Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Subaru
  • Legacy Touring Wagon

Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)

autoreview

10
Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)
Raph
  • Raph4
  • Gebruikersreview
24 januari 2021 om 23:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 3.0R Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf229.000 km
KM-stand laatst266.825 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alleskunner

  • 266.825 km
  • 19 januari 2021

Voordat ik ruim vier jaar geleden een Mazda Tribute uit 2002 aanschafte was ik al op zoek naar een Legacy of Outback van de vierde generatie. Die waren me toen nog iets te duur in aanschaf. De Mazda die ik toen kocht werd ingeruild op een Toyota Camry Custom Wagon uit 1994. Fantastische wagen, met twee wissers op de achterruit en - nog bijzonderder - een derde achterbankje in de kofferruimte. Met de Camry heb ik 12,5 jaar probleemloos rondgereden; een echte Toyotank. We zijn er in de zomer mee op vakantie gegaan tot in de Sahara, naar de Balkan gereden en zelfs tot in Thet (Albanië) gekomen. En ook in de rest van Europa is die auto geweest. Ik heb er lang spijt van gehad dat-ie vier jaar geleden van de hand is gedaan. De auto's voor de Camry waren een Renault 21 Nevada ("my worst car ever"), een VW Golf II met 1.3 motor, een Fiat Ritmo (die heel snel was en nóg sneller roestte) en een Turkoisegroene Audi 80 uit 1974 van de eerste generatie. Uit dat model zijn onder meer de VW Passat en Golf voortgekomen. Maar ik dwaal af, het gaat hier over een review van een Subaru Legacy.

Op zoek naar een Subaru

  • 266.825 km
  • 20 januari 2021

Na twee probleemloze jaren in de Mazda Tribute ging het toch weer kriebelen en na de zomervakantie van 2018 ben ik daarom op internet gaat rondkijken. Wat ook meespeelde was dat er veel benzine in de Tribute ging, maar er veel minder uit kwam dan je op grond van het verbruik mocht verwachten. Jammer van die dorstige en weinig presterende motor, want voor de rest was de Tribute best wel een leuke non-nonsense SUV.

Dat de nieuwe auto een Subaru moest worden stond meteen al vast. En ook dat het een Legacy Touring Wagon van de vierde generatie of een Outback van de derde generatie moest zijn. Na een tijdje werd de zoektocht ingeperkt tot de uitvoeringen met een 3.0R motor. Het argument: als ik er nu niet voorkies, dan komt het er vast nooit meer van. Want dan moeten we met z'n allen aan de elektromotor. Een week na de aanschaf van de Legacy bleek die inschatting aardig te kloppen: Ed Nijpels presenteerde toen het ontwerp Kimaatakkoord...

Bij verschillende kandidaat-auto's ben ik gaan kijken en heb ter referentie ook gereden in een paar Outbacks met een 2.5 liter motor. Bij een garage in Almere spotte ik op een gegeven moment een interessant exemplaar. Op een vrijdagavond heb ik toen een uitgebreid kentekenrapport opgevraagd en allerlei feitjes nagezocht. Toen ik de ochtend erop belde om een afspraak te maken, bleek de auto net de dag ervoor te zijn weggebracht naar een autoveiling, want de auto stond er al veel te lang. Jammer genoeg bleek het geen online veiling te zijn en had ik die week geen tijd om er heen te gaan.

Gelukkig belde de garage me twee weken later: de auto was op de veiling niet verkocht en of ik nog steeds interesse had. Natuurlijk had ik die. Op de foto's zag de auto er prachtig uit, maar er bleken een paar addertjes onder het gras te zitten. Achterin was een fikse hoeveelheid apparatuur geplaatst geweest die aan de carrosserie was verankerd. Om dat te kunnen doen was een stuk uit de vloer gezaagd. Die was daardoor zodanig verzwakt, dat de vloerplaat was gebroken. De achterbak leek wel een berglandschap! Het andere 'dingetje' was dat de navigatie was verwijderd, waardoor middenin het dashboard een gat zat waar ooit een scherm had gezeten. Dat zag er niet uit en ik kan me voorstellen dat het veel potentiële kopers heeft afgeschrikt.

Maar gelukkig waren er ook genoeg positieve dingen: de auto voelde prima, geen rare geluiden en alles dat er op zat werkte. En de prijs was erg interessant voor een exemplaar uit 2009. En hoewel de garage naar eigen zeggen vaste prijzen hanteerde kon er in dit geval aardig wat van de prijs af en kreeg ik een verse APK, inclusief nieuwe voorbanden.

Onvolkomenheden wegwerken

  • 266.825 km
  • 21 januari 2021

Op de dag dat ik m'n Mazda ging verkopen ben ik nog langs Van Deijne in Volkel gereden. Daar werd ik geholpen door Tonnie van Deijne (rallyrijder, onder meer bekend van de Dakar rally) in hoogsteigen persoon. De onderdelen die ik zocht lagen niet in het magazijn en het was zo druk dat er geen monteurs beschikbaar waren. Gelukkig mocht ik zelf gaan kijken of de delen van de vloer die ik nodig had nog in een van de sloopauto's zaten. Dat was het geval; uiteindelijk bleek de vloer voor maar 35 euro te kunnen worden gefikst. In het gat in het dashboard - formaat 2 DIN en zo'n 3 cm diep - bleek na lang zoeken precies een 7 inch Android tablet te passen. Voor nog geen 80 euro had ik uiteindelijk een prima werkend en ideaal geplaatst navigatiesysteem.

Ervaringen tot dusverre

  • 266.825 km
  • 22 januari 2021

De Legacy heeft inmiddels bijna 40.000 kilometer gereden. En het bevalt uitstekend; het is vooral een understated auto, daar houd ik wel van. Jammer alleen dat het geluid van de motor zo op de achtergrond blijft. De Legacy kan behoorlijk hard de hoek om, De schakelflippers aan het stuur zijn leuk om mee te spelen en in de automaatstand S# (Sport Sharp) wordt het een totaal andere auto.

Het grootste probleem tot dusverre was dat de Legacy tijdens onze vakantietrip naar de Baltische staten en Scandinavië op een gegeven moment in noodloop ging. Al snel bleek dat de accu de veroorzaker was van het euvel; die was gewoon op. Het was opgelost na het plaatsen van een nieuwe accu.

Serieuzere problemen dan dit ben ik nog niet tegen gekomen. De automaat heb ik paar maanden na aanschaf laten spoelen. En het onderhoud wordt gedaan door een Subaruspecialist in Volkel die zelf ook een liefhebber is.

Rijden

  • 266.825 km
  • 22 januari 2021

De rijervaring is een belangrijke reden voor de aanschaf van een auto als deze. Je kunt er heel relaxed mee rijden, maar als je haast hebt dan gaat de Legacy daar graag in mee. De auto heeft geen nukken, sturen gaat heerlijk precies en remmen doet-ie als de beste.

Toen ik in april 2020 mijn dochter en haar zoontje moest ophalen van een repatriëringsvlucht die landde in Frankfurt, ben ik hen met de auto gaan ophalen. De heenweg was een buitenkans: op een bijna lege Autobahn heb ik een tijdlang ver boven de 200 kunnen rijden, voordat ik moest afremmen voor een auto die in de verte een vrachtauto ging inhalen. Rijden op hoge snelheid ging met het grootste gemak en voelde heel vertrouwenwekkend.

Verder is rijden in de bergen een waar genot. De versnelling als het steil omhoog gaat is totaal onvergelijkbaar met alle auto's die hiervoor heb gehad. En ook belangrijk: de wegligging is onder zulke omstandigheden een belangrijke plus. De permanente vierwielaandrijving levert daaraan een flinke bijdrage; de auto rijdt als op rails.

Maar ook op onverharde wegen kan de Legacy prima uit de voeten. De bodemvrijheid is minder dan van een Outback, maar greenlanen is tot dusverre geen enkel probleem gebleken. Inmiddels zijn honderden kilometers afgelegd op onverharde wegen in Noorwegen, Slovenië en Nederland. De Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R is dus met recht een alleskunner.

Maar de meeste kilometers worden uiteindelijk gemaakt om gewoon van A naar B te komen. De huidige maximale snelheid in Nederland is 100 kilometer per uur. En ook dat is uitstekend te doen met de Legacy. De auto heeft prima stoelen waarop het lang is uit te houden, de climate control en de cruise control zijn een zegen en lange afstanden afleggen gaat uiterst comfortabel. In de alledaagse omgang, met de automaat op standje I of S is het echt een auto waarin je prima kunt onthaasten, met gedempt op de achtergrond de roffel die zo kenmerkend is voor een boxermotor.

Kosten

  • 266.825 km
  • 24 januari 2021

Het gemiddelde verbruik is sinds de aanschaf nauwkeurig bijgehouden en bedraagt 10,08 liter per 100 km (1 op 9,92). Dat zullen de meeste lezers niet zo zuinig vinden, maar het is het praktijkverbruik van een auto met een behoorlijk sportieve motor, waarvan op zijn tijd - en waar het kan - het volledige potentieel wordt benut.

Anders dan het normale onderhoud (spoelen van de automaat, nieuwe banden, grote beurt, kleine beurt etc.) zijn er tot dusverre geen onvoorziene kosten geweest. De Subaru is dus (nog?) geen dure hobby geworden.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Subaru Legacy? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Legacy
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Subaru Legacy 2.5i Luxury | Org NL | Volledig onderhouden | 1800 kg Trekgewicht

    Subaru Legacy 2.5i Luxury | Org NL | Volledig onderhouden | 1800 kg Trekgewicht

    • 2008
    • 85.889 km

    € 12.945

    Subaru Legacy 3.0 SPEC B TW AWD EXECUTIVE 245PK 2e eigenaar, N.A.P. 100%

    Subaru Legacy 3.0 SPEC B TW AWD EXECUTIVE 245PK 2e eigenaar, N.A.P. 100%

    • 2006
    • 299.636 km

    € 6.950

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R 4X4 1ste Eigenaar NAP !!

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R 4X4 1ste Eigenaar NAP !!

    • 2008
    • 109.607 km

    € 9.995

Meer Subaru Legacy occasions

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Legacy specificaties
  • Subaru Legacy occasions
  • Subaru Legacy video's
Advies en informatie
  • Subaru Legacy tests
  • Subaru Legacy gebruikersreviews
  • Subaru Legacy index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer
 

Subaru Legacy reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    10
    • 24 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive...

    2
    • 2 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort...

    2
    • 2 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Exclusive Edition (2009)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Exclusive...

    3
    • 26 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort...

    2
    • 21 april 2009
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Luxury (2006)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Luxury...

    8
    • 26 september 2008
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Luxury (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Luxury...

    5
    • 2 augustus 2008
meer reviews
Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Ooit kocht Edwin Kroon de goedkoopste Subaru Legacy die op Markplaats stond, met het idee om...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2005)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    4
    • 27 mei 2021
  • Nieuws
    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    12
    • 29 april 2021
  • Nieuws
    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    20
    • 2 april 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive...

    2
    • 2 juli 2020
  • PREMIUM
    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar …

    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar...

    • 28 april 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    2
    • 11 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden