Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 116.724 km |
bijna een jaar in bezit
- 69.000 km
In november 2016 begaf de oliepomp van mijn toen 11 jaar oude laguna het (midden in de drukke ochtendspits op de kleine ring van Brussel). Ookal had de auto mij nog maar 2 keer laten staan (de eerste keer was een kapotte batterij op 7 jarige leeftijd), had ik wat minder vertrouwen gekregen in de auto door de leeftijd. Ik ging dan maar op zoek naar een vervanger. Het was mijn eerste auto dus ook mijn belangrijkste ijkpunt. Wat mij over de streep trok bij deze wagen was
1) de ruimte: opnieuw een hatchback
2) uitgebreide uitrusting: ACC, adaptieve demping, dodehoekherkenning, lane keep assist (LKA), ...
3) de prijs (tweedehands 21.500€ met 59000km op de teller) dewelke voor de uitrusting veel competitiever was dan andere auto's met vergelijkbare uitrusting.
Renault stond op mijn shortlist doordat het vertrouwd was en ik er enorm tevreden van was, maar de ACC stopt niet tot stilstand, het was geen lane keep assist (enkel monitorring) én geen hatchback meer. (ik was teleurgesteld want de Talisman vind ik zonder meer mooi).
Nu de Superb zelf.
De motor was niet belangrijk voor mij, maar tweedehands was de keuze beperkt. Dat ik dan een 2.0 150pk tegenkwam, vond ik in begin niet spectaculair, maar nu wel. De auto is vlug, en in combinatie met de DSG soepel en dynamisch. Verdere dynamische eigenschappen haal je wel uit reviews. Manoeuvreren op lage snelheid is net wat moeilijker dan met een andere automaat of manueel omdat het een automatische koppeling is en geen koppelomvormer. De automatische hold-functie treed heel snel in werking, en zet je voor millimeterwerk best uit.
Het rijcomfort is (zoals je ook uit andere reviews zal halen) onmiskenbaar goed. Zelfs met versterkte 18-inch banden (continental premium contact 235/45 R18 XL) is 'ie heel soepel. De auto is zacht afgeveerd en dankzij de DCC heb ik de indruk dat hij toch niet overhelt in bochten of bij het remmen. Ik vraag me wel af in welke mate het dynamisch is: als je bv. snel een bocht neemt, stelt het systeem zichzelf dan straffer in?
Het stuurgevoel is iets minder precies dan in mijn laguna (toen nog hydraulisch bekrachtigd). Ik heb er meer moeite mee om de auto "te plaatsen", maar tegelijk heb ik in noodsituaties het gevoel makkelijker te kunnen uitwijken. Heel leuk wordt het niet, maar wel heel veilig.
Het remgevoel is dubbel. Je hebt niet het gevoel van veel rembekrachtiging te krijgen, maar die krijg je eigenlijk wel, en heel progressief.
Er zijn een aantal details waar ik meer info kan over geven dan al die andere reviews en die soms echter wel beter kunnen:
- geluidssysteem van Canton: weinig subtiel en geeft voor mij niet volledig helder het geluid weer. Ook trilt/resoneert een luidspreker in de deur sinds kort. (is ondertussen opgelost onder garantie). Wel heb je android auto/mirrorlink én apple carplay als je de optie hebt genomen.
- DAB ontvangst is ok maar niet super, de renault megane kan veel meer zenders ontvangen; ik heb ook een probleem met de logo's van zenders; sinds in vlaanderen DAB+ wordt gebruikt slaat hij de zenderlogo's niet meer op.
- HVAC: krachtig, maar de afstelling is een beetje minder comfortabel. nl. in de zomer blazen de centrale ventilatieroosters heel hard, maar in de winter bijna niet. Op een koude dag heb ik dus 1 warme hand langs de portierzijde (waar de ventilatie wel blaast) en 1 koude hand. Je zou dus een verwarmd stuurwiel moeten nemen m.a.w. om dit op te lossen. Mijn laguna deed dit aangenamer.
- handenvrije sleutel: enkel de voorste portieren hebben een sensor op de deurklamp, en de auto gaat niet automatisch op slot bij het wegwandelen zoals een Renault dat doet. De sleutel slaat de positie van de zetel telkens automatisch op, wat wil zeggen dat je niet even je zetel kan verstellen en dan terugkeren naar je memorypositie de volgende keer (tenzij je de memoryfunctie via sleutel uitzet).
- het navisysteem is redelijk goed in de begeleiding. De kaartupdates zijn super en kan je zelf doen met een grote USB stick. Jammer is dat de muziek van de volledige cabine wordt gedempt om een instructie te geven. De laguna gaf deed dit via de luidsprekers van de bestuurders terwijl de anderen bijna ongehinderd verder konden blijven luisteren.
- een tof detail zijn de koordjes van de hoedenplank: ze zitten niet vastgemaakt op het einde, maar zijn door de hoedenplank getrokken met een klein gewichtje aan. Als de kofferklep dicht is, zijn de koordjes dus ook strak getrokken en hangen niet door.
-het automatisch parkeren gaat geweldig. Ik zal proberen een foto toe te voegen waarin hij parallel geparkeerd is in een krappe plaats. Het ging in meerdere keren heen en weer rijden, maar de auto deed dat geweldig goed.
-de interieurverlichting is leuk, maar het eerste productiejaar kan maar kiezen uit 3 kleuren, terwijl het productiejaar erna kon kiezen uit meerdere kleuren. Ik vind het heel jammer dat deze softwareupdates niet worden gegeven aan bestaande auto's.
- de zetels geven niet voldoende steun voor me. Mijn rug wordt redelijk snel moe in deze wagen (heb wel reeds enkele rugklachten, maar andere wagens konden me beter bedienen).
- geen zetelventilatie zonder echt leder :(
- wél een volwaardig reservewiel (stalen velg): superb!
- de ACC is enorm kundig en subtiel. de LKA is ook redelijk goed, maar in België onbetrouwbaarder dan in Nederland.
- DSG wil te snel in tweede, zelfs bij manoeuvreren. En bij het afremmen op de motor had ik gewild dat hij automatisch zou opschakelen, desnoods bij het werkelijk het intrappen van het rempedaal, maar hij blijft onder de 2000rpm
- onderhoud om de 2j of 30K is positief
- Sleutel: de knop om de koffer te openen is de bolle knop en wordt daardoor snel ingedrukt als je deze in je zak houdt; terwijl de knoppen om de deuren te sluiten of te openen hol zijn. Dit had beter anders geweest! Nl. de veilige optie dat de sluitknop bol is en snel in je zak wordt ingedrukt en dat je deze ook makkelijk blindelings kan vinden.
- Spiegelverwarming is nog via de draaiknop van de spiegels aan het bestuurdersportier... daardoor niet verwarmd tijdens manoevers (waarbij de spiegel automatisch naar beneden beweegt, omdat die draaiknop dan langs die kant moet gedraaid staan) en ook geen automatische tijdsschakeling. (Slecht idee om dat allemaal via die knop te doen imho. De laguna deed dat samen met de achterruitverwarming en dus met tijdsschakeling.)
De auto is een prachtig stukje technologie op wielen. Echter zou ik dit nog wat meer uitgepuurd willen gezien hebben. Sommige dingen kunnen echt wel verbeterd worden, maar door de hopen technologie die ze ertegenaan gegooid hebben, zijn ze bijna verwaarloosbaar. Het bilan is dus zeker positief.
Tripje naar de alpen
- 78.830 km
Met drie personen zijn we naar de alpen getrokken, zo'n 900 km enkele rit.
We hadden kettingen mee die enkel over het loopvlak worden gelegd (RUDcomfort CENTRAX), want gewone sneeuwkettingen mogen niet op die velg (235/45 R18). De auto heeft niet echt sneeuw gezien (jammer genoeg). Ik kan dus weinig gegrond zeggen over stabiliteit. Ervaringen met forse sneeuwdagen in België, leren me wel dat het een stabiele auto is. Zelfs met 18" op zomerbanden.
De Superb overtuigde met diens comfort en plaatsaanbod. De stoelen konden echter iets beter: de steun in de onderrug is ok, maar op lange ritten kan het beter. Mijn rug kon niet voldoende worden gestretcht met de 4-wegs lendesteun. Het geluidsniveau was ook wel wat hoog (in het volgende modeljaar zou extra geluidsisolatie zijn aangebracht). Als de banden moeten worden vervangen ga ik toch eens kijken of er stillere zijn. Nu liggen er continental premiumcontact 6 op. Heeft iemand een betere aanbeveling?
De klimatisering was voldoende, maar de centrale luchtmonden werken toch niet veel vind ik. Het systeem stond nochtans ingesteld op hoge auto modus. De voorruitverwarming deed bij het vertrek thuis wel wonderen bij het snel ijsvrij maken van de voorruit.
Wat wel superb was, waren de rijhulpsystemen op de terugweg: de lane keep assist en adaptive cruise control werkten geweldig op de franse autosnelwegen, zelfs tijdens dikke mist en regen. Enkel bij lage zon onder bepaalde hoeken, die de camera volgens mij verblindden, en bij Belgische autosnelwegen met lage waterafvoer en oranje lampen, viel de LKAS weg. Een mening van medebestuurder was dat hij minstens even goed, of zelfs iets beter, meestuurde dan een CLS van vorige generatie (2017).
De auto had natuurlijk ook geen problemen met hellingen of versnellingen. Deze verliepen steeds zonder problemen, heel geruststellend.
Na een dag rijden, toen we de auto op de definitieve parkeerplaats wouden zetten, deed de auto er op 1900m hoogte wel wat langer over om te starten. Gelukkig was dat enkel die dag en was er bij het vertrekken geen enkel probleem. Het tastte wel even het vertrouwen aan, maar de auto even starten gedurende de week herstelde het terug.
Het verbruik volgens de boordcomputer h/t was 5.5l/100km, terugweg: 5.3, waarschijnlijk door de afdaling. Ik denk wek dat de boordcomputer iets te optimistisch is, maar ik zou het beter moeten bijhouden om dit te kunnen zeggen.
NB: ik heb wel gemerkt dat ik veel krassen heb in mijn voorruit. Zou het kunnen dat deze van minder hard materiaal is dan andere wagens?
Kleine update
- 116.724 km
Het blijft een toffe auto om te rijden.
Ik heb de voorbanden vervangen door Hankook Ventus Prime 2 (dacht ik) met een opgegeven geluidssterkte van 67dB en het maakt echt wel een goed verschil. De achterbanden worden dezelfde.
Kleine dingen aan de auto die niet zo simply clever zijn, zijn er ook wel. De spiegelverstelling gebeurt zoals ik hierboven reeds zei zoals bij elk VAG product, dwz: je kan de functie van spiegel naar beneden als parkeerhulp niet gebruiken terwijl je de spiegelverwarming op zet. Ook keert de spiegel pas terug als je de motor uit zet en niet als de automaat in park gaat.
Of de paraplu in de zijdeur, die roest...
Het geluidssysteem ben ik meer gaan appreciëren, maar een simply clever iets zou zijn dat hij automatisch van modus (bestuurder, voorin of alle) wisselt aan de hand van de info die hij heeft over zetelbezetting en veiligheidsgordels. Nu is het handmatig wisselen tussen modus bestuurder, vooraan, of alle; en dit via menu > klank > modus en terug naar je scherm waar je zat.
De knoppen vind ik ook niet super. Ik moet vaak opnieuw op een knop drukken omdat de eerste keer niet werd geregistreerd; je moet hem echt recht indrukken. Niet zo kwalitatief gevoel.
Verder wel nog steeds heel tevreden van, maar mijn hart zat wel nog steeds meer bij mijn eerste auto: de Renault Laguna. Ik vond dat Renault meer aandacht besteedde aan de kleine dingetjes en relatief gezien beter was afgewerkt voor zijn tijd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 1.5 TSI ACT Style Business Airco ECC | Xenon | Panorama | Leder | Canton | Sfeer | Cruise Control | Apple Carplay Android Auto | Isofix | NAP |
- 2019
- 74.212 km

Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Ambition Business (PANORAMADAK, STOELVERWARMING, TREKHAAK, ELEKTR STOELEN, NAVIGATIE, NL-AUTO)
- 2018
- 107.555 km

Skoda Superb 1.6 TDI Style Business | VOL! | TREKHAAK | PANO DAK | LEDER | ORIGINEEL NL! | NAVIGATIE | CANTON AUDIO | ELEKTR STOEL
- 2019
- 133.836 km