Subaru Mini Jumbo DL (1985)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Mini Jumbo DL |
|---|---|
| Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1985 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 80.100 km |
| KM-stand laatst | 80.300 km |
Niet zo Jumbo, wel Mini
- 80.300 km
De Subaru Mini Jumbo, je ziet ze nooit meer. Van dit model, de Mini Jumbo, of Rex II zoals die in Japan heet, zouden er nog maar vier in Nederland zijn. Deze stond een paar maand geleden te koop. En ik kon hem gewoon niet laten staan. De auto is na een korte proefrit meteen gekocht. Na aankoop ook met het autootje anderhalf uur naar huis gereden. Achteraf misschien niet meteen het beste idee. Maar ik heb het gehaald.
Tot nu toe is het een leuke oldtimer gebleken. Waar mijn andere auto's nog redelijk door kunnen gaan als modern als je het mij vraagt, is dit echt een stap terug in de tijd. Wat het toch bijzonder maakt is dat dit een bewaard exemplaar is van een auto die uit het allergoedkoopste segment uit die tijd komt. En waarvan de meesten, ook zijn concurrenten, behalve misschien een verdwaalde Suzuki Alto, allang uit het straatbeeld zijn verdwenen.
Er zijn al een aantal zaken aan gedaan sinds ik de auto heb. Zo zijn er vier nieuwe banden onder gekomen, de oude kwamen uit 2002. Ook zijn de remmen licht gereviseerd. De remzuiger linksvoor bleef plakken. Dit is nu verholpen en zijn er nieuwe remblokken op gekomen. Ook heb ik een nieuw luchtfilter geplaatst.
Volgend jaar moeten er ook wel wat zaken gedaan worden. De auto bokt nogal bij lage toerentallen in lagere versnellingen. Dit zou door vervuilde bougies kunnen komen, maar misschien ook door wat anders.
Sowieso op het lijstje staat:
- Bougies
- Olie beurtje
- Krukaskeerring, als die nog te vinden is.
- Rammelend geluid bij bochten naar rechts onderzoeken.
- Laswerk hoeken kofferbak en linker dorpel.
Dat brengt mij op een vervelend punt. Er is vrijwel niets meer te krijgen voor dit autootje. De Subaru is voorzien van een 665cc EK42 2 cilinder motor. Voor welke vrijwel geen onderdelen beschikbaar zijn. Zelfs niet op Amayama. Voor de kleinere 550cc EK23/24 motor zijn nog wel het een en ander verkrijgbaar. Maar niet alle onderdelen zijn uitwisselbaar tussen de motoren. Zo passen vele pakkingen niet. Maar misschien de krukaskeerring wel.
Ook andere onderdelen zal een grote uitdaging worden. Zelfs de gasveer van de achterklep valt niet mee te krijgen door de ietwat bijzondere maat van 720mm.
Over de Mini Jumbo zelf:
Het is een leuke verschijning en in knalrood ook een opvallende auto. Het is echt een nekkendraaier. Mensen kijken om, alleen al door het karaktervolle geluid van de motor. De 2 cilinder roffelt er vrolijk op los. En het is natuurlijk best een bijzondere auto om te zien, vergeleken met moderne auto's echt piepklein.
Comfort:
Qua comfort is het echter natuurlijk te behelpen. Ik pas er met mijn 178cm ongeveer wel in. De bestuurderstoel kan net niet ver genoeg naar achteren waardoor mijn linkervoet raar tegen de wielkast aan zit. Achterin zitten kun je vergeten voor volwassen personen. En zonder gordels is dat sowieso misschien geen goed idee. Voorin zitten wel gewoon driepuntsgordels. De kofferbak is dan wel weer redelijk groot voor de afmetingen van de auto. En de achterbank klapt gemakkelijk plat.
De auto stuurt ondanks geen stuurbekrachtiging erg licht. Ook bij parkeren is het eenvoudig maneuvreren. De stoelen zitten best goed voor wat ze zijn. Niet te hard en verbazend goede steun in de rugleuning.
Prestaties:
De 2 cilinder in lijn, 665cc met 37pk biedt verrassend goede prestaties. Het motortje loopt nog niet helemaal optimaal, maar daar wil ik de komende maanden wel wat aan gaan doen. Het klinkt wel echt heel leuk met dat typische 2 cilinder geluid. De motor is gekoppeld aan een vierbak, die op zich prima functioneert. Synchromesh in alle vier versnellingen. Maar terugschakelen naar z'n 1 moet je toch alsnog het liefste pas doen als je bijna stil staat. Vanaf ongeveer 50km kun je comfortabel in z'n vier rijden. Rond de 100km/u is het echt een hels kabaal. De tweede versnelling is goed hoorbaar, maar dat schijnt normaal te zijn.
De wegligging is niet om over naar huis te schrijven. Op vlakke asfalt wegen is het best oké. De veering doet z'n werk wel en de auto deint niet. Maar op klinkerwegen en over drempels is het minder geweldig. Voor drempels is door de korte wielbasis ook wel zaak dat er rustig over gereden wordt. Bochtenwerk is wel prima, maar de auto helt wel redelijk over en stuurt redelijk direct maar met weinig gevoel. Het rijdt wel leuk verder.
Parkeerprestaties zijn dan wel weer fantastisch. De draaicirkel is erg krap en door de geringe afmetingen past de Subaru in parkeervakken waar je met een grotere auto er nooit gemakkelijk tussen zou passen. Dit is met een breedte van 140cm en een lengte van 325cm ook niet heel verrassend.
Betrouwbaarheid:
Ja dat vind ik lastig te zeggen voor zo'n auto. Het is 40 jaar oud. Tot nu toe doet ie het wel altijd. Maar hij lekt ook wat olie en er zijn nog het een en ander aan probleempjes die opgelost moeten worden.
Alles elektrisch doet het wel nog gewoon. De radio functioneert echt heel goed.
Kosten:
Aankoopprijs viel heel erg mee. Maar er zit nog wel laswerk aan te komen en er zijn al wat kosten gemaakt met betrekking tot banden, remmen etc. Maar ja. Een hobby mag geld kosten.
Ik hoop er nog een tijd plezier van te hebben. Wegroesten zal gelukkig niet gebeuren in ieder geval. De Subaru slaapt binnen, in een verwarmde garage. En komt alleen bij mooi weer buiten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel







