Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Businessli (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Businessli |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
Wat een schittenrende auto! Superb HB 2.0 TDI Amb
- 50 km
Ik keek al twee jaar uit naar dit model en struinde geregeld het internet af opzoek naar nieuw beeldmateriaal. Uiteindelijk, werd in 2014 bekend gemaakt wat ik mocht verwachten van de nieuwe Superb.
Vandaag heb ik mijn Superb mogen afhalen bij de dealer. Er rijden er nog niet veel rond in NL, zelf heb ik er maar één eerder zien rijden.
Ik heb gekozen voor:
* 2.0 TDI 150pk Ambition Businessline, Hatchback (beetje Sedan), Zwart metl.
Met als extra's:
* Upgrade op achterlichten (full LED)
* 19" Phoenix velgen
* Dynamic Chassis Control
* Sunset
* Electrisch te openen achterklep
De uitleg van de dealer was flink (1,5 uur) en dat bleek nodig ook. Er zitten veel technische snufjes op dit model. De auto is voorzien van het nieuwe Amundsen navigatie systeem. Deze heeft een groter display dan de vorige 4"generatie. Het scherm reageert snel en het kaartmateriaal is vloeiend en met de vingers aan te passen (inzoemen, slepen).
* Uiterlijk:
Ik twijfelde heel erg of ik een keer voro grijs zou gaan (gray business o.i.d.). Een schitterende kleur en ook aanwezig op de AutoRai begin dit jaar. Na veel twijfelen toch zwart gekozen. De dealer haalde het doek weg vandaag en ik was meteen verkocht. Icm de velgen is zwart een geweldige keuze! Wat een uitstraling.
Op afstand lijkt de auto van voor wat slankjes getekend, maar als je voor de auto staat, dan heeft hij hele brede wangen (beetje A5 stijl) met mooie koplampen. De verlichting is wat mij betreft het meest geslaagd op deze auto. Strakke LED daglichten met een felheid zoals je die ook op de nieuwere Audi's ziet. De daglicht lijn dient ook als knipperlicht. Als de knipperlichten aan gaan, dan gaat op die hoek het daglicht uit. Het geeft de auto een luxe uitstraling.
Als de Xenon aan gaat, dan zwakt het daglicht af naar 50%.
De wielkasten zijn best flink en daarom was het naar mijn mening geen slechte keuze om 19" te kiezen. De auto heeft gewoon grote velgen nodig om goed uit de verf te komen. Een Skoda staat nou eenmaal wat hoger op de poten en hiermee strek je de auto weer in lijn.
*AMUNDSEN*
* Amundsen - Navigeren:
Bij het navigeren krijg je nu standaard drie opties voorgeschoteld: kort, snel, eco. Dit vind ik beter dan vooraf programmeren. Ik moet nog daadwerkelijk gebruik maken van de navigatie.
* Amundsen - Radio:
De radio ziet er schitterend uit. Alle zenders krijgen een eigen icoontje en zo niet, dan kan je zelf nog frutselen met je thuis PC om er een icoontje van je fav zender op te krijgen. Het geluid is schitterend met 8 speakers. Ik ben geen kenner op dit gebied, maar het klinkt goed.
* Amundsen - Phone:
Telefoon gaat via Bluetooth volledig in sync met de Amundsen. Alles werkt intuitief en overzichtelijk. Favorieten instellen, voice control'.. ("Bel xxxx"), etc.
* Amundsen - Car:
Je kan nu nog meer opties in de auto naar eigen smaak instellen, al zijn de meeste voorgeprogrammeerde keuzes, voor de hand liggend. Deze lijst is te groot om op te noemen.
* Dynamic Chassis Control:
Ik had in eerste instantie mijn auto met 18" velden en verlaagd onderstel besteld. De wagen was toen nog niet in NL. In augustus kon ik een proefrit maken met de 2.0 TDI Style en was meteen verkocht van de DCC optie. Ik heb mn bestelling aangepast en het verlaagd onderstel en 18" velgen omgewisseld voor DCC + 19" Phoenix.
Er zitten vijf standen op de DCC:
1) eco - nog niet getest :)
2) comfort - alsof je op luchtvering rijdt (echter nooit op echte luchtvering gereden, dus ik denk alsof)
3) normal - prima stand
4) sport - auto voelt strakker aan, motor is directer
5) individueel - je kan alle opties aanpassen in deze stand:
5.1) Stuur feedback
5.2) Motor reactie en power
5.3) Vering
5.4) nog twee minder relevante opties)
* Rijgedrag:
Even uitgaande van de normale DCC stand; de auto rijdt heerlijk. Je merkt de lange wielbasis waarbij de auto alles goed opvangt onderweg. Ik merk vrij weinig van de 19" mega-banden. Mogelijk is het geluid wel wat toegenomen, maar lijkt qua geluid op mijn vorige Octavia uit 2010 met 16".
het sturen gaat fijn. Het is geen hele sportieve sturing (ook op maximaal feedback stand), maar wel goed als je Skoda gewend bent. Fordjes en Audi's rijden strakker.
De 2.0 is gretig zat. Druk je het pendala in, dan wil hij als een trein.
De ruimte in de auto is grandioos, daar koos ik hem ook voor. Mijn vorige auto was een station en ditmaal een HB.
*** Eindoordeel op 50 km-stand ****
* Positief:
1) heel veel ruimte, achter mijzelf (181cm), past er makkelijk een voetbal tussen mijn knie en de voorstoel
2) Schitterend design, mooie koplampen en snufjes
* Opmerking:
Auto is wat gevoelig bij optrekken nadat je hebt afgeremd. Mogelijk is dat mijn euvel omdat ik van een 1.2 TSI af kom. Ik moet echter bij deze diesel wel eens naar 1 terugschakelen of bij 2 iets meer gasgeven, want anders slaat hij af. Ik verwacht dat het gewenning is.
Ik ga nu eerst genieten van de auto en na x KM-tjes zal ik weer een update geven.
NB: [betrouwbaarheid] en [gebruikskosten] moet ik invullen, echter nog geen oordeel.
De tijd vliegt en met de Superb en geen enkele zor
- 126.000 km
Wat een heerlijke auto en al weer bijna 5 jaar aan kilometers op de teller.
Het wordt bijna tijd dat ik afscheid ga nemen van mijn persoonlijke duurtester. 5 jaar lang heb ik met plezier en zonder enkel probleem met de 2 liter diesel rondgereden en elk jaar een bezoek aan Spanje afgelegd. Ik ben nu 126000 kilometer verder en het wordt in september tijd voor een nieuwe auto; een lastige zoektocht, want de ruimte die ik in de Superb heb, is nauwelijks te evenaren in andere auto's of merken, zonder daar de hoofdprijs voor te betalen. Elke vakantie ging ik met mijn vrouw en twee (inmiddels) pubers, een volle kofferbak (650+ liter) en de hoedenplank er nog in, op vakantie (sta-caravan). Geen dak-koffer, geen trekhaak, enkel een volle kofferbak. Op de snelweg lekker zoeven met 130 door Frankrijk, soms in sport stand (DCC) of som op normal.
De DCC sportstand deed goed zijn werk; met 19" velgen en 245 brede banden, ligt de auto goed op de weg en stuurt hij zelf een tikkeltje sportief. uiteraard niet zoals Ford of een sportieve Audi, maar best prima. Als ik er op terug kijk, dan rijdt ik eigenlijk altijd op de sport stand, behalve als mijn vrouw wat begint te klagen, zet ik hem een standje terug.
In mijn optiek is de auto zeer zuinig, ik ben niet zo van de getallen, maar als ik netjes reed (zeg 110 op de snelweg) en een paar lange ritten had, dan haalde ik een bereik van 1200km op 1 tank (65 liter)! Soms moest ik weer even nadenken wat m'n pincode weer was, aangezien ik niet vaak bij de pomp stond.
Is er dan niets negatief? Eigenlijk niet, maar er zijn wel een paar zaken die iets beter konden. Zo had ik het eerste jaar last van windruis op de rechter kant van de A-stijl. Bleek dat de crome-strip niet goed vast zat en bij warm weer haaks op de wind ging staan. Een ander veel voorkomend Skoda (misschien wel VW-groep) probleempje, is het gekraak van de rubbers op de schokdempers. Zeker na vochtig of winter weer, kraken de rubbers als je over een drempel gaat. Ik had dit probleem ook op de 2 Octavia's hiervoor. De rubbers drogen te snel uit waardoor ze daarna gaan kraken. Ik laat ze dan ook meestal om de twee jaar vervangen.
Ergens in het derde jaar had ik een keer een melding over de radiateur, afsluitklep. Dit model is viel onder een zuinige diesel en had een radiateur afsluit klep (mechanisch) die het rooster aan de voorkant (deels) afsloot om een efficiëntere luchtstroom te krijgen op de snelweg. Een enkele keer kon hij de klep niet sluiten.
De optie dit ik gemist heb, is de ADAPTIVE cruise control, mijn auto had alleen de normale variant. Voor een auto van 38.500,- had ik zo'n feature wel verwacht, maar bleek geen optie, tenzij ik voor de STYLE zou gaan, aar die was weer 3000 euro duurder.
Gek genoeg zitten er dan wel weer hele goede Xenon koplampen op, die de weg volgen als je aan je stuur trekt. Dit bleek wel erg handig te zijn in het buitenland, waar lantarenpalen schaars zijn en donkere bochtige weggetjes moeilijk te overzien zijn. De verlichting deed daar uitstekend zijn werk.
En dan nu; wat wordt de volgende auto?
Het berekenen van een nieuwe (lease)auto deed mij al snel inzien dat auto's de laatste 5 jaar erg duur zijn geworden. De BPM is forst toegenomen en het enige wat nog realistisch betaalbaar is (lease), zijn de 1.0 liter drie-pitters of hybride varianten. De auto's hebben dan een lagere BPM, maar helaas nog wel 22% bijteling. Dezelfde Superb zou mij 100 per maand meer kosten en wilde ik goedkoper, dan kwam ik uit bij een Octavia (prima auto overigens, maar ik ben nu de Superb gewend).
Ik heb heel lan (al vanaf 2016) zitten uitkijken naar de Skoda Vision E. Na de 2e update was ik verkocht en had ik bedacht dat het mijn eerste elektrische auto zou worden. Flink bereik, veel ruimte, sportief design en (relatief) betaalbaar. Beloftes van Skoda dat de auto 80% hetzelfde zou zijn en het koetswerk nagenoeg onangetast zou blijven. Helaas kreeg ik dit jaar de beelden te zien en heeft Skoda er voor gekozen om met de ID4-achtige (VW) variant te starten (Enyaq). Het sportieve van het concept model is compleet weg en komt eventueel pas laat 2021. Sowieso is de Enyaq ook pas in 2021 leverbaar en gezien de VW berichten over software problemen, sla ik deze ronde met liefde over.
Toch wil ik iets elektrisch leasen, niet dat ik zo'n milieu-activist ben, maar wel omdat ik het mooi vindt om wat efficiënter met brandstof om te gaan. Ik heb inmiddels 20 zonnepanelen op het dak liggen en een eigen oprit, dus een elektrische auto leek me best haalbaar. Tesla viel al vrij snel af; de S is mooi, maar voor een gezin niet geweldig (achterbank vind ik niks voor grotere kinderen of volwassenen) en de Model 3.... tja.
Het werd de Ford Mustan Mach-E met de AWD long range. Wat een schitterende auto (sorry Mustang liefhebbers) om als eerste elektrische te mogen bereiden.
Ja, je leest het goed; ik schreef 'werd', want door de Corona uitbreek kreeg ik van Ford te horen dat mijn bestelling dit jaar niet gaat komen. Gelukkig had ik een clausule meegenomen dat ik er vanaf mocht zien als dat het geval zou zijn.
Na wat zoek en speurwerk (alle browser filters op elke elektrische auto), kom ik de Audi E-tron Quattro 50 edition tegen. Nu vindt ik Audi'meestal erg mooi en goed rijden, maar die prijzen! Dat is vaak de reden dat ik voor een Skoda kies, omdat de kwaliteit/prijs verhouding mij aan spreekt. Toch was ik verbaast over de nieuwwaarde van de E-tron, namelijk 62.000,- euro. Als snel rekende ik uit dat, met rijbeperkter bereik, de E-tron mij maandelijks (leasekosten + belasting) iets meer zou kosten dan de Ford, maar ongeveer net zoveel als de huidige Superb.
Eerst even een proefritje magen en ja, dan gaat het hard. Eenmaal in de Audi voelt het na een kwartiertje allemaal logisch aan. Het is even wennen, want er zitten best veel toeters en bellen in je gezicht, ook al worden ze netje sop display gepresenteerd. De luchtvering sprak me helemaal aan en wat een lekker, geruisloos vermogen. Dus de Audi gaat het dus worden!
Het is wel het instap model met het 320km rijbereik en ik heb gekozen voor de unilak, zwart. Het enig wat ik het laten aanpassen zijn de velgen, want die waren echt niet om aan te zien en de sunset (donkere ramen achter) krijg ik van de dealer.
Als alles goed gaat, plaats ik na september een nieuwe review van de Audi.
Ter afsluiting
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de Superb en zou het liefst weer een ruime Skoda kiezen (toch een zwak voor dit merk), maar helaas lopen ze bij VAG wat achter als het gaat om elektrisch rijden. Wie weet over 5 jaar, nadat ik de Audi weer inlever en bijtellingskorting alleen nog voor waterstof geld. Misschien wordt het dan een weer Skoda.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 1.8 TSI Sportline Business|PANO|CANTON|LED|MEMORY|KEYLESS|DODEHOEK|CARPLAY|DAB|
- 2018
- 65.452 km

Skoda Superb 1.5 TSI ACT Style Business Airco ECC | Xenon | Panorama | Leder | Canton | Sfeer | Cruise Control | Apple Carplay Android Auto | Isofix | NAP |
- 2019
- 74.212 km

Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Ambition Business (PANORAMADAK, STOELVERWARMING, TREKHAAK, ELEKTR STOELEN, NAVIGATIE, NL-AUTO)
- 2018
- 107.555 km