Subaru Trezia 1.4D Comfort (2011)

autoreview

Subaru Trezia
Subaru TreziaSubaru TreziaSubaru TreziaSubaru TreziaSubaru Trezia 1.3 LuxurySubaru TreziaSubaru Trezia 1.3 Luxury

Signalement

UitvoeringTrezia 1.4D Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf137.000 km
KM-stand laatst202.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e Verslag

  • 153.000 km

1e Verslag

mei 2022 153.000 km

Ik leende in december 2021 de auto van mijn buurman. Tijdens de rit besloot ik dat ik óók zo’n prettige diesel wilde. De volgende dag gaspedaal.nl afgestruind en door stug dóórzoeken trof ik bij een handelaar in Noord Holland een Subaru Trezia 1.4 d. Een auto die door werkelijk niemand wordt gezocht. Dus…goed voor mij.
Tijdens de proefrit werd ik nog blijer van mijn keus. Alles beviel aan de auto. Vooral het motortje.
De koop was snel gesloten. De verkoper is in mijn ogen een topper: eerlijk, open, een snelle beslisser.
Op 11 december reed ik met mijn “nieuwe” auto naar huis, 11 jaar oud, 137.000 km op de teller. Afgeleverd volgend afspraak en zelfs nog iets meer. Er was ongevraagd óók nieuwe olie in de versnellingsbak gedaan.

Het verschil met mijn vorige auto (Peugeot 205 1.4 LPG):
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Stuurbekrachtiging
- Airco
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stoel van de bestuurder in hoogte verstelbaar
- Dieselmotor
- 6 bak
- 1 ruitenwisser voorraam
- Airbags
- Bouwjaar 13 jaar jonger.
- Reikwijdte volle tank is veel hoger, minder vaak tanken.
- Stilte tijdens het rijden
- Niks rammelt.
Het eerste kwartaal reed ik 11.000 km. Erg veel km’s. Direct een cruise control laten plaatsen. Dat was het enige wat ik miste.
Mijn bevindingen:
- Gebruikersgemak: +
Ruimte is geweldig, ondanks dat de auto maar 4 mtr lang is.
- Comfort: +
Stilte tijdens het rijden. Gedurende optrekken hoor je de motor echter duidelijk.
Airco, beslagen ramen zijn ’s ochtends in no time weg.
Zithouding. Door ruime stuur- en stoelverstelling een goede zithouding mogelijk.
- Verbruik: +
In de wintermaanden variërend tussen 1 op 21 en 1 op 24. Grootste veroorzaker meerverbruik is de sterke wind. Ben benieuwd wat het verbruik in de zomer zal zijn.
- Toyota: +
Alleen de voorkant van de carrosserie van de auto is door Subaru ontwikkeld. De rest is Toyota. Ook het motortje. En dat is fijn. Ik denk dat ik een erg betrouwbare auto heb gekocht.
- Model: +/-
Mooi en praktisch gaat niet vaak samen. In dit geval zeker niet. Echt lelijk vind ik em echter ook niet.

Mijn doel:
6 jaar in bezit houden. Ik verwacht dan 180.000 km met de auto gereden te hebben. Normaal onderhoud laten uitvoeren (elk half jaar naar de garage, kleine beurt/grote beurt incl apk). Regelmatig wasbeurt voor huis. Jaarlijks een poetsbeurt.

Nog te doen:
- Inlichtingen inwinnen over afdichten EGR en chiptuning
- Inlichtingen inwinnen over regenereren roetfilter
Ik merk nu dat het roetfilter elke tankbeurt wel een keer schoongebrand wordt (het actuele verbruik wordt dan gedurende een 25 á 30 km, met 2,2 ltr per 100 km verhoogd). Ik geloof in de meerwaarde van de technische ingrepen tot schone verbranding. Ik geloof echter niet dat een dieselmotor er ook beter van wordt. Afhankelijk van de resultaten van mijn inlichten bij specialisten, laat ik eventuele aanpassingen uitvoeren.

En die Peugeot 205 dan?
Ik ben tot aan het eind van het bezit van mijn vorige auto heel tevreden geweest over die auto. Ik vind het model nog steeds erg mooi, het zicht rondom vanuit de auto onovertroffen, een prijs/km (nog geen €0,13/km) waar weinig auto’s aan kunnen tippen. Maar…eeh…ik wil nu een modernere auto. Dat is de Trezia. Ik hoop dat ‘ie naar huidige maatstaven óók een voordelige prijs/km heeft. Tenslotte is autorijden anno 2022 duur en ik moet alles zelf betalen.

Een paar aantekeningen:
Tijdens het 2e kwartaal Trezia-bezit kreeg ik Corona. Hierdoor reed ik veel minder. Vervolgens ben ik ook nog meer gaan motor rijden i.p.v. de auto pakken, wat het gebruik ook heeft verminderd. Gevolg: 16.000 km in een half jaar gereden. Er zijn ook twee vervelende storingen opgetreden: de roetfilter kan niet meer geregenereerd worden en de airco koelt niet meer.
Nu de auto terug is van de garage (ik wil elk half jaar de auto laten onderhouden) van een grote beurt met APK, is de roetfilter gereinigd en er is een nieuwe condensator geplaatst. Het in- en uitbouwen van de roetfilter is volgens de garage een hele klus geweest. Bij het ontwerpen van de auto is daar totaal geen rekening mee gehouden. Het subframe moest los/verwijderd worden om erbij te kunnen en dan nog was het priegelen. Doordat het subframe los/verwijderd was, moest de auto ook weer uitgelijnd worden.
Ik verwacht na deze dure onderhoudsbeurt dat ik de komende 5 en een half jaar op het gebeid van roetfilter en condensator geen duur onderhoud meer hoef te plegen.
De roetfilter is vol komen te zitten omdat de auto in de periode vóór de handelaar waar ik ‘m kocht, bij een eigenaar is geweest die in 4 jaar tijd ongeveer 5.000 km heeft gereden. Dan wordt er niks geregenereerd, dan bakt ‘ie gewoon vol, met alle narigheid van dien. Bij mij rijdt de auto langere afstanden. Enkele reis woon-werk is ruim 60 km. Daarnaast zal ik de motor echt even hoger in toeren rijden bij optrekken, wanneer de motor de juiste temperatuur daarvoor heeft.

Conclusie:
Zeer tevreden met de overstap naar de Subaru Trezia:
- Ruim (relatief natuurlijk)
- Comfortabel
- Zuinig
- Betrouwbaar (de roetfilter en kapotte condensator is de auto niet aan te rekenen. Of praat ik dit nu “gewoon” goed…)

2e Verslag

  • 169.000 km

2e Verslag
18 November 2022 169.000 km

Ervaring:
Geweldig. Ik kan het niet anders omschrijven. Nog steeds vind ik het niet direct een mooie auto, maar voor mij doet ‘ie alles goed:
- Fijne zit
- Ruim (erg praktisch in de zomer tijdens de vakantie met de tent)
- Airco
- Klein dieselmotortje, een topper
- 5 versnellingsbak in NL (bij 100 km/u draait ‘ie ong 2.200 t/min)
- 6e versnelling in Dld en Italië gebruikt, in NL alleen na 19.00 u. (130 km/u is 2.500 t/min)
- Zuinig in brandstofverbruik.

Alles doet ‘ie goed…totdat het oranje motorlampje in t dashboard gaat branden, de motor de roetfilter niet meer schoonbrandt (een tank diesel wordt nu met 1 : 26 leeggereden i.p.v 1 : 24), de motor niet dóór trekt als je snelweg opgaat…
Weg euforie. Het kan nóg zo’n goede auto zijn, maar die rottige extra dingen aan de motor, ter bevordering voor het milieu, zijn wéér van de leg. En dat kostte bij het vorige herstel veel geld. Gloeiende gloeiende lampenkappen!!! Het zal toch niet wéér!!! De auto gaat eruit. Basta!

De garage meldt dat er een sensor kapot is. De sensor die bepaalt wanneer de regeneratie moet plaats vinden. Ooh, geen malheur met het roetfilter dus? Nee.
Nieuwe sensor er in. Geen dure ingreep t.o.v. de vorige. Een klein onderdeel kapot. Maar, dit is toch een Japanner? Die gaat toch niet kapot? Klopt, het is de airco-condensor (Dit is het juiste woord, dank voor de reactie, Sam), een sensor voor roetfilter-regeneratie. Die gaan kapot. Aanverwante rotzooi. De auto, de motor, de versnellingsbak, het Toyota-spul. Dat is nog steeds goed.

Andere rijstijl:
Omdat de roetfilter hartstikke volgebakken was, net voor de zomer, werd me geadviseerd echt langer in de versnellingen door te trekken. Wanneer de motor warm is, doe ik dat ook. Meestal rond de 3000 toeren. Ik dacht, dat roetfilter raakt nu niet meer vol. In Italië en Slovenië kwam ik er achter dat tijdens bergafdalingen deze kleine dieselmotor echt niet op de motor afremt. Hij loeide in de 2e versnelling met meer dan 4000 toeren. Gaf geen krimp. De motor kwam serieus los, was brandschoon, dat kon niet anders. En dan begin november dat onverwachte oranje dashboard-lampje…Isnieleuknie.

Iets heel anders:
Voor de vakantie had ik nog een reservewiel en krik gekocht. Hartstikke blij mee, want in Slovenië bleek er een scheur in een ventiel van een band om de achteras te zitten. Nu reden we een ruim half uur later weer verder. Een nieuw ventiel laten plaatsen in een garage, aan het eind van de dag, een fluitje van een cent. De tegenwoordig bekende alternatieve manier voor een reserveband had hier geen uitkomst geboden…

Zuinig:
Het is een zuinige auto. Het regeneren zorgt er voor dat de auto niet zuiniger wil dan 1 : 24 (antwoord op de vraag van Glijsteen). Zonder regeneren rijdt de auto 2 km verder op ’n liter. Al met al vind ik dat een fors verschil. Eeeh, het is het verschil tussen erg zuinig en heel erg zuinig?.

En nu:
Weer opnieuw een half jaar aankijken. Op wat klein geneuzel (met pittige kosten) na, doet deze auto het echt goed. Ik verwacht de komende 15.000 km geen problemen.

Prijs per km:
Ik heb zo’n tic dat ik de uitgaven aan mijn auto bijhoud. Mijn vorige auto moest met name een lage km-kostprijs hebben. Bij deze mag het wat meer kosten. Ik ben met name gecharmeerd van een auto die geen/nauwelijks mankementen heeft. Ik heb de kosten van aanschaf, cruise control, krik en reservewiel, wegenbelasting, verzekering, ANWB, onderhoud en brandstof bij elkaar opgeteld en gedeeld door 32.000 (km). Dan is er in de afgelopen ruim 11 maanden per km €0,345 besteed. Onderhoud heeft 5,8 cent/km gekost. Brandstof 8,1 cent/km. De rest 20,6 cent/km.
Dit zal zakken: Ik ga er van uit dat de brandstofprijs onder de € 2,05 blijft (geen idee waarom, ik ben echt niet helderziend). Daarnaast zullen de onderhoudsbeurten lager worden, als de onderdelen die zo vreselijk belangrijk zijn voor het schone milieu (ahum) nu eens heel blijven. De aanschaf van auto, krik, reservewiel, cruise control worden volgend jaar door ruim 60.000 (km) gedeeld.

Conclusie:
Bijna gelijk aan de vorige:
Zeer tevreden met de overstap naar de Subaru Trezia:
- Ruim (relatief natuurlijk)
- Comfortabel
- Zuinig
- Betrouwbaarheid zakt een puntje, kapotte sensor, weet u nog?
- De auto past heel erg bij mijn rijstijl: relaxed rijden.

Tot over een half jaar. Ik verwacht dan zo’n 185.000 km op de teller te hebben staan.

3e Verslag

  • 187.000 km

3e Verslag
Mei 2023 187.000 km
Het meest saaie verslag welke ik tot nu toe op Autoweek.nl heb gemeld van al mijn auto’s:

Betrouwbaarheid
Geen probleem ervaren gedurende de afgelopen 18.000 km. Bij aanschaf hoopte ik op Japanse betrouwbaarheid. Gedurende deze periode wás het Japanse betrouwbaarheid. Fijn!

Onderhoud
Een kleine beurt laten uitvoeren. Nieuwe olie en filters, óók de jaarlijkse APK. Er zijn 2 nieuwe voorbanden en een ruitenwisser vóór gemonteerd. Het hendeltje van de cruise control is op mijn verzoek stevig vastgezet. Werkt nu weer erg prettig.

Verbruik
Het brandstofverbruik schommelt tussen 1: 22 en 1:24. Het verschil in verbruik wordt veroorzaakt door harde tegenwind en soms wel 3 x reinigen van het roetfilter tijdens leegrijden van een volle tank (in tegenstelling tot meestal 1 keer). Er is geen olieverbruik waarneembaar.
Dus…
De auto is weer klaar voor het komende half jaar. Onder andere als vervoermiddel voor een hopelijk fijne vakantie in Engeland?

Probleem
De monteur meldde dat de motor vééééél te veel roetdeeltjes uitstootte voor goedkeuring bij de APK. Het lukte uiteindelijk om toch onder de miljoen deeltjes uitstoot te komen. Zijn opdracht: stop met dat nieuwe rijden want dat is killing voor je motor. Je vervuilt em te veel. Draai de motor veel vaker nóg hoger in toeren het komende half jaar. In november 2023 zet hij em nog een keer aan de meter en kijkt of er verbetering is opgetreden. Voor mij een mooie tussenstap om te bekijken of het hoger in toeren draaien effect heeft op de uitstoot. Ben benieuwd hoeveel de mooie verbruikscijfers dalen, door deze andere rijstijl. Voor mij toch wel lastig, want ik heb mij deze manier van autorijden aangewend. Gedragsverandering lukt me wel, maar om het echt vol te houden, dat is nummer twee…

Conclusie:
Bijna gelijk aan de vorige:
- Ruim (relatief natuurlijk)
- Comfortabel
- Zuinig
- Betrouwbaar.
- De auto past heel erg bij mijn rijstijl: relaxed rijden.

Tot over een half jaar (nov 2023). Ik verwacht dan zo’n 200.000 km op de teller te hebben staan. Als er dan weer geen mankementen zijn te melden, stijgt de beoordeling op betrouwbaarheid.

4e Verslag

  • 202.000 km

4e Verslag

November 2023 202.000 km

Wat een fijn wagentje!

Maar hij gaat er uit. Gisteravond, 5 november jl, een motorstoringslampje in t dashboard. Vanochtend uit laten lezen. Wederom roetfilterperikelen. Daar ben ik klaar mee.

De auto voldoet aan alle criteria die ik heb aan een auto. Ik stoor me echter aan de wederkerende problemen die de auto niet zijn aan te rekenen. Afgelopen 15.000 km heb ik heel bewust, op advies van de monteur, de motor (veel) verder in toeren gejaagd (meestal tussen 3 en 3,5 duizend), toch was dit niet afdoende. Een vol roetfilter. Ik ben er klaar mee.

Ik had voor maandag 13 november al een grote onderhoudsbeurt gepland staan. Die gaat niet door. Ik zal dan een VW Up van 2019 ophalen, 5 drs, zilvergrijs metallic, 115.000 km. De garage had deze staan en ik heb ‘m vanochtend direct gekocht.
Ook ik stap over op een 3 cilinder 1 ltr . Zuinig is een must. Ik rijd ruim 30.000 km per jaar. En moet zelf de brandstof betalen. Een nieuwe diesel zou kunnen, maar ik wil die roetfilter-troep niet weer. Dan maar duurdere brandstof en minder wegenbelasting. Ik zal die trekkracht van de diesel gaan missen. Dat was de reden dat ik diesel reed…lekker relaxed.

Er wordt deze week nog een cruise control in de Up gezet. En de poetser gaat aan de slag. Vooral de bijrijdersstoel was toe aan een schoonmaakbeurt. Als je ‘m ophaalt, is ‘ie als nieuw, is mij beloofd. Ik ga het zien. De komende jaren een VW-rijder, het kan verkeren.

De Subaru Trezia is voor mij een top-auto geweest. Schitterend dieseltje onder de motorkap. 65.000 km binnen 2 jaar. En toch afscheid. Om die roetfilter. Da’s een duur nepding.

De kosten/km houd ik altijd bij. Een jaar geleden was die 34,5 ct/km. Nu is dat 22,4 ct/km. De forse daling komt doordat de laatste grote beurt niet meer uitgevoerd wordt en ik niet het hele aankoopbedrag afschrijf. Ik kreeg nog een paar centen voor de Subaru terug.

Ik eindig mijn review steeds met een conclusie, ook nu:
- Ruim (relatief natuurlijk)
- Comfortabel
- Zuinig
- Betrouwbaar.
- De auto past heel erg bij mijn rijstijl: relaxed rijden.
- Waardeloos roetfilter.

Lieve mensen, ik ben 1 van de velen die door roetfilter-perikelen overstapt op een benzineauto. Ben er even heel erg boos om geweest. Ben er nu klaar mee. Overstap naar een simpel A-segmenter, hopelijk erg betrouwbaar, want dat vind ik belangrijk. Wanneer ik de Up ophaal, zal ik wel weer een smile op mijn gezicht hebben.

Ik dank u voor het lezen en beoordelen van mijn review en plaatsen van opmerkingen. Dat waardeer ik. Mijn volgende review zal in mei 2024 geplaatst worden.

Met vriendelijke groet,
DeeBeeOotje

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.