Ssangyong Korando e-Motion Platinum 2WD (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Korando e-Motion Platinum 2WD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 18.700 km |
de eerste "tank"is leeggereden
- 450 km
Deze week hebben we onze nieuwe SSangyong Korando E-motion platinum afgeleverd gekregen. Waarom deze elektrische Korando?
We hadden een aantal eisen waaraan de nieuwe auto moest voldoen;
- ruim genoeg voor 4-5 volwassenen
- labrador moet in de kofferbak genoeg ruimte hebben
- enig trekvermogen is welkom
- range moet onder alle (weers)omstandigheden (dus in de praktijk)boven de 250 km liggen
- goede fabrieksgarantie
De Korando E-motion is een flinke auto en dus lekker ruim. Dus ik kan bijzonder goed achter mezelf zitten (voorstoel ingesteld op mijzelf met 1.88m lengte) en dan heb ik nog genoeg ruimte tussen mijn knieen en de voorstoel, als ik op de achterbank plaatsneem.
De kofferbak meet 550 liter (dat is wel incl. de dubbele bodem) maar is zeker ruim genoeg voor onze labrador om daar voor wat langere tijd te zitten of te liggen.
De Korando mag, ondanks volledig elektrisch, nog altijd een respectabele 1500 kg trekken. Dat is niet verkeerd en altijd handig.
Ssangyong is erg realistisch in het opgegeven rijbereik, ze geven 339km op. Op de eerste lading heb ik dit ook al gereden. Momenteel verbruik slingert tussen de 18 - 20KWh/100 km. Dit zijn uitsluitend snelweg kilometers. Als ik in de stad rij is het verbruik aanzienlijk lager. Dus meer in de stad rijden vergroot het rijbereik. Het batterijpakket is 61,5 kWh waarvan 56 kWh netto te gebruiken is.
De fabrieksgarantie van de Korando is wel heel erg sterk. Namelijk 7 jaar of 150.000 km en dat is echt helemaal prima te noemen. Voor ons, mede, een reden om voor de Ssangyong te kiezen.
Qua rijhulpsystemen is er ook niet bezuinigd, zo'n beetje alles wat er op kan zitten dat zit er ook op.
Eerste indruk is in ieder geval dat het een bijzonder fijne, comfortabele auto is met een heel volwassen rijkarakter. Alles voelt degelijk en stevig aan.
Het interieur is ook netjes te noemen en ziet er vooral uit als een traditionele auto, d.w.z. dat zo beetje alles via normale knopjes te bedienen is. Het meest ervan zit nog eens op een logische plek ook zodat je intuïtief alles snel vindt en gewend bent.
Ik vind het een verademing en ben blij dat hier geen sprake is van “tabletisering” en alles via (sub)menu’s gezocht en bediend hoeft te worden. Groot voordeel m.i.
Naarmate de kilometerstand vordert zal ik mijn ervaringen delen over het gebruik en gebruiksgemak.
inmiddels wat ritten verder
- 1.280 km
Inmiddels al weer wat ritten gemaakt met de Ssangyong en moet zeggen dat ik erg tevreden ben met deze fijn rijdende auto.
De afmetingen van de Korando zijn L 4465 x B 1870 x H 1635 mm. De wielbasis is 2675 mm. Het is dus zeker geen kleine auto te noemen. Toch heeft Ssangyong het gewicht beperkt te weten houden met 1740 kg.
Dit resulteert in een prima acceleratie ondanks de "maar" 140 kW en 360 Nm sterke motor. Geen strepentrekker maar je kunt gewoon meer dan goed mee komen in het verkeer.
Het laden
De 1-fase lader was ik in het begin een beetje huiverig voor echter in de praktijk blijkt dit echt geen beperking te zijn. Ik kom meestal zo rond 17.00 uur en zet hem dan aan de lader (1-fase is bij mij maar 4,5 kW) en dan is hij de volgende ochtend gewoon weer helemaal vol. Hier is prima mee te leven en zorgt dat de auto, in ieder geval voor mij, heel goed inzetbaar is.
Het snelladen
Ik heb nu 1 keer bij Fastned aan de snellader gestaan. De Korando laad tot 60% met een 75 kW op en daarna neemt het af (68 kW tot 73%, 40 kW tot 83% en 25 kW tot 95%). Geen spectaculaire waardes maar wel prima (zeker tot 60% ) en vaak genoeg om toch wel snel weer weg te zijn en met meer dan voldoende "sap" om thuis te komen. Van 3% naar genoemde 60% gaat net onder de 30 minuten. Helemaal vol duur 1 uur. In de praktijk kun je dus prima na 30 minuten verder rijden. Tenminste zoals ik de auto gebruik.
Qua verbruik zie ik nog een wisselend beeld en is sterk afhankelijk van mijn rijstijl. Toch zie ik dat op de rijksweg zo rond de 16 kWh/100 km goed haalbaar is. In de stad is het verbruik lager.
Als range geeft de Korando na volladen ongeveer 330 km aan op als berekend bereik. Ik zet de tripteller op nul na volladen. Als ik hem weer aan de laadpaal zet heb ik in werkelijke afstand meer km gereden dan de range aangeeft. Laatste keer was de werkelijk gereden afstand 368 km. Gelukkig meer dan de berekende range aangeeft.
Mijn eerste bevindingen (positief)
- prijskaartje (ik heb hem goedkoper gekocht dan de catalogus prijs)
- bouwkwaliteit
- werking rijhulpsystemen (zeer vloeiend/geleidelijk)
- 1500 kg aanhang trekgewicht geremd
- rijcomfort
- remdosering
- bediening via fysieke knopjes (en goede ergonomie)
- ruimte binnen (zowel voor- als achterpassagiers)
- ruime kofferbak
- uitrustig zeer compleet
- standaard warmtepomp
- 7 jaar, 150.000 km garantie
- drie standen regeneratief remmen
Mijn eerste bevindingen (minder positief)
- dun stuurtje (had echt dikker mogen zijn)
- (DAB)radio springt zo nu en dan spontaan van zijn zender
- motorkap "beweegt" bij hogere snelheden
- bij stand 2 en 3 regeneratief remmen is er bij de overgang van afremmen naar "stroom" geven een licht "schokje" waarneembaar (niet bij stand 1 overigens)
- one-pedal driving is niet helemaal mogelijk, auto blijft richt kruipen en komt niet geheel tot stilstand
Voor nu ben ik dus positief verrast. Naarmate mijn kilometers vorderen zal ik mijn ervaringen delen.
De eerste 5000 km tussenstand
- 5.000 km
review na 5000 km
Inmiddels heb ik er 5000 km opzitten en moet eerlijk zeggen ik erg tevreden over de Korando ben. Hij is bedoeld is tweede wagen maar wordt nu hoofdzakelijk als eerste wagen gebruikt. Als we op pad gaan, nemen we de Ssangyong mee. Mijn vrouw doet precies hetzelfde, ook zij rijd er graag mee. Het rijden is gewoon erg vlot en comfortabel of zoals zij zelf zegt “hij rijd als een normale auto maar dan sneller”.
Autonomie is helemaal prima te noemen. Zelfs meer rijbereik dan in de specificatie wordt opgegeven. De spec zegt 339 km als rijbereik. Dat blijkt in de praktijk al vanaf het begin haalbaar in Maart met toch nog wat koudere temperaturen. Een hoop andere fabrikanten zijn met hun WLTP opgave nogal optimistisch (rijbereik TOT wel…. Km) die vervolgens slechts met moeite of helemaal niet gehaald worden. De Korando doet het gewoon en nu het in mei al wat warmer begint te worden rij ik zelfs boven het opgegeven rijbereik. Verbruik zit nu gemiddeld rond de 16kW/100 km. Bij een netto capaciteit van 56 Kwh (61,5 bruto) en kom ik in echte kilometers ook 350 km ver. Heb zelfs een rit gehad waarin ik de 400 km heb gehaald. Chapeau!
Het laden doen we thuis met onze eigen laadpaal en dat bevalt prima, ondanks de 1-fase lader. Aan het einde van de werkdag (bij zo goed als leeg) gaat hij aan de lader en wordt er geladen met 4,5 kW (de driefase lader is afgezekerd met 20 amp). Dit zorgt ervoor dat hij de volgende ochtend gewoon weer helemaal vol is, zlefs als ik een keer wat vroeger wegrij dan normaal. Met de 1-fase is hij in 12-13 uur helemaal vol. Praktische bruikbaarheid is dus goed. Snelladen heb ik alleen in het begin gedaan, gewoon om het uit te proberen, maar verder is het niet meer nodig geweest.
Het laden heeft thuis, als op andere locaties, geen enkele keer problemen opgeleverd. Als de laadpaal het doet, doet de Korando het ook. Dus ook hier heel tevreden over. Het is altijd wel grappig wanneer ik bij een publieke laadpaal sta en de stekker erin steek, dat de auto met een vrij luide vrouwenstem zegt "charging started", er kijken dan aardig wat mensen verbaasd om.
De kofferbak is lekker ruim en in de praktijk ook met de dubbele bodem op zijn plek. Het is nog niet nodig geweest om deze dubbele bodem er uit te halen.
Verder met de banken plat, kun je de meeste bouwpakketten van Ikea meenemen, dat is ook wel lekker en toch een voordeel welke een lange/ruime auto van dit formaat je bied.
Van de volwassen achter-passagiers welke mee zijn geweest krijgen we complimenten over de zit, been- en hoofdruimte en de stilte in de auto. Eentje heeft een lengte van 1.97m en zag initieel op tegen een rit op de achterbank. Eenmaal plaatsgenomen was hij echt verbaasd over de prettige en ruime zit. Door de platte middentunnel kunnen er zelfs drie volwassen op de achterbank.
overigens merk ik wel dat de Korando een relatief onbekende auto is, aangezien veel mensen er naar omkijken. Al diverse malen op de parkeerplaats gehad dat mensen mij spontaan aanspraken met "wat is dat voor auto?". Dat klopt ook wel aangezien er relatief weinig van rondrijden. Exclusiviteit is blijkbaar niet alleen aan Rolls-Royce voorbehouden ;-) .
Na 5000 km kom ik op de volgende bevindingen die beter zouden kunnen;
- Het stuurtje vind ik nog steeds te dun
- DAB-radio springt nog steeds, zo nu en dan, van zijn zender. Goede nieuws is dat het minder lijkt te gebeuren dan voorheen en dat hij na ongeveer 5-10 seconden ook gewoon weer terugspringt.
- Regeneratief remmen in stand 2 of 3 blijft abrupt. Ik moet wel opmerken dat ik dit nu zelf bijstel met de flippers en het wel heel prettig rijd en ik de rem maar zelden hoef te gebruiken.
- Voor ons werkt de 1-fase lader prima, maar het is en blijft raar dat er geen 3-fase lader opzit. De auto verdient bijna een 3-fase lader zou ik zeggen en zou er voor kunnen zorgen dat meer mensen voor deze fijne auto kiezen.
- Onderhoudsinterval van 10.000 km past niet bij een elektrische auto, deze is nodig voor de 7 jaar/150.000 km garantie te ondwersteunen maar zorgt wel dat het onderhoud duurder is dan bij sommige andere merken die hier 15.000 of zelfs 30.000 km als interval gebruiken. Even onder voorbehoud omdat ik nog geen idee van kosten heb hiervan.
De volgende bevindingen die positief zijn;
- Bouwkwaliteit. Alles voelt degelijk en stevig aan. Het interieur is echt netjes in elkaar gezet met behoorlijk goede/zachte materialen.
- De werking (en de hoeveelheid) van de rijhulpsystemen is echt heel goed te noemen. Geleidelijk aan en beheerst doet de Korando zijn werk. Heb hier echt niets op aan te merken.
- Regeneratief remmen actief te regelen met de flippers en hiermee snel te verstellen zijn naar wens.
- De warmtepomp doet prima zijn werk en geeft ook voldoende warmte in de koudere periodes.
- De overige positieve punten uit mijn vorige review zijn nog steeds positief (en zal ik om die reden hier niet weer herhalen).
Al met al kan ik stellen een tevreden rijder te zijn.
weer wat kilometers en een onderhoudsbeurt verder
- 11.000 km
Weer tijd voor een update aangezien ik inmiddels weer wat kilometers verder ben en de eerste, verplichte, onderhoudsbeurt is uitgevoerd.
De uitgebreide fabrieksgarantie van 7 jaar of 150.000 km die Ssangyong geeft op de Korando is heel erg goed te noemen. Voorwaarde is dan wel dat je iedere 10.000 km of ieder jaar (wat het eerst komt) het onderhoud laat uitvoeren.
Dit 10.000 km is inmiddels uitgevoerd. Ik heb me de Ssangyong dealer in mijn woonplaats een afspraak gemaakt voor onderhoud. Ik heb hiervan vooraf een kostenopgave gekregen per mail. Deze was keurig gespecificeerd wat er gedaan zou worden. Bij ophalen bleek ook het opgegeven bedrag het af te rekenen bedrag te zijn. Keurig netjes.
Wat inzicht in kosten: de 10.000 km beurt is uitgevoerd voor €187,50.
Verder zijn er kostenloos de nieuwste updates gedaan vanuit welke vanuit KGM komen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk met voorheen. Het eerste wat ik opmerkte is dat de gasresponse in de eco- en comfortstand wat minder fel is. Tevens is de berekende resterende kilometers minder "stabiel" dan voorheen. In verbruik merk ik overigens weer geen verschil en ook in de werkelijk gereden kilometers zijn niet anders.
De positieve zaken zijn nog steeds hetzelfde als voorheen, ik kan daar nu wel aan toevoegen dat de warmtepomp echt goed werkt en ook behoorlijk snel warmte geeft. Ik kan een vergelijk maken met de vorige elektrische auto de Kia E-Niro welke ik gehad heb. Hiermee vergeleken is de Korando heel snel op temperatuur maar wordt het ook daadwerkelijk behaaglijk warm in de cabine. Dus echt een pluspunt !
Ook de bouwkwaliteit wil ik hier nog eens extra benoemen omdat alles gewoon werkt zoals het zou moeten werken en ik werkelijk nog geeneen keer iets heb aangetroffen heb dat niet werkte. Verder geen piepjes of kraakjes in het interieur. Het interieur is overall gewoon erg goed in elkaar geschroefd. Ik durf te zeggen dat het niet onderdoet voor mijn andere auto de Toyota RAV4. Groot compliment voor Ssangyong.
Verder wil nog noemen dat het lichte sturen erg fijn is om te ervaren en de stilte aan boord. Ik rij ook wel eens met collega's mee in hun elektrische auto en dan is de SSangyong echt behoorlijk stiller te noemen.
De volgende aanmerkingen zijn overigens wel gebleven;
- bovenzijde stuur vind ik nog steeds te dun (persoonlijke voorkeur)
- de DAB radio springt nog wel eens van zijn zender af bij slecht bereik, maar dit komt nog nauwelijks tot niet meer voor
- de 1-fase lader is voor mij goed mee te leven omdat ik een eigen (11kW) laadpaal heb en kan parkeren op eigen terrein. Bij thuiskomst aan de lader en de volgende ochtend weer vol. Ik kan me voorstellen dat anderen dit echt als een beperkingen gezien zou kunnen worden dat er slechts een 1-fase lader opzit
Samenvatting na de eerste 11.000 km is dat ik een tevreden rijder ben en uitkijk naar de volgende kilometers!
een jaar in bezit
- 18.700 km
Ik heb de Korando E-motion nu ongeveer een jaar in bezit en heb inmiddels 18.700 km er mee gereden. Tijd voor een tussentijdse balans.
Verbruik
Omdat ik uitsluitend thuis oplaad heb ik een bijzonder goed overzicht in het verbruik van E-motion.
In het overzicht van Vattenfall in charge kan ik zien dat ik, vanaf moment van aanschaf, nu 3240 kWh heb verbruikt. Ik heb slecht 2x gebruikt gemaakt van Fastned, gewoon om eens te zien of dit werkte en hoelang het laden dan duurde, dus daar komen nog een kleine 100 kWh bij.
Verder iets over mijn rijstijl. Ik heb de slimme cruise control altijd ingeschakeld op 100 km/h en heb verder altijd de airco (en daarmee de warmtepomp) aanstaan. Ingestelde temperatuur is 21,5 graden voor de dual AC. Verder heb ik de stuurverwarming (bijna) altijd aan en de stoelverwarming. Ik rij eigenlijk alleen maar in de comfort stand.
Dit maakt het totaal van 3340,51kWh. Dit komt neer op 17,86 kWh/100km. Dit is wat mij betreft een prima gemiddelde waarde aangezien dit echt een mooie afspiegeling van het echte gemiddelde verbruik in de zomer en winter.
Welke problemen heb ik er tot nu toe mee gehad?
Ik vrees dat dit een beetje saai onderdeel wordt, ik heb namelijk in het afgelopen jaar er slechts twee probleempjes mee gehad. Beide problemen hebben trouwens niet geleid tot stilstand of er niet mee kunnen rijden. Welke waren dit dan?
Eén maal was de volgende dag na het laden, ik kreeg de melding dat er iets accu was (HV battery warning light) en het schildpadje (power down warning light, beide afgebeeld op 4-32 van het manual).
Ik heb de auto uit gezet en naar de dealer gebeld. De dealer meldde gelijk dat dit waarschijnlijk met de vorst te maken had en vroeg of ik naar hun toe kon rijden met een lage snelheid. Door het centrum van mijn huis naar de dealer is slechts 1,6 km van mij vandaan.
Een snelle check door de monteur leerde dat door het opladen de batterij warm was en door de nachtvorst extra snel afkoelde. Dit heeft voor de melding gezorgd. Je kunt, wanneer het schildpad lampje brand, toch rijden met max 50 km/h
Het korte stukje rijden naar de dealer veroorzaakte blijkbaar al genoeg warmte in de batterij dat de melding wegging.
De andere keer was na een concert en omdat ik niet meer wist waar ik de auto had geparkeerd, had ik het idee om een paar keer de deuren te openen en te sluiten zodat ik door de lichten kon zien waar hij stond.
Toen ik de Korando wilde starten en hij niet reageerde en ook niet in de D kon krijgen zag ik dat het EPB lampje (manual 4-26) geactiveerd was.
De auto was dus niet te starten. Oplossing was de startknop 4 seconden ingedrukt te houden waarna het EPB lichtje uit ging en de auto weer gewoon in de versnelling te krijgen was.
Verder geen enkel ander probleem gehad, dus hier scoort de Korando e-motion wel punten aangezien ik met andere merken EV’s ontzettend veel problemen heb gehad.
Welke kosten heb ik gehad aan de Korando e-motion
Hier wil ik toch even een toelichting opgeven. Ssangyong (of inmiddels KGM) heeft een uitgebreide garantie van 7 jaar of 150.000 km. Voorwaarde is wel dat je dus iedere 10.000 km binnenkomt voor een onderhoudsbeurt.
Ik moet zeggen dat deze interval ontzettend ouderwets is en niet passend voor EV, maar goed het is nu eenmaal een voorwaarde. De beurt die uitgevoerd is bij 10.000 km kostte mij 187,50. Er zijn gelijk wat software updates uitgevoerd en de checks volgens de lijst. Het is nu eenmaal zo, er is garantie-technisch, niet aan te ontkomen.
Dan de kosten voor elektra nog. Dus voor 18700 km was het verbruik 3340 kWh tegen € 0,295= € 985,30.
Hier zie ik toch het grootste voordeel van EV rijden in terug, de verbruikskosten per km. Hier kan geen hybride- of benzine auto tegen op (disclaimer: dit zijn uitsluitend “brandstof/energie” verbruikskosten)
Afschrijving
Hier kan ik nog geen zinnig woord over zeggen. In het algemeen zie ik wel dat de afschrijving bij jonge EV’s hard gaat omdat de tweede-hands markt voor EV’s nog niet echt is ontwikkeld. Mijn idee is dan ook zeker een vijf jaar met de wagen door te blijven rijden. Dan pas ben ik in staat om de balans op te maken op dit punt.
En hoe bevalt hij dan na een jaar rijden?
Daar kan ik kort over zijn: hij bevalt enorm goed! De Korando is gewoon met veel aandacht in elkaar gezet, het voelt niet alleen ontzettend degelijk, het is gewoon ontzettend degelijk. De auto is wel afgestemd op comfort, dus dit betekent een redelijk zachte afstemming van het onderstel, dus met een hoog veercomfort. Dit betekent zeker niet dat het een dweil op de weg is. De besturing is verder licht, maar geeft voor mij voldoende feedback evenals het onderstel van de wagen. Gewoon heel erg prettig om mee te rijden.
Nu zijn EV’s overwegend stil te noemen maar de Korando blinkt hier wel in uit. Rijwind of rolgeluiden zijn echt goed beperkt en dat is gewoon erg fijn.
De rijhulpsystemen had ik al eens aangehaald en zijn gewoon heel erg fijn. De enige (maar best beperkt) piep die regelmatig voorkomt is van de rijstrook assistent. Maar durf wel te zeggen dat deze bovengemiddeld presteert in vergelijking met andere merken. Dit geldt ook voor de overige rijhulpsystemen, deze werken gewoon heel erg goed. Ik heb dan ook zeker niet de behoefte om ze uit te schakelen.
Ergonomie is in de hele auto echt heel goed. Misschien komt het wel omdat de auto een redelijk traditioneel dashboard heeft en er voor alles nog wel een knopje te vinden is. Ik was aan alles snel gewend en het is allemaal blindelings te vinden. Chapeau voor de ontwerpers, zeg ik dan maar.
Er zittend overwegend zachte materialen in en er is geen piepje of kraakje te horen in het interieur.
Degene die de voorgaande reviews hebben gelezen: het verspringen van de radiozender bleek veroorzaakt te worden door een setting (BSM) en na deze uit te hebben gezet blijft hij prima op het station staan zelfs bij een slecht signaal. Dit punt is dus niet meer van kracht.
Zijn er dan geen minpuntjes?
Jawel, zeker zijn die er ook. Hoewel deze vooral op het vlak van persoonlijke voorkeur zitten en dus eigenlijk best wel subjectief zijn. Voor de volledigheid zal ik zal ik ze hier nog eens noemen.
- Het stuurtje vind ik nog steeds te dun (tenminste het bovenste deel van het stuur)
- Regeneratief remmen in stand 2 of 3 blijft voor mij te abrupt en net niet lekker “smooth”. Wanneer ik alleen rijd is het voor mij geen probleem, zodra is medepassagiers heb zet ik hem op stand 1. Vooral mijn vrouw kan dit wel waarderen
- Voor ons werkt de 1-fase lader prima, maar het is en blijft raar dat er geen 3-fase lader opzit. De auto verdient bijna een 3-fase lader zou ik zeggen en zou er voor kunnen zorgen dat meer mensen voor deze fijne auto kiezen. Dit is echt een gemiste kans.
- Onderhoudsinterval van 10.000 km past niet bij een elektrische auto, deze is nodig voor de 7 jaar/150.000 km garantie maar zorgt wel dat het onderhoud duurder is dan bij sommige andere merken die hier 15.000 of zelfs 30.000 km als interval gebruiken.
What’s the verdict?
Alles beschouwend vind ik het een enorm prettig rijdende auto. Ik blijf er dus voorlopig lekker en tevreden mee doorsturen. Het is ook een beetje een vreemde eend in debijt en dat blijft gewoon ook erg leuk omdat een hoop mensen dit model (en zelfs het merk) niet of nauwelijks kennen. Hierdoor ook al een aantal leuke gesprekken gehad met autoliefhebbers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.