Smart roadster-coupé 60kW (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | roadster-coupé 60kW |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 35.700 km |
KM-stand laatst | 121.500 km |
Mijn tweede Smart Roadster
- 36.000 km
Mijn geschiedenis met Smart:
Toen ik deze Smart Roadster Coupe kocht in april van 2009 was ik niet onbekend met de Roadster. Ik maakte in 2003 kennis met de auto, toen ik op een zonnige zaterdag uit pure verveling met een vriend besloot een proefritje te maken in de auto. Ik mocht op dat moment een leaseauto uitzoeken, en de Roadster stond ergens (bijna onderaan) op mijn wensenlijstje. 'Leuk design, maar eigenlijk te duur voor de geboden opties'. Krap een half uur na het omdraaien van de sleutel stond de auto met stip bovenaan, sterker nog, er was geen 'lijstje' meer, er was enkel nog Smart Roadster. Van 2004 tot september 2005 heb ik 71000 kilometer gereden in mijn (eveneens) gele lease-Roadster (geen coupe), tot ik van baan verwisselde en de auto moest inleveren. En oh, wat baalde ik daarvan. Maar je blijft nu eenmaal niet bij een werkgever omdat je auto zo leuk is.
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik vier jaar moeten dieselen, tot ik begin 2009 besloot om zelf een auto te kopen. Aangezien mijn portefeuille niet dik genoeg is voor een Opel Speedster of een Lotus Elise, was de keus snel gemaakt. Het moest een Smart Roadster (Coupe) worden. Bij Smeeing in Soest (zie review My Dealer 06-04-2009) heb ik mijn huidige Roadster Coupe gevonden, geproduceerd in 2003, drie jaar bij de importeur gekampeerd en uiteindelijk in maart 2006 voor het eerst op kenteken gezet. Voor de oplettende kijker, dit is dezelfde Smart Roadster Coupe als die in MyCar review Smart Roadster-coupé 60kW 2006 van 09-09-2008.
Algemeen:
Smart is een samenwerkingsverband van horlogemaker Swatch (design, concept) en autobouwer Mercedes (technisch). In eerste instantie was Swatch in zee gegaan met Volkswagen, maar het bedrijf uit Wolfsburg haakte om financiele redenen af. Smart is dan ook een acroniem voor Swatch Mercedes ART. Aanvankelijk startte men met de bekende City Coupe (later ForTwo genoemd), maar in 2003 kwamen daar de Roadster en de Roadster Coupe bij, om het merk verder op de kaart te zetten. Een Smart Roadster is een auto die je koopt vanuit een beetje ratio en een berg gevoel.
Puur rationeel beschouwd zou je de vraag kunnen stellen of ruim 25.000 euro niet teveel geld is voor een dergelijke auto, kijkend naar afwerkingsniveau en gebruikte materialen. En op papier lijken de prestaties en het uitrustingsniveau nou ook niet bepaald uitzonderlijk. Puur rationeel beschouwd zou je kunnen concluderen dat je voor hetzelfde geld een Golf kunt kopen die beter presteert, meer opties heeft en langer meegaat. Puur rationeel beschouwd zou je je kunnen stellen dat deze auto hoogst onpraktisch is, met slechts twee zitplaatsen, ruimte voor een kratje bier voorin en een tweetal sporttassen achterin. Als je deze overwegingen allemaal met 'ja' beantwoordt, kun je nu stoppen met lezen, dan is de Roadster Coupe niets voor jou.
Als je echter vindt dat ook niet in geld uit te drukken factoren als 'fun' de prijs van een auto mede mogen bepalen, als je écht een rij-ervaring wilt die afwijkt van alles dat je tot nu toe gereden hebt, als je het leuk vindt om nagewezen te worden, aangesproken te worden door tankstationhouders, uitgedaagd te worden door GTI rijders, als je elke dag met een glimlach van oor tot oor bij je auto wilt komen, als je geen overdreven praktisch ingestelde levenspartner en kinderen hebt (of nog een Megane Scenic op de oprit hebt staan), dan kun je deze auto gerust overwegen.
Zoals een Amerikaanse review over deze auto zei (in woorden van gelijke strekking): 'Deze auto mag dan prijzig lijken afgemeten aan hetgeen geboden wordt, maar als je bedenkt dat je voor dit bedrag een door Mercedes gebouwde, met middenmotor uitgeruste, achterwielaangedreven sportcoupe koopt die je als cabriolet kunt rijden, dan is het leven ineens helemaal niet zo slecht.'
Prestaties:
De Smart Roadster (Coupe) is uitgerust met een 699 cc 3-cilinder motor, met turbo en intercooler, ontwikkeld door Mercedes. Met een top van 180 kilometer per uur en een acceleratie van 0-100 in 11 seconden uit een motorblokje met niet meer dan de inhoud van een goede fles wijn, zijn de prestaties zo slecht nog niet. Daar staat tegenover dat de auto met krap 800 kilo dan ook erg licht is. De auto heeft een semi-automatische 6 versnellingsbak, waarover veel gezegd en geschreven is. Kort samengevat, je kunt kiezen of je volautomatisch wilt rijden, of dat je zelf je schakelmoment wilt bepalen door middel van het sequentiele pookje (schakelen zonder koppelen). De kwaliteit en snelheid van de volautomatische bak wordt in officiele testverslagen algemeen omschreven als beroerd... en daar is geen woord aan gelogen. Je wordt regelmatig verrast door vreemde schakelmomenten, meestal precies als je dat net niet wilt. Bijvoorbeeld als je nog net even voor die aanstormende auto het kruispunt over wilt steken. Helaas houden de meeste testverslagen dan op en rept niemand over de sequentiele automaat. Ik wil benadrukken dat deze een stuk sneller en responsiever schakelt. Zo goed zelfs, dat ik eigenlijk niets te klagen hebt. Blijf dus vooral af van volautomatische stand! Daar komt bij dat de meeste rijpuristen ook liever zelf willen schakelen. De schakelgangen zijn kort (close-ratio), de honderd wordt al in zijn vier aangetikt. Daardoor voelt en klinkt de auto met name in de lagere snelheden (< 100km/u) vlot. Boven de 120 gaat de versnelling beduidend minder rap, maar zeker niet langzaam. De zesde versnelling is vrij lang, zodat je bij 120 kilometer per uur ongeveer 3500 toeren maakt. De auto kan daardoor ook prima beschaafd gereden worden, als je rustig rijdt ben je je nooit hinderlijk bewust van het feit dat je een eigenwijze auto rijdt. Ik forens dagelijks van Apeldoorn naar Amsterdam en ik houd dat prima vol!
Weggedrag:
Ik zei al, de Smart Roadster rijdt anders dan welke auto dan ook. Als ik iemand een rondje in de auto laat rijden, dan weet ik twee dingen zeker: binnen de minuut zie ik een brede glimlach en hoor ik het woord 'kart'. Een logische vergelijking, de auto is erg laag, helt totaal niet over in bochten, heeft een wielbasis die bijna net zo lang is als het voertuig zelf, heeft een onbekrachtigd stuur en is achterwiel aangedreven. De snelheidsbeleving van de auto is bijzonder groot, zowel qua acceleratie als qua gereden snelheid. Smart formuleerde dat bij de presentatie van de Roadster als volgt: "snelheid wordt gemeten aan de pols". En dat is aardig, omdat het scheelt in de boetes! Bij 120 val je al echt niet in slaap. En als je je best doet bij een stoplichtsprintje ben je 9 van de 10 autos nog steeds te snel af. De wegligging in de bochten is in deze prijsklasse nagenoeg ongeevenaard, ook hier weer de vergelijking met de kart. De uitstekende gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt zorgen ervoor dat je bijzonder stabiel op de weg ligt. De auto heeft geen stuurbekrachting (zoals het hoort in een sportauto) waardoor je met veel gevoel kunt sturen. Als je de grenzen opzoekt wordt de auto een tikje zweverig, met een lichte neiging tot onderstuur, alvorens de standaard geleverde ESP (Electronic Stability Program) ingrijpt door de tractie op de spinnende wielen te verlagen. De goede liberaal kan er voor kiezen om de ESP uit te zetten, om de eigen grenzen te bepalen, maar zal uiteindelijk uitvinden dat zelfs in 'standje uit' de ESP alsnog ingrijpt als je het echt bont maakt. Voor die tijd overigens krijg je al te maken met een vrij abrupte overstuur en een uitbrekende kont. Ik ken achterwiel aangedreven autos die vergeeflijker zijn om te corrigeren.
De auto is stug geveerd, maar zeker niet onconfortabel. Ook de stoelen zijn uitstekend en zijn bovendien getest als zeer veilig, omdat ze met name bij aanrijdingen van achteren veel steun geven. Wel zijn de verstelmogelijkheden beperkt tot het kantelen van de zitting. De stoelen geven voldoende steun in rug en lenden, zodat ook langere ritten prima draaglijk zijn.
Beleving:
Een ritje in de Roadster prikkelt je zintuigen : je voelt exact wat de auto voelt, door de stevige vering en de directe stuurinrichting. Je hoort het aanwezige (maar niet hinderlijke) geluid van het motortje achter je rug, sportief als je de auto op zijn staart trapt, maar rustig als je dat niet doet. Daarnaast is het afblazen van de turbodruk een erg karakteristiek geluidje. Je bent je ook binnen constant bewust van het aparte uiterlijk van de auto. Het interieur mag matig afgewerkt zijn, maar apart is het wel. De snelheidsmeter en toerenteller worden geflankeerd door klokjes voor de turbodruk en de motortemperatuur. Als je naar voren kijkt zie je bovendien de frappante welvingen van de koplampunits voor je door het kleine ruitje met de mini-ruitenwissers, de minuscule zonneklepjes.
Toch is de auto verrassend ruim voor de twee inzittenden. Ik heb verschillende mensen van ruim 1.90 in de auto gehad, die comfortabel kunnen zitten. De Roadster Coupe heeft standaard een hardtop dak, die in twee helften uitneembaar is en in een piepschuimconstructie achter in de bak gelegd kan worden. Daarmee is de auto in een minuutje omgetoverd tot cabriolet, of voor de puristen, eigenlijk targa. De beleving is echter door door de ramen zonder stijlen wel degelijk volwaardig open. Opbergruimte is erg beperkt in de Roadster, de Coupe geeft je iets meer ruimte. Toch is met name de praktische ruimte zeer klein. Een blikje drinken of je autopapieren passen niet in het dashboardkastje, en ook je EHBO-doos krijg je met geen mogelijkheid in de vakken in de deuren.
Veiligheid:
Ondanks het lage gewicht is niet bespaard op alle moderne (zware) veiligheidssystemen, de auto is standaard uitgerust met ABS, ESP, airbags, remassistentie. Bovendien bestaat het frame van de auto uit een massieve Tridion kooiconstructie, die erg stijf is. Helaas is de auto nooit officieel ge-crash-test door NCAP, maar ik heb met mijn eerste Roadster een niet zachtzinnige aanvaring gehad met een Clio ('95), die er erger aan toe was dan mijn auto. Uiteraard springen alle plastic delen je wel om de oren, maar de kooi deed zijn werk meer dan uitstekend.
Uitrusting:
De Roadster Coupe is karig uitgerust. Voor 26000 euro krijg je eigenlijk alleen de airconditioning standaard als luxe. Cruise control, regensensor, lichtsensor, stoelverwarming waren (de auto wordt sinds 2006 niet meer gemaakt) optioneel leverbaar. De meeste autos tref je echter zonder aan, zo ook de mijne. De airconditioning is overigens zeer fragiel in de hele Roadster lijn. Er zijn vele gevallen bekend van kapotte aircoleidingen. Mijn airco heeft ook vrij recent de geest gegeven. Als je toch het hoofd koel wilt hebben dan kun je uiteraard het dak open doen. Audiomogelijkheden zijn vrij beperkt, de meeste roadsters hebben een radio-cdspeler. Zelfs met het extra audiopakket (beteren speakers) is het geluid niet waanzinnig. Rijd je open en heb je de sokken er aardig in, hou de radio dan gerust uit. Tot 100 kilometer per uur gaat het.
De Roadster Coupe is in tegenstelling tot de Roadster een hatchback, met een derde deur. Daaronder zit een kleine 200 liter aan bagageruimte, voldoende voor een tweetal kleine koffers. Achter de stoelen, onder deze bagageruimte ligt het motorblokje verstopt, afgedekt door een metalen klep en een schuimrubberen afdekplaat. Dit werkt prima, je hoeft niet bang te zijn voor geuren of warmte uit het motorcompartiment in de auto. Wel ben je je iets meer bewust van de geluiden van de motor, die duidelijk van achteren komen. Aan de voorkant van de auto bevindt zich een tweede kofferruimte onder de 'motorkap', die vanuit het dashboardkastje te openen is. In deze ruimte zit een uitsparing waar precies een kratje bier in past.
Kosten:
Smart heeft twee gezichten. Enerzijds is de auto erg goedkoop. Ik heb een pittige rijstijl, maar ik haal met gemak 1 op 15 (benzine!). Daarnaast krijg je een bonus op je wegenbelasting (milieulabel B, lage emissie). Bovendien is de auto licht, dus vangt de fiscus toch al aanmerkeling minder. Ook verzekeren is goed te doen. Aan de andere kant moet je rekening houden met bovengemiddelde kosten voor onderhoud. Smart heeft namelijk de policy dat men niet repareert, maar vervangt. Ik houd rekening met ongeveer 2000 euro aan onderhoudskosten bij 30.000 kilometer per jaar. Alles bij elkaar genomen is de Roadster niettemin een goedkope auto. Ik heb wel een wat lagere rating gegeven voor betrouwbaarheid. De geschatte levensduur van het motorblokje is ongeveer 150.000 a 200.000 kilometer, wat voor een moderne auto erg weinig is. Wel is het goedkoop (vanaf 1200 euro) om een compleet gereviseerd ruilblok te verkrijgen, waardoor een opgereden blok niet het einde van de wereld is.
Twijfel je nu nog? Eigenlijk heb ik dan maar een tip: ga niet af op de specificaties, maar maak een proefrit!
Nog steeds probleemloos
- 73.000 km
Anderhalf jaar verder sinds de vorige update, inmiddels klokt de Roadster Coupé 73.000 kilometer. Netjes alle beurten gehad en zonder noemenswaardige problemen of grote reparaties. Eigenlijk gewoon geen grote reparatie sinds de vorige update.
Aangezien de beperkte levensduur van een gemiddeld Smartblokje toch beperkter is dan van menig andere auto (+/- 150.000 km zonder revisie) wordt de komende tijd steeds spannender, ik zal pogen jullie regelmatig op de hoogte te houden van de vorderingen.
Wel dramatisch is de combinatie 'Smart & sneeuw', zeker met 17 inch 225/45 banden. Als er een klein laagje sneeuw ligt is het nog grappig, lekker (gecontroleerd) slippen dankzij de achterwielaandrijving, maar als er meer dan 10 centimeter ligt zit je voortdurend vast: voor verkeerslichten, in parkeervakken, op taludjes. Ik word er knettergek van. Tractioncontrol uit (eigenlijk kan de TCL alleen half-uit) helpt ook niet, het systeem blijft ingrijpen.
Tip: Zoals velen weten zijn Smart Centers enkel in staat onderdelen te vervangen (door dure nieuwe), in plaats van het betreffende onderdeel te repararen. Tip: breng de auto voor onderhoud naar een Mercedes/Smart-garage, daar lopen ter zake kundige monteurs rond. Mijn Smart wordt fatsoenlijk onderhouden door mijn dealer (Wensink Mercedes Apeldoorn).
Oude liefde roest niet
- 115.000 km
Sinds de vorige update ben ik 50.000 kilometer verder, de auto tikt inmiddels 115.000 kilometer aan. Hoog tijd dus voor een update van mijn review. Nog steeds ben ik meer dan tevreden. Een enkele keer lonk ik verlekkerd naar een Opel Speedster of Lotus Elise, of droom ik stiekem van een Alfa 4C. Maar eigenlijk tovert de Smart me precies dezelfde glimlach op mijn gezicht voor veel minder pecunia.
Mijn Smart Roadster Coupé is inmiddels ruim 10 jaar oud. En eigenlijk is de mijne nog drie jaar ouder (zie review van de eerste eigenaar van mijn Smart: http://www.autoweek.nl/autoreview/13912/smart-roadster-coupe-60kw). In mensentermen is mijn kar er een van middelbare leeftijd geworden, maar dat is echt nauwelijks te merken. Nog altijd word ik door kinderen nagewezen, door tankstationhouders en andere geïnteresseerden aangesproken. In 2015 was ik op vakantie in Monaco. Dan zou je toch denken dat autofielen daar vooral geïnteresseerd zijn in de vele Ferrari's en Lamborghini's., maar ik ben diverse keren met auto op de foto gezet. Daarbij, de auto oogt totaal niet als een gedateerd ontwerp! Even ter vergelijk: in 2003 kocht je ook nog een nieuwe Golf IV, Fiat Panda I, of zelfs nog een Daewoo Nubira. Er is een hoop gebeurd in autoland, maar de Smart oogt nog altijd fris!
Wat is er gebeurd sinds de vorige update.
Rijbelevenissen:
Toen ik de auto kocht was het mijn enige auto. Inmiddels heb ik er een Alfa Romeo 159 naast voor woon/werkverkeer. Daarmee wordt de Smart nu voornamelijk ingezet voor hetgeen de auto oorspronkelijk bedoeld is: plezierritten op mooie dagen, ontdaan van dakpanelen. Doel is dan om zonder stress en zorg van A vooral NIET naar B te rijden, maar naar daar waar het lot ons voert. Een enkele keer, als het weer meezit, neem ik de auto mee naar het werk, maar verder ziet de auto slechts nog weekend- en vakantieasfalt, een kleine 10.000 kilometer per jaar.
Ook na 13 jaar en 115.000 kilometer rijdt de auto nog als in haar jonge jaren. De 100 paardjes (de auto is van 82 pk gechiptuned naar 100 door Jos Kleinsman) zijn nog niet met pensioen.
Onderhoud:
De afgelopen 50.000 kilometer zijn zonder al te grote problemen verlopen:
- 2011: Airco definitief de geest gegeven. De leidingen lekken (overbekend Smart Roadster probleem) en de pomp is gescheurd. Ik heb besloten om er niets aan te doen, is water naar de zee dragen. In 9 van de 10 gevallen heb ik de airco niet nodig omdat ik zonder dakje rijd.
- 2013, +/- 90.000 km: Tweemaal gehad op de snelweg dat de klep van de wastegate van de turbo bleef hangen, omdat deze door vuil is gaan vastzitten. De computer van de Smart merkt vervolgens de overdruk van de turbo op, en gooit de auto in de noodloop. Daarbij wordt de turbo geheel uitgeschakeld en rijd je ineens zonder vermogen van de turbo. Dan valt op hoeveel de 700cc motortje te danken heeft aan de turbo. De auto komt met pijn en moeite aan de 120 kilometer per uur. Beide keren gebeurde het op 140 kilometer van huis, dus een lange rit terug! Uiteindelijk is de auto bij Smart Specialist Lunteren onder handen genomen. Hij heeft de wastegate vervangen (turbo was nog goed). Sindsdien geen problemen meer gehad.
- Deur en raamrubbers worden oud. De auto begint dus, bij regenachtig weer, te lekken. Een bekend probleem van het model, dat erger wordt met de leeftijd. Gevolg: de auto beslaat snel bij rijden in nat weer en is lastig weer droog te krijgen (zeker als je geen airco hebt). Daarnaast heb ik in april 2016 de luidsprekers vervangen omdat deze door vocht waren aangetast. Vocht is de voornaamste reden dat de auto sinds 2012 in een garage gestald wordt. Dat is een must om van deze auto een klassieker te maken!
- Airbaglampje: ergens in het stuurwiel bevindt zich een ring met een sleepcontact. In het stuurwiel bevindt zich een airbagunit. In een van de twee zit een storing die geregeld terugkomt. Dat is te zien aan het airbag-waarschuwingslampje op het dashboard. Resetten van de computer biedt weer even soelaas, maar uiteindelijk komt het weer terug. Vreemde is dat beide onderdelen inmiddels vervangen zijn. Mijn huisdealer weet de oplossing niet, en in oneindig doordokteren ben ik niet geïnteresseerd.
2016 - 115.000 kilometer. Achterklepscharnieren bladderen af. Vooral optisch ongemak, dienen binnenkort vervangen te worden.
De auto is nog altijd in regulier onderhoud bij mijn huisgarage Wensink in Apeldoorn. Ik betaal 1,5 cent per kilometer (met een minimum van 150 euro per jaar) en daarvoor krijg ik kostenloos mijn beurten, apk, vervanging van lampjes, vloeistoffen en gratis autowassen. Onderdelen die tijdens beurten vervangen moeten worden zijn uiteraard voor mijzelf. Prima deal, de auto heeft dan ook sinds aanschaf geen 10.000 kilometerbeurt gemist.
Upgrades:
Er is in de afgelopen tijd het nodige aan de auto gebeurd. Bij Smart-specialist Smartprofi in Stadskanaal heb ik respectievelijk andere velgen, cruise control, een sportstuur met schakelflippers en leren zetels gevonden.
- Velgen: de 17 inch Brabus Monoblock velgen zijn vervangen door 16 inch antraciete Spikeline velgen. De Brabus Monoblock velgen zijn fantastisch, maar ze beginnen werkelijk te bladderen en te oxideren wanneer je er te lang naar kijkt. De mijne werden slecht, een voor de prijs van nieuwe Monoblocks heb je ongeveer een tweedehands Smart Roadster. Dus exit Monoblocks en welkom Spikelines. Voor de Smart Roadster wat mij betreft overigens de meest karakteristieke velg, maar de dubbele driespaak. Bij het monteren in Stadskanaal is de wielbasis aan de achterzijde van de auto meteen 2 centimeter aan elke kant verbreed, door middel van wielspacers. Dat zorgt voor een wat bredere look, en het komt het weggedrag van de auto zonder meer ten goede. Aan de voorzijde heb ik de wielbreedte niet aangepast.
- Hoewel ik cruise control gedurende mijn weekendritten zelden gebruik, ben ik toch blij met deze optie. Met name op vakantie is het prettig om het pootje van het gas te kunnen halen. De optie is een volwaardige cruise control, en functioneert uitstekend. Kosten, inclusief inleren, 150 euro.
- Bij Smartprofi bleek men een mooie set voorstoelen te hebben staan, met lederen bekleding en stoelverwarming, voor 350 euro. Dat kon ik niet laten lopen. Daarmee had de auto uiteraard nog geen stoelverwarming, want daarvoor heb je ook een bedieningspaneeltje (beter bekend onder de naam 'noodverlichting-eiland') nodig, en een tweetal speciale zekeringen. Die vond ik bij Ed Smart Parts, voor rond de 100 euro. Mijn huisgarage (Wensink Mercedes/Smart Apeldoorn) heeft vervolgens de bedrading aangelegd en het geheel netjes en werkend gemaakt. Kosten, rond de 600 euro. Kortom, uiteindelijk een duur geintje geweest, maar ik gebruik de optie vaak en heb er plezier van.
- Stuurwiel met schakelflippers: omdat het stuurwiel van mijn Roadster een airbag-probleem had, door mijn huisgarage gediagnostiseerd als probleem in de contactring van het stuurwiel zelf, was ik op zoek naar een ander stuurwiel. Al zoekend kwam ik opnieuw uit in Stadskanaal, waar men een stuurwiel met schakelflippers had liggen. Inclusief monteren en inleren kwam dat op (ik meen) 350 euro. Het biedt je weinig meerwaarde (wat de flippers kunnen, kun je natuurlijk ook met de schakelpook), maar het is fun, sexy en past perfect bij het karakter van de auto.
- verlaging met 2 centimeter: Al lang op mijn verlanglijstje, maar begin 2015 is de auto bij Frank van der Kraats (beter bekend als Smart Specialist Lunteren) verlaagd. Daarbij zijn enkel verlagingsveren gebruikt, er zijn geen andere dempers gemonteerd, op advies van Frank die aangaf dat de standaard dempers van de Roadster dat prima aankunnen wanneer je niet meer dan 2 cm naar beneden wilt. Anderhalf jaar verder onderschrijf ik deze lezing. De auto is stugger, strakker in bochten, logischerwijs minder comfortabel, maar rijdt uitstekend. De combinatie van veren en dempers doen hun werk naar behoren. Kosten van verlagen waren 72,50 voor het verlagen. Dat is exclusief verlagingsveren die ik zelf heb aangeschaft. De prijs daarvan kan ik niet meer achterhalen.
Nuttige sites voor Smart Roadster bezitters:
www.smartprofi.nl - Smart specialist te Stadskanaal. Hebben geregeld bijzondere onderdelen en accessoires voor Smarts, en doen inbouw, tuning en onderhoud. Tevreden over!
www.edsmartparts.com - levert allerhande onderdelen voor Smarts Roadster en Roadster Coupe. Is niet echt goedkoop, maar altijd goedkoper dan nieuw en heeft een behoorlijke sortering.
www.smartspecialistlunteren.nl - bedrijf van Frank van der Kraats in Lunteren. Frank is een jongeman die van Smart zijn kennisgebied heeft gemaakt. Als je iemand zoekt voor gespecialiseerd onderhoud voor een goede prijs kan ik hem aanbevelen.
Af en toe een ommetje
- 126.000 km
Zoals Pjork (de eerste en vorige eigenaar van mijn Smart) in de laatste reactie op mijn review al schrijft is het weer tijd voor een update.
En veel bijzonders heb ik eigenlijk niet te melden. De auto is inmiddels bijna 14 jaar oud, maar nog steeds fijn! Dat kan niet gezegd worden van de Alfa Romeo 159 waar ik in mijn vorige update over sprak. Die heeft na een kapotte motor én versnellingsbak binnen een jaar na aanschaf het veld geruimd (kunnen we Alfa ook weer afstrepen van de bucket list). Voor woon-werk-verkeer rijd ik inmiddels een BMW 320D uit 2013. Het verschil in comfort met de 2003 Smart Roadster is ondertussen wel buitenaards groot. Maar mag het ook? Meer dan 10 jaar technische innovatie!
Toch peins ik er niet over om de Smart weg te doen. De auto tovert me nog steeds dezelfde glimlach op de mond, en ziet er nog steeds er goed uit. Om dat zo te houden staat de auto permanent droog gestald, aan de druppellader in mijn garage, waar hij enkel nog uitkomt als het weer fraai is. En de frequentie is helaas stevig afgenomen, omdat ik woon-werk-verkeer met de BMW doe, omdat de garagebox 600 meter van mijn huis ligt, en omdat ik door een zware opdracht ver van mijn woonplaats in de avond- en weekenduren andere prioriteiten heb. Ik rijd er gemiddeld nog eens per maand mee. Maar dan geniet ik er niet minder van. Wel gaat de auto nog trouw mee op zomervakantie, en daar laten we de BMW graag voor thuis. Open rijden in de zomerzon in een exotische cabriolet met middenmotor is nog steeds top!
We kiezen dan voor een huisje of chaletje, zodat we geen eigen behuizing (tent) of meubilair (kookgerei, tafels en stoelen) mee hoeven nemen. En dan zul je zien dat de Smart eigenlijk meer dan voldoende ruimte heeft, tenzij je erg gehecht bent aan hardschalen koffers. Maar de ruimte onder de voorklep, gecombineerd met de ruimte in de achterbak is ruim voldoende voor verschillende sporttassen met kleding en spullen voor twee personen voor 14 dagen.
In 2017 heeft de Smart ons gebracht naar de Ardeche en het meer van Annecy. En dat gaat tot nu toe nog steeds zonder problemen! En ik moet zeggen dat we na 1400 kilometer onafgebroken reizen redelijk kwiek uit de auto komen. De zitpositie en de stoelen zijn echt prima! Hoewel de vele uren achter elkaar 120 tot 140 kilometer per uur wel een aanslag op je gehoor zijn.
Over snelwegritten gesproken: eind 2016 was ik met de Smart op de A2 bij Breukelen betrokken bij een kleine kop-staart botsing. Daarbij waren in totaal vier auto's betrokken, ik was de achterste in de rij. En tot mijn verbazing bleek ook daar dat de Smart Roadster een stevig karretje is. De Smart had slechts lichte (cosmetische)( schade aan het linker wielscherm, die voor nog geen 800 euro gerepareerd is bij een erkende reparateur. De Hyundai Tucson die ik daarbij raakte, toch geen klein autootje, verloor de gehele achterbumper.
Wat overigens wel opvalt is dat de Smart op haar oude dag minder van water is gaan houden. Zoals elke auto met portiervensters zonder raamstijlen, zijn de raamrubbers na een jaar of 10 niet meer goed in staat om het water buiten te houden. De laatste keer dat ik met de Smart door de wasstraat ging, was ik blij dat ik die dag toevallig ook door de McDrive was geweest, en een stapel servetjes bewaard had. Ik heb ze allemaal nodig gehad om het waswater te keren. Sindsdien neem ik op vakantie de regenhoes mee, want een tropisch alpenbuitje zorgt ook voor natte vloermatten. Maar goed, de Smart is een oude dame, en oude dames hebben nu eenmaal weleens wat druppelproblemen.
In de winter van 2016/2017 ben ik vergeten om de auto aan de druppellader te leggen, en toen ik haar in maart van 2017 uit de garage wilde halen voor een voorjaarstourtje was de accu logischerwijs volledig leeg. Toen ik de Smart middels startkabels aan mijn BMW bevestigd had, had ik kortstondig weer boordspanning: de lampjes, metertjes en radio sprongen aan. Maar toen ik de auto startte, gaf zij te kennen dat deze externe voeding haar na een periode van droogte toch even te machtig was. De hoofdzekering klapte er met een flinke klets uit. Uiteindelijk waren een nieuwe accu en nieuwe zekering nodig om de auto rollend te krijgen.
Motorisch is de auto nog steeds in uitstekende staat. Na al die jaren verbruikt ze geen druppel olie en is het ook na een maand stilstand starten en lopen! Ik verwacht dan ook dat ik in 2019 gewoon weer een nieuwe update kan melden!
Tot slot heb ik de keuzeoptie: 'zou u weer een auto van dit merk kopen' inmiddels gewijzigd van ja naar nee. Dat komt niet omdat ik geen vertrouwen in Smart heb, maar omdat Smart het na de Roadster (2003-2006) helaas nooit meer aangedurfd heeft om een leuke auto te maken!
Afscheid
- 121.500 km
Na een kleine tien jaar en 90.000 nagenoeg probleemloze kilometers (voor mij, de auto zit op 121500) heb ik besloten dat de Smart in de verkoop gaat. Niet omdat er ook maar iets mee mis is, maar omdat ik ondertussen toch 'weer eens wat meer van de wereld' wil ontdekken. Misschien wel de gedroomde Lotus Elise.
Ik hoop dat jullie de review met hetzelfde plezier gelezen hebben als waarmee ik de auto gereden heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.