Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.1 GLX |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 133.241 km |
Eerste ervaringen
- 94.300 km
We hebben deze Alto net een paar dagen en hij bevalt ons prima. Hiervoor hadden we een Opel Astra G stationwagen en eerlijk gezegd is het wel comfort inleveren. Maar dat is natuurlijk wel reëel. Je kunt geen appels met peren vergelijken, dus dat doen we dan ook maar niet. Een stationwagen hebben we niet meer nodig sinds onze kinderen het huis uit zijn. Wat wel een fijn voordeel is dat we terug gaan in motorrijtuigenbelasting van 50 euro naar 20 euro. Dus ook van 1200 kg naar 800 kg.
De eerste ervaringen zijn dus positief. Het autootje rijdt lekker, ware het niet dat die wel veel toeren maakt op de snelweg. 4000 tpm bij 100 km/h is echt luidruchtig. Maar na een kwartiertje snelweg ben je daar ook aan gewend. Hij heeft immers maar 4 versnellingen, 3 vooruit en 1 achteruit.
Verder kunnen we nog niet veel zeggen over het autootje, die we gekscherend John F. Kennedy genoemd hebben. Presidentieel vervoer dus.......
Wordt vervolgd.
Eerste 5000 km zitten er op
- 99.000 km
De eerste 5000 kilometers zitten er op in 4 maanden. Zoals je misschien in mijn topic op het AW forum hebt kunnen lezen, is er veel aan de auto vervangen, deels onder garantie. En er is veel geknoeid met de wagen. Zo brandden het motormanagement en airbag lampje niet bij aankoop. En iets vreemds met de startonderbreking. Een paar keer terug gebracht naar de verkoper en alles is nu opgelost.
Wat is allemaal onder garantie vervangen:
* gasveren achterklep
* lambda sensor
* 2 nieuwe sleutels
De rest heb ik zelf vervangen/hersteld:
* olie + filter
* koelvloeistof
* bougies
* kleppen stellen
* klepdekselpakking
* luchtfilter
* distributieriem + spanrol
* draagarm links voor
* remcilinder links achter
* kabelbreuk in airbag systeem
* ruitenwissers voor en achter
Het wagentje rijd nu prima. Verbruik is zo'n 1:15 á 16 met stadsverkeer. En snelwegkilometers zijn niet veel zuiniger vanwege de 3 versnellingen automaat.
Inmiddels 10000 km verder
- 104.200 km
Nu ruim 7 maanden in bezit en al 10000 km aangetikt. Dat wordt zo'n 17000 km op jaarbasis als ik doorreken.
Het autootje bevalt ons nog prima. Voor stadsverkeer een fijne auto, maar een uur op de autosnelweg mis ik toch wel de cruise control die ik in de Astra wel had, en ook in de Swift cabrio. Toch maar eens op zoek gaan naar zo'n universele set. Ik krijg namelijk erg veel pijn in m'n rechtervoet, omdat je geen steun hebt om je been tegen aan te laten rusten.
De airco is ook al uitgebreid getest tijdens de afgelopen warme periode.
Hij koelt goed, maar het vermogen daalt ook enorm. Rijd ik een berg op en de airco schakelt in, dan valt de snelheid zo 10km/h naar beneden als je niet direct reageert met het gaspedaal. Komt door de lichte motor die er in zit. Ook gaat het motorblok 1100 rpm stationair draaien als de airco inschakelt en moet je flink op de rem trappen als je voor het stoplicht staat. De airco staat daarom standaard uit en wordt alleen gebruikt als het echt te warm is in de wagen, zelfs met ramen open.
Technisch gezien rijdt het wagentje prima. Stadsverkeer 1 op 15 en snelweg 1 op 18. Het verbruik met airco zal wat hoger zijn.
Binnenkort zal ik nog de rechter draagarm voorzijde moeten vervangen. Links heb ik die al vernieuwd en dan kun je er op wachten dat de andere zijde ook defect raakt. Gelijk pak ik dan de rubbers van de stabilisatorstang mee, want die moet toch los. Die had ik in eerste instantie niet besteld, maar ze zijn toch wel erg verouderd.
Nieuwe foto's toegevoegd
- 106.900 km
We zijn nog steeds tevreden met de Alto. Ik heb 'm nu ook optisch aangepakt, dus de lak gepolijst, gekleid en in de was gezet.
Voor een indruk nieuwe foto's gepost.
15,000 kilometers in 10 maanden
- 109.000 km
Inmiddels zitten 15.000 kilometers er op en een nieuwe apk na het vervangen van de achterwiellagers en een stuurkogel. Ook zat 1 kentekenlampje los, wat ik heb vastgezet met een zelftappertje.
We hebben de wagen nu 10 maanden en hij bevalt ons nog prima.
Ik heb nog andere velgen gemonteerd, te zien in de eerste foto.
1 jaar en 18,500 km verder
- 112.500 km
Vandaag hebben we de Alto 1 jaar en hebben 18.500 km ermee gereden. Dat is 3x het jaargemiddelde in de afgelopen 16 jaar. Hij rijdt nu 100% beter dan op de eerste dag. Na alle (elektronische) ellende in het begin zijn we heel erg blij met dit boodschappenautootje.
Ook is die nu voorzien van 4 winterbanden en zijn de wieldeksels terug gemonteerd.
Nieuwe APK zonder opmerkingen
- 126.800 km
Vandaag heeft de Alto een nieuwe APK gekregen zonder opmerkingen. In bijna 2 jaar hebben we een kleine 33.000 kilometers met 'm gereden. Ondertussen heb ik de hele voorwielophanging vervangen. Schokbrekers rondom, draagarmen en -rubbers, stabilisatorstang-rubbers, 1 van de 2 aandrijfassen en 2 nieuwe voorbanden. Ook is de wagen opnieuw uitgelijnd. Dat scheelt een hele hoop. De wagen heeft nog niet zo lekker gereden als nu het geval is.
De Alto is weg
- 133.241 km
De Alto is weg. Maar niet helemaal. Onze zoon heeft z'n rijbewijs gehaald met code 78 (alleen automaat) en zodoende hebben wij hem de Alto geschonken. Het onderhoud zullen we samen oppakken; verder is de wagen geheel overgeschreven en hebben we alleen nog de cabrio. En voorlopig blijft dat ook zo.
We hebben bijna 40.000 kilometers in ruim 2 jaar met veel plezier met 'm gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.