Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 175.000 km |
opmerking: multimedibah
- 137.000 km
Datum en km-stand zijn bij deze update niet relevant omdat de kwestie zich vanaf dag 1 aanbood.
Het multimediasysteem is nukkig. Het valt meermaals per week uit.
Het verliest meermaals per dag de Carplayverbinding.
Voor wie veel rijdt en daarbij navigeert via een app, is dit tenenkrullend, zenuwtergend, stuurbijtend, luidkeels vloekend ergerlijk.
Zie ginds komt ,,.
- 150.250 km
Het is november en weer de tijd van het jaar dat vol beladen stoomboten her en der onder luid gejuich aanmeren. Dat bracht me ertoe om een review van mijn snelwegschuit te werpen.
Na 3 Octavia's combi, is dit mijn 4e en laatste Skoda.
Hierna niet meer wegens royaal verzadigd van Skoda, meteen de reden dat dit destijds een Superb en niet weer een Octavia werd.
Tot grote tevredenheid sprokkelde ik met de 4 pseudo-Tsjechen bijna 1 miljoen nagenoeg probleemloze km's.
Zo heb je meteen de betrouwbaarheidsreview van al deze Skoda's. Toch geen 5 sterren ondanks ze me in al die jaren en afstanden slechts 1x aan de kant lieten staan. Wel omdat de huidige Soep graag 1 pot olie om de 10.000 km lust, de vorige 1 liter water (!) om de 2.000 bij vroeg en ook gaarne een extra geut olie kreeg en dat laatste eigenlijk voor alle 4 de diesels geldt. De 2 eerste waren 1.9 TDI 105 pk, de 3e Octavia en de huidige Soep allebei 2.0 TDI 150 pk. Telkenmale met DSG.
De Soep heeft dan weer 7 verzetten tegenover 6 in de Octavia, wat ik wel veel relaxter rijden vond. Met 7 heeft ie de neiging veel sneller terug te schakelen bij inhaalmanoeuvers op de snelweg.
Ja, in België kun je nog auto's inhalen omdat je 120 mag. Dat scheelt natuurlijk, al was het maar omdat je toch wat minder snel indut.
Het verbruik is bij een gemiddelde rijstijl en een mooie mix tussen binnendoor en lange snelwegritten (inclusief even lang files) voor de 4 vernoemde wagens ongeveer 6.0 l per 100 km. Wiskundige lezers uit NL rekenen dit graag voor u om in de comments hieronder.
Wat is het verschil dan tussen een Octavia, of ruimer gesproken een wagen formaat Golf, Focus, BMW 3, Audi A4, Volvo V60, en de maat ruimer zoals de Soep, Passat, 5-reeks, Mondeo, V90?
De ruimte dus. Nog meer kofferruimte. Iemand van minder dan 1m87 kan de achterbank niet aanraken vanaf de geopende klep. Veel meer beenruimte achteraan. Zoveel als voorin eigenlijk. Zelfs bij 2 m lange dames of heren.
Veel minder parkeerruimte. Het betreft uiteindelijk maar enkele voetafdrukken extra lengte en een peuk extra breedte, maar toch moet ik opvallend vaak een 'plekje' voorbijstomen omdat de Superb echt wel lang, erg lang is. En breed.
Rijden is ook anders. Ik koos voor extra sportophanging, net zoals in al mijn vorige wagens, waaronder ook al eens een VW en Ford.
Bij de laatste Octavia resulteerde dit in een weergaloos gestuiter en erg raceachtig gevoel. Vreselijk met een slapende baby achterin. Heerlijk daarzonder en zonder de tegenwoordig alom aanwezige trajectcontroles.
Bij de Soep vermoed ik dat de sportophanging ervoor zorgt dat je niet als een gevoelloze dronken dweil op luchtkussens rondzwalpt. De auto is nog steeds heel comfortabel maar zeker niet bijterig, stuiterig, op railserig, tot hard rijden aanzetterig.
Eigenlijk perfect voor wie niet de hele dag de drang tot scheuren wilt onderdrukken, maar wel vlot door het verkeer wenst te laveren.
De Superb heeft 2 opties die ik niet eerder had: een achteruitrijcamera en een elektronische klep. Voor wie ook nog een oude wagen of een Audi met te krap budget rijdt: zeker doen bij de volgende. Wat een gemak!
Aan 3 genres automobilisten raad ik de Superb af. Eenieder die geen kinderen van 2 meter of meerdere obese personen tegelijk moet vervoeren.
Zij die geen scheepsvrachten goederen te verplaatsen hebben. In een Octavia past ook al royaal veel.
Hen die zichzelf als slank of nog smaller omschrijven. De voorstoelen bieden namelijk nul zijdelingse steun. Nihil.
Het zit- en rugvlak is bovendien zo vlak en zo breed als een tennisveld zodat je voortdurend heen en weer schuift onder je gordel. Dat is slecht voor je broeken en vermoeiend op den duur.
Voor wie zelden op drukke plekken parkeert en geen probleem heeft met de meerprijs, gewoon doen.
De Superb blijft nu nog ongeveer 1 jaar. Mogelijk zal ik de review nog bijspijkeren, zeker indien hieronder nog vragen komen.
Ingeleverd, DSG defect
- 175.000 km
De Superb heb ik weer ingeleverd wegens einde contract.
De laatste dagen deed de DSG lastig en gebruikte deze alleen nog de even versnellingen.
Eindconclusie: een erg ruime, redelijk zuinige gezins-/reiswagen, die niet verkeerd rijdt. Evenwel zou ik de maat kleiner, de Octavia aanraden. Die is zeker ook ruim zat, een stuk dynamischer en past beter in parkeerplaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 1.5 TSI 150pk AUTOMAAT Ambition Business | Panoramadak | Trekhaak | Stoelverwarming | Cruise control | Navigatie |
- 2019
- 67.230 km

Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Sportline Business
- 2018
- 83.508 km

Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Business Edition Afn. Trekhaak | Virtual Cockpit | Camera | Halfleder | Carplay | Canton | Navi | LED | 18" LMV | PDC V+A
- 2019
- 149.852 km