Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150pk Greentech Style (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Superb Combi 2.0 TDI 150pk Greentech Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
eerste indruk
- 3.000 km
Hallo,
tijd voor mijn allereerste review op autoweek.nl! niet alleen omdat ik dit forum bijzonder interessant vind maar ook omdat ik over mijn huidige auto toch wat kwijt wil.
ik heb mijn huidige auto, een skoda superb besteld op 25 februari 2016. het betreft een bedrijfswagen en ik opteerde voor volgende uitvoering en opties:
skoda style 2.0tdi 150pk manuele bak
brilliantsilver kleur buiten met zwart leder interieur binnen
panoramisch open dak
inklapbare trekhaak
premium gps style pack, met onder andere grote gps, dab tuner, zetelverwarming...
comfort style pack
ambient light pakket (voor mijn 3 kleine kinderen)
gordijntjes achterin (idem voor de kinderen)
ik heb erg lang moeten wachten op mijn wagen, want ik heb hem uiteindelijk pas ontvangen op 19 januari 2017, en dit voor een standaard productiemodel...
de wagen werd in belgie door garage Rietje afgeleverd bij mij thuis. toen ik de wagen in ontvangst nam lag de koffer vol stukjes glas, al wist de garage van niks... vreemd.
ondertussen heb ik een 3.000km met de wagen gereden. en jammergenoeg heeft hij nog nooit een glimlach op mijn gezicht getoverd. ik ben een hele grote autoliefhebber, maar dan eentje van auto's met een ziel. auto's met een karaktervolle motor, een snedig onderstel en een fijne zithouding. deze skoda heeft geen van deze eigenschappen:
1. laat ons beginnen met het aandrijfgeheel. de motor is, zoals journalisten zouden omschrijven, zeer lineair. ik ervaar hem als bijzonder karakterloos en met zeer weinig pit. daarbovenop is de gasrespons bijzonder traag. ik haat het wanneer elektronica overneemt van mijn voet.. ook de versnellingsbak vind ik persoonlijk te lang gespreid. ik kom niet snel genoeg uit de voeten
2. het onderstel kan de auto eenvoudigweg niet aan. de neus kan het povere vermogen van 150pk niet verteren waardoor stevig optrekken op vochtig wegdek zich vertaalt in kloppende schokdempers (tot aan de aanslagen!!)
daarboven rijdt de auto heel pompeus en niet evenwichtig. ik begrijp niet dat een wagen ontwikkelingsjaar 2015 niet kan tippen aan bvb een audi A6 uit 2008, een golf uit 2010,een passat uit 2011, een insignia uit 2014.
3. het stuurgevoel is bijzonder artificieel. in stilstand geef je een ruk en blijft het draaien, op tempo wordt het technisch zwaar gemaakt zonder responsief te zijn. ik heb er geen gevoel in. mijn vrouw haar huidige bmw e90 320d stuurt veel directer en fijner. ook onze vorige passats gaven een pak meer stuurgevoel.
4. de stoelen dan. je zit erg hoog. laag zitten lukt NIET. en al zou je verwachten dat je in een zetel zit, lekker ondersteund en omringt door zijflanken... helaas. je zit OP een stoel en niet IN een zetel. ongelofelijk
5. de afwerking tenslotte. doe even de kofferklep open en de teleurstelling is compleet. de kofferklep langs binnenzijde is afgewerkt met hard plastic (!!!!!), zelfs mijn moeder haar audi A6 uit bj 2000 is veel mooier afgewerkt met een binnengreep, stoffen afwerking... daarenboven ligt in de koffer mottig hard tapijt in tegenstelling tot het zachte wollige luxetapijt in onze bmw of de A6.
stuk voor stuk enorme afknappers voor een wagen die uiteindelijk toch een 45.000 euro kost, ik ben heel blij dat ik hem niet zelf moet betalen en zal hem met een heel grote glimlach terug indienen na 125.000 saaie kilometers of beter noch na een eerdere perte-totale.
voor mensen die een skoda overwegen aan te kopen. evalueer eerst wat je rijstijl is en wat je verwachtingen zijn. zoek je een grote auto met een mooie look en ben je een dacia afwerking gewoon. kopen dan.
ben je een liefhebber van autorijden, hou je én van cruisen én van snedig bochtenwerk in een comfortabele maar goed ondersteunende autozetel en je achterwerk laag boven de grond -> blijf absoluut van deze auto af! hij zal je, net als mij, bijzonder teleurstellen.
dit is mijn eerste rommelskoda en zeker mijn laatste.
update op 30.000 km
- 30.000 km
na een eerste grote beurt lijkt het me interessant om even terug te blikken op het eerste jaar met de auto.
ben ik van mening veranderd, want het lijkt wel alsof ik de enige ben die niet tevreden is over de skoda wanneer ik andere reviews lees... niet dus
de kans is deels te verklaren daar ik duidelijk een productiemodel van maandagmorgen of vrijdagavond heb ontvangen. hieronder even een opsomming van de zaken die we zijn tegengekomen gedurende de eerste 30.000km:
- 3x olie bijvullen, op zich nog niet helemaal abnormaal bij het inrijden van een nieuwe motor
- 2x koelvloeistoftekort, dat baart me al meer zorgen. heb ik bij geen enkele eerdere leaseauto moeten doen....
- bandenspanning flipt sinds km stand 6.000
- front assist weigert dienst
- linker veer vooraan gebroken
- handschoenkastje is nog bezwaarlijk een kastje te noemen, meer een inloopdressing zonder deur...
wat blijft:
- oerslechte zithouding, veel te hoog en op ipv in de stoel zitten
- verschrikkelijke demping (ik spreek hier over de standaard demping)
- artificiële motorsturing met erg late gasrespons.
we hebben thuis ondertussen de afspraak dat mijn vrouw de skoda rijdt, en ik kies voor mijn stromer fiets of de passat B5 variant met 115pk TDI. beide laatste vervoersmiddelen weten wel nog een smile op mijn gezicht te toveren...
update
- 90.000 km
we zijn ondertussen een hele tijd verder; de skoda heeft ondertussen de 90.000km gepasseerd.
de wagen heeft me nog nooit in de steek gelaten, wat zeker positief is. er zijn na de prullen uit het begin (openvallend handschoenkastje en dergelijke) geen piepjes of kraakjes bijgekomen. naast het reguliere onderhoud om de 30.000 km en de obligate bandenwissels ben ik nog niet langs de garage geweest/gemoeten. dus op dat vlak zeker positief.
een tweede positief punt blijft de ruimte. mijn kinderen hebben voldoende plaats en er kan een karrenvracht bagage mee op reis.
MAAR, tovert de wagen een glimlach op mijn gezicht op een bergpas of oprit van de autosnelweg... nee, helemaal niet. het is zowel letterlijk als figuurlijk een grijze auto. geen emotie, geen rijplezier. en dat alles zorgt ervoor dat mijn volgende auto zeker geen skoda meer wordt. (ik lees uit verschillende artikels dat binnen de vw groep de skoda's steeds het zachtst geveerde onderstel meekrijgen waardoor ze m.i. erg pompeus overkomen en dynamiek wissen)
ik heb het leasecontract laten verkorten van 5 naar 3 jaar waardoor ik komende januari kan inruilen... binnenkort zoek ik naar een dynamischer alternatief... mazda 6? opel insignia 2L? we zullen zien.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Skoda Superb 1.4 TSI ACT Style Business Aut. [ Xenon Leder Adapt.cruise ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57632306/0-76a1b2ac46d41436a260f30e8ba9c889.jpg)
Skoda Superb 1.4 TSI ACT Style Business Aut. [ Xenon Leder Adapt.cruise ]
- 2018
- 150.150 km

Skoda Superb Combi 2.0 TDI Ambition Business Carplay Camera Navi Climate Cruise Trekhaak
- 2018
- 122.007 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSi 150 Pk Automaat Style Business | Bi-Xenon | Panoramadak | Trekhaak | Stoelverwarming | Navigatie | 134.044 Km!!
- 2018
- 134.044 km