Subaru Outback 3.0R AWD H6 (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 3.0R AWD H6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 64.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Echte skiërs auto
- 113.773 km
Na van de Franse naar de Zwitserse Alpen te zijn verhuisd moest er ook een nieuwe 4 wielaangedreven auto komen. Het weggetje naar ons huis is behalve supersteil met nauwe haarspeldbochten ook nog eens zo'n 5 maanden per jaar met sneeuw en ijs bedekt en vol met gaten.
In Frankrijk had ik al goede ervaringen met 2 Subaru's, een Forester met LPG en een Outback H6 uit 2002, maar de Forester had toch wel weinig vermogen en koppel, terwijl de H6 flink veel benzine verbruikte en een te grote draaicirkel had. Alles verkocht dus en toen liep ik tegen een mooie zwarte Volvo XC70 D5 aan met alle opties...werd ie zomaar voor mijn neus door NB een officiële Volvo dealer aan iemand anders verkocht. Ik had er al in gereden, vond m wel wat log, maar veel ruimte, zuinige dieselmotor, fijne stoelen etc. Met veel geluk een 2 jaar oude Outback gevonden met de 6 cylinder boxermotor en 245 PK. Het eerste wat opviel bij het proefrijden waren de meters die vol naar rechts uitslaan bij het starten, alsof het een Corvette is.. En deze auto reageert direct op het gaspedaal, voelt heel lichtjes aan, zeker vergeleken bij de Volvo.
Zoals gebruikelijk in Zwitserland waren er winterbanden (Continental) gemonteerd die qua profiel nog goed leken. Het was eind december en 3 dagen later meteen flinke schade gereden tijdens het uitproberen van mijn nieuwe Subi na zware sneeuwval! Balen. En het is nou ook niet echt de eerste keer dat ik op sneeuw reed. Dus meteen nieuwe winterbanden gemonteerd (Nokian Hakkapeliitta) en sindsdien nooit meer problemen. De Conti's hadden nog wel profiel maar het rubber was veel te hard geworden door hard rijden op droge weg bij hoge buitentemperaturen.. Goede winterbanden zijn van levensbelang!
Deze Subaru bevalt me erg goed, zeer snel, kleine draaicirkel, stille motor, automaat met Sportshift erg handig in de bergen, betrouwbaar, nog niks kapot gehad tot nu toe. Zeer goede wegligging op smalle bergwegen, helt nauwelijks over, kleeft aan de weg en geeft ook een veilig gevoel bij harde regen, storm en sneeuwval. Het AWD systeem is zeer goed, geen wielspin, ik kom overal weg, zelfs op steile verijsde stukken o.a dankzij de VDC en sperdiff op de achteras (dit had de Forester uit 2002 niet en daardoor ben ik wel eens blijven hangen op een steile besneeuwde weg)
Minpuntjes zijn er ook, de kofferbak is wel groot maar door de wielkappen en de schuine achterruit veel minder goed te beladen dan bij de Volvo. Ook ventilatie en stoelen zijn veel beter in de Volvo. Zo is het moeilijk de juiste temp in te stellen en de stoelen zijn wat kort. De hoodruimte is beperkt, ik zit al gauw met mijn hoofd tegen het plafond vooral met een muts en zonne- of skibril op. Wel fijn is de audiobediening in het stuurwiel. Het panoramadak is op zich heel gaaf, maar het is vreemd geconstrueerd waardoor er extreem veel windgeruis ontstaat als je het eerste deel openzet. Alleen bruikbaar tot 60 km/h. De beenruimte voorin is zeer beperkt en het is wat lastig een goede zit te vinden. Verder slokt de automaat veel power op, erg jammer, op lange stijgingen zit je gauw tussen 3e en 4e versnelling in en valt de auto terug. Een handgeschakelde versie en of een Turbo zou dit probleem oplossen. Jammer is ook dat er geen LPG op kan, de kleppen kunnen niet gesteld worden (of de hele motor moet eruit). Teveel risico van verbrande klepzetingen. Het benzineverbruik is vrij hoog, in de bergen tussen de 1 op 6 en 1 op 8, op de autoweg bij 120 1 op 10.
Maar dit zijn slechts details waarmee geleefd kan worden. Onderhoud laat ik doen bij mijn Subi dealer Eussen in Ransdaal, uitstekende service, betrouwbaar en familiaal, kosten zijn redelijk. Het irritante signaal van fasten your seatbelts heb ik eraf laten halen, de ingebouwde navigatie (die sowieso niks is vgl bij TomTom) kun je nu ook tijdens het rijden bedienen en de skibox die wel past maar waardoor vanwege het korte dak de achterklep niet meer helemaal open ging hebben ze er aangepast.
Al met al is dit een wat saaie, gekke auto (want nooit iets kapot) waarop je altijd kunt rekenen en die je onder alle weersomstandigheden veilig op je plek brengt.
Ondertussen ben ik zeer benieuwd naar de Forester met Boxerdiesel en 6 versnellingen.
foto's 'en route'
- 113.773 km
Hierbij enkele foto's.
ëchte skiërs auto
titel aanpassing
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.