Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Businessline (2016)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)
Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst45.500 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoals ook bij mijn vorige keuzen bij auto's, plaats ik graag alvast mijn eerste ervaringen van het selectieproces. Ik heb nog geen meter in mijn nieuwe auto gereden. De auto is er al wel (zie foto's), maar wordt pas de 12e mei afgeleverd.
Waarom van een Audi naar een Superb?

Dat kan een vraag zijn die zomaar opborrelt. Bij mijn vrienden wel, althans in eerste instantie. Het antwoord laat zich vanzelf geven als ik in reactie daarop, een foto laat zien van deze auto. Ineens wordt mijn keuze duidelijk begrepen en een enkeling vraagt zich bij het zien van de foto af of dit dan geen Audi is. Nou nee, maar eerlijk gezegd, en profil snap ik dat sommige mensen dat kunnen denken.

Goed, waarom deze auto? Ik had een aantal eisen aan de nieuwe auto: automaat (wat een genot is het om in de stad en in de file niet te hoeven schakelen!), ruimte, graag lekker ruim in de aankleding en 21% bijtelling. Dat kort het keuzelijstje al behoorlijk in kan ik melden. Zeker omdat de eisen zijn aangescherpt voor wat betreft het bijtellingspercentage. Een auto die in 2015 nog 20% bijtelling had, kon per januari 2016 zomaar ineens 25% bijtelling hebben.

De keuze ging uiteindelijk tussen een Volkswagen Passat 1.6 tdi DSG of de Skoda Superb Combi 1.6 tdi DSG. Ik heb toch door de jaren heen een voorkeur ontwikkeld voor auto's uit het VAG-concern. Audi kwam uiteindelijk niet meer in beeld omdat ik het kwaliteitsverschil met Skoda en VW minimaal vindt en de daarmee hogere meerprijs absoluut niet meer rechtvaardigt. De nieuwe A4 is nu out of my scope en een A3 kost met een paar opties al meer dan de VW Passat en veel meer dan de Skoda Superb.

Ik denk dat ik zeker niet de enige ben die uiteindelijk tussen deze 2 auto's een keuze heb gemaakt. Waarom de Skoda in plaats van de Volkswagen? Ik vind persoonlijk de lijn van de Skoda mooier dan van de Volkswagen, de Skoda is veel rijker uitgerust en daarnaast ook in de lease een stuk voordeliger. Ok, de Skoda heeft (nog) geen Active Info Display, maar om daar nou per maand ongeveer 80 euro meer neer te tellen (in combinatie met andere opties om de uitrusting gelijkwaardig te krijgen met de Superb).

Ik heb gekozen voor een Superb Combi, 1.6 tdi DSG in de uitvoering Style Business met als extra opties; een elektrisch verstelbare passagiersstoel, panorama schuifdak, voorruitverwarming, privacy glas, en Sirius velgen. En dat dus in de kleur Moon White metallic (echt wit metallic en geen parelmoerachtig wit).

Even ter vergelijk, een Passat in R-line uitvoering (die had ik op het oog), met een vergelijkbare uitrusting en opties kwam per maand toch zo ongeveer 80 euro hoger uit.

Wat zit er dan allemaal op en aan? Teveel om hier op te noemen, maar zaken als een achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare voorstoelen, een 8 inch multimedia systeem incl. Apple Carplay, automatisch parkeren, een 12-kanaals Canton audiosystem, etc zijn toch zaken die het leven net een stukje aangenamer maken.

Mijn eerste indruk? Ja lastig aangezien ik mijn in mijn eigen auto nog geen meter heb gereden, hoewel ik wel een aantal malen in een nieuwe Superb heb gereden inmiddels en ook langere stukken (de nieuwe Superb van een collega een weekend gelend ivm een verhuizing en daarmee ruim 700 km gereden). De auto blinkt uit in ruimte, rust en comfort.

Nu wachten tot 12 mei... Ik ga een week later er gelijk 3 weken mee op vakantie door Europa, dus de eerste rijervaring deel ik weer hier op deze site medio juni/juli.

Laat graag een berichtje achter hier als jullie mijn review(s) waarderen.

De eerste eigen kilomters

  • 6.000 km

Zoals beloofd bij mijn eerste indruk, nu een korte update na de eerste eigen 6000 kilometer.
Een paar intensieve weken achter de rug met de auto vanwege een vakantie waarbij we een aantal landen van Europa hebben doorkruist.

De auto bevalt me uitstekend. Het is een comfortabele reisauto die gemaakt is om kilometers te maken. Het is geen snelheidsduivel met de 1.6 TDI DSG, maar het volstaat prima, ook in beladen toestand in de bergen. Dan is het wel een heerlijke combinatie met de DSG omdat de auto dan zelf wel even zorgt voor het juiste toerental om te klimmen in de bergen. Het verbruik is ook netjes; gemiddeld kwam ik in de vakantie uit op 1 liter op 17,9 kilometer. Ik verwacht dat met regulier gebruik het verbruik nog wel iets gunstiger zal worden.

Het algehele comfortniveau is prima te noemen; goede stoelen in de Style Business die in alle richtingen te verstellen zijn. Het geluidsniveau in de Skoda is wel wat hoger dan in mijn vorige auto (een Audi 1.8 TFSI) maar nog steeds een stille auto. De navigatie heeft ons overal keurig de weg gewezen en onderweg klonk de muziek helder door de speakers.

Geen minpunten? Niet echt, maar wel wat zaken die me opvallen. Erg mooi dat zwarte pianolak op de middentunnel maar wow er naar kijken geeft al vlekken. Ik vind de kunststof bekleding op de deuren gevoelig voor vlekken en vinger- en armafdrukken. Wat ik ook jammer vind is dat de bediening van de cruiscontrol niet op het stuur zit maar is geplaatst op de hendel van de richtingaanwijzer. Het maakt de bediening gevoelsmatig wat ouderwets.

Verder geen gekke dingen. De ruimte blijft fantastisch en de grappige simply clever oplossingen van Skoda blijken pas nuttig als je er ineens gebruik van kunt maken. En dan zijn ze toch handig...

We zijn lekker op weg

  • 11.500 km

Omdat ik weer wat meer kilometers heb gereden, weer even een kleine update, in de hoop dat het gelezen en gewaardeerd wordt ;-)

Inmiddels bijna 12.000 km op de teller gezet en weer een vakantierit van 2.500 km achter de rug over de Franse snel- en binnenwegen. De kilometers verslind ik met gemak met deze Superb; het blijft een heerlijke, comfortabele reisauto. De wegligging bevalt me uitstekend en is voldoende comfortabel zelfs met 19-inch velgen. Er wordt minder doorgegeven dan in mijn vorige auto (A4 met 18-inch en S-line onderstel). De keerzijde is dat je minder de auto kunt "hoeken" maar ja daar is het de auto ook zeker niet naar.

Het verbruik is ook zeer aangenaam; op langere ritten is 1 op 19 heel goed te behalen zonder te rijden als een slak.

Op het forum van Skoda worden door sommigen problemen ervaren met het automatisch openen van de kofferbak (virtual pedal); bij mij werkt het feilloos. Ook heb ik geen last van rammeltjes, kraakjes o.i.d.; de auto is solide gebouwd. Zelfs met slecht wegdek geen rare bijgeluiden.

Wel mag de auto even terug naar de garage. Ik heb kennelijk de b-keus van de fabrikant van de chromen sierlijsten; die beginnen nu al helemaal dof en wit uit te slaan. Dat is kennelijk exemplarisch, want ik heb dit niet kunnen ontdekken bij 3 collega's die ook een Superb rijden.

Ik heb verder geen storing gehad en geen olie of andere vloeistoffen hoeven bijvullen.

En het blijft leuk om mensen mee te nemen in de auto die zich dan verbazen over de ruimte op de achterbank; ook de instap achterin is gemakkelijk door de grote achterportieren. En ja, ook het panoramadak is dan heerlijk; lekker veel licht ook achterin wat het ruimtegevoel alleen nog maar versterkt.

Probleemloos maar we nemen afscheid

  • 45.500 km

De auto is nu 13 maanden oud, maar door verandering van werkgever laat ik de auto achter voor een (oud-)collega.

De auto is me in dat ruime jaar prima bevallen. Weinig auto's bieden naar mijn beleving zoveel waar voor hun geld: de ruimte is onovertroffen, de opties op de auto zijn eindeloos en de combinatie motor + DSG is prima.

Ik heb er met plezier ruim 45000 km opgezet en ook zonder problemen. De laatste vakantierit was een krap maandje geleden en besloeg toch zo'n 3.500 km. Ik kan met recht zeggen dat ik na een rit van 1400 km relatief uitgerust uitstapte. Dat komt door de prima stoelen, maar zeker ook door het comfort van de auto en de wegligging (ondanks de 19-inch velgen). De auto biedt gewoon een goede mix van comfort, ruimte en zaken die het leven aan boord aangenaam maken. Wel blijft het irritant dat ondanks de navigatie update, de kaarten steeds maar weer verouderd blijken te zijn. Dat geldt voor bijna iedere auto maar je zou toch eigenlijk niet meer je telefoon als extra navigatie moeten hoeven gebruiken.

Zaken die verbeterd kunnen worden? Ach, die zwarte pianolak op de middenconsole blijft mooi maar oh zo kwetsbaar. Apple CarPlay geeft helaas soms wat storing; kabel erin en eruit is dan de oplossing. Verder eigenlijk geen echte punten.

Over een week neem ik er afscheid van. Inmiddels privé een andere auto aangeschaft waar ik uiteraard ook weer een review over ga schrijven: een BMW 520D station High Executive automaat uit juni 2012.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.