Subaru Legacy Touring Wagon 2.5 GX AWD (2000)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 2.5 GX AWD (2000)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.5 GX AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn Subaru Impreza had alweer 230.000 km op LPG gereden, en probleemloos (zie review Impreza 1997). Omdat ik nog 3 jaar lang ±40000 km/jaar blijf rijden, moest er toch maar een andere komen. En ik wilde toch weer ietsjes groter, dus uitkijken naar een 2e hands Legacy. Via Autotrader gezocht: daar stond hij! Een Legacy Touring 2.5! Meteen gaan kijken, meteen verliefd, meteen gekocht. Wat rijdt deze auto lekker! Toch weer krachtiger dan een Impreza. En toen begonnen de problemen:

PROBLEMEN

De temperatuur van de motor liep op. En de motor spuugde koelwater. Lekke KOPPAKKING. Na 60000km...
Wat blijkt: de Legacy 2.5 van 1997 tot 2001 heeft hier regelmatig last van. Zie bijvoorbeeld de internetsite: Skip’s Head Gasket Failure Guestbook. Toen ze het door hadden bij Subaru Japan is de motor aangepast, bij de - phase2 - motor komt het nauwelijks meer voor. Affijn, de verkoper heeft de cilinderkoppakkingen laten vernieuwen, en hij lijkt nu OK.
Toen LPG erin: Een drama. Uiteindelijk, na 2 maanden, 3 installateurs, Koltec zelf, een nieuwe tank, een nieuwe accu en een nieuwe Lambdasonde wilde de motor lopen. Daar word ik niet blij van. Later bleek dat de parkeersensordraad afgeklemd was door de LPG tank, en dat de motor olie lekt op de uitlaat, stinkt af en toe..
Daar word ik helemaal niet blij van.
Hoe goed is deze auto nu nog?

Nu, een vakantie naar Frankrijk en een vroege wintersportvakantie en 8000km verder ben ik weer wat blijer geworden. De auto loopt als een trein! 200km/u op de autobahn (daar waar het mag), en op winterbanden met 4 personen en belading in dikke sneeuw moeiteloos een 18% helling op zonder kettingen is toch wel een prestatie..
Het olielek bleek een losgelopen oliefilter te zijn. Tja..

We leven nu in zomer 2007. De auto rijdt nog steeds perfect met 120.000km. Wel is het volgende zwakke punt van model GX aan het licht gekomen: de luchtvering. Op een ochtend stond de auto achter lager, en hij kwam niet meer omhoog. Op naar de dealer. Na een week weer terug, VIER nieuwe veerpoten. Kost 2300 euri, maar hij veert weer beter dan ooit. LPG verbruik ongeveer 11 l/100km. We rijden gewoon door.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.