Subaru Forester 2.0 X AWD Luxury (2006)

autoreview

Subaru Forester 2.0 X AWD Luxury (2006)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 X AWD Luxury
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst151.588 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Subaru

  • 152.588 km

Ik ben vreemd gegaan.....

Na 12 jaar in Volvo's rondgereden te hebben, heb ik vorige week een geïmporteerde Forester 2.0 automaat gekocht van eind 2006.
Het is een redelijk volle versie met oa:
groot panoramisch schuifdak
automaat
radio stuurwielbediening
automatische airco
verwarmde zetels
elektrisch verwarmbare en verstelbare buitenspiegels
talloze vakjes en bekerhouders
cruise controle

Het is een totaal andere rijbeleving dan de S80. Maar wat is hij leuk.
Hoe vreemd het ook klinkt, maar de klepjes, knoppen ed voelen veel degelijker aan dan bij een Volvo.
Dit verraste mij aangenaam.
De automaat, weliswaar 4 traps, schakelt soepel en bijna onmerkbaar.
Inmiddels een week lang woon -werkverkeer afgelegd en daarbij heerlijk dat grote dak open gezet. Rij voornamelijk provinciale wegen dus is de herrie niet noemenswaardig.

De boxermotor is rumoeriger dan de 5 cilinder 170pk motor van de Volvo. Maar het is niet storend en stationair zelfs zo stil, dat ik per ongeluk al een keer het contact omdraaide om te starten..Ai..
De Forester komt sneller van zn plek; hij weegt ook 100 kg lichter dan de S80 en hij is lekker pittig op de eerste meters.
Verder is de 158 pk niet overbemeten, maar je komt niets tekort.
Op hoge snelheden is de Subaru rumoeriger.

Het sturen is ontzettend licht, ik hou er wel van. Zeker in combinatie met de kleine draaicirkel tov de draaicirkel van een containerschip zoals de S80.
Inparkeren is geen probleem meer.
Wel mis ik parkeersensoren. Hiermee was ik wel verwend.
Misschien aftermarket?

De airco werkt helemaal goed; je wordt in het begin weggeblazen wanneer het buiten heet is.
De stoelen zitten, boven verwachting, goed.
De kofferbak is kleiner qua diepte, dan die in de S80, maar de achterbank stoelen kunnen plat en ik kan ook nog de hoogte in stapelen.
Het benzineverbruik is gelijk aan de S80. Dit wist ik vantevoren.
De tankinhoud; tja, vaker tanken dus...
De wegenbelasting is weer wat goedkoper.
De verzekering ook.

De sterren voor betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik even op neutraal gezet. De toekomst zal het leren.

Eerste conclusie:
De Subaru Forester voelt super degelijk aan.
Hij is echt fun om in te rijden. Vertrouwd. Echt onverwacht eigenlijk.
Ik was bang om mn S80 te gaan missen, maar na een paar dagen mis ik m al niet meer.
Hopelijk maakt hij zn degelijke betrouwbare status waar en zal ik hier nog lang plezier aan beleven.

Update: 125.195 km

Inmiddels 1 jaar in bezit en zojuist een grote beurt gehad.
Zo'n 13000 km gereden afgelopen jaar. De grote beurt is uitgevoerd bij de plaatselijke Bovag garage. Deze heeft een goeie reputatie (Brauckmann) en hopelijk zal dit ook bewaarheid worden.

Bij deze grote beurt kwam het volgende aan het licht qua APK afkeur:
2 Kentekenlampjes
2 Ruitenwisserbladen
1 Remcilindertje RA
Verder de gebruikelijke vloeistoffen en filters, hitteschildjes vastgezet etc.

De garage waar ik deze auto gekocht had, had de Forester voorzien van 5W30 olie. Na wat rondgebeld te hebben bij de specialisten en dus ook de garage waar hij altijd in onderhoud is geweest, besloten om er, tijdens de beurt, 5W40 in te laten doen.
Dit omdat de auto een kwart tot halve liter verbruikt had op 8000 km.
Moet er wel bij zeggen dat de garage waar ik m kocht, niet geheel tot max had gevuld volgens mij, maar ongeveer een kwart eronder.
Bleek achteraf toch een, op wat meer punten, slordige garage.
Nadat we, einde garantie, voor wat kleine puntjes terug zijn gegaan, heeft men een half litertje 5W40 bijgevuld, en tot nu heeft ie ook niets meer verbruikt.

Conclusie na een jaar Forester rijden...
Qua betrouwbaarheid prima.
Qua weggedrag; soms verlang ik nog naar mn S80, maar eerlijk is eerlijk, de Subaru is makkelijker hanteerbaar op parkeerplaatsen en dorp/stad.
Ben tussentijds nog bij de garage geweest vanwege een schurend geluid onder de motorkap vandaan.
Dit bleek een verkeerd gemonteerde aircoriem te zijn( niet door Brauckmann). Deze is vervangen.
Het schuifdak heeft soms wat geintjes, sluit in kleine stukjes en dan doet ie t weer goed. (Ach, met bijna 10 jaar heeft ie wel eens kuren; wie niet als ie ouder wordt...)

Verder met een set winterbanden en velgen de, zachte, winter doorgekomen.
Met regenweer is de auto enorm stabiel en is van aquaplaning geen sprake.
Ook nog niet aan de orde geweest, de, alom falende, secundaire luchtpomp(€700).
Deze blijken, vanaf 2006 Subaru's, regelmatig de geest te geven. Maar sommigen draaien ook weer meer dan 2 ton. Afwachten maar.
Over 3 weken met de auto op vakantie;
Ben benieuwd hoe hij zich zal houden

Inmiddels 3 jaar in bezit

  • 151.588 km

Afgelopen week heeft de Forester een hele grote beurt gehad;
de 150000 km beurt.
Werkelijk alle vloeistoffen zijn vervangen, automaat vloeistof, differentieel vloeistof(2x), koelvloeistof, remvloeistof etc.
Tevens is er een nieuwe accu in gekomen, 2 flatblade ruitenwissers, nieuwe bougies, you name it....
Het was een prijzig geheel; €1248,-

Een maand ervoor was mn secundaire luchtpomp met kleppen kapot.
Middels het gele controlelampje op het dashboard gewaarschuwd dat er iets aan de hand was. Ik vreesde toen al het ergste. Deze jaargangen staan erom bekend dat de secundaire kleppen het eens gaan begeven.
'Valt eigenlijk mee' dat het pas na 12 jaar is.
Mbv een gereviseerde luchtpomp (kosten; de helft van een nieuwe) en nieuwe kleppen, was dit grapje ook bij elkaar €1250.

Momenteel ook een achterband met een platte kant eraan (ergens overheen gereden) waardoor hij op lage snelheden wat whopt, maar ik zal 4 nieuwe zomerbanden moeten kopen om dit euvel te kunnen verhelpen, en daar heb ik nu ff geen zin in.
Olieverbruik (5W40); Nihil.

Al met al een heel erg duur jaar, voor deze verder nog steeds goed rijdende Japanner.
Was een beetje aan t rondkijken voor iets anders, voordat deze reparatie en beurt er aan kwam, maar nu alles weer in orde is en de auto fris en fruitig gemaakt is, rijd ik er mee door.
Dit is uiteraard geen straf!!
Vorig jaar alleen een beurtje gehad voor €250 dus is het enigszins te billijken. Maar het blijft slikken, zulke bedragen.
Japanners rijden is niet goedkoop als er iets kapot is. (Welk automerk heeft nog wel goedkope onderdelen?)
Hierdoor de gebruikskosten op 1 ster gezet.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.