AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

SsangYong Rexton RX 270 Xdi (2005)

autoreview

Ssang Yong Rexton

Signalement

UitvoeringRexton RX 270 Xdi
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een prachtige betaalbare 4*4. Rijdt uitstekend op de verharde en onverharde weg. Lekker ruim achterin en, vooral erg praktisch, veel zaken zijn dealer in te bouwen (dat scheelt in de fiscale bijtelling). De auto is lekker luxe en rijdt confortabel, toch is hij op sommige punten erg karig uitgevoerd. Zo is er bijvoorbeeld geen interval op de achterruiten wissel (los bij te bestellen voor 99 euro), stoort de radio af en toe bij gebruik van de ruitenwisser en (zie onder) zijn er bij elke rexton problemen met het verwarmingssysteem en de aandrijving in 4*4. Al met al hebben wij er niet zo’n lekker gevoel aan overgehouden, mede doordat -zo bleek achteraf- de 2 belangrijkste problemen al bekend waren maar ons niet door de dealer zijn verteld.

PROBLEMEN

Let op als u deze auto overweegt te kopen. In de modelserie 2004 - heden is een storing in het verwarmingsdeel. Hierdoor is het moeilijk (en soms onmogelijk) om de temperatuur in de auto goed te regelen. In ons geval was het in eerste instantie veel te koud in de auto en bleef de temperatuur sterk schommelen. Toen hij de eerste keer (na 2 weken) terug ging naar de garage, is de sensor verplaatst naar de linker raamstijl. Sinds die tijd was het onmogelijk om de verwarming kouder dan 26 graden te krijgen, of je moest hem op cold zetten en de airco aan. Dan werd het weer 10 graden en kouder. Na de 2e en 3e keer terug naar de dealer is de temperatuur nu steeds tussen de 6 en 12 graden kouder dan je op het dashboard instelt (afhankelijk ook van de buitentemperatuur). Als het buiten koud is, dan krijg je de auto dus niet warm (maximaal 16 graden) tenzij je de verwarming op hot zet, dan wordt het weer rond de 32 graden. Inmiddels is er al een gat in het dashboard geboord door de garage om weer opnieuw de sensor te verplaatsen en dat heeft ook niet geholpen. Het verhaal van de dealer is dat het een fout in de software is van het verwarmingssysteem maar dat de meeste mensen het niet in de gaten hebben of er niet over klagen, en dat er daarom al anderhalf jaar geen nieuwe update gemaakt is. Als klant sta je dus mooi in de kou (of hitte :-)

Verder is er best een vervelende eigenschap aan het 4*4 deel. De auto is uitgerust met een zgn zelfsperrend midden differentieel. Kort gezegd komt het erop neer dat als je een scherpe bocht wilt maken in de 4wheel drive, de aandrijving en wielen blokkeren, tenzij het zo glad is dat de auto op alle 4 de wielen slipt. Volgens de dealer / importeur mag/kun je de auto alleen in 4wheel drive gebruiken indien dit noodzakelijk is op gladde ondergronden (sneeuw, zand etc) maar zelfs toen het erg glad was in november met veel sneeuw op de weg, kon ik er geen bocht mee maken. Wat gebeurt is dus dat als het glad is je de 4wheel drive inschakelt, en vervolgens als je je auto wilt parkeren in een parkeervak, je er niet in kunt steken omdat de auto dan blokkeert, als je gas blijft geven schiet hij soms ineens enkele meters vooruit. Levensgevaarlijk dus.
De importeur blijft volhouden dat het wel kan maar in alle 5 de rextons die ik daarna heb geprobeerd, hetzelfde probleem.

Let dus op als u deze auto wilt kopen, check vooraf tijdens een proefrit of u dit storend vind, zo ja, kijk naar een ander merk want de dealers en importeur kunnen deze problemen (althans in de afgelopen maanden) NIET oplossen. Overigens rijdt hij (en dat geldt voor veel auto’s in dit segment) niet de opgegeven 1 op 14 maar 1 op 9 a 1 op 10.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren