen op hogere snelheid (110+).
Op een parkeerplaats maar even de wielen los van de grond gekrikt en gevoeld.
Niks te zien en te voelen.
De bouten maar even nagedraaid, ook daar weinig spannends.
Dan de bandenspanning maar even gecontroleerd en bijgevuld (bij een van de weinige nog gratis compressors langs de snelweg A1 Noord parkeerplaats Vundelaar), daar moest toch wel wat lucht bij!
Rustig aan verder gereden en het had wel iets geholpen maar weg was het niet.
Rustig aan verder rijden en zoveel mogelijk de snelweg vermijden dan maar, kijken we thuis wel weer verder.
Thuis gekomen dacht ik eerst aan onbalans in de wielen dus de set stalen wielen met banden maar geplaatst, nu was de trilling bijna weg, dit leek mijn vermoeden te bevestigen.
Maar op hogere snelheid was het klapperen nog niet weg.
Na een tijdje zo rondgereden te hebben ben ik toch maar eens goed gaan kijken naar de ophanging.
Toen bleek dat er een fuseekogelhoes kapot en de fuseekogel versleten was.
Dat werd een nieuwe draagarm!
Die eronder geprutst en jawel, het geklapper was weg!
Had nu maar eerder goed gekeken.
Wel nog lichtelijk trillen, dat was met balanceren wel te verhelpen, komt met de beurt en APK wel weer.
Uitlaatdemper vervangen en APK klaar maken.
- 108.500 km
De APK en de jaarlijkse onderhoudsbeurt komen er weer aan en eigenlijk moet dan de uitlaatdemper vervangen worden.
Dus maar een uitlaatdemper besteld om die even te gaan vervangen.
Nou, laat dat even maar weg!
De moeren waarmee de uitlaatdemper aan de katalysator is bevestigd waren niet meer als zodanig te herkennen!
Dat werd dus zagen, slijpen en hakken om de boel te verwijderen.
De eerste bout was geen probleem, daar was nog wel bij te komen dus die was zo doorgeslepen.
De tweede bout was wat omhoog gemonteerd, daar was bijna niet bij te komen.
Dus de uitlaat maar vlak na de flens doorgezaagd en verwijderd, hierna de katalysator losgeschroefd van de voorpijp, die moeren wilden wel gewoon los, en naast de auto de tweede bout doorgeslepen.
Nu bleek dat de bouten vastgelast zitten aan de katalysator!
Dus de bouten maar doorgeboord en de boel met nieuwe bouten en moeren gemonteerd.
De auto verder nagelopen en geen APK problemen meer gevonden, dat scheelt weer.
Na een flinke rit bleef het motorstoringslampje branden. Oeps!
Na uitlezen bleek de achterste lambda sonde kapot te zijn.
Die ook maar laten vervangen bij de APK keuring.
APK keuring en jaarlijkse beurt
- 109.000 km
Gelijk bij het uitlezen van de storing heb ik een afspraak gemaakt voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt en de APK keuring.
Zoals verwacht geen extra problemen.
De wielen zijn gebalanceerd, de lambda sensor vervangen (lag op vorraad, komt blijkbaar vaker voor), weer eens laten kijken naar de klepdekselpakking die nog steeds wat zweet en het deurpaneel vervangen.
Zo, nu zijn eindelijk alle mankementen weggewerkt en heeft de auto een verse plas olie en filters gekregen en kan ik weer een jaar ongestoord genieten.
Komend jaar eens zien of ik de schades kan wegwerken en de wielen kan opknappen, die hebben een paar stoeprandjes teveel van heel dichtbij gezien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.