AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Subaru Legacy Outback 3.0 H6 AWD (2001)

autoreview

Subaru Legacy Outback 3.0 H6 AWD (2001)

Signalement

UitvoeringLegacy Outback 3.0 H6 AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Enige tijd geleden ben ik geswitched van Subaru Forester 2.0 AWD naar de veel luxere en grotere H6 3.0 Outback die ik nu in mijn bezit heb. Hoofdreden was dat dit een grotere en luxere auto was die vooral veel prettiger rijdt op langere stukken.

Ben tot dusver erg tevreden over de auto. De auto is lekker ruim en rijdt bijna als een limousine. Zeker veel stiller dan mijn vorige Forester. De auto zit werkelijk vol met gadgets: Alles electrisch verstelbaar, stoelverwarming, cruise control, dubbel electrisch sunroof, climat-control, etc etc.

Interieur:
Alles leer, alles electrisch verstelbaar, ruimte genoeg voor drie kinderzitjes op de achterbank en heel veel bagageruimte. Stoelen zitten lekker, stuurwiel goed verstelbaar.

Exterieur:
Persoonlijk vind ik deze koets stoerder dan de nieuwe Outback generatie, die wat ’gladder’ overkomt. De oude derde generatie Legacy was nog wat hoekiger. Heb in beide gezeten en had de indruk dat met name de hoodfruimte in deze versie groter is dan in de huidige versie met sunroof, waar ik iedere keer tegen aan zat. Persoonlijk vind ik deze (two-tone) 2001 Outback er enorm mooi uitzien, maar smaken kunnen verschillen.

Rijeigenschappen:
Het weggedrag van de auto is prima. Zeker in combinatie met de 17’ winterbanden (Michelin Pilot Alpin) en de standaard AWD en systemen als VTD (Viariabele Koppel Distribitie) en ESP ligt de auto ook in deze donkere natte en gladde wintermaanden als een rots op de weg.
Het beste van de auto is echter de H6 flat-six boxer met 210 PK. Loopt echt heel mooi rond en is heel stil en heel krachtig. In feite hoeft de motor bij normaal gebruik maar weinig te doen. Door de stad draait hij vaak met maar 1500-2000 toeren. De H6 motor is volgens rapporten op het internet erg betrouwbaar. In Zweden rijdt net zo’n Outback met 800.000 km op de teller rond (Zie Subaru Highmileageclub website). De automaat werkt erg rustig en je hoort hem bijna niet.

Al met al een hele betrouwbare aparte stationwagen met goede, veilige, rijeigenschappen en veel ruimte. Je zult ze hier in NL niet vaak tegen komen.

Update: 21-04-2007

Heb de auto nu enige tijd in mijn bezit en ben er nog steeds erg tevreden over.
De auto nodigt uit tot lekker rustig cruisen. De stilte tijdens het rijden is dan echt een genot. Verbruik is wel wat hoger dan de Forester: 1 op 8 bij korte ritten en 1 op 10.5 op lange snelwegritten. Maar ja, wat wil je. De H6 3.0 levert 210 PK. Wil je paardjes, dan moet je ze wel te eten geven.

PROBLEMEN

Problemen: Geen behalve een paar echt kleine dingetjes, die door de dealer netjes zijn opgelost.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren