SsangYong Rexton RX 270 Xdi (2006)

autoreview

Ssang Yong Rexton

Signalement

UitvoeringRexton RX 270 Xdi
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst87.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk verlost van het leed dat Ssangyong heet

  • 87.000 km

Een nieuwe auto. Altijd leuk, en ik ben er dikwijls een half jaar nadat ik een nieuwe heb alweer mee bezig. Welke auto wordt de volgende. Zo ook na mijn Alfa. Na de gezinsuitbreiding moest het een grotere auto worden. Een station of een SUV.

De gevestigde merken zoals Lexus, BMW en mercedes waren me te duur. Uiteindelijk bij de Rexton uitgekomen. Ik kreeg een wereldprijs voor mijn Alfa (toen had er al een belletje moeten gaan rinkelen...maar ja...liefde maakt blind zullen we maar zeggen).

Ik heb in twee verschillende rextons een proefrit gemaakt. Beiden in voor mij onbekend gebied en dus de auto niet helemaal uitgeprobeerd. Veel dingen die later zouden gaan storen neem je in zo'n proefrit voor lief. Ik besefte me namelijk ook wel dat ik geen sportauto aan het kopen was.

Toen de auto geleverd werd was het winter, de sneeuw was aan het dooien en ik ging de weg op. Het viel me direct op dat als de automaat niet in winterstand stond (hij rijdt dan in de tweede versnelling weg) de auto spinnend als een gek van z'n plek af ging. Toen dacht ik nog, het is nat, het heeft net gesneeuwd dus het zal wel meevallen...... later bleek dat bij het minste of geringste buitje de auto niet te houden was. Slippen, spinnen, uitbreken: letterlijk levensgevaarlijk.

Met bovenstaande is redelijk te leven zodra je enigszins gewend bent en je de auto redelijk kent. Je gaat gewoon rijden als een bejaarde en er is niks aan de hand.

Vervolgens ging m'n navi kapot. De dealer gebeld en deze heeft 'm nog in de garantie gerepareerd. Ik ben 'm wel 3 maanden kwijt geweest maar ja. Twee maanden na de garantie gaf ie helemaal de geest..........

Ook ging geregeld het motormanagement lampje branden. Het bleek een verstuiver te zijn. De eerste werd in de garantie gerepareerd. Één dag voor de garantie verliep viel de 2e verstuiver uit. Hij zou nog in de garantie gerepareerd worden maar dat was dan wel de laatste zeiden ze nog bij de importeur (die inmiddels failliet was en weer een doorstart had gemaakt).

Bij het inschakelen van het 4wd ging het lampje van het motormanagement ook branden. Tot op de dag van vandaag geen idee wat dat geweest kan zijn.(en wel bijna 1.000 euri kwijt aan onderzoekskosten en lapmiddelen)

De "gebruikelijke" problemen: slechte ontvangst radio, slechte verwarming etc. heb ik ook allemaal gehad.

Slecht elektrisch systeem: twee keer zonder (een bij mij bekende) reden een platte accu.

Uiteindelijk heeft de plaatselijk garage de motor zover kunnen krijgen dat het lampje van het motormanagement alleen ging branden als je de motor onder de 3,4 -4 duizend toeren hield.

Uiteraard had ik inmiddels verwacht dat de auto flink zou afschrijven. Maar dat een auto die (de eerste eigenaar) begin 2006 bijna 50K heeft gekost, amper of nog geen 3 jaar later met moeite nog maar 10K zou opleveren had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken.

Inmiddels ben ik over de "pijn" heengestapt en heb ik een nieuwe Toyota Avensis gekocht, in de hoop een degelijke, betrouwbare en minder snel afschrijvende auto te hebben gekocht.

Niets positiefs te melden over de Rexton? Jawel: hij is ruim, hij trekt met speels gemak zware aanhangers, en op de snelweg naar zuid-frankrijk rijdt hij prima. (als het niet te hard waait)

Een gewaarschuwd mens telt voor twee: NIET KOPEN!, ook niet omdat hij niet meer zo duur is. Ook niet omdat je denkt dat het met deze wel meevalt. Ook niet omdat je denkt: "hij zal wel pech gehad hebben" (het verstuiver probleem is net zo geaccepteerd als olieverbruik bij een Alfa) en ook niet omdat de dealer zegt dat dit bij het nieuwe model allemaal opgelost is.

Dit is de eerste keer dat ik op internet mijn mening openbaar maak. Als het aan mij ligt, ook de laatste. Als ik met deze review ook maar een potentiele koper afhoud van een transactie, is de moeite in ieder geval niet voor niets geweest





4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.