Subaru XV 2.0D Luxury (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XV 2.0D Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 145.500 km |
VERRASSEND
- 63.000 km
Na een drietal Volkswagen Transporters met dubbele cabine werden de vervoers- en gezins- eisen anders en na diefstal van de VW wilde ik iets verfrissends . Wel ben ik altijd groot fan van Volkswagen geweest , maar houd ook wel van iets total nieuws en verrassends .Als groot liefhebber van BMW motorfietsen heb ik een zwak voor boxer motoren, dus in die zin was het bekende materie.
We stelden een lijstje op met auto's die mogelijk interessant zouden kunnen zijn en gingen op pad. Eerst naar de Subaru in Aalsmeer, maar dat was toeval. We gingen kijken voor de Forester maar zagen daar voor het eerst in levende lijve de XV . Gereden in de Forester en de XV , maar nog niet helemaal overtuigd. De Forester reed lekkerder maar was ook luxer uitgevoerd en eigenlijk een beetje te duur naar onze smaak.
Maar na diverse proefritten in oa Toyota RAV en Mitsubishi Outlander , bleef de XV toch steeds door het hoofd spoken. Een louche tip van de verkoper in Aalsmeer ( probeer de diesel eens !! ) trok ons over de streep .
We kochten een demo met 23000 km op de teller, er werd een leren bankstel aangebracht en een trekhaak en rijden maar.
De eerste rit was een zakenreis naar Frankrijk van 1600 km . Wat een wagen!!
Heerlijk sturen over de D wegen in de Bourgonie , met hoogst illegale snelheden , maar wat een genot. Fantastisch veercomfort, door de AWD blijft de wagen aan de weg plakken en bovenal de grijns op je gezicht als je uitstapt.
Als verstokt motorrijder ken ik dit gevoel maar al te goed , maar auto's waren alleen maar een vervoersmiddel , punt.
Deze auto maakt toch wel enige emotie in me los dus dat is wel heel bijzonder.
40000 kilometer verder is dat niet veranderd.
Olieverbruik is nihil , verbruik 1 op 15 gemiddeld , van de prijs van de beurten schrik ik niet heel erg , alleen de WB is niet grappig.
De Yokohama Geolanders heb ik vervangen door Hankooks K415 en dat is een grote verbetering. De Geolanders braken snel uit op nat wegdek , hadden erg slappe wangetjes en maakten een hoop kabaal. De Hankooks doen het een stuk beter wat dat betreft. Achter zijn de banden vervangen bij 52000 km , voor bij 63000 km.
Kortom , ik ben aangenaam en in de positieve zin verrast door de "Soebie" .
Leuk is ook dat mensen die er interesse in hebben niet weten wat voor auto het is en andere denken weer met een of andere Kia te maken te hebben. De kritiek op het interieur is misschien wel terecht , maar het past me allemaal prima en ik houd zelf ook niet van dat strakke en glimmende spul van die andere merken met ringen en sterren.
Rapportcijfer : 8 plus
Nog steeds onderweg
- 145.500 km
Na 7 jaar nog steeds onderweg met de XV diesel. Net terug van een tripje naar zuid Frankrijk , met een aanhanger met 2 motoren erop . En een paar weken terug ook nog even op en neer naar la France , op 1 dag 1300 kilometer , geen centje pijn.
De auto geeft geen krimp . Schijven en blokken zijn rondom vervangen , verder absoluut niets op aan te merken. De koppeling schijnt er volgens de garage aan te komen , maar ik merk er niets van . Eerste accu zit er nog in , verder diesel erin , af en toe banden en olie checken ( verbruikt niets ) en door maar weer. De wagen roest niet , wordt zelden gewassen en zeker niet gepoetst , maar ziet er na een emmertje water weer prima uit. De intentie is om er voorlopig nog mee door te rijden , ten eerste omdat de diesel ten onrechte af geserveerd wordt door de markt en ten tweede omdat de auto prima bevalt !!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.