Subaru Forester 2.0 X AWD Premium Executive (2008)

autoreview

Subaru Forester 2.0 X AWD Premium Executive (2008)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 X AWD Premium Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super auto

  • 129.000 km

is wel even wennen. Diverse auto's gehad zoals bv de VW passat 1.9tdi uit 2002 (toen nieuw), daarna een V50 2.0D (ook nieuw), een Audi A4 en A3.
Allemaal leaseauto's en dus nieuw maar sinds 2007 2e hands. De eerste auto was een Volvo V70. Werkelijk een fantastische auto met een heerlijke roffel in het vooronder.

Deze heb ik echter ingeruild tegen een BMW535D maar deze is ook weer weg.
Nu een Subaru Forester 2.0 benzine. Heel wat anders dus. Aanzienlijk minder vermogen maar dat stoort me niet.
Je mist bij deze auto wel het koppel en vooral bij de pomp betaal je meer. Vandaar dat ik gas (G3) in wil bouwen binnenkort. Dit was aanvankelijk ook het plan.
Auto rijdt prima en ligt lekker stevig op de weg ook al is hij hoger dan de BMW.
Meteen winterbanden (Vredestein Wintrack extreme) met erg veel grip laten monteren evenals een trekhaak. De trekhaak is erg eenvoudig zelf te monteren.

Een aparte ervaring als je door de bocht gaat en het gas intrapt. Dat hoefde ik bij de BMW niet te proberen maar de Forester trekt heb met gemak door de bocht.

Heb ook een Forester 2.5XT overwogen met aanzienlijk meer vermogen maar die kan helaas niet op gas.
De auto bij Strijker en Visscher gekocht in Meppel. Goede service en nette behandeling.
De auto is robuust en simpel/degelijk ingericht. Geen ingewikkelde elektronica. De lederen stoelen zitten prima ook al ben ik 1.90 m. lang.
Okay, de BMW en Volvo zaten wel beter maar het is niet storend.
De auto is redelijk ruim. Ook onze kinderen (3 en 6 jaar oud) kunnen prima achterin zitten.
1 nadeel is de gladde laadvloer. Dozen glijden gemakkelijk heen en weer. is op te lossen door een tapijtje op maat te maken en vast te zetten ergens aan de zijkanten.

Het geluid van de radio is niet best te noemen. Komt dus een nieuw speakersetje in incl. versterker. De standaard gemonteerde speakers zijn bijna van karton en er blijft nog niet eens een paperclip aan de magneet hangen.
Automat Meppel kwam met goed tips om het geluid beter te krijgen. Kun je o.a. doen door isolatie in de deur te plakken (is zwaar spul en dempt het geluid en reduceert daarmee meetrillen van de deur)

Qua verbruik zit ik momenteel rond de 1:10 met regelmatig stadsverkeer. Op de lange stukken kun je wat zuiniger rijden maar meer dan 1:12 kun je vergeten.

Motor:
De motor stotterde in het begin bij toerentallen tussen de 2000-2500. Nieuwe bougies gekocht maar niet gemonteerd. Heb het stotteren opgelost met injectorreiniger en een sealer. Gooi je gewoon op een halve tank vol en je rijdt vervolgens de tank helemaal leeg. Probleem opgelost.


Ik heb wel begrepen dat je de intervallen van olie wisselen e.d. goed moet bijhouden.
Dit geldt ook voor het differentieel.

Tot nu toe erg blij met de Forester.

motor gaat weer stotteren

  • 130.000 km

Klein stukje door zand gereden (niet te veel want ik ben zuinig op mijn Subie)
De auto trekt met gemak overal doorheen. De auto komt echt tot zijn recht in het zand.

Echter na enige begint de motor wederom in te houden tussen de 1800-2500 toeren. Daarna pakt ie het weer op.
Dit zou kunnen liggen aan vuil in de tank wat door het schudden los is gekomen en in het benzine filter is geraakt.
Benzinefilter dus maar eens checken en nog een keer reiniger gebruiken.

Update:
uiteindelijk injectorreiniger geprobeerd. Werd daardoor veel beter. Daarna bij Jari Techniek in Hoogeveen de injectoren extra laten reinigen (ultrasoon) en de motor liep daarna weer als nieuw. Probleem volledig opgelost (tot op heden).

ritje Denemarken

  • 133.000 km

de eerste lange rit in de nieuwe Subaru Forester is goed verlopen. De auto heeft zich prima gehouden en het verbruik op deze lange afstand was ca. 1:11. Met een tankinoud van 50 liter kon ik het bijna halen tot Ribe (DK). Nog steeds niet erg zuinig maar dat wist ik ook van tevoren.
Wel moet ik zeggen dat de stoelen wat mij betreft niet erg geschikt zijn voor de lange ritten.
In de V70 en later de BMW535 kwam ik uitgeruster uit de stoel zonder spierpijn.
Nu was het toch wel regelmatig nodig even uit te stappen en wat te bewegen en te rekken en strekken.
Wellicht het overwegen waard een andere stoel te plaatsen die beter zit.

Voor de rest ging alles prima. Voldoende ruimte voor de kids incl. alle bagage.
Wel mistte in hier en daar de power van mijn vorige auto's. Bij het inhalen moet je meer "plannen" (nog niet zo erg dat je het in de agenda moet zetten hoor :-) )

nieuwe ervaringen

  • 149.000 km

kijk, dat deze benzine auto heeel wat anders is dan de V70D5 en de 535D wist ik. Ik merk dan nu ook het comfort wat toch wat minder is. Op met name lange ritten krijg ik beetje last van de rug terwijl ik dit in de andere auto's niet had. Ook mis ik nu een beetje het lekkere vermogen.

Injectoren:
de auto stottert weer een klein beetje dus weer tijd voor een reiniging middels speciale vloeistof in de tank. Dit is op zich geen probleem en daarmee is het probleem weer opgelost.
Voor de rest is er werkelijk helemaal niets aan te merken. Hij is oerdegelijk en geen kraakje of niks. Accu wordt alleen ietsje minder maar dat ligt niet aan de auto. Wel paar keer lampjes vervangen van de koplampen.

De korte draai van de auto is erg prettig met manoeuvreren en ik geniet nog steeds van het zeer goede uitzicht rondom, met name ook door de hoge zit.

Kofferbak:
In de kofferbak zijn strips gemonteerd waardoor bagage gemakkelijk heen en weer schuift. Hierop rubber stripjes geplakt met dubbelzijdig tape waardoor spul beter blijft liggen.

Verder een auto waarmee ik bij wijze van de oorlog mee in zou willen gaan :-)

de auto te koop

  • 162.000 km

Tja, dan komt de overheid met MIA/KIA/Vamil regelingen waardoor een Mitsubishi Outlander ineens wel heel erg interessant wordt.
Had de Subie graag gehouden maar 2 van dit soort auto's gaat me een beetje te ver.

De auto staat dus nu te koop dus als er belangstellenden voor zijn?

Uiteindelijk heb ik enorm genoten van deze bak. Nog steeds geen kraakje of dingetje. Zo nu en dan injectorreiniger en de motor loopt als een trein. Ik heb dit ieder kwartaal gedaan op bijna een lege tank.
Verbruik is uiteindelijk ca. 1:11.
Onlangs een nieuwe accu geïnstalleerd. Motor loopt nog steeds als een naaimachientje en ik geniet van de nieuwe geluidsinstallatie (zeker als muzikant) die echt top klinkt. was een diepte investering maar zeker de moeite waard. De standaard radio heeft geen MP3 aansluiting helaas.

Al met al zal ik terug kijken op veel rijplezier en zorgeloos rijden.
Mijn eerste kennismaking met 4WD was ook top. Vooral in de winter erg handig.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.