Subaru XV 2.0i Luxury (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XV 2.0i Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 71.500 km |
Nieuwe Subie
- 71.500 km
Ongelovelijk maar waar. Mijn vijfde Subaru staat voor de deur. Het plan was om tot 2023 in de Forester door te rijden. Dit liep anders zoals in de andere review beschreven. Nu had ik mij voorgenomen hybride te gaan rijden.
Zuinig, comfortabel en probleemloos waren de sleutelwoorden bij mijn zoektocht in de grote occasionvoorraad van mijn vaste Subaru- en occasiondealer.
Subaru, neuh, niet meer. Na een proefrit met een nette Auris van 2015 was ik te spreken over de aandrijflaan maar kon met mijn lengte en artritis in de gewrichten onmogelijk enthousiast zijn over de zitpositie en lage in en uitstap. Wist ik dat van tevoren? Eigenlijk wel. Maar ik wilde zo graag een probleemloze Toyota. Het duwtje de andere kant op kwam van mijn vrouw. Deze auto past niet bij jou zei mijn kleine vrouwtje tegen deze lange man. Jammer jammer. Maar het voelde niet als mijn auto.
Een Suzuki S Cross Ecoboost driecylinder. Fijne zitpositie, comfortabel weggedrag. Maar oei wat zijwindgevoelig en ondanks alle lofuitingen op dit naaimachientje vind ik de driecylinderbrom hinderlijk aandoen. Nog meer jammers.
Ik wist dat ze twee XV's hadden staan. Mijn vrouw zei alle kleuren zijn goed behalve wit. Hmmm, twee witte XV's van 2014. Toch even proberen. Ik heb zitten vloeken tijdens de proefrit waarbij vrouw en jongste dochter schrokken en vroegen wat er gebeurde. Verdomme shit fucking hell , dit reed zoals ik wil dat een auto rijdt. Vertrouwenwekkend rijgedrag, soliditeit, stabiliteit, veel overzicht door de dunne A stijlen, grote spiegels, perfecte rijpositie.
Jemig weer een tweeliter boxer waar ik in mijn vorige reviews meermalen op gefoeterd heb vanwege de weinige innovatiekracht van Subaru. Maar man o man wat loopt hij mooi rond en wat is hij soepel met deze cvt. Als je hem soepel rijdt met juiste gasdosering is het een stil juweeltje.
Zucht het is deze auto geworden zoals de lezer begrijpt. Ik heb mijn dealer op het hart gedrukt dat het flink over de brug moest komen. Heb een compleet idioot bedrag geÏnvesteerd tijdens de jaren dat ik Forester reed. Aangezien de laatste beurt net was afgeschreven van mijn bankrekening moest er natuurlijk gepraat worden. Hier zijn we uitgekomen.
Toen we hier uitkwamen heb de auto laten voorzien van Cross Climates, een moderner multimediasysteem en stootstrips. Verder stond op mijn to do lijst om een frisse start te maken: bakspoeling, aircoreiniging en het aanbrengen van stootstrips. Daarnaast heb ik op ebay (idee via een andere review) een uitschuifbare armsteun uit de Crosstrek versie in de USA gescoord. Mijn ASS stoel is wederom overgezet en de onderconsole had de zelfde bevestiginsbouten als bij de Forester. Gelukkig geen aparte inbouwkosten bij de ASS dealer.
Indruk na een week rijden en vijfhonderd km's. Geweldige aandrijflijn die extreem weinig tpm maakt bij snelweggebruik en derhalve voor een hoge AWD belachelijk zuinig rijdt. Vandaag 6.1/100 voor een rit van 180 km en een gemiddelde van ong. 105 km per uur. In de stad is het natuurlijk een ander verhaal. Dan gaan de twee liters en AWD zijn tol eisen. Maar een gemiddelde van tussen de 1 op 12.5 gaat mogelijk zijn. Dit vind ik aanvaardbaar. Veeeeel meer als ik vtv op had ingezet bij de orientatie maar veeeeel minder als de Forester op benzine.
Verder is het eigenlijk een auto met een wat ambivalent totaalpakket. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het comfort zou moeten beschrijven. Ik wist uit reviews en tests dat het weggedrag nogal stug uitgevallen zou zijn en dat dit apparaat de weg als braille zou lezen zei een journalist. Daar hou ik niet van en mede daardoor heb ik na de proefrit (die dus goed beviel) voor cross climates gekozen die beter en comfortabeler presteren als Geolandars met 70.000 km.
Waarvan akte. De vering is voldoende soepel maar de demping is aan de "korte" kant. Dit betekent dat als je in een woonwijk rijdt met ongelijk wegdek en wat butsen dat de koets met alle passagiers lekker meehobbelt. Dit is natuurlijk niet comfortabel. Er is echter iets aparts aan de hand. Doordat de Forester een soepeler onderstel had maar met veel meer onderstelgeluiden liet horen waar hij mee bezig was en de XV geen krimp geeft, voelt het raar genoeg toch als een verbetering. Rustiger rijden bij hobbelig wegdek is de enige goede remedie. Dan zit er echt voldoende comfort in de koets. Het ambivalente aan deze auto is dat je hem desgewenst flink de hoek om kan smijten zonder dat je tegen de grenzen aanloopt. Heel apart.
De besturing is twee tandjes directer geworden. Dit vraagt iets gewenning. Bocht in en uit mocht de besturing naar mijn smaak iets lichter mogen en voelt de XV raar genoeg sterker onderstuurd als de oude Forester. Lekker vlezig dat wel maar voor de stad iets too much. Ik denk ook aan mijn nuchtere vrouw die gewoon makkelijk wil hoepelen....
Verder merk je aan alles dat je weer een twee generaties nieuwer rijdt. Dat geeft het vertrouwen dat we verloren hadden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.