Subaru Legacy Touring Wagon 2.5 GX AWD (2000)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.5 GX AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In september 2006 heb ik deze Subaru Legacy op LPG tweedehands gekocht en sindsdien heb ik er 22.000 fijne kilometers mee gereden. De LPG-installatie is van het merk Koltec en hiermee nagenoeg geen problemen gehad (zie kader onder).

Positief aan deze auto is het heerlijke geluid dat deze 2.5 viercilinder boxermotor ten gehore brengt. Sportief en goedmoedig tegelijkertijd. Met praktisch elke snelheid waarmee je rijdt een verrukking om naar te luisteren.

De rij-eigenschappen van deze auto zijn subliem. De sleutel tot succes is hier de combinatie van vierwielaandrijving en stuurgedrag. Met de vierwielaandrijving voel je dat hij altijd aan de weg kleeft. Je kunt er hierdoor hard een bocht mee door, zonder dat de auto over de wielen wegglijdt. Hij stuurt heel direct; weliswaar wat zwaar vergeleken met mijn Suzuki Swift, maar via het (leren) stuur voel je precies wat de wielen doen.

Een ander positief punt is het comfort van deze Legacy. De GX-uitvoering waarin ik rijd heeft standaard luchtvering en daarmee worden hobbels zo goed als gladgestreken. Je krijgt hiermee een vliegend tapijt gevoel, behalve als je over een straat rijdt met losse stenen, want dan hoor je de wielen.

Tenslotte gebiedt de eerlijkheid mij nog te schrijven over de rijke standaarduitrusting van deze Legacy. Aan boord zijn behalve de luchtvering nog: leren bekleding, climate control, cruise control, elektrische ramen en spiegels en stoelverwarming. Mijn Legacy heeft standaard twee elektrische schuifdaken, maar die zijn door de eerste eigenaar als optie besteld, evenals de automatische versnellingsbak.

Is er dan niets negatiefs te melden over de Legacy 2.5 GX? Toch nog wel.

Beetje cliché, maar ik vind de auto niet echt mooi om te zien. Ik vind hem wel elegant, maar dat komt door de lichtmetalen velgen die ik eronder heb zitten.

Verder is het verbruik tamelijk hoog. Met een rustige rijstijl kom ik niet zuiniger uit dan 1 op 9 op LPG. Op benzine rijd ik bijna niet, dus hierover geen gegevens, hoewel ik niet verwacht dat het verbruik op bezine gunstiger uit zal pakken.

Verder vind ik de afwerking maar matig voor een auto met zo een hoge nieuwprijs (deze uitvoering kostte toendertijd plusminus € 40.000). Als je onder het dashboard kijkt, zie je dat er kabels niet netjes zijn weggewerkt.


Overall conclusie:

De ideale auto is in mijn ogen een auto met de betrouwbaarheid van een Japanner en het comfort van een Franse auto. Deze Subaru Legacy met luchtvering komt daar heel dichtbij.

UPDATE: Inmiddels rijd ik twee jaar in deze auto. De teller staat nu op 175.000 km. De motor lijkt op lpg steeds beter te gaan lopen. Ook rijd ik nu gemiddeld 1 op 9 met af en toe een uitschieter naar boven als het zomers warm is. Eén keer 1 op 9,8 gehaald op een lange snelwegrit met de cruise control op 110 km/u. In mei 2008 zijn we voor het eerst naar Zuid-Frankrijk geweest met de Soeb en dit ging probleemloos. Ik heb wel wat kleine reparaties gehad, maar dat mag geen naam heben (zie kopje problemen.)

PROBLEMEN

Bij 130.000 km gaf het elektronische geheugen een foutmelding aan. De lambdasonde bleek kapot. Deze is onder BOVAG garantie vervangen.

Verder liep soms het toerental op tot 1.500 á 2.000 tpm bij het stilstaan voor een stoplicht. Dit hield op als je de motor uitzette, vervolgens op benzine startte, daarna de motor weer uitzette en dan weer startte op LPG. Na de laatste onderhoudsbeurt is het gashuis volledig gereinigd en toen was dit probleem uit de wereld.

De auto heeft nu 175.000 km gereden. In de tussentijd heb ik buiten het reguliere onderhoud de volgende reparaties gehad:
- nieuw stekkertje voor de rechterkoplamp. De oude was doorgebrand.
- vervangen van het relais voor de richtingaanwijzers.
- reparatie van de aircopomp + reservoir bijvullen. De pomp bouwde niet genoeg druk op om bij de onderste helft van he reservoir te kunnen.

Deze reparaties bij elkaar hebben me in totaal ongeveer € 250 gekost. Ik mag absluut niet klagen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.