Subaru Outback 2.5i Premium (2015)

autoreview

Subaru Outback
Subaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru Outback

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Premium
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Subaru Outback 2.5i Premium

  • 3.000 km

November 2015

Dit jaar werd het weer tijd voor een nieuwe leaseauto, dus uitgebreid de tijd genomen om eens rond te kijken wat er allemaal op de markt is. Voor wie alleen maar Outback info wil lezen; sla dit hoofdstuk maar over…
Voor iedereen die commentaar wil leveren: alle ervaringen zijn slechts persoonlijke meningen en die zijn nu eenmaal subjectief. Ik vond het gewoon leuk om op te schrijven hoe mijn keuze tot stand is gekomen.

Kiezen….

Mijn Ford S-Max 1.6 ecoboost titanium heeft mij 4 jaar en 140.000 km trouw en naar volle tevredenheid gediend (zie review elders). Storingen: een lekke kachel en een haperend knopje van de cruise control, verder helemaal niets. Service bij de dealer ook altijd prima. De vernieuwde S-Max is net op de markt en heb ik ook serieus overwogen. Maar in een vergelijkbare uitvoering met 1.5 ecoboost gaat de prijs over de €50.000 heen. Eigenlijk wilde ik wel weer graag een automaat, maar dan ben je veroordeeld tot de 2 liter en komt er zomaar €7.000 bij. De diesels zijn helemaal onbetaalbaar. Verder vindt ik het gewoon leuk om weer eens iets geheel anders te rijden. Ik heb gekeken naar de nieuwe Renault Espace, Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat, Mazda 6, Mazda CX5, de nieuwe BMW X1 en “doe eens gek” naar de Subaru Outback. Met de CX5, X1 en de Outback heb ik ook gereden. Opvallend is hoe de verschillende dealers reageren als je serieus in de markt bent voor een nieuwe auto van pak ‘m beet €50.000:

Ford (mijn huidige dealer): vriendelijk als altijd, maar nieuwe S-Max nog niet uitgeleverd en geen enkele actie om je daar als vaste klant eerder kennis mee te laten maken (terwijl de auto wel in Nederland is).

Renault: verkoper blijft gewoon achter zijn bureau zitten. “HALLO, ik wil een auto kopen”. Totaal ongeïnteresseerd, dus maar weer weggegaan. Espace blijkt toch al niet mijn ding.

Volkswagen: jonge, bij elkaar klittende verkopers en je ziet ze denken; “help, alweer een klant!” Als je persé wilt zouden we misschien over 4 maanden wel een auto willen leveren en nee, een proefrit zit er niet in. Arrogant.

Opel: jonge verkoper, standaard verkooppraat zonder kennis van eigen product.

Mazda: duidelijk een familiebedrijf, veel kennis aanwezig, gastvrij en behulpzaam.

BMW: strak in het pak, goed getraind, professioneel, strak geregisseerd, enthousiast en behulpzaam. De enige die ook nog een keer terug belde nadat ik een proefrit gemaakt had.

Subaru: gemoedelijk, zeer goede kennis van product en behulpzaam.

Het zijn natuurlijk momentopnames, dus ik noem geen namen. Maar van sommige dealers vraag je je af hoe ze ooit een auto verkopen…

Als eerste gereden met de Mazda CX5 150pk diesel automaat. Niets mis mee, maar ik kreeg er ook geen warm gevoel van. Rijdt goed, maar de kwaliteitsbeleving vond ik niet bijzonder.

De BMW X1 s-drive 18d AT gereden op een speciale pre-introductie dag bij de dealer. Ontzettend fijne auto, hoog kwaliteitsgevoel, geweldige automaat, zit heerlijk, stuurt heerlijk, compact, maar zowel voor als achter ruim genoeg. Het enigste minpuntje vond ik dat het binnenste voorwiel snel tractie verliest bij uit accelereren na een rotonde. Dat krijg je met wat hogere auto’s, voorwielaandrijving en veel koppel. De auto vraagt eigenlijk om 4WD. Maar na een beetje leuk aankleden moet deze versie al €55.000 kosten en dan heb je nog geen 4WD!

Tenslotte de Subaru Outback 2.5i. Stoer, lekker eigenwijs, lekker anders, zeer compleet, ruim, extreem comfortabel, stil, weggedrag was een prettige verrassing, niet opvallend maar wel representatief en met een acceptabel prijskaartje. Ik heb nog even over de diesel gedacht, maar die wordt in Nederland helaas teveel afgestraft door zijn CO2 uitstoot en is dus simpelweg te duur.

Voor mij ging het tussen de X1 en de Outback. Moet je bij alle auto’s (en zeker de BMW) nog zo’n €10.000 - €15.000 in de optielijst aanvinken om er wat leuks van te maken, bij Subaru zit het er allemaal al op! Omdat de Outback zo’n “andere” auto is voor de zekerheid nog een 2e proefrit gevraagd en de auto een hele dag mee mogen nemen en daar werd ik en ook de overige leden van het gezin helemaal blij van. En zo werd het dus de Subaru Outback 2.5i Premium in de kleur Tungsten metallic, een soort champagne kleur tussen zilvergrijs en beige in, afhankelijk van de lichtinval. De auto stond in Nederland op voorraad en werd zo’n 3 weken na bestellen geleverd.

De auto

Subaru kent geen ellenlange optielijsten; de enige optie is de metallic lak.
Ik zal niet gaan opnoemen wat er allemaal op de premium versie zit: heel veel.
Opvallender is wat er niet op zit en wat we bij Europese auto’s in dit segment wel (als optie) gewend zijn.
- Automatisch dimmende binnenspiegel (ook niet leverbaar)
- Automatisch inklappende spiegels (wel elektrisch maar automatisch klappen bij afsluiten auto is een origineel accessoire)
- Parkeersensoren (als origineel accessoire laten monteren; erg duur, maar ze moeten er dan ook de halve auto voor slopen)
- Eyesight is een fantastisch werkend veiligheidssysteem, maar er is geen dode hoek waarschuwing.
Verder zit al het denkbare en meer er op.
Ik heb de auto nog een beetje aangekleed met zilverkleurige beschermplaten onder de bumpers, zwarte randen rond de wielkasten en daarop aansluitende spatlappen, trekhaak en een set mooie aluminium dakdragers.

Resultaat: een plaatje al zeg ik het zelf...
Ik zal proberen ook foto’s te plaatsen.

De eerste 3000 km

Ik ben niet uit de auto te slaan dus in 3 weken staat er 3000 km op de teller. Tot nu toe helemaal gelukkig en alles werkt vlekkeloos. Alle gadgets uitgevogeld en die werken allemaal net even anders dan ik gewend was dus het (heel erg dikke) instructieboek regelmatig moeten raadplegen. Overigens nog nooit zo’n goed en uitgebreid instructieboek gezien.

Motor en CVT

De 2.5 liter boxer zonder turbo is een juweeltje. Nee, je hebt niet het koppel onderin van een turboblok, maar wel een prachtig directe respons op het gas en als je doortrekt gebeurt er ook wat, met een heerlijk boxergeluid als bonus. Bij normaal woon werk verkeer kom je eigenlijk nooit boven de 3000 toeren en op snelheid maakt de motor maar heel weinig toeren; ca. 1400 toeren bij 80 km/h. Door de CVT bak merk je niets van het beperkte koppel bij lage toeren. Bij flink versnellen schieten de toeren even naar ca. 4000, waar het maximum koppel zit, om direct daarna weer terug te vallen. Maar daar moest ik in mijn S-Max ook heen als ik een beetje op wilde schieten. Als het echt moet blijkt de dikke Outback verbazingwekkend rap uit de hoek te kunnen komen. Maar altijd heel beschaafd en vooral heel erg stil. Knap stukje techniek.
Wat wel een beetje antiek overkomt is het verhoogde stationair toerental na een koude start; alsof je de choke nog uitgetrokken hebt staan.

De CVT bak is ook zoiets waar al heel wat over geschreven is en vooral de heren autotesters lijken er een hekel aan te hebben. Ik begrijp daar helemaal niets van. Ik heb intussen alle types automaten wel gereden: DAF variomatic, gerobotiseerde handbakken, conventionele automaten in vele versies, VAG dsg, Ford powershift en daarmee vergeleken vind ik de Subaru Lineartronic gewoon heel erg goed. De enige bak die ik nog beter vond is de 8-bak in de BMW, die is echt perfect. De meeste andere hebben teveel de neiging om erg lage toeren te draaien en als je dan het gas in trapt, met een lange vertraging en een flinke schok terug te schakelen, waarna de motor het uit loeit. De sportstanden zijn meestal onbruikbaar, omdat de motor dan altijd hoog in de toeren blijft hangen, ook bij constante snelheden.
De Lineartronic laat zich erg mooi met het gaspedaal sturen. Als je een keer doortrapt schakelt de bak stapsgewijs op, waardoor de motor niet op het hoogste toerental “blijft hangen” en een natuurlijk gevoel ontstaat. Bij normaal optrekken houd ik de motor op 3000 toeren; de bak schakelt dan wel traploos en de auto versnelt vlot en schokloos. Sommige rijders zullen dit misschien als een “indirect gevoel” ervaren, ik heb er geen last van.
De bak kent 3 instellingen: manual (6 voorgeprogrammeerde versnellingen schakelen met stuurflippers), I (Intelligent; de eco-stand waarbij lagere toerentallen aangehouden worden en de bak ook zelflerend schijnt te zijn) en S (Sport; hierbij worden op lagere snelheden iets hogere toerentallen aangehouden, maar op snelheid schakelt de bak wel door). De flippers kun je ook gebruiken om in de automatische stand tijdelijk een hogere of lagere versnelling in te schakelen. Ik gebruik dit regelmatig om b.v. voor een rotonde op de motor af te remmen.

Enige commentaar tot nu toe is dat bij erg rustig optrekken de motor wel eens even lijkt te schokken rond de 2000 toeren. Het zit in de motor, niet in de bak, want ook met de bak in manual kan ik het oproepen. Bij mij komt het zelden voor, maar bij mijn echtgenote, die wat rustiger rijdt, gebeurt het vaker. Als het te gek wordt maar even langs de dealer.

Verbruik

Ik heb mij voorgenomen ook de verbruiksmonitor weer netjes bij te houden. Volgens de boordcomputer is het gemiddeld verbruik over alle kilometers tot nu toe 8,2 l/100 km, maar het gemiddelde over de laatste tank ligt nu al beduidend lager, rond de 7,6 l/100 km. Ik verwachtte geen zuinigheidswonder (groot benzineblok + 4WD + automaat), maar tot nu toe lijkt het erg mee te vallen.

Weggedrag

Boven elke verwachting! Ik had nooit verwacht dat de bochtsnelheden van deze semi off-road hoger zouden liggen dan van de toch als sportief sturend bekend staande S-Max. Maatstaf is voor mij de maximale snelheid die ik durf te rijden op een afrit die ik iedere dag neem. En die ligt met de Outback zo’n 10 km/h hoger dan met de S-Max. Gevoel op bochtige binnenwegen geeft heel veel vertrouwen en het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk je om de vele rotondes heen slingert. Ook op hoge snelheid is de auto erg rustig, totaal ongevoelig voor zijwind, spoorvorming en allerlei andere hobbels in het wegdek. Sneller als 160 heb ik nog niet gereden, maar op die snelheid kun je het in ieder geval uren volhouden. In de AW rij impressie wordt een opmerking gemaakt over het veergedrag op klinkerwegen waarbij de vering / demping het niet meer zou kunnen volgen. Onzin, de auto gaat zonder enig protest loeihard over dit soort ondergronden heen. Beter als de S-Max, die dan best wel met zijn onderstel wilde slaan.
De auto neemt met zijn lange veerwegen de vele verkeersdrempels erg soepel.
Ik merk wel verschil tussen de auto waarmee ik proefgereden heb (17” velgen) en mijn auto (18” velgen); zoals altijd lever je met de grotere velgen wat comfort in.

Interieur

Er is op dit forum al heel wat negatiefs geschreven over de interieurs van Subaru en ik begrijp daar helemaal niets van. Misschien gold dat voor de oudere modellen, maar ik vind het een smaakvol geheel, functioneel, ergonomisch prima, degelijk en keurig afgewerkt met zachte materialen waar je ze verwacht. Zonder opsmuk en zonder rare niet-functionele rondingen en tierelantijnen. Precies zoals ik het graag zie. In mijn S-Max kwam ik beduidend meer hard plastic tegen. Natuurlijk, een Renault Espace is fraaier van binnen, met een hoog knuffelgehalte, maar duidelijk niet mijn ding.
Het belangrijkste; ik zit als een vorst, ook na een hele dag rijden geen pijn in rug of benen, prima zicht rondom, alle gadgets werken probleemloos en door het vertrouwen dat de auto geeft is rijden totaal niet vermoeiend.

Banden

Niet dat ik bang ben dat de Bridgestone Dueler banden + AWD problemen zullen hebben met onze Nederlandse kwakkelwinters, maar i.v.m. mogelijke ritjes in Duitsland moet ik toch een setje winterbanden organiseren. Wilde eigenlijk een 2e set 17” LM velgen, maar dit werd wel erg prijzig incl. de bandendruk sensoren. Dus dan maar het rubber wisselen. De afwijkende bandenmaat (225/60-18”) maakt wel dat de keuze beperkt is tot Michelin of Vredestein. Michelin blijkt een maand levertijd te hebben, dus het wordt een setje Vredestein Wintrac Xtreme. In een volgende update zal ik laten weten hoe dat bevalt.

Tot nu toe een erg tevreden Outback rijder. De auto is representatief en levert veel positief commentaar op. Tot de volgende update.

6000 km - 31 december 2015

Zoals beloofd de ervaringen met de Vredestein Wintrac Xtreme winterbanden. Na 3000 km (temperaturen 5 - 15 graden) kan ik zeggen dat ze een stuk beter bevallen dan de Bridgestone Dueler zomerbanden. Het soms wat hobbelige karakter van de auto is volledig verdwenen en de auto is een stuk comfortabeler geworden (sterretje erbij). Tegen de verwachting in zijn ook afrolgeluiden, koersstabiliteit en grip in bochten er alleen maar beter op geworden. Over de ervaringen in winterse omstandigheden kan ik nog niets zeggen; nog geen winter gezien dit jaar.

Eenmaal goed gewend bevalt de auto steeds beter. Ik begrijp werkelijk niet wat veel rijders (of alleen autojournalisten?) tegen CVT's hebben. Wanneer je eenmaal door hebt hoe de bak "denkt" kun je met je rechtervoet precies bepalen welke overbrenging de bak kiest; heerlijk!. En de boxer produceert een prachtige brul als je eens stevig door trapt. In de s-mode rijdt de auto het fijnst maar de i-mode is aanzienlijk zuiniger. Daarom de i-mode voor de lange stukken en de s-mode in de stad. Het eerder aangehaalde en ook in onderstaande reacties herkende hikken van de auto komt nog steeds af en toe voor en lijkt erbij te horen. De combinatie i-mode + ca. 2000 toeren + 20-25% intrappen gaspedaal + grotere weerstand dan normaal (helling, vol beladen auto) levert een bak op die niet weet wat hij wil (koppelomvormer lock / unlock of overbrengingsverhouding continu / in stappen) wat een licht schokkend gedrag oplevert. In de praktijk ga je die combinatie vanzelf vermijden; kwestie van iets meer gas geven.

Verbruik schommelt tussen 1:12 en 1:13. Niets mis mee en een stuk aardiger dan een kennis die met zijn plug-in hybride en een leeg gereden accu 1:7 scoort...

Verder niets te melden; geen storingen, geen problemen. Tot de volgende update.

30.000 km beurt

  • 35.000 km

Alweer bijna een jaar onderweg in de Outback.
15.000 en 30.000 beurt achter de rug zonder bijzonderheden.
Bij de laatste beurt is een update voor het radio / navigatie systeem geïnstalleerd die het systeem wat vlotter moeten maken en moeten zorgen dat het systeem de opgeslagen radiozenders niet meer kwijt raakt. Nu was ik er intussen achter waar dit door veroorzaakt werd. Na het afzetten van het contact kan het schuifdak niet meer gesloten worden (helaas ook niet met de afstandbediening). Als je dan even kort het contact aan en uit zet om het dak te sluiten zit het radio / navigatie systeem nog halverwege zijn opstartproces en is dan alle opgeslagen zenders kwijt. Kwestie van iets meer geduld hebben.
Auto bevalt verder prima; ruim, comfortabel, stil, prettig weggedrag, voldoende vlot en alle elektronica werkt zoals het hoort. .
Werkelijk verbruik over de hele periode 8,17 l/100 km; de boordcomputer geeft een half litertje minder aan.
Ik ben een redelijk vlotte rijder, maar de (heel erg goede) adaptive cruise control wordt consequent gebruikt en staat dan op de toegestane snelheid + 5.
Het Eye Sight systeem maakt gebruik van camera's en dat heeft plussen en minnen. Remingrepen als er plotseling iemand voor je duikt op de snelweg worden heel soepel uitgevoerd. Het systeem houdt ook het verkeer op de andere rijbaan in de gaten; als het druk is versnelt de auto rustig, is de omgeving leeg dan versnelt de auto vlotter. Knap stukje techniek. Dat was met het Ford / Volvo radarsysteem op mijn vorige auto een stuk minder.
Er is maar één nadeel; als ik het niet kan zien kan de camera het ook niet zien, dus als je het systeem het meeste nodig hebt (sneeuw, zware regenval etc.) geeft hij storing en stopt ermee.
De aandrijflijn is goed, maar niet perfect. De motor / CVT bak laten regelmatig wat schokjes voelen wanneer vanaf lage snelheid opgepakt moet worden, vooral rond 2000 toeren met de automaat in de zuinige i-mode. De s-mode rijdt prettiger, maar kost een liter per 100 km extra. De dealer / importeur zoeken nog naar een oplossing, maar weten het ook niet.
Helaas de nodige schade opgelopen, maar dat kan ik de auto niet aanrekenen: steen door het dakraam, deuk in portier en aanrijdingsschade voorbumper.
Op naar een hopelijk schadevrij 2e jaar in de Outback.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.