Smart City-Coupé smart & pure cdi (2002)

autoreview

Smart city-coupé
Smart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupé - interieur

Signalement

UitvoeringCity-Coupé smart & pure cdi
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf12.700 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Smart cdi is net als elke andere Smart een klein doch ruim autotje.
Het enige verschil zit hem in de motor welke een 799 cc Commonrail turbo diesel is met maar een vermogen van 40 pk maar een koppel van 100 nm.
Het voordeel van dat grote koppel is, dat het motortje weinig toeren hoeft te draaien wat het verbruik (tussen 1 op 28 en 1 op 31 km/l) en de geluidsproductie ten goede komt.
Een nadeel hier echter van is, dat bij het automatisch schakelen de koets meer heen en weer gaat, dan de benzine uitvoering, als je niet gedoseerd gas geeft (de versnellingsbak verhoudingen zijn anders dan de benzine-uitvoering en de toerentalval is groter).
Een ander nadeel van de Smart is het feit, dat hij zijwind gevoelig is wat natuurlijk komt door zijn geringe lengte en gewicht.

PROBLEMEN

Na korte tijd bleek er water in de auto te staan.
Na onderzoek bleek de voorruit niet goed afgedicht in de auto te zitten.
Dit is verholpen onder garantie.
Dit alles was bij de eerste review bij 41.000 km.

Nu staat de teller op 126.100 km (16-12-2004).
Wat is er allemaal gebeurd in die tijd?

Gelukkig weinig op een paar normale extra dingen.
Bij ongeveer 85.000 zijn de voorremblokken voor het eerst vervangen en bij 95.000 de voorbanden voor het eerst.
In die periode heb ik wel 6 keer een kapotte voorlamp moeten vervangen (blijkbaar een zwak punt).
Nu is hij voor het eerst toe aan vervangen van de achterbanden.

Ik denk dat hij zo zuinig met banden is, omdat je nooit met piepende banden kunt optrekken of afremmen door de ABS en ESP.

Sinds het begin heb ik het verbruik bij gehouden en kwam op een gemiddeld verbruik van 1 op 26,5 als het vriest tot 1 op 33 als het erg warm is.
Het algehele gemiddelde over alle kilometers tot nu toe is een verbruik van 1 op 28,8.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.