Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)
autoreview











Signalement
Uitvoering | Impreza 1.6i Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 1.200 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
Aanschaf keuze
- 4.625 km
Het is inmiddels een maand geleden dat ik de Subaru Impreza heb opgehaald bij de dealer met toen slechts 110O km op de teller, nu alweer 4500 km op de teller. Mijn auto historie is Kadett, Golf, Bora en Octavia. Daarna overgestapt op een Subaru SUV Forester. Na 9 jaar en 176.000 km heb ik de Forester ingeruild. Slechts 1 relais vervangen gedurende de 9 jaar en uiteraard de gebruikelijke banden, accu, rem/olie vloeistoffen natuurlijk. De betrouwbaarheid van de Subaru heeft zich bewezen.
Op zoek naar een vervanger bij verschillende merken langs geweest. Belangrijkste punten zijn hoofdruimte, makkelijk in- en uitstappen, betrouwbaarheid, veiligheidsvoorzieningen, adoptief cruise control, wegligging, zitpositie stoel-stuur-bediening enz. Tevens het meenemen van een grote hond. Allemaal persoonlijke zaken. Bij concurrerende vergelijkbare auto's bleek het in- en uitstappen en hoofdruimte tegen te vallen. Uiteindelijk bleef de Subaru Impreza 1.6 over. Ja, het is geen strepentrekker, maar dat staat ook niet op mijn wensenlijstje.
Als vervanger voor mijn Forester is dit wel heel wat anders. Ik wilde weer terug naar ‘het Golf gevoel’ en ben na uitgebreid onderzoek erachter gekomen, dat de Impreza de 100% ‘klik’ heeft. De combinatie CVT met adoptive cruise controle is echt wat ik zocht. Het werkt uitstekend en je merkt nu dat het overig verkeer onrustig rijgedrag vertoont. In de Impreza heerst een en al rust, genieten naar je favoriete muziek.
De alertheid van de cruise controle is in te stellen in 4 niveaus. Dat wil zeggen, als het voertuig welke je volgt sneller gaat rijden, je de mate van volgen naar persoonlijke smaak kan instellen van direct vlot volgen tot Eco.
Wat rijden betreft is mijn ervaring dat de wegligging haarscherp is. Rest volgt later.
114 pk voldoende?
- 4.746 km
Naar mijn idee bestaat veel negatieve reacties van anderen die het motorvermogen van 114 pk veel te weinig vinden. Advies: Ga eerst ermee rijden en dan je mening geven. Mijn ervaring op dit moment is, dat ik weinig merk van het geringe vermogen. Mijn dagelijkse deelname in het verkeer rond de drukke steden waar snelheidslimieten gelden van 80 en op de snelweg 100 km/u kan de Impreza moeiteloos met het overig verkeer meekomen. Sterker nog: De digitaal display monitor geeft aan dat bij het optrekken bij stoplichten bijvoorbeeld de “gaspedaalopeningsverhouding’ tussen de 25 – 35% weergeeft en hoger kom je doodgewoon niet. Dat betekent dat er nauwelijks aanspraak wordt gemaakt van het motorvermogen, waarbij de toerenteller tussen de 2.000 a 3.500 aangeeft. Door de goede geluidsisolatie, mooie balans van de boxer in combinatie van de erg goed afgestelde CVT merk je in het interieur niets van, als je nog hoger in toeren komt, wat normaal gesproken niet nodig is. Tja, vind je 114 pk niet voldoende…loop dan verder.
Door dit soort zaken is het brandstof verbruik laag te noemen voor een 4x4 AWD auto. Mijn verbruikscijfers zijn terug te vinden in de “verbruiksmonitor’ van deze website. Het verbruik is nog wel wisselend i.v.m. wisselende omstandigheden. Let wel mijn Impreza staat op brede banden (225/40 R18) wat het verbruik hoger is dan in de uitvoering van Pure en Comfort. De fabrieksopgave wordt in ieder geval gehaald!
EyeSight Eco modes, Accessoires
- 4.960 km
Onlangs heb ik de gevoeligheid van EyeSight aangepast in Eco. Je moet tenslotte alle instellingen eens proberen toch? Persoonlijk vind ik de Eco instelling lang zo gek nog niet. Het optrekken/ versnellen van je snelheid gaat heel relaxed, maar toch niet heel langzaam. Mocht het in bepaalde omstandigheden iets te langzaam gaan, dan geef je gewoon wat gas bij.
Een accessoires wat ik erbij heb aangeschaft is een hondenrek. Zit heel solide vast in de auto echter het nadeel is, dat je deze niet in een handomdraai kan demonteren wanneer dit nodig zou zijn. De hondenrek komt in de plaats van de afdekrol, beiden is niet mogelijk. Een rubberen mat voor in de achterbak mag ook niet ontbreken als je regelmatig de hond meeneemt en zeker in combinatie van de bumper beschermer voor als de dog in of uit de auto springt. Zie de foto’s; zien er beetje vies uit maar daar zijn ze ook voor bedoelt.
Het brandstof verbruik blijft maar dalen en het lijkt erop, dat de boxer wat losser komt. De inboard verbruiksmeter geeft al regelmatig 5.8 liter per 100 aan, maar dat zal wel theoretisch zijn. Wat het werkelijk gaat worden weten wij pas na de eerst volgende tankbeurt.
Premium
- 4.960 km
Premium
De Premium uitvoering heeft zoveel extra’s dat bijna niets meer te wensen valt. Wellicht een verwarmbaar stuur voor de frisse dagen, maar die is hier niet bij te bestellen. Het enige gemis zijn de geluidssignalen bij achteruit rijden. Dit was ik gewend in mijn vorige auto. Wat nu wel in de Impreza zit, is een achteruit kijk camera met een heel mooi breed kleurenbeeld op je navigatie. Maar het blijft nog even wennen met name het inschatten van afstanden, hoewel er denkbeeldige lijnen in het scherm getoond worden. Tijd zal het leren.
Net als mijn vorige auto heeft de Impreza ook een schuifdak, welke tevens kan kantelen (kanteldak). Bij mijn vorige auto reed dat prima tot 80 km/u, ga je harder rijden dan wordt het snel minder aangenaam. De Impreza heeft hier geen last van. Je kunt moeiteloos harder rijden wat het dakraam wat meer gebruikt gaat worden. Het blijft lekker zo’n (getint) glazen dak. Veel licht in de auto en bij gesloten dakraam blijft het navi-scherm goed leesbaar.
De (TPMS) bandenspanningsmeter geeft een mooi overzicht van de druk per band. Wel handig als je op lage profiel banden rijdt.
Op het middenconsole bevinden zich drie digitale kleuren klokjes welke je naar eigen smaak kan kiezen. D.w.z. je kunt kiezen uit een hele serie klokjes, waarbij ik gekozen heb voor de volgende drie: koelvloeistoftemperatuur, motorolietemperatuur en gaspedaalopeningsverhouding.
Een motorolietemperatuur meter vind ik erg zinvol. Na een lange rit geeft de olie temp. circa 95 aan. Bij korte ritten 60 of 70.
Verder heb ik nog een multichip kastje uit mijn vorige auto op de plank liggen. Deze zal t.z.t in de Impreza aangesloten worden, maar ik wil eerst goed weten van de boxer presteert en het verbruik doet in de standaard af-fabriek instelling.
De audio-installatie Harmen Kardon is super vet en makkelijk te bedienen.
Dagelijkse ritjes van enkele reis minimaal 55 km stap je fris in en weer fris uit met een big smile op je face. Tot zover dik tevreden over de Impreza en voldoet boven mijn verwachting.
Start-stop systeem / ervaring Eye-Sight
- 6.900 km
Het werd weer eens rijd om het oliepijlstok uit de motor te halen. Geen olieverbruik meetbaar dus ok. Verder geen kraakje, piepje of wat dan ook hoorbaar dus eigenlijk niets te melden. De boxer (motor) heeft het duidelijk naar zijn zin en begint al goed “los’ te komen. Het koppel is al aanwezig vanaf stationair toerental en geen haperingen bespeurbaar bij het versnellen van de snelheid. Duidelijk een heel goed uitgebalanceerde motor van de recente generatie en de Japanse technici hebben hier goed werk verricht. De tellernaald op 150 km/u geeft 3100 toeren. Bij 100 km/u circa 1900-2000 en gps 80 km/u 1500 toeren en in stad/dorp circa 1200. De CVT automaat regelt alles, dus een heerlijke reisauto.
Start-Stop systeem:
Het start-stop systeem is makkelijk zelf te beïnvloeden. Bij lichte remdruk blijft de motor lopen. Wil je het start-stop systeem in werking zetten, duw je voet dieper op het rempedaal en motor slaat af. Kind kan de was doen en gelukkig geen computer die het voor je regelt, nee lekker zelf alles in eigen hand. Gebruik start-stop alleen als ik zeker weet dan je wat langer stil moet staan bijvoorbeeld bij geopende brug of verkeerslichten, waarbij je soms erg lang moet wachten. De brandstof besparing tijdens de Stop wordt tevens digitaal zichtbaar op het dashboard. Houd je je voet was losser op de rem, dan start de motor weer. Of laat je de rem in het geheel los, dan wordt gestart en glijdt de auto rustig naar voren. Mocht dat onverhoopt niet de bedoeling zijn, dan zorgt Eye-Sight dat de auto stopt en weet een botsing met je voorligger te voorkomen.
Eye-Sight / adoptieve cruise control:
In tegenstelling tot andere fabrikanten die radar o.i.d. gebruiken, heeft Subaru gekozen te werken met twee stereo camera’s, ofwel Eye-Sight,….wil niet anders meer. Echt alles is persoonlijk naar wens in te stellen. Niet onbelangrijk te melden is, dat de afstand met je voorganger heel nauwkeurig kan kiezen van redelijk dichtbij, waarbij nauwelijks nog iemand met zijn auto tussen kan proppen, tot relaxed een grote afstand, met keuze aan veel tussen afstanden instelbaar. De bediening is makkelijk door middel van een hevelknopje op het stuur of het nu in de stad/dorp, op secundaire wegen is of snelweg gebruik. Altijd is er wel een afstand (persoonlijk) beschikbaar en alles wordt op het dashboard aangegeven.
De twee ogen van Eye-Sight welke vooruitkijken merken zelfs een verkeerszuil die voor een bocht staan tussen de twee wegdelen van het tegemoetkomend verkeer en jouw wegdeel. Om de bocht aan te snijden stuur je richting de verkeerszuil om vervolgens de bocht in te sturen maar zal Eye-Sight op het dashboard rood oplichten met waarschuwingssignalen van aankomend gevaar. Dus als er weer ergens een verkeerszuil onderste boven is gereden dan zal dat geen Subaru met Eye-Sight geweest zijn, omdat Eye-Sight deze herkend.
Eye-Sight werkt feilloos, of het nu mistig is, laag hangend zonnetje of zware regenval, het doet zijn werk waarvoor deze gemaakt is.
Rijden met tenttrailer
- 15.400 km
Rijden met tenttrailer:
Vakantie naar Italië met de tenttrailer op de trekhaak. Ondanks de 1.6 boxermotor zonder turbo geen problemen ondervonden wat betreft gemis aan trekkracht. Omdat doorgaans niet harder gereden mag worden tussen de 80 en 100 km/u is de trekkracht meer dan voldoende. Het comfort, wegligging in combinatie met de tenttrailer is buitengewoon uitstekend te noemen, zowel rechtuit als in bochten. Je merkt in de Impreza niet dat er wat aan de trekhaak hangt, ligt als een blok op de weg.
Ook zonder tenttrailer voelt de Impreza zich overal thuis, of het nu op de autostrada is, file, stadsverkeer, smalle/snelle bochtige weggetjes in de bergen, het maakt hem allemaal niets uit. In de bergen rijden met de automaat (CVT) is echt buitengewoon relaxed. Je hoeft niet meer na te denken in welke versnelling je de handbak van de auto moet zetten op de eindeloze bergweggetjes van Ligurië/ Piemonte in Italië, de CVT in de Impreza doet zijn werk uitstekend en de 1.6 boxer, remmen, 4wielaandrijving, wegligging zijn uitstekend opgewassen tegen elke daling, helling en haarspeldbochten.
Wat opvalt is het matig wegdek waar wij verbleven tijdens de vakantie, veelal reparatie op reparatie met hier en daar gaten in het wegdek, je merkt dat de auto op een geheel nieuw ontwerpen chassis en ophanging staat, elke oneffenheid wordt moeiteloos gladgestreken en je merkt weinig tot niets in het interieur. Gewoon klasse.
Het brandstof verbruik in de bergen ben ik tevreden over, de boordcomputer geeft gemiddeld 7,5 tot 8 liter per 100, ondanks de ritten in voornamelijk bergachtig gebied. De airco kan de temperatuur aangenaam houden bij buitentemperaturen van +30 graden.
Zoals vele Italianen rijden wij geregeld met ramen en dakraam open en wat opvalt is dat het dakraam open zoveel meer wind door de wagen waait, waardoor deze bijna bij elke rit gewoon open staat, erg aangenaam rijden. Verschijnselen van vermoeidheid in de Impreza is mij nog niet overkomen door de goede stoelen, stuur ligt heerlijk in je handen en overige bedieningspanelen daar waar ze moeten staan, gewoon top.
Navigatie:
Na al die positieve indrukken heb ik toch wat gevonden waar ik minder tevreden over ben, maar dat heeft niets te maken wat de Impreza, maar de navigatie. Dit lijkt wel een standaard fenomeen te zijn want vele andere fabrikanten maken hier ook een potje van. Zoals bij zovelen is de (kaart TomTom) navigatie al verouderd voordat deze geïnstalleerd wordt. In Nederland is het wegennet zo snel aan verandering onderhevig dat de navigatie op snelwegen niet echt up to date is. Heb bij de Subaru importeur gevraagd voor een tussentijdse update, desnoods tegen betaling, want de eerste 3 jaar zijn gratis, maar dat bleek niet mogelijk. Daarom heb ik bij de beoordeling niet alle sterren gegeven, terwijl de Impreza het wel verdiend. Gelukkig kan je dan wel weer snel overschakelen op Google Maps mits je je smartphone gekoppeld hebt met je inboard 8-inch touchscreen scherm.
Op de al langer bestaande wegen werkt de navigatie beeld gewoon goed en leidt je door middel van duidelijke aanwijzingen prima de weg. Hoewel in Italië leidde hij ons over een weg welke over een privé weg zou gaan, uiteindelijk zijn wij maar rechtsomkeer gegaan en een andere weg gekozen.
De instel en zoekmogelijkheden van de Navi zijn duidelijk basic in vergelijking met mijn vorige Forester navigatie. Het zoeken naar tankstations laat de navigatie zien, maar vervolgens kan je er weer niet naar toe navigeren,…begrijp ik even niet. Overigens laat hij het maar heel even zien, waarna het overzicht weer verdwijnt. Tijdens het rijden bijna onbruikbaar.
Apple CarPlay en Android Auto:
Het dagelijks koppelen met je smartphone gaat probleemloos.
Voordeel:
Wegligging, comfort, stoelen
Veiligheidvoorzieningen/ slimme EyeSight/ adaptieve cruisecontrol
CVT en verbruik
4wielaandrijving
Veel lichtopbrengst koplampen door (mee sturende) led verlichting
Geen spinnende voorwielen met aanhanger door 4WD, altijd grip.
Nadeel:
Verouderde navigatie TomTom kaarten, geen tussentijdse update mogelijk gedurende garantie periode, ook niet tegen betaling. Update slechts 1x per jaar.
Richtingaanwijzer gekoppeld aan adaptieve cruisecontrol (Eyesight):
De richtingaanwijzer is gekoppeld aan de adaptieve cruisecontrol. Stel je rijdt op de snelweg en je wordt ingehaald door een ander voertuig. Je eigen snelheid loopt terug, omdat je voorganger langzamer rijd. Als je vervolgens het voertuig wilt inhalen en na het aantikken van je richtingaanwijzer zal de snelheid automatisch gaan toenemen om zo weer weer snel op de vooraf ingestelde cruise snelheid te komen. En dit zonder dat je zelf extra gas geeft. Een goed doordacht detail van Subaru.
Onderhoudsbeurt 15000
- 15.743 km
Onderhoudsbeurt conform boekje uitgevoerd.
O.a. 4,8 ltr olie+filter + batterij afstandbediening, brandstofreiniger, interieurfilter etc. totaal € 293,-.
Verder geen bijzonderheden en/of aanpassingen.
100% vertrouwen Eye-Sight
- 30.000 km
Veilig en betrouwbaar:
Wij zijn weer 6 maanden verder, ofwel de volgende 15k gereden en gedurende deze periode zijn probleemloze kilometers voorbijgereden. Ben inmiddels achtergekomen dat de veiligheidsvoorzieningen zoals EyeSight 100% betrouwbaar zijn gebleken. De extra ogen van EyeSight geven op tijd de waarschuwingen bij dreigende gevaren. Mocht je deze desondanks toch negeren, dan grijpt het systeem rustig en accuraat in. Niets geen plotseling remmen, maar heel beheerst. Plotseling overstekende voetgangers in de stad worden direct opgemerkt. Tot zover 100% tevreden over EyeSight. Achteruit rijden uit een insteek parkeerplaats wordt het verkeer, fietsers, voetgangers , auto’s enz, wat je niet ziet, nauwlettend in de gaten gehouden met een signaal. Super veilig dus.
Ben fervent autonoom autorijder geworden en het enige wat ik moet doen is sturen. De rest gaat vanzelf. Ongeveer 90% van de kilometers rijdt ik met adaptieve cruise control. Ja, dat kan gewoon met de Subaru Impreza, 100% vertrouwen.
File rijden geen probleem, de afstand op je voorganger is naar wens persoonlijk in te stellen net als rijden in de stad/dorp, provinciale wegen, snelweg of waar dan ook. Erg fijn en veilig dus.
Eindelijk kaart update:
Is er nog kritiek op de Impreza? Nee, al duurde het mijn inziens wat te lang voordat een kaart update navigatie beschikbaar was. Van mijn dealer in Heemskerk een bericht ontvangen. Een account aanmaken bij Subaru-map, registreren van je auto, downloaden van installatie programmaatje en de kaart. Vervolgens installeren op een 16 gb USB stick die je vervolgens in de USB poort van de auto steekt. De rest installeert vanzelf. Moet zeggen dat TomTom kaartmateriaal er bijzonder goed uitziet. Beter dan Google Maps of Waze welke beschikbaar zijn d.m.v. Apple CAR Play.
Gesproken spraakopdrachten worden goed weergegeven in bijvoorbeeld Whatsapp. Wel zo handig en veilig tijdens het rijden.
Verveeld niet:
Elke kilometer is weer een beleving en genot om te rijden en top geluidsinstallatie. Nauwelijks tot geen last van harde wind/ storm en/of lengte groeven in het wegdek. In korte of lange bochten rijdt de Impreza super strak zonder dat dit ten koste gaat aan comfort. Mijn voorgaande auto’s zoals Octavia en Forester wist ik waar de grens lag in snel genomen bochten en rotondes, maar de grens van de Impreza ligt duidelijk verder dan mijn rij gedrag, ofwel dik in orde.
Onderhoudsbeurt
- 30.250 km
30k beurt volgens het onderhoudsboekje bij de dealer te Heemskerk uitgevoerd. Werkzaamheden: Olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, smeren scharnieren, remmen rondom gereinigd/ingevet, remvloeistof, batterijzender, 2 software updates, brandstofreiniger. Impreza weer klaar voor de volgende veilige kilometers.
Tussen de beurten geen olie hoeven bijvullen en geen tussentijds garage bezoek(en) met uitzondering van bandenwisseling zomer-winter.
Onderhoudsbeurt
- 46.100 km
Startknop indrukken en gaan en je nergens druk om maken. Probleemloos zijn de kilometers voorbij gegleden. Olie verbruik tussen de onderhoudsintervallen van 15.000 km nauwelijks meetbaar. Wij zijn inmiddels dikke maatjes geworden met de Impreza.
Al weer bij de volgende onderhoudsbeurt aangekomen volgens de fabrieksvoorschriften. Wat is o.a. uitgevoerd bij de dealer
Olieverversen + oliefilter
Smeren scharnieren
Toevoegen Tunap Brandstof/ injectiereiniger
Interieurfilter
Firmware update radio (fabrieksgarantie)
Positief:
-Smeuïge/ soepele motor (voorzien van een Multi-Tuning-Chip)
-Zuinig met brandstof voor een permanent 4wiel aandrijver, gemiddeld tussen 1:16 a 1:18 of zelfs nog beter, zuiniger dan de fabrieksopgave (niet altijd haantje de voorste/ snelste willen zijn, anticiperen op het verkeer).
-Heerlijke bochtenridder
-Zicht rondom de bestuurder heel goed (smalle raamstijlen, zicht naar achteren, ook mede door hulp achteruit camera en sensoren)
-Radio DAB+
-Ondanks +35 graden buiten in de file blijft zowel koelwater- als olietemperatuur netjes onder controle (ja 2 digitale meters aanwezig)
-Airco doet prima zijn werk, interieur blijft koel onder alle weersomstandigheden
-Uitgevoerd update navi kaart 2e keer dit jaar via melding vanuit Subaru Importeur
-LED interieurverlichting (extra optie)
-De rest van de positieve punten zoals eerder in mijn review blijven ongewijzigd
Na ruime ervaring met deze auto heb ik zitten zoeken naar, laat ik zeggen, de schoonheidsfoutjes. Toch wat gevonden.
Minder/ wat kan beter:
-Iets wat krasgevoelig bij schakelpook (voorzichtig met stofdoek schoonmaken)
-Bandendrukcontrole systeem alleen door dealer te resetten / in te leren ná zomer/winter bandenwissel.
-Alleen Subaru eigen bandendruksysteem in de wielen gebruiken. Ander merk (goedkoper) geeft storingen of werken niet.
-Solide hondenrek (optie) echter niet snel demonteerbaar =gereedschap voor nodig
Op basis van de onderhoudskosten- en mijn eigen beleving cq gebruikservaring van de Impreza heb ik de resterende beoordelingssterren aangevuld tot max.
Onderhoudsbeurt 60000
- 60.345 km
Wat een heerlijke auto, gewoon niet normaal. Subaru maakt goeie dingen en deze Impreza is er een van.
Olieverbruik nauwelijks meetbaar tussen beide onderhoudsintervallen, dus okee.
Brandstof verbruik ruim onder de fabrieksopgave en kom uit op ongeveer 6 liter op 100 km en dat voor een 4wiel aangedreven bolide, gewicht 1450 kg, dus verbruik dik in orde.
Geen irritaties, mankementen, storingen of wat dan ook.
De volgende onderhoudsinterval is aangebroken en het bleek een groot onderhoudsbeurt te zijn, wielenwissel van winter naar zomer en Subaru vond enkele componenten niet voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen en zijn conform de fabrieksgarantie vervangen cq reprograming ecu (terugroepactie). Alles in één keer dan maar uitgevoerd bij de dealer in Heemskerk.
-Wielenwissel
-Motorolie + filter
-Brandstofreiniger
-Reinigen remmen rondom
-Remvloeistof
-Voor- + achterdifferentieelolie
-(Automaat)CVT-olie
-Luchtfilter
-Green (antipollen) interieurfilter (niet goedkoop € 48,80)
-Ruitenwisserblad achter
-Diverse andere kleine zaken zoals afdichtingsringen, pakking, batterijtje etc.
Totaal aftikken € 770,-
Onderhoud 75500
- 75.500 km
68.500 km
Drukknopje voor in- en uitklappen van de buitenspiegels onder fabrieksgarantie vervangen. Was niet stuk maar liep een beetje stroef.
75.500 km
Geen idee waar ik het over moet hebben, niets te melden over de Impreza. Kwestie van starten en rijden maar.
pluspunten:
Voordeel van de 1.6 boxermotor is dat het zorgt voor minder trillingen dan bij V- of lijnmotoren het geval is. Minder trillingen komt ten goede in rust in het interieur (geen vibraties, trillingen of brommerig) en dat resulteert in een aangenaam comfort en een fijne reisauto.
-DAB radio en aankoppelen smartphone werken goed.
-Geen olieverbruik bespeurbaar.
Iedere 15.000 km wordt de interieurfilter (Green Cabin air filter € 48,-) vervangen. Deze zorgt voor extra zuivering van de buitenlucht zoals stof, vuil, roet, pollen, geur enz. Bijkomend voordeel is, dat de binnenkant van de ramen veel schoner blijven en dus ook mijn eigen longen.
Uitgevoerd periodiek onderhoudsinterval:
Wat vervangen:
-Nieuwe voorruitwissers. De af-fabriek wissers zaten er nog op. Nog niet echt nodig maar uit voorzorg vervangen.
-Motorolie + oliefilter en interieurfilter
-Packfile update
-APK etc.
Kosten € 503,-
Wat heeft mij deze Impreza na 75.500 gereden kilometers gekost buiten de reguliere onderhoudsintervallen?
-Vervangen van de ruitenwisser voor en achter. Verder niets.
Dat betekent dat de max 5 sterren blijven staan bij onderdelen ‘kosten’ en ‘betrouwbaarheid’ van de Subaru.
Onderhoud
- 91.400 km
Bij een kilometerstand van ruim 91k is het weer tijd voor de voorgeschreven fabrieksinterval onderhoudsbeurt bij de dealer in Heemskerk.
-Vervanging motorolie + filter
-Remvloeistof verfrist
-Green interieurfilter
-Batterijtje zender, brandstofreiniger etc.
Volgens de monteur zag alles er spik en span uit, met uitzondering van de zomerbanden. Die beginnen aan hun laatste seizoen. Maar eerst verder op de winterbanden.
Geen olieverbruik
Wij kunnen weer kilometers maken en doorgaan.
Gemiddeld brandstof verbruik 1:16 a 1:17, ik ben dik tevreden.
Het max aantal van 5 sterren voor betrouwbaarheid en comfort blijven staan.
Onderhoud 105.000
- 105.000 km
Heeft het wel nut iets over de Impreza te vertellen? Eigenlijk niet. Er is eigenlijk niets te melden. Krijgt haar voorgeschreven periodiek onderhoudsbeurt en meer is er niet.
Conform de fabrieksvoorschriften zijn bij de huidige km-stand de bougies vervangen. Verder wielenwissel winter naar zomer, inleren Tpms ventielen, olie + filter, interieurfilter, luchtfilter, batterijtje sleutel, injectiereiniger etc totaal ruim € 700,-.
Onderhoud 121,000
- 121.000 km
Afgelopen zomer met de tenttrailer aan de trekhaak naar Portugal en op buiten gebaande wegen gereden, waar de 4 wiel aangedreven Impreza zich prima thuisvoelt, multifunctioneel.
Inmiddels 70k met de af-fabriek zomerbanden gereden en zullen vervangen moeten worden. Tijd voor nieuw rubber. De winterbanden zitten er nu onder, dus laat de winter maar komen. De Impreza is er klaar voor.
Impreza heeft zijn periodieke onderhoudsbeurt 120k gehad bij de dealer.
Wat is er gebeurd: motorolie + filters, verversen olie differentieel voor en achter (4x4), remmen gereinigd en verse remvloeistof, Green cabinefilter, multiriem, wielenwissel zomer naar winter, injectiereiniger etc. Totaal € 675,-.
Tussen de beurten door hoeft geen motorolie bijgevuld te worden. Ik zou zeggen…en door.
Onderhoud 150,000
- 150.000 km
Een review bij 135.000 km heb ik overgeslagen. Er was niets bijzonders te vermelden.
Dit jaar terugroepactie fabrikant = afgehandeld/ uitgevoerd.
Na ruim 70k de zomer fabrieksbanden, hoewel nog niet helemaal versleten, vervangen door Dunlop 225/40ZR18 sport Max. Wielen opnieuw uitgelijnd (eerste keer i.v.m. montage nieuwe banden). Met frisse banden rondreis door Croatië gemaakt.
Nu aangekomen onderhoudsbeurt 150.000 km. Volgens fabrieksschema periodieke onderhoudsbeurt uitgevoerd.
-Gebruikelijke zaken als motorolie, oliefilter, interieurfilter etc. (elke 15k km)
-Voor de eerste keer aircoservice/ onderhoud uitgevoerd
-Remblokken achter vervangen (waren nog de originele af-fabriek gemonteerde blokjes)
-Remvloeistof
-Remmen rondom gereinigd/gesteld/etc
-Update software
-Tunap brandstofsysreiniger
-etc.
Totaal € 880,-
Geen tot nauwelijks olieverbruik te bespeuren.
Verder geen bijzonderheden of vervanging van onderdelen/ componenten.
Heeft nog zijn originele remschijven en remblokken voor.
Gemiddeld verbruik 1:16 a 1:18.
Wat komt er aan te komen: Vervanging van de stabilisatie-stang-rubbers voorzijde.
Na indrukken startknop is het weer een vreugdevolle beleving om met de Impreza op pad te gaan. Je zou kunnen zeggen Subaru for life…..
Nog gekeken naar een vervanging van deze Impreza, maar Subaru Nederland heeft de vervanger niet in haar brochure opgenomen. Dat wordt t.z.t. over de grens kijken, maar de huidige Impreza is een betrouwbare metgezel gebleken en voorlopig niet van plan de auto te verkopen.
Het enige min puntje wat ik kan ontdekken: De in-board navigatie lijkt niet goed GPS geijkt te zijn. De GPS denkt circa 4 meter rechts van de auto te zijn geijkt. Navigatie wil soms op de snelweg een afslag nemen, terwijl ik rechtdoor wil gaan. Ra ra. Trap er niet meer in.
Waze App via de iPhone gekoppeld aan het in-board scherm doet het wel feilloos.
Onderhoud 166,000
- 166.000 km
Uitgevoerd 15k beurt conform fabrieksvoorschriften. Uitgevoerd:
-APK
-Verversen olie, olie-, lucht-, interieurfilter.
-Deuren/sloten gesmeerd
-Remmen rondom gereinigd/ ingevet/afgesteld/ remvloeistof
-Wielenwissel van zomer naar winter/ TPMS ventielen inleren
-Batterij zender
-Etc.
-Totaal € 580,-
Niet in de prijs opgenomen de oude winterbanden, zijn vervangen door 205/50R17 93H Continental wintercontact TS870P
Algehele conclusie tot op dit moment: Dijk van een auto.
Wat er aankomt aan vervanging? Ik denk de accu, want die gaat het 8e levensjaar in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.