Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Skoda
  • Superb

Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style (2015)

autoreview

4
Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style (2015)
Anoniem
  • Gebruikersreview
4 augustus 2018 om 18:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 150pk Greentech Style
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf58.000 km
KM-stand laatst116.724 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bijna een jaar in bezit

  • 69.000 km
  • 4 augustus 2018

In november 2016 begaf de oliepomp van mijn toen 11 jaar oude laguna het (midden in de drukke ochtendspits op de kleine ring van Brussel). Ookal had de auto mij nog maar 2 keer laten staan (de eerste keer was een kapotte batterij op 7 jarige leeftijd), had ik wat minder vertrouwen gekregen in de auto door de leeftijd. Ik ging dan maar op zoek naar een vervanger. Het was mijn eerste auto dus ook mijn belangrijkste ijkpunt. Wat mij over de streep trok bij deze wagen was
1) de ruimte: opnieuw een hatchback
2) uitgebreide uitrusting: ACC, adaptieve demping, dodehoekherkenning, lane keep assist (LKA), ...
3) de prijs (tweedehands 21.500€ met 59000km op de teller) dewelke voor de uitrusting veel competitiever was dan andere auto's met vergelijkbare uitrusting.
Renault stond op mijn shortlist doordat het vertrouwd was en ik er enorm tevreden van was, maar de ACC stopt niet tot stilstand, het was geen lane keep assist (enkel monitorring) én geen hatchback meer. (ik was teleurgesteld want de Talisman vind ik zonder meer mooi).

Nu de Superb zelf.
De motor was niet belangrijk voor mij, maar tweedehands was de keuze beperkt. Dat ik dan een 2.0 150pk tegenkwam, vond ik in begin niet spectaculair, maar nu wel. De auto is vlug, en in combinatie met de DSG soepel en dynamisch. Verdere dynamische eigenschappen haal je wel uit reviews. Manoeuvreren op lage snelheid is net wat moeilijker dan met een andere automaat of manueel omdat het een automatische koppeling is en geen koppelomvormer. De automatische hold-functie treed heel snel in werking, en zet je voor millimeterwerk best uit.

Het rijcomfort is (zoals je ook uit andere reviews zal halen) onmiskenbaar goed. Zelfs met versterkte 18-inch banden (continental premium contact 235/45 R18 XL) is 'ie heel soepel. De auto is zacht afgeveerd en dankzij de DCC heb ik de indruk dat hij toch niet overhelt in bochten of bij het remmen. Ik vraag me wel af in welke mate het dynamisch is: als je bv. snel een bocht neemt, stelt het systeem zichzelf dan straffer in?

Het stuurgevoel is iets minder precies dan in mijn laguna (toen nog hydraulisch bekrachtigd). Ik heb er meer moeite mee om de auto "te plaatsen", maar tegelijk heb ik in noodsituaties het gevoel makkelijker te kunnen uitwijken. Heel leuk wordt het niet, maar wel heel veilig.

Het remgevoel is dubbel. Je hebt niet het gevoel van veel rembekrachtiging te krijgen, maar die krijg je eigenlijk wel, en heel progressief.

Er zijn een aantal details waar ik meer info kan over geven dan al die andere reviews en die soms echter wel beter kunnen:
- geluidssysteem van Canton: weinig subtiel en geeft voor mij niet volledig helder het geluid weer. Ook trilt/resoneert een luidspreker in de deur sinds kort. (is ondertussen opgelost onder garantie). Wel heb je android auto/mirrorlink én apple carplay als je de optie hebt genomen.
- DAB ontvangst is ok maar niet super, de renault megane kan veel meer zenders ontvangen; ik heb ook een probleem met de logo's van zenders; sinds in vlaanderen DAB+ wordt gebruikt slaat hij de zenderlogo's niet meer op.
- HVAC: krachtig, maar de afstelling is een beetje minder comfortabel. nl. in de zomer blazen de centrale ventilatieroosters heel hard, maar in de winter bijna niet. Op een koude dag heb ik dus 1 warme hand langs de portierzijde (waar de ventilatie wel blaast) en 1 koude hand. Je zou dus een verwarmd stuurwiel moeten nemen m.a.w. om dit op te lossen. Mijn laguna deed dit aangenamer.
- handenvrije sleutel: enkel de voorste portieren hebben een sensor op de deurklamp, en de auto gaat niet automatisch op slot bij het wegwandelen zoals een Renault dat doet. De sleutel slaat de positie van de zetel telkens automatisch op, wat wil zeggen dat je niet even je zetel kan verstellen en dan terugkeren naar je memorypositie de volgende keer (tenzij je de memoryfunctie via sleutel uitzet).
- het navisysteem is redelijk goed in de begeleiding. De kaartupdates zijn super en kan je zelf doen met een grote USB stick. Jammer is dat de muziek van de volledige cabine wordt gedempt om een instructie te geven. De laguna gaf deed dit via de luidsprekers van de bestuurders terwijl de anderen bijna ongehinderd verder konden blijven luisteren.
- een tof detail zijn de koordjes van de hoedenplank: ze zitten niet vastgemaakt op het einde, maar zijn door de hoedenplank getrokken met een klein gewichtje aan. Als de kofferklep dicht is, zijn de koordjes dus ook strak getrokken en hangen niet door.
-het automatisch parkeren gaat geweldig. Ik zal proberen een foto toe te voegen waarin hij parallel geparkeerd is in een krappe plaats. Het ging in meerdere keren heen en weer rijden, maar de auto deed dat geweldig goed.
-de interieurverlichting is leuk, maar het eerste productiejaar kan maar kiezen uit 3 kleuren, terwijl het productiejaar erna kon kiezen uit meerdere kleuren. Ik vind het heel jammer dat deze softwareupdates niet worden gegeven aan bestaande auto's.
- de zetels geven niet voldoende steun voor me. Mijn rug wordt redelijk snel moe in deze wagen (heb wel reeds enkele rugklachten, maar andere wagens konden me beter bedienen).
- geen zetelventilatie zonder echt leder :(
- wél een volwaardig reservewiel (stalen velg): superb!
- de ACC is enorm kundig en subtiel. de LKA is ook redelijk goed, maar in België onbetrouwbaarder dan in Nederland.
- DSG wil te snel in tweede, zelfs bij manoeuvreren. En bij het afremmen op de motor had ik gewild dat hij automatisch zou opschakelen, desnoods bij het werkelijk het intrappen van het rempedaal, maar hij blijft onder de 2000rpm
- onderhoud om de 2j of 30K is positief
- Sleutel: de knop om de koffer te openen is de bolle knop en wordt daardoor snel ingedrukt als je deze in je zak houdt; terwijl de knoppen om de deuren te sluiten of te openen hol zijn. Dit had beter anders geweest! Nl. de veilige optie dat de sluitknop bol is en snel in je zak wordt ingedrukt en dat je deze ook makkelijk blindelings kan vinden.
- Spiegelverwarming is nog via de draaiknop van de spiegels aan het bestuurdersportier... daardoor niet verwarmd tijdens manoevers (waarbij de spiegel automatisch naar beneden beweegt, omdat die draaiknop dan langs die kant moet gedraaid staan) en ook geen automatische tijdsschakeling. (Slecht idee om dat allemaal via die knop te doen imho. De laguna deed dat samen met de achterruitverwarming en dus met tijdsschakeling.)

De auto is een prachtig stukje technologie op wielen. Echter zou ik dit nog wat meer uitgepuurd willen gezien hebben. Sommige dingen kunnen echt wel verbeterd worden, maar door de hopen technologie die ze ertegenaan gegooid hebben, zijn ze bijna verwaarloosbaar. Het bilan is dus zeker positief.

Tripje naar de alpen

  • 78.830 km
  • 26 januari 2019

Met drie personen zijn we naar de alpen getrokken, zo'n 900 km enkele rit.
We hadden kettingen mee die enkel over het loopvlak worden gelegd (RUDcomfort CENTRAX), want gewone sneeuwkettingen mogen niet op die velg (235/45 R18). De auto heeft niet echt sneeuw gezien (jammer genoeg). Ik kan dus weinig gegrond zeggen over stabiliteit. Ervaringen met forse sneeuwdagen in België, leren me wel dat het een stabiele auto is. Zelfs met 18" op zomerbanden.

De Superb overtuigde met diens comfort en plaatsaanbod. De stoelen konden echter iets beter: de steun in de onderrug is ok, maar op lange ritten kan het beter. Mijn rug kon niet voldoende worden gestretcht met de 4-wegs lendesteun. Het geluidsniveau was ook wel wat hoog (in het volgende modeljaar zou extra geluidsisolatie zijn aangebracht). Als de banden moeten worden vervangen ga ik toch eens kijken of er stillere zijn. Nu liggen er continental premiumcontact 6 op. Heeft iemand een betere aanbeveling?
De klimatisering was voldoende, maar de centrale luchtmonden werken toch niet veel vind ik. Het systeem stond nochtans ingesteld op hoge auto modus. De voorruitverwarming deed bij het vertrek thuis wel wonderen bij het snel ijsvrij maken van de voorruit.
Wat wel superb was, waren de rijhulpsystemen op de terugweg: de lane keep assist en adaptive cruise control werkten geweldig op de franse autosnelwegen, zelfs tijdens dikke mist en regen. Enkel bij lage zon onder bepaalde hoeken, die de camera volgens mij verblindden, en bij Belgische autosnelwegen met lage waterafvoer en oranje lampen, viel de LKAS weg. Een mening van medebestuurder was dat hij minstens even goed, of zelfs iets beter, meestuurde dan een CLS van vorige generatie (2017).

De auto had natuurlijk ook geen problemen met hellingen of versnellingen. Deze verliepen steeds zonder problemen, heel geruststellend.

Na een dag rijden, toen we de auto op de definitieve parkeerplaats wouden zetten, deed de auto er op 1900m hoogte wel wat langer over om te starten. Gelukkig was dat enkel die dag en was er bij het vertrekken geen enkel probleem. Het tastte wel even het vertrouwen aan, maar de auto even starten gedurende de week herstelde het terug.

Het verbruik volgens de boordcomputer h/t was 5.5l/100km, terugweg: 5.3, waarschijnlijk door de afdaling. Ik denk wek dat de boordcomputer iets te optimistisch is, maar ik zou het beter moeten bijhouden om dit te kunnen zeggen.

NB: ik heb wel gemerkt dat ik veel krassen heb in mijn voorruit. Zou het kunnen dat deze van minder hard materiaal is dan andere wagens?

Kleine update

  • 116.724 km
  • 12 februari 2022

Het blijft een toffe auto om te rijden.
Ik heb de voorbanden vervangen door Hankook Ventus Prime 2 (dacht ik) met een opgegeven geluidssterkte van 67dB en het maakt echt wel een goed verschil. De achterbanden worden dezelfde.

Kleine dingen aan de auto die niet zo simply clever zijn, zijn er ook wel. De spiegelverstelling gebeurt zoals ik hierboven reeds zei zoals bij elk VAG product, dwz: je kan de functie van spiegel naar beneden als parkeerhulp niet gebruiken terwijl je de spiegelverwarming op zet. Ook keert de spiegel pas terug als je de motor uit zet en niet als de automaat in park gaat.

Het geluidssysteem ben ik meer gaan appreciëren, maar een simply clever iets zou zijn dat hij automatisch van modus (bestuurder, voorin of alle) wisselt aan de hand van de info die hij heeft over zetelbezetting en veiligheidsgordels.

De knoppen vind ik ook niet super. Ik moet vaak opnieuw op een knop drukken omdat de eerste keer niet werd geregistreerd; je moet hem echt recht indrukken. Niet zo kwalitatief gevoel.

Verder wel nog steeds heel tevreden van, maar mijn hart zat wel nog steeds meer bij mijn eerste auto: de Renault Laguna. Ik vond dat Renault meer aandacht besteedde aan de kleine dingetjes en relatief gezien beter was afgewerkt voor zijn tijd.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Skoda Superb? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Superb
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Skoda Superb Combi 1.8 TSI 180PK Sportline NARDO+TREKHAAK

    Skoda Superb Combi 1.8 TSI 180PK Sportline NARDO+TREKHAAK

    • 2018
    • 117.646 km

    € 28.800

    Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Ambition Business Aut. Navigatie | Stoelverwarming | Parkeersensoren | 17" Lm-wielen |

    Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Ambition Business Aut. Navigatie | Stoelverwarming | Parkeersensoren | 17" Lm-wielen |

    • 2019
    • 72.778 km

    € 25.900

    Skoda Superb 1.6 TDI 120pk Ambition Business + Trekhaak Wegklapbaar + Stoelverwarming

    Skoda Superb 1.6 TDI 120pk Ambition Business + Trekhaak Wegklapbaar + Stoelverwarming

    • 2017
    • 119.659 km

    € 18.950

Meer Skoda Superb occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Superb III

    282
    • 17 februari 2021

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Superb specificaties
  • Skoda Superb occasions
  • Skoda Superb video's
Advies en informatie
  • Skoda Superb tests
  • Skoda Superb gebruikersreviews
  • Skoda Superb index
PREMIUM
Ford Mondeo - Mazda 6 - Opel Insignia - Renault Talisman - Skoda Superb - Volksw

Ford Mondeo - Mazda 6 - Opel Insignia - Renault Talisman - Skoda Superb - Volksw

De nieuwe Insignia is gegroeid en daarmee niet alleen een stuk forser dan z'n voorganger, maar...

Lees meer
 

Skoda Superb reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Business (2016)

    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style...

    • 14 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style (2017)

    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style (2017)

    2
    • 10 november 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)

    Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    7
    • 25 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.8 TSI Greentech Style Business (2016)

    Skoda Superb 1.8 TSI Greentech Style Business...

    10
    • 22 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2019)

    Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style...

    5
    • 9 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Active Business (2015)

    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Active...

    4
    • 19 november 2018
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Clever Edition...

    5
    • 23 september 2018
meer reviews
Opel Insignia vs Skoda Superb - Dubbeltest

Opel Insignia vs Skoda Superb - Dubbeltest

91

De nieuwe Opel Insignia is fors gegroeid. Is dat genoeg om een reus als de Skoda Superb aan...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Comfort Businessline (2010)

    Skoda Superb 1.4 TSI Comfort Businessline...

    2
    • 14 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Business (2016)

    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style...

    • 14 januari 2022
  • Nieuws
    Skoda Superb wordt klaargemaakt voor de toekomst

    Skoda Superb wordt klaargemaakt voor de...

    18
    • 4 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190pk 4x4 Greentech L&K Business (2018)

    Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190pk 4x4 Greentech...

    6
    • 27 september 2021
  • Achtergrond
    Skoda Superb 20 jaar: jarige met onzekere toekomst

    Skoda Superb 20 jaar: jarige met onzekere...

    36
    • 13 september 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Greentech Style Business (2015)

    Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Greentech...

    7
    • 29 april 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    11
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden