Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)

autoreview

Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst139.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 19.340 km

Ik rij deze Superb sinds mei 2019, in de lease. Ik rijd zo'n 25000 km per jaar.

Voor de volledigheid kort het keuzeproces. De eisen van mijn werkgever waren:
- VAG
- A/B label
- Benzine

Mijn eisen waren:
- ruime gezinsauto
- D-segment
- Automaat
- Een beetje power

Ik kwam vanuit een Golf variant 1.4TSI DSG Highline, met aardig wat opties, wat ik een heel fijne auto vond. Daarvoor heb ik een tijdje in een V60 gereden. Mijn shortlist kwam gezien het bovenstaande al snel op het volgende:
- VW Arteon Business Elegance
- VW Passat Variant Highline R
- Skoda Superb HB Sportline

Ik ben van huis uit geen VAG adept, maar de ervaringen met een eerdere Octavia en de Golf waren beiden erg goed. Voor mij dus geen emotionele keuze, wat het kiezen wat makkelijker maakt.
De Arteon viel af om budgettaire redenen, dus het ging tussen de Passat en de Superb. Qua waar voor geld is de Superb in de Sportline uitvoering nauwelijks te verslaan en aangezien ik hem bijtel, is dat een belangrijk punt. Daarbij smoelt de Superb wat mij betreft beter. Tegen de Passat heb ik een geheel irreële aversie. Het is toch een beetje een burgerlijke auto, al kan je dat van de Superb ook zeker beweren. Het is waarschijnlijk de betere auto tegenover de Skoda, maar als ik hem zou aankleden als ik zou willen kost hij 50.000 euro. Uiteindelijk gaf de Sportline uitvoering bij de Skoda de doorslag om toch voor de Superb te gaan.

Dus; de Superb. Ik wilde een rode, maar die kleur viel in de showroom toch wat tegen. Dan in ieder geval een contrastkleur zodat de zwarte Sportline details goed uitkomen: wit, zwart, of toch Steel Grey (of KOMO-grijs). De laatste was de enige gratis verkrijgbare kleur en heb die gekozen.

Ik heb bewust voor de standaard 18 inch wielen gekozen voor het comfort.

Ik heb, bovenop de riante standaarduitrusting, nog twee pakketten gekozen met rijassistentiesystemen als automatisch grootlicht, lane assist, adaptive cruise, etc, en het pakket met voorruitverwarming, Canton speakers, 3-zone airco, etc. Als laatste heb ik nog een wegklapbare trekhaak toegevoegd als accessoire. Helaas was het adaptieve onderstel niet meer verkrijgbaar anders had ik dat direct genomen. Ook zit Virtual Pedal er niet meer op. Dit alles vanwege de toen op handen zijnde facelift in 2020.

Waarom een hatchback en geen station? Uit eerdere ervaringen met een Octavia HB uit 2013, weet ik dat een hatchback ruim zat is, zeker als het een Superb betreft. En inderdaad, je kan met dit ding verhuizen, wat een weelde is die grote, vierkant achterbak!
Verder vind ik hem mooier gelijnd dan de station, is hij wat voordeliger en rijdt hij beter: hij is wat lichter en minder "zwaar" op de achteras, wat je bij de Superb zeker merkt. Voor dit alles lever ik graag een paar liter in.

Tot slot iets dat mij erg verrast heeft: de reacties van omstanders. Nooit eerder heb ik zoveel positieve reacties gehad op de kleur en looks van een auto. Ik vind hem ook mooi, maar ja, “het is gewoon een Skoda mevrouw!”. Desalniettemin toch leuk.

Rijden

Onderstel:
De belangrijke vraag is natuurlijk: en, is dat sportonderstel een beetje sportief? Nou... nee. In feite zijn het dezelfde veren en dempers als bij het reguliere onderstel, alleen zijn de veren iets korter. Het levert wel een comfortabel en acceptabel rijgedrag op, als je van comfort houdt. Als je echt een beter rijdende auto wil, kan je een Bilstein setje monteren (of een andere auto nemen). Dus mijn verdict is: acceptabel én comfortabel, duidelijk minder slap dan standaard, maar deinen doet hij nog steeds wel een beetje.

Algeheel is het stuurgevoel in orde, maar boven de 160 km/h kom je echt wel aan de beperkingen van het onderstel. De auto begint dan, zeker bij wat meer wind en in beladen toestand, wat te zoeken. Ik heb dit in eerdere auto's, ook in de Octavia, nooit zo meegemaakt. Nu gaat de cruisecontrol ook maar tot 160 km/h, dus daar houd ik het dan ook bij. Hard zat.

Remmen doet de auto redelijk. Je komt nooit te kort, echter duikt de auto echt heel fors bij een noodstop.

Het sportonderstel blijft wat aan de zachte kant, met name achter, en dat merk je bij het accelereren. Op het standaard Conti Sportcontact zomerrubber gaat het nog prima, maar in de winter moet je echt rustig aan optrekken om niet met spinnende banden weg te rijden. Dat kan vervelend zijn als je passagiers aan boord hebt of bij een druk kruispunt staat.

Interieur comfort:
De stoelen zijn mooie, alcantara sportstoelen. Ze bieden veel zijdelingse steun, en zijn redelijk qua lengte (ben zelf 187cm lang). Ze zijn goed instelbaar (elektrisch met geheugen, heerlijk!) en ondanks dat ze niet zoveel verstelbaar zijn als de VW Ergo stoelen, heb ik zelden last van mijn rug gekregen. Wat wel irritant is, is dat de electrische stoelen zichzelf voor iedere rit weer een klein stukje naar boven verstellen, waardoor ik dat iedere keer weer teniet moet doen. Het is inmiddels een automatisme, maar zou niet moeten kunnen.

De auto is redelijk stil, alleen bandengeluid (zomer zowel als winter-Conti’s) komt stevig door en het windgeruis boven de 140 is ook aan de stevige kant voor het segment. In een Passat is het aanmerkelijk stiller.

Kortom, een erg comfortabele reismobiel waarmee je probleemloos naar Zuid-Frankrijk zoeft. Het goedkope onderstel geeft echter weinig vertrouwen op hogere snelheden en is aan de achterzijde ook met het sportonderstel, te zacht. Dus als je van sturen houdt, is dit wellicht niet jouw auto.

Hulpsystemen:
Skoda laat je niet kiezen tussen adaptieve cruisecontrol (ACC) en normale CC. In het dagelijks verkeer in Nederland is dit prima. De ACC werkt goed en ik ben er aan goed aan gewend en zou niet anders meer willen. Wel ziet hij af en toe dingen die er niet zijn waardoor hij plots afremt. Niet lekker voor je achterligger maar gelukkig kun je het aan voelen komen zodat je tijdig gas bij kan geven. Traffic Jam Assist is fantastisch en werkt feilloos. Grootlicht assistent is heerlijk op de donkere Duitse Autobahn. Verkeersborden herkent hij meestal (dus niet goed genoeg om nuttig te zijn) en voor blind spot assist geldt hetzelfde. Deze systemen gebruik ik dus niet.

Irritant wordt het (alweer) in bijzondere omstandigheden. Bij sneeuw bijvoorbeeld, sneeuwen de niet-verwarmde sensoren in een paar minuten dicht. Resultaat: alle hulpsystemen vallen uit totdat het weer gaat dooien. In een enkel geval moet je de auto zelfs opnieuw starten om het weer werkend te krijgen. Ik kan prima zonder lane assist, maar een gewone CC was hier toch wel lekker geweest.

Uitrusting:
Het infotainment is voorzien van Apple Carplay, dat erg fijn werkt – als het werkt. Ongeveer 1 op de 10 keer werkt het niet. Net voldoende om te irriteren. De rest van het systeem gebruik ik niet.

De Superb is uitgevoerd met de Virtual Cockpit, wat dus een scherm is in plaats van vaste tellers. Het lijkt een beetje een gimmick, maar het is echt heel fijn om zelf je instellingen te kunnen kiezen, zoals bijvoorbeeld de navi breed voor je neus laten zien. Het is een standaard ding in deze uitvoering en echt fijn.

Het Canton audiosysteem is redelijk. Het kan hard, maar is weinig muzikaal. Dit uit zich in een vermoeiende luisterervaring, waardoor ik het systeem vaak zachter zet. En dat is net wat je níet wil.

Waar-naar-geld is zeker erg goed.

Motor en verbruik:
Om maar met de grootste kracht van de Superb te eindigen: de motor is echt een briljantje. De 1.5 TSI past de Superb als een maatpak. Nee, het is geen strepentrekker, maar hij is vlot zat, zuinig, stil en veruit de best-gemanierde motor die ik ooit heb gehad. De DSG staat van oudsher als onbetrouwbaar bekend, maar past in dit segment goed. Ik snap dat je bij BMW een mooiere ZF automaat krijgt, en dat Audi er ook steeds meer monteert. DSG was 15 jaar geleden je-van-het, en nu is het OK voor de mainstream. De motor-bak combi is kortom erg, erg goed.

VW heeft het softwareprobleem met de afstelling van de 1.5 bij koude motor ook opgelost, kort nadat ik de auto in ontvangst nam.

Mijn verbruik lag op zomerbanden rond de 1 op 15. Echt een zeer nette waarde voor zo'n sloep. In de winter daalt het naar 1 op 14. Mijn rijstijl is eerder rustig, want veel woon-werk en de Superb leent zich niet voor een potje scheuren. Ik gebruik de Eco-zeilstand veel.

Om af te ronden na ruim 19.000 kilometer:
Pluspunten
- Hij is best ruim ;)
- Comfort
- Zéér complete uitrusting
- Toch wel leuke looks
- Erg fijne motor met prestaties die passen bij de auto

Minpunten
- Onderstel geeft weinig vertrouwen
- Kleine irritante nadeeltjes die je er bij Skoda bij krijgt en bij VW niet
- Stoelen zijn slechts redelijk
- Zwakke "premium" Canton audio
- Hulpsystemen zijn een beetje "hit & miss"


Sinds mijn eerste review na de zomer, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat een Passat beter is dan een Superb. Niet alleen bij veel kilometers zoals ik eerder schreef, maar gewoon altijd. Deze biedt een betere rijervaring en betere stoelen, zonder de kleine Skoda irritaties. Ik zou de Skoda dus niet weer kiezen. Niet dat ik ontevreden ben hoor. Er is gewoon beter waar naar geld te krijgen.

De auto heeft me nog niet in de steek gelaten, dus betrouwbaarheid is tot zover OK. Er zijn wat kraakjes en piepjes, maar die zijn niet onoverkomelijk.

Als ik nu terugkijk naar de keuze tussen de drie auto's, heb ik een beetje het volgende gevoel. De Arteon was de auto die ik wilde. De Superb is wat ik gekozen heb. En de Passat... is de keuze die ik had moeten maken.

De laatste ronde

  • 139.000 km

En toen was het zo 6 jaar later... Net voor het aflopen van de lease, vat ik hieronder samen hoe ik de ruim 5-en-half jaar na mijn eerste review ervaren heb. Wanneer de auto er in augustus uit gaat, heb ik er bijna 6 jaar en 3 maanden in gereden. Erg lang voor een leasecontract, en de leasemij wil hem nu dus ook écht terug! Nooit eerder deed ik zo lang met dezelfde auto, en dat verraadt dan ook wel hoe hij bevallen is. Mijn vrouw noemt het schrijven van deze review al rouwverwerking :). We pakken het op in 2020:

Corona
Na het versturen van mijn eerste review op 19k km, brak Corona los. Thuis werken, weinig km's maken, niet ver weg met vakantie... Het deed mij er uiteindelijk toe besluiten de Superb in het jaar 2021 niet meer bij te tellen, en er een 2014 Toyota Auris Touring Sports (de laatste 2 termen neem je liefst met een emmer zout) privé naast te zetten, en onze 2e auto, een Yaris, in te ruilen.

2020 verliep dus relatief rustig voor de Superb. In totaal zo'n 16000 km gereden in dat jaar, zonder veel bijzonderheden. Eind 2020 kwam de Toyota Auris en deed ik in 2021 nog slechts 10.000 km (buiten bijtelling), voornamelijk woon-werk, een paar dagen per week. De komst van de Toyota, en dus ook de vakantietripjes, deed me echter wel terugverlangen naar de Superb.

Nu is een Auris natuurlijk ook geen stakker, getuige de vele, vele leasebakken die er rondreden en nog altijd rijden. Hij is lekker zuinig, maar wel héél spartaans. Comfort, geluid, afwerking... nee, deze mag de veters van de Superb (maar ook van een Golf), niet strikken. Ook de ruimte in de Superb biedt dermate veel comfort dat zelfs een Auris station niet meer voldoet. Allemaal luxeproblemen natuurlijk, maar toch...

Wat verder opviel in deze periode, is dat het gemiddelde verbruik van de Superb alengs zakte, van rond de 6,8 l/km, naar rond de 6,4 l/km in 2022. Dus, hup, in 2022 weer terug in de bijtelling met de Skoda!


2022 - 45.000 km
De auto is nu bijna drie jaar oud en heeft dus lekker weinig km's op de teller. Wat heerlijk om de Superb weer gewoon altijd te kunnen pakken. Geen kilometerregistratie meer, geen stress meer als je hem toch even pakt om naar de gemeentewerf te rijden met de verhuisfunctie "aan" (bak vol met een jaar lang aan meuk). En wat fijn om weer van alle comfort te kunnen genieten.

De kilometers nemen weer wat toe en ik zit weer meer onderweg, vooral richting werk, wat een 100km retour is over voornamelijk de A50, dus veel lekker doorrijden met 100-115 km/h. Daar is de Superb op zijn best. ACC aan, podcastjes op, cruisen over de snelweg. Zuinig ook, met tussen de 1 op 16 en 1 op 18, zonder problemen.

Inmiddels heeft Skoda een grote softwareupdate doorgevoerd. Dat resulteerd in een aantal vooral minder aangename aanpassingen:
- Carplay: nog altijd start het systeem 1 op 10 keer niet goed op. Vooral, valt me op, wanneer het koud is.
- De ACC afstand is in de korste volgafstand, die ik op de snelweg altijd gebruik, langer geworden. Er vallen dus meer gaten tussen mij en mijn voorligger. Niet heel fijn omdat mensen er eerder geneigd zijn tussen te schuiven.
- De standaard ACC afstandssetting is nu altijd na het starten, 2 streepjes (dus standje 3, ipv standje 1). Heel irritant. Ik stel dus bij het starten van de auto, iedere keer, eerst de stoel naar beneden, dan de Drive Settings naar "persoonlijk" (ja die onthoudt ie ook al niet), en dan dus ook de ACC naar 1 streepje... oef.

in het najaar van 2021 hebben we ook een vouwwagen aangeschaft. Corona bracht een ander soort publiek naar de camping die in Safaritentenkampen veranderden. Tijd voor een eigen kampeermiddel dus, en wij besloten te gaan "klappen". Tja, ook daar zijn fora voor.

Schade!
In februari trok er een grote storm over het land, en was ik zo slim om bij vriendenbezoek in Arnhems Buiten de auto onder een eik te zetten. Tak op het dak, dikke deuk, maar verder geen erg. Wat het wel opleverde, was een rammeltje in de zonnebrilhouder voorin het dak. Irritant natuurlijk, en de dealer kon (wilde?) er niets mee doen. Zelf de boel vastplakken bood ook geen solaas. De rammel is er tot de dag van vandaag...

Klappen
In de zomer met de vouwwagen naar Italië. Dat gaat met de Superb echt geweldig. De ruimte van zowel de auto als de klapkar biedt veel comfort, alles kan mee, en nog meer. Ook voor de kinderen op de achterbank gaat het prima natuurlijk, die zitten vorstelijk.
Dan toch wel 1 nadeel: De zachte achtervering (is ie weer) leidt ertoe dat het neuswiel van de kar wat laag boven de grond hangt, ook bij correcte belading. Resultaat is dat deze bij hoge drempels de grond raakt, met als gevolg voortijdige vervanging van dat wiel.
Toptip dus: neem hulpveren als je met de Superb gaat kamperen!

2023 - 71.500km
Weer schade. Dit keer stond er bij het inrijden van een parkeergarage in Duitsland een stalen barriere rond de inrijpaal. Manman. Stuk uit de voorbumper, al kwam ik daar pas achter toen ik later dat jaar een andere schade meldde en het schadebedrijf deze op de foto zag. Jee man, 3 schades in 2 jaar. Gelukkig allemaal nog binnen de marge van de leasemij want niet allemaal eigen schuld.

Ondertussen blijft de Superb doen wat ie moet, en goed doet: comfortabel in alle rust cruisen naar vakantie en werk. Inmiddels komt einde-lease in beeld, maar met slechts 80K op de teller is het zonde om hem weg te doen. Mag ie een jaar langer? Ja hoor! Mooi, en door naar 2024!

2024 - 100.000km
Jaar 5. Ook weer naar de wintersport geweest, en daar weer getrakteerd op dichtgesneeuwde sensoren op de Brennerpas. Genant. Al ben ik er intussen wel achter dat dit geen exclusief VAG/Skoda probleem is. Zelfs Volvo's schijnen er soms mee te kampen. Lastig is bij de Superb dus dat dan níets het meer doet, Geen CC, geen andere veiligheidssystemen. Dus gewoon rijden met handen en voeten zeg maar. Niet relaxed.

Het verbruik blijft ook zelfs na 5 jaar nog dalen. Ik moest de Spritmonitor even checken, maar de neerwaardse trend is er nog altijd. Nu haal ik gemiddeld zo'n 6,2 liter door het jaar heen. Impressionant!

We gaan richting einde lease en richting de BEV, want dat wil de baas graag (de werknemer inmiddels ook). Eind 2023/begin 2024 was er nog niet bijster veel keuze in BEH's die iets mogen trekken, wat range hebben en, belangrijker, naast de Superb mogen staan qua pluspunten. Met de nog altijd zeer lage kilometerstand van rond de 110.000 op de teller, de leasemij nog maar eens benaderd. Nog een jaartje erbij..? Op voorwaarde van X, Y, Z... Ja! Dus....

2025 - 125.000km & op zoek naar wat nieuws
Het laatste halfjaar is ingegaan. 10 mei, dan moet ie er echt uit. Geknoei met leasebudgetten en bedragen (vanaf 2025 is er ook wegenbelasting en hogere bijtelling op de BEV's) maakt dat de vervangingsopties ineens per 1-1-2025 niet meer passen. Geen Audi Q4 45 Allroad dus. Maar ook geen Enyaq! Een proefrit met een Scenic bevalt best goed maar de ruimte in die auto is echt behelpen als je uit een Superb komt. Dan maar een Tesla MY... ah nee hè, gaat die Elon een beetje lopen flippen. Werkgever blacklist het merk... manmanman!

En toen kwam VW. Alle modellen in maart duizenden euro's naar beneden. Dus een ID4, ID5? Word er niet echt warm van. Ow wacht, de ID7 past nu ook, en als ik de boel een beetje oprek, zelfs in een mooie "Pro" uitvoering. Levering augustus... euh..., leasemij, mag de Superb nog iétjes langer...?

De laatste beurt.
Nog even snel naar zomerrubber in mei. Terug thuis gekomen, blijken de voorbanden glad. De dealer heeft ze niet vervangen want hij gaat er bijna uit... Met excuses vanuit Pauw toch nog vervangen voor een setje Goodyears met voldoende profiel om de laatste vakantie te volbrengen. Dat leidt me tot slot tot de dealerervaring door de laatste 6 jaar heen.

Dat je bij VAG een nummer bent, dat weet iedereen. Wat voor soort nummer hangt af van het merk. Bij Audi ben je een nummer, "en wilt u daar een croissantje bij?" (waargebeurd), bij VW lachen ze je toe, maar laten ze je het uiteindelijk zelf regelen, en bij Skoda... tja. Daar moet je je niet teveel van voorstellen. Ze doen hun werk. Verder geen kwaad woord over. Maar, als je Lexus/Volvo/BMW kent, dan weer je dat het heel anders kan. En vraag dan ook niet om een vijfsterren-review (eveneens meermaals gebeurd).

Dat nummer-gevoel, leidt er toch toe dat je je niet echt klant voelt. Oprechte aandacht, een relatie opbouwen met de man achter de balie en in de werkplaats, het is er niet bij. Nu zijn er verzachtende omstandigheden, zeker sinds Corona staan de organisaties qua personeel onder grote druk, maar toch. Misschien ben ik ouderwets en/of put ik teveel uit ervaringen bij andere merken uit een grijs verleden.

Bye Skoda Superb!
Ondanks de duidelijke nukken van de Skoda, kan ik met recht zeggen dat dit de fijnste auto is die ik ooit reed. Hij deed het altijd, is comfortabel en ruim, snel zat, etc. De Golf Variant Highline die ik hiervoor reed kwam héél dicht in de buurt, maar toch, moest ik kiezen, dan de Superb. Ik zou hem zelfs nog wel langer willen blijven rijden. Pas 140K op de klok, zonde toch om weg te doen? Totdat je de ID7 ziet. Ja, dan gaat het hart wel weer kloppen voor wat nieuws. Een waardige opvolger die alles net weer wat beter doet dan de Superb... behalve de ruimte in de bak dan!


Epiloog
En de Auris? Die is er nog altijd als 2e auto, en gaat ook nog heel lang blijven. Hij is probleemloos. Haast kosteloos. Tja... Toyota.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.