Subaru Forester 2.0 AWD (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 280.000 km |
KM-stand laatst | 281.000 km |
Niet helemaal zonder problemen
- 281.000 km
Daar waren we dan, voor de laatste keer in de kleine Suzuki Alto automaat, en voor de eerste keer in de rode Forester (€1200). Even voltanken en op naar huis dan maar. Voor de helft van de rit genoten van de verrassende sportiviteit en wegligging van de auto totdat de pret vergaan was. En ja hoor, het befaamde 'check engine' lampje begon te branden. Woorden als 'miskoop' en 'weggegooid geld' begonnen al door je hoofd te spoken. Máár, de Subaru reed zonder een krimp te geven door. En dat is precies hoe ik de Subaru tot nu toe kan beschrijven.
Behalve het CEL-lampje gingen de eerste 100 kilometers vrijwel zonder problemen. Totdat we een keer terugkwamen van een niet zo lange rit en er een vreemde stank rond de motor hing. Gelijk dachten we dat het de koppeling was (tijdens inparkeren iets te veel toeren). Maar toen voelden we aan de wielen en bleek één van de voorwielen gloeiend heet te zijn. Lang verhaal kort, remmen liepen aan, naar garage om de remmen voor volledig te laten vervangen. Hij remt nu stukken beter en loopt niet meer aan. (€600)
Over de prestaties van de Forester zijn we zeer tevreden. De wegligging is erg goed voor een auto die best hoog op zijn wielen staat. De motor is hoorbaar maar zeker niet vervelend. Ook voelt het vermogen van deze motor zeer lineair en vertrouwd aan. De versnellingsbak en pedalen zijn ook verrassend makkelijk te besturen maar het gaspedaal heeft bijna alle controle in de eerste 25% van de afstand, niet ideaal, maar een goed excuus om hem lekker sportief te rijden. Hobbels, gaten en drempels zijn geen probleem voor de Forester dankzij zijn goed ingestelde vering. Ook de permanente vierwielaandrijving zorgt ervoor dat je in normale omstandigheden nooit grip verliest in welke bocht en welk weer dan ook.
Interieur is typisch Subaru, alles zit waar het moet zitten en doet het voor het overgrote deel maar niets is inspirerend, vooral veel zwart. De stoelen zijn wel weer echt goed. Ik heb nu meerdere ritten van 150km gereden en dan begin je pas te merken dat je bijna twee uur in dezelfde stoel hebt gezeten. Exterieur ziet er naar mijn mening erg goed uit (voor een 18 jaar oude auto).
Huidige problemen:
Airbag-lampje aan door niet-werkende klokveer (dus geen werkende claxon en airbags)
CEL-lampje aan en uit door gaatje ergens in de uitlaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.