Subaru XV 2.0D Luxury (2013) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | XV 2.0D Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 99.761 km |
KM-stand laatst | 328.005 km |
Subaru XV Diesel 2013 met ruim 3 ton ervaring
- 328.005 km
In 2002 kocht ik mijn eerste Subaru. Een Legacy 92-er 2.0 liter op LPG met 2 ton op de klok. Zonder problemen gereden op de versnellingsbak en aandrijfassen na. Bij 387000 km waren de baklagers hoorbaar en versleten. De homokineten heb ik vaker moeten vervangen.
De goedkoopste en snelste oplossing was een gebruikte versnellingsbak die ik zelf vervangen heb. Geluk met mijn achtergrond/ technische opleiding in de autotechniek kon ik dit zelf doen. De Legacy tot 4 ton gereden met in de vakanties een 1000 kg Münsterland caravan erachter door heel Europa.
In 2007 kocht ik een 99-er Forester, ook op LPG. Kocht ook deze Subie met 2 ton, probleemloos naar 320000 km gereden met dezelfde Münsterland.
In 2012 werd het tijd voor een splinternieuwe lease XV 2.0 benzine. Tot 175000 km probleemloos gereden op de achterwiellagers na. Mee naar Oostenrijk, Frankrijk en Spanje geweest. Ook een tour door Kroatië naar Dubrovnik. Geweldige auto, strak op de weg. Vooral rotondes, bochten en bergwegen geven een glimlach.
In 2017 gezien de vele kilometers die ik maakte werd het tijd voor een diesel.
Ik heb in die tijd veel op internet gekeken over de slechte berichtgeving over de eerste generatie Subaru diesel.
Aangezien de aanschafprijs van auto's vaak in Duitsland goedkoper is naar Frankfurt gereden voor een import XV diesel met 99761 km uit 2013 bij een Duitse dealer. De koop was snel gedaan, en terug naar Nederland de 200 km/h aangetikt. Snel naar zijn top. Mijn vader met een 2.5 liter Outback uit 2006 volgende. Qua top moest ik het afleggen tegen de Outback.
De eerste reis met de XV diesel was naar Portugal met de Münsterland waarbij de campingeigenaren vroegen tijdens een welkomstdrankje: zijn jullie gezellig op doorreis met de tent? Nee, we zijn met de caravan! Maar dat kan niet, met een caravan kan je hier niet komen!! Ohw? Vandaar die steile helse weg.
Geweldig dat koppel van 350 newtonmeter en met de rijeigenschappen die ik al van de XV benzine kende.
In 2020 de Münsterland caravan vervangen voor een 1500 kg Kip Greyline. Dan komt het koppel van de diesel echt tot zijn recht op de passen in Zwitserland en Frankrijk. Ook een erg stille motor die op kruissnelheid blijft bij 6% op de Duitse Autobahn of op de Route du soleil.
Inmiddels staat de diesel over de 327000 kilometer met de nog steeds de eerste koppeling. Welke problemen heb ik gehad? Net zoals bij de XV benzine zijn de achterwiellagers vervangen. Verder een gescheurde turboslang en de fuseekogels vervangen. Het originele roetfilter bij een specialistisch bedrijf laten reinigen na een storing. Onderhoud en reparaties doe ik verder zelf.
Met goed warm rijden en op tijd de onderhoudsbeurten uitvoeren zijn de nieuwere generaties Subaru diesels naar mijn ervaring gewoon goed en erg betrouwbaar.
We rijden daarom nog even door! Komende zomer naar Noorwegen en Zweden met de Kip caravan :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.