Subaru Legacy Touring Wagon 2.5 GX AWD (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 2.5 GX AWD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn Subaru Impreza had alweer 230.000 km op LPG gereden, en probleemloos (zie review Impreza 1997). Omdat ik nog 3 jaar lang ±40000 km/jaar blijf rijden, moest er toch maar een andere komen. En ik wilde toch weer ietsjes groter, dus uitkijken naar een 2e hands Legacy. Via Autotrader gezocht: daar stond hij! Een Legacy Touring 2.5! Meteen gaan kijken, meteen verliefd, meteen gekocht. Wat rijdt deze auto lekker! Toch weer krachtiger dan een Impreza. En toen begonnen de problemen:
PROBLEMEN
De temperatuur van de motor liep op. En de motor spuugde koelwater. Lekke KOPPAKKING. Na 60000km...
Wat blijkt: de Legacy 2.5 van 1997 tot 2001 heeft hier regelmatig last van. Zie bijvoorbeeld de internetsite: Skip’s Head Gasket Failure Guestbook. Toen ze het door hadden bij Subaru Japan is de motor aangepast, bij de - phase2 - motor komt het nauwelijks meer voor. Affijn, de verkoper heeft de cilinderkoppakkingen laten vernieuwen, en hij lijkt nu OK.
Toen LPG erin: Een drama. Uiteindelijk, na 2 maanden, 3 installateurs, Koltec zelf, een nieuwe tank, een nieuwe accu en een nieuwe Lambdasonde wilde de motor lopen. Daar word ik niet blij van. Later bleek dat de parkeersensordraad afgeklemd was door de LPG tank, en dat de motor olie lekt op de uitlaat, stinkt af en toe..
Daar word ik helemaal niet blij van.
Hoe goed is deze auto nu nog?
Nu, een vakantie naar Frankrijk en een vroege wintersportvakantie en 8000km verder ben ik weer wat blijer geworden. De auto loopt als een trein! 200km/u op de autobahn (daar waar het mag), en op winterbanden met 4 personen en belading in dikke sneeuw moeiteloos een 18% helling op zonder kettingen is toch wel een prestatie..
Het olielek bleek een losgelopen oliefilter te zijn. Tja..
We leven nu in zomer 2007. De auto rijdt nog steeds perfect met 120.000km. Wel is het volgende zwakke punt van model GX aan het licht gekomen: de luchtvering. Op een ochtend stond de auto achter lager, en hij kwam niet meer omhoog. Op naar de dealer. Na een week weer terug, VIER nieuwe veerpoten. Kost 2300 euri, maar hij veert weer beter dan ooit. LPG verbruik ongeveer 11 l/100km. We rijden gewoon door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.