Skoda Yeti 1.4 TSI 122pk Ambition (2015)

autoreview

Skoda Yeti 1.4 TSI Ambition (2015)

Signalement

UitvoeringYeti 1.4 TSI Ambition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst66.500 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1ste jaarverslag

  • 19.780 km

De Skoda Yeti heb ik een nu een jaar in bezit.
In het afgelopen jaar zijn er enkele bijzonderheden te melden.
Net na de aflevering heb ik de kofferbak aangepast. De dubbele bodem heb ik verwijderd om meer ruimte te creëren.
De dealer had bij de aflevering het scheidingsnet niet bevestigd. Deze bleek ook niet aanwezig bij de dealer. Uiteindelijk heb ik het scheidingsnet van mijn ingeruilde Yeti terg mogen plaatsen en kreeg ik een geldbedrag voor de ongemakken.
De hond heeft het prima naar zijn zin in de Yeti. Hij gaat graag mee. Door de aanwezigheid van het scheidingsnet komt hij niet op de achterbank.
Ik heb als bestuurder veel plezier van het panoramadak. Op de achterbank kun je ook genieten van het extra uitzicht. Wel is er in geopende toestand veel windgeruis.
Bij de aflevering was er ook nog een openstaand rubber bij het linker voorportier. De dealer heeft de auto twee keer op bezoek gehad voor dit euvel. Er was zelfs een nieuw rubber besteld. De monteur kon dit rubber niet plaatsen omdat het niet het juiste was. Uiteindelijk is het openstaande portierrubber vanzelf op de juiste plek gaan zitten en heb ik er geen last meer van ondervonden.
Ook is vrij snel na de aflevering het slot van de achterklep vervangen onder garantie. De klep kon alleen met een harde klap gesloten worden. Dit is ook weer in orde gekomen.
Bij het verlaten van de garage ben ik et mijn motor tegen de auto aangereden. Heel stom dat ik niet gekeken heb of de auto nog op de oprit aanwezig was. Ik reed de motor achteruit uit de garage en beschadigde de Yeti aan de achterzijde. Een klein deukje maar toch ruim 577 euro schade... De verzekering van mijn motor heeft de schade vergoed. Je zier er niets meer van.
De auto bevalt mij nog steeds bijzonder goed. Ik had ook niets anders verwacht want de vorige Yeti was ook zeer goed bevallen.
De prestaties van de 1.4 motor zijn prima. Indien je wat dieper het gas intrapt dan stijgt het verbruik wel aanzienlijk. Door mijn fluwelen voet zit het verbruik nu op 7,3 liter per 100km. Dat vind ik best wel netjes.
Ik heb nog geen onderhoudsbeurt uit hoeven laten voeren. Dat moet na 2 jaar of 30.000km.
Tijdens de vakantie in Frankrijk had ik opeens een lege band. Bij de citroen garage is deze keurig gerepareerd met een plug. Bij de controle van de andere banden bleek nog een band voorzien te zijn van een schroef. ook deze band is gerepareerd met een plug. Totale kosten 31 euro. Bij kilometerstand 15.000 heb ik een halve liter olie bijgevuld. De olie heb ik bij de dealer gekocht en was wel duur. Ongeveer 21 euro per liter 5w30. Bij aanschaf heb ik bij de Kwik Fit nog een set winterbanden met lichtmetalen velgen, van Oxxo, aangeschaft en ook een afneembare trekhaak, van Brink, laten monteren. De trekhaak heb ik nog niet gebruikt.
Ik heb de winterbanden er vandaag weer opgezet dus ik ben er klaar voor. Ik denk dat ik bij de eerste onderhoudsbeurt opnieuw een verslag ga schrijven.

1ste grote beurt

  • 30.430 km

Ik ben nog steeds zeer content met de Yeti. Wanneer je wat sneller wilt rijden gebruik je gewoon de Sport stand van de DSG. Bij het wegrijden bij het stoplicht duurt het 2 seconden op de versnelling maar dan komt er ook rap een flinke sprint tot stand. Dan kijk je in je spiegel zie je een lege ruimte achter je. Dat kan. Ik ben me bewust geworden dat het een leuk moment is maar dat het resultaat nihil is. Bij het volgende stopmoment komt alles weer bij elkaar. Ik ben nog steeds onder de indruk van deze Adventure uitvoering. Ik heb Bi Xenon verlichting aangevinkt bij de opties. Tijdens een nachtrit in een vrijwel onverlichte omgeving heb je daar veel plezier van want het lijkt dan wel of je overdag aan het sturen bent. TOP.
Ook de kleur, de mooie lichtmetalen velgen en de zilverkleurige dakrailing vind ik top. Ik ben ook heel tevreden met het panoramadak. Zo fraai om ook naar boven te kunnen kijken bij een ritje door de bergen. Ik vind vooral de uitneembare achterstoelen fijn. Op vakantie met 3 personen en twee honden kon ik behalve de daarbij behorende bagage ook nog een scootmobiel en een rollator meenemen door twee stoelen thuis te laten. De onderhoudskosten bedragen voor deze eerste beurt 280,00 euro.
Verbruik ongeveer 1 op 14.

Wissers vervangen

  • 49.200 km

Ruitenwissers vervangen. Gaven strepen op de voorruit.
Die gaan dus mooi 3 jaar mee.

2de onderhoudsbeurt

  • 58.314 km

Wat is dit toch een fijne auto. Nog geen noemenswaardige zaken behalve... Een niet open te krijgen klepje dat voor de tankdop zit. Klepje hoort open te gaan als de portieren open gaan. Maar dat ging op onverklaarbare reden opeens niet meer. Truc voor het openen van de tankklep is om gelijktijdig met het ontgrendelen (op de sleutel) een klap op de klep te geven. Dan springt deze van het slot. Bij garagebezoek kwam aan het licht dat er een update geplaatst moest worden voor de DSG bak. Geen idee waarom ik daarover niet ingelicht was. Na garagebezoek is het niet ontsluiten van het tankklepje nog een paar keer voorgekomen. Heel vervelend indien je net je tank hebt leeggereden. De tankinhoud is trouwens 50 liter. Maar ik krijg er regelmatig 54 liter in na 750 kilometer gereden te hebben.
Het was een hete zomer maar ik vind de airco supergoed. In mijn Berlingo had ik bij temperaturen boven de 30 graden soms helemaal niets meer aan de airco. Er kwam dan gewoon warme lucht uit. Dat is mij bij de Yeti nog nooit overkomen.
Ik ben in de afgelopen periode twee maal benaderd door Skoda met het aanbod om mijn Yeti in te komen ruilen. Er is vanuit de 2de hands markt veel belangstelling voor de Yeti. Maar mijn antwoord was twee keer. MOOI NIET. Ik heb er gelukkig 1.
Kosten tweede beurt 572,00 euro. Hele dure bougies 106 euro en airco onderhoud 109 euro zorgen voor een rekening die 300 euro hoger lag als de 1ste beurt.

APK keuring

  • 66.500 km

Wassen neus natuurlijk. APK keuring voor een Yeti van 4 jaar oud. Geen enkel probleem. Ik rij nog steeds op de eerste set autobanden. Die Continentals zijn niet glad te krijgen.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.