Subaru Forester 2.0 AWD (1998)

autoreview

Subaru Forester 2.0 AWD (1998)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf188.500 km
KM-stand laatst210.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Forester gekocht!

  • 188.500 km

Hier is ie dan, een nieuwe review.

Ik reed in een Mitsubishi Colt welke mij 3 jaar zeer goed beviel! Geweldige auto.
Nu wilde ik weer Japans en betrouwbaar, echter de auto moest wat ruimer zijn en ik wilde graag een 4 wiel aangedreven auto met een redelijk gewicht en verbruik.

Het is een Subaru Forester geworden van Januari 1998. Na lang onderzoek en reviews lezen betreffende betrouwbaarheid. Het is toch wel een soort droomauto van me geweest de laatste jaren. Met een 2 Liter EJ20 motor en automaatbak. Tijdens de proefrit was ik erg bang dat het motorblok de bekende boxer-klop had, echter dat bleek een los hitteschild te zijn.

De proefrit beviel super, vergeleken met de Mitsubishi Colt voelt dit als een slagschip. Een enorme motorkap voor je in het zicht geeft een machtig gevoel.

De eerste kilometers zijn gereden met de Forester, erg comfortabel, bijna geen kraakjes of rammeltjes. Weinig bandengeluid en windgeruis. Wat me ook opviel is dat de Forester veel opbergvakjes en bakjes heft, leuk! De auto nodigt ook niet uit te hard rijden, voor mijn gevoel een echter cruise-bak.

De Forester rolt op het moment op nog goede Bridestone Duelers 205/70/R15. Deze banden bevallen goed, maar ik moet nog lange ritten gaan maken met de Subi.

Voordat ik 100+ kilometer trips ga maken krijgt de Forester eerst een hele grote beurt. Ik heb de Forester voor relatief weinig kunnen kopen omdat er in mijn ogen het volgende aan moet gebeuren:

-Apk keuring
-Motorolie verversen
-Versnellingsbak olie verversen
-Distributieriem vervangen (+ waterpomp)
-Kleppen stellen
-Katalysator vervangen
-Einddemper vervangen
-Remschijven en mogelijk blokken vervangen

De beurt kan ik zelf doen, maar dit laat ik doen bij een Subaru Garage. Het zal niet goedkoop zijn, maar dit zit in mijn budget.

Er zijn verder wat cosmetische puntjes welke ik graag aan wil pakken voor de winter. Mijn plan is om voorlopig in deze auto te gaan rijden en om volgend jaar een grote trip te plannen.

Bij aanschaf ben ik altijd erg neurotisch: een auto moet gewoon in orde zijn.

Binnenkort meer reviews, foto's en update's.

De eerste sterren zijn op basis van onderzoek en eerste indruk, dus nog relatief.

Verborgen gebreken

  • 189.000 km

Afgelopen weekend wilde ik met de Subaru aan de slag, de auto leren kennen, hier en daar een likje tectyl en alles nog eens goed poetsen.

Nu kwam ik rechtsachter, onder het portier vlak voor het rechter achterwiel, een nogal knullig gerepareerde plek tegen waar in het verleden schade is geweest. En alles blijkt daar rot te zijn na het verwijderen van wat plamuur...

Ik twijfel op het moment wat ik met de auto moet doen. Dinsdag avond ga ik de gloednieuwe uitlaat die binnen is gekomen vanuit Engeland monteren en de bodem verder nog eens goed inspecteren, want ik heb weinig over het hoofd gezien bij de aankoop inspectie, jammer dat dit deel nu net onder de zwarte kappen verborgen zit.

Tips betreft dorpels/carosserie delen zijn welkom!

Op het moment ga ik met de Subaru door en hoop ik dat de roestduivel alleen in de dorpel zit, dan ga ik dat repareren. Goed repareren.

Bedankt voor de reacties voorzover en ik houd jullie op de hoogte!

Update

  • 196.000 km

Beste mensen, bij deze een korte update.

De Forester is nog in mijn bezit en rijdt als een zonnetje!

Wat heb ik er aan gedaan:

Distributieriem vervangen.
Waterpomp vervangen.
Thermostaat vervangen.
Krukas keerring en nokkenas keerringen vervangen.
Olie en koelvloeistof vervangen.
Automaatbak olie ververst.

Sindsdien ongeveer 6000km weer gereden zonder problemen. Nu ben ik bezig met het reviseren van een stuurbekrachtigingspomp, het lagertje begint een zeurend geluid te maken.

Na medio april ga ik weer verder met de auto:

Dorpel vervangen.
Achterklep vervangen (heb een 2e hands klep op de kop getikt).
Stuurbekrachtigingspomp vervangen.
Remmen vervangen.
Kleppen stellen.
Differentieel olie vervangen.
Banden vervangen voor General Grabber At2's.

Ik ga er komende vakantie mee op pad (+/- 4000km) dus de auto moet voor elkaar zijn. Hierna hoop ik ook nog vele jaren te kunnen rijden zonder achterstallig onderhoud.

Ik heb de meeste klussen zelf gedaan, dus dit bespaard een hoop kosten.

De slechte schade reparatie en foutief onderhoud viel me erg tegen van voorgaande garage, maar dit is niet te wijten aan het merk.

Wat vind ik van de auto na ongeveer 7000km?

De Subaru rijdt heerlijk, echt een stabiel slagschip terwijl met een gewicht van rond de 1300kg het nog niet een extreem zwaargewicht is.

Het verbruik ligt aardig stabiel rond de 1 op 10.

Ik probeer de motor nog een beetje te begrijpen want de auto is niet erg vlot onder de 2500 toeren. Is dit blok gemaakt voor hogere toerentallen vraag ik mij af?

Het enige nadeel tijdens (langere) ritten op de snelweg vind ik het windgeruis.

Mijn motor heeft ook de bekende Subaru klop. Volgens kenners diverse bronnen kan dit geen kwaad, echter heb ik er andere autoweek reviewers (met meer km's op de teller) nooit over gehoord. Echter is het nauwelijks hoorbaar met de radio aan. De klop verdwijnt na 15 minuten rijden weer.

Vakantie Update

  • 202.000 km

Medio Juni 2016, de auto is helemaal gereed. De dorpel van de sloop is er tussen gelast en in beide kokers (links & rechts) is was gespoten ter conservering. Dit gaat nog een 20 jaar mee hopelijk!

We hebben de Forester meegenomen naar Schotland (camperen) dit jaar. Een machtig mooi land om te rijden en te verblijven. Veel heuvels in de waarvan je (goede) kriebels in je buik krijgt.

We zijn in de volgende plaatsen geweest: Glencoe, Fort William, Isle of Skye, Ullapool en daarna via de Cairngorms weer langzaam naar beneden gereden voor de boot terug naar IJmuiden.

De auto is vlak voor de vakantie voorzien van 'General Grabber At2' all terrain banden. Ik had meer herrie van de banden verwacht, maar het viel heel erg mee.

De Forester komt prima de bergen en heuvels op, echter is het geen snel voertuig, wat meer gas geven en de automaatbak schakelt snel terug om rond de 3000/4000 toeren omhoog te gaan. Het schakelen gaat de ene keer soepeler dan de andere keer, maar we hebben er geen klachten over.

Naar mijn idee is de Forester het meest geschikt voor 80 - 100 wegen. Een echte wagen om lange afstanden mee te toeren. Het onderstel is fijn en veert lekker diep in. In combinatie met de Amerikaanse banden lijkt de auto geschikter voor de Amerikaanse markt. De auto danst en deint graag over de heuvels. Ik vind dit erg prettig, aangezien ik geen sportieve rijder ben.

Erg prettig zijn de inklapbare armsteunen verwerkt in de voorste stoelen en de zeer makkelijk in de klappen bank. Qua snufjes en handigheidjes lijkt de Forester zijn tijd vooruit. Ook een zonnebrilhouder boven de achteruitkijkspiegel, deze gaat gecontroleerd naar beneden na het indrukken van de knop, zodat de bril er niet uitgelanceerd wordt. Zeer prettig allemaal.

Het enige waar ik nog niet echt aan kan wennen is de automaatbak: In de eerste versnelling rijdt de Forester met een klein beetje gas erg pittig weg. Maar de versnellingen daarna is de SUV erg traag en schakelt deze vrij snel op. Door meer toeren te maken trekt de auto sneller op, maar ik kan nog geen gevoel krijgen of de motor gemaakt is voor deze hogere toeren of graag onderin de toeren rijdt. (EJ20J motor). Ik rijdt de auto graag rustig warm.
Geen klacht, maar gewoon wennen dus.

Verder ben ik erg tevreden met de Forester. Hier en daar wat roestpuntjes, maar dat is niet gek voor haar leeftijd (19 jaar bijna).

Tijdens lange ritten haal ik een verbruik van 1 op 11,6. Ben ik zeer tevreden mee.

Grappig: In Schotland rijdt ik zuiniger in de bergen dan in het platte Nederland. Voor mijn gevoel houden Nederlanders minder rekening met elkaar in het verkeer dan in het Verenigd Koninkrijk (ik heb daar al talloze keren gereden met eigen auto).

Bedankt voor het lezen en ik houd jullie op de hoogte!

Winterupdate

  • 210.000 km

Nog een korte update betreft mijn ervaringen met de Forester, alleen er is weinig te melden want de auto doet het perfect.

Momenteel in de winter start de auto perfect en heb er totaal geen problemen mee. De Subaru klop is wel goed hoorbaar de eerste 10/20 minuten rijden maar dat verdwijnt als sneeuw voor de zon.

De Subaru klop is ook de reden dat ik het olieverbruik heb bijgehouden de afgelopen 20000km.
De Forester verbruikt 0,15L per 1000Km. Zeer netjes zou ik zeggen!

De auto heeft even te koop gestaan, maar wil er nog niet persé vanaf, dus ik rijdt er de komende maanden/jaren nog even mee door.

De General Grabber at^2 banden houden zich ook erg goed in de sneeuw, het profiel loopt zichtbaar vol, maar ik houdt veel grip!
Ook heb ik de auto op een baan ijs Mogen proberen, de motor was nog relatief koud na 12km rijden, maar ik hoefde zeer weinig gas te nemen om zijwaarts te kunnen gaan. Heerlijk wat een plezier zo'n AWD systeem!

Binnenkort de olie even vervangen en dan kunnen we weer de nodige km's cruisen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.