Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort (2007)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon
Subaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Boxer DieselSubaru Legacy Modeljaar 2007Subaru Legacy Modeljaar 2007Subaru Legacy Modeljaar 2007Subaru Legacy Boxer Diesel 2.0 TDSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Modeljaar 2007Subaru LegacySubaru Legacy Outback

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0R Comfort
Versnellingen4, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst95.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 77.800 km

Deze auto heb ik niet zelf uitgezocht maar door het aflopen van mijn vorige leasekontract en de, laten we zeggen, wat mindere economische tijden was dit een optie. Ik moet eerlijk bekennen dat dit in eeste instantie zeker niet mijn keus zo zijn maar deze auto is lang zo gek nog niet. 4WD, een mooi uiterlijk en een ruim interieur. Wat mij aan deze auto opvalt is dat hij heel erg comfortabel rijdt. Heerlijk relaxed over elke hobbel of verkeersdrempel. Je gaat anders rijden, rustiger, wat meer genieten. Heel wat anders dan mijn Octavia. Die was meer een pitbull deze meer een labrador.

De opties zijn wat beperkt. Geen parkdistance, geen coming home leaving home. Audio valt wat tegen. De stoelen zijn niet optimaal, beetje een korte zitting en weinig zijdelingse steun. Wel gescheiden climat control en natuurlijk de heerlijke 4WD.

Wat een wegligging heeft deze auto. Dat had ik niet verwacht. Hoe meer gas in de bocht hoe beter. En dan dat geluid, heerlijk. Ook loopt de boxer motor lekker trillingsvrij. stationair hoor je hem bijna niet. Dat is wel wat anders dan de rumoerige TDI. In mijn eerste review van de Golf zei ik dat ik niet anders meer wilde dan de TDI maar dat moet ik toch herzien. Dit is, als het koppel nu wat hoger was bij een lager toerental, de ideale 4 cilinder motor. De automaat vond ik in eerste instantie wat sloom maar zag pas later dat er een sportstand op zat. Of gewoon met de hand schakelen.
Als je ver doortrekt in de versnellingen dan gaat hij echt wel, alleen is de snelheidssensatie wat minder omdat het vermogen er wat later inkomt. Maar wanneer doe je dat nu. Stoplicht sprintjes moet je nu echt vermijden anders ga je genadeloos af. Door de twee uitlaten aan beide zijden ziet hij er snel uit maar zelfs de Clio van mijn vrouw gaat sneller van zijn plek. Is wel een 1.6 16V.

Al met al een heerlijke gezinsauto die tot nu toe boven verwachting rijdt. Wat ik met de Skoda niet had heb ik met de Subaru in deze korte tijd wel. Deze auto heeft zijn eigen karakter.

Zal proberen deze review regelmatig bij te houden.
Bij betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik nu goed ingevuld maar dat kan ik nu nog niet bepalen, dat komt met de tijd.

Na een half jaarjte gereden te hebben

  • 85.000 km

Nog steeds erg tevreden met de Sub. Rijd heerlijk comfortabel. Wel mis ik nog steeds wat power, vooral trekkracht. De 4traps automaat schakelt prima maar het verbruik valt me toch wat tegen. Ik hoef het gelukkig niet zelf te betalen maar toch. Gemiddeld 11 liter op de honderd kilometer en dan rijd ik redelijk rustig. Een beetje doorrijden levert toch een verbruik van 1 op 7 op. Voor een tweeliter is dit tegenwoordig toch wat aan de hoge kant.

We zijn er ook mee op vakantie geweest, 5 personen en hun bagage. Geen problemen. Ook op de achterbank nog een redelijke ruimte.
Wat wel opvalt is dat de standaard vering met volle bepakking eigenlijk iets te slap is, sloeg regelmatig door tot op de stootrubbers.

Er zijn toch ook wel wat kleine zaken die soms irriteren, bijvoorbeeld dat de luchtroosters in de middenconsole niet dicht gezet kunnen worden. Ook de bediening van de electrische ramen is lastig, je moet de knoppen blijven vasthouden. De audio installatie is ook echt niet meer van deze tijd. De armsteun voor de berijder in het midden kan niet versteld worden en staat eigenlijk iets te ver naar achteren. De kofferbakafdekking is van een wat mindere kwaliteit.

Maar vooral de 4wd is een zaligheid. Hij blijft maar gaan, zand, grind maakt niet uit. Zolang de onderkant de grond maar niet raakt. Ook de wegligging is perfect, evenals de rechtuit stabiliteit.
De betrouwbaarheid is ook erg goed tot nu toe. Hij start altijd ook als hij een tijd stil gestaan heeft. Alles werkt en niets geeft me de indruk dat het binnenkort kapot zal gaan.
Het vreemde is ook dat ik hem steeds mooier ga vinden. De stationwagon is echt een mooi ontwerp.

Een "nadeel" is wel de twee uitlaatpijpen. Het wekt de indruk dat hij heel snel is maar zoals al eerder vermeldt, ga geen sprinjes aan met andere auto's want je legt het echt af, snik snik.

Heel weel gebruik ik de auto niet want werk heel weel in het buitenland, maar het is toch een genot om in deze auto te rijden.

Weer even een update

  • 95.000 km

Weer een aantal kilometers gereden, niet veel maar toch voldoende om de volgende beurt uit te laten voeren.
Ik had een tweetal klachten, de automaat schakelt niet fijn als de auto koud is, lijkt net of hij steeds in zijn twee wegrijdt en dan gaat hij echt niet vooruit. Garage heeft de automaten olie vervangen en het is iets beter maar niet zoals ik gewend ben vanuit de X5. de sub schakelt boter zacht maar langggggggzaaaaam. De X5 is veel veel beter bij de les.
Dan de remmen, die trilde, en die hebben ze dus vervangen met nieuwe blokken. Remt weer prima.
Voor de rest nog steeds een prima auto al rijd ik er niet veel in.
Wat nog steeds erg opvalt is dat de wegligging, zoals ik al eerder aangehaald had, fenomenaal is. Heb in de tussentijd in een aantal andere auto's gereden maar de sub blijft wat dat betreft onovertroffen. Hij stuurt licht, met veel gevoel en zeer trefzeker. Ondanks dat hij wat slapper geveerd is zijn er maar weinig auto's die zo lichtvoetig zijn.
Een ander iets wat opvalt, na andere auto's is de te korte zittingen, lijkt net of je een stukje mist, of de stoelen te klein zijn maar dat zal wel met de japanners zelf te maken hebben.

Als ze nu eens in deze auto de V8 motor en de bak van de X5 zouden peuteren, de vering iets stugger maken dan zou dit echt de ideale auto zijn. Het blijft in mijn ogen ook nog steeds een van de mooiere stations.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.