Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Skoda
  • Superb

Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)

autoreview

9
Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)
Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)
Rogier1975
  • Rogier197510
  • Gebruikersreview
18 augustus 2018 om 14:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grote grijze middelmaat

  • 60.000 km
  • 18 augustus 2018

Afgelopen maanden deze SuperB als tweede voorloopauto mogen rijden, na eerder een 318d Touring die bijna aan einde van contract zat.
De Skoda is natuurlijk veel verser, maar dat is niet perse beter.

Deze uitvoering heeft:
- 2.0TDI met 150pk. Ja, in 2016 heeft een voorganger ondanks alle nieuwsberichten nog bewust een sjoemelTDI besteld :-(
- Handbak. Ja echt. Iemand had liever achteraf ingebouwd zwart leer met kitschy wittige stiksels dan een automaat in zo'n grote reisslee.
- Zilver metallic.
- Kleine navi, wel met AirPlay
- Verder niets aan extra's, of is stoelverwarming niet standaard?

De pluspunten:
Groot. Groter. Grootst. Dat klopt echt aan de SuperB. De ruimte achter ook mijn 1m88 is nog immer gigantisch. Iets dat in de kofferbak tegen de achterbankleuning ligt is zelfs amper te pakken zonder in die bak te moeten klimmen.
De diesel is boven de 1800rpm een fijn sleurende beer.
De navigatie is klein maar wel doeltreffend. Het kleine valt eigenlijk nog het meest op door de dikke rand die er nu omheen zit. Geluid van de stereo (zie geen Canton logo's dus standaard?) valt me mee. Wat spelen met de instellingen maar dan is het mooi ruimtelijk zonder bij hogere volumes te vervormen.

De neutrale punten:
De bediening is zo standaard dat alles voor zich spreekt. Geen handleiding nodig, behalve voor de cruise control (zie verder).
Het ontwerp is aan voorzijde netjes, achterzijde wat lomp groot maar gemiddeld dus uhhh mooi gemiddeld. Ook de binnenzijde volgt die middelmaat: geen spannende prachtige lijn te vinden, maar het meerendeel is keurig en lijkt nog jaren zo te blijven. Op persfoto's trouwens veel chiquer dan in werkelijkheid, de Octavia is geen streep minder dan de SuperB qua luxegevoel.

De minpunten:
De motor is dan wel lekker sterk, maar voor een comfortauto véél te piekerig. Onder de 1600-1800rpm geeft 'ie nauwelijks thuis, totaal geen koppel. Wegrijden na een werkdag deze hete zomer (airco trekt dan natuurlijk iets vermogen) betekende véél gas bijgeven, anders sloeg meneer doodleuk af. Dat flikte onze ouwe GSA met carburateur ons afgelopen vakantie in geen 3500 km, die rij ik nog in z'n 2 of 3 weg. Voor mij hadden ze er beter een zeg 130 pk-versie met beter uitgesmeerd koppel van mogen maken. De 318d liet zien dat het ook met 2.0/150pk beter kan, die was lang niet zo piekerig en sloeg nooit af.
Verder is het onderstel voor een autogek het nét niet. De vering is wat week, zodat bij lange hobbels op de snelweg de auto nadeint. En bij een remproefje op de snelweg (dank meneer die vergat te spiegelen toen ik gewoon keurig met 130 langs kwam) dook de neus wel erg tricky naar links omdat ik ook tikje naar de veilige, lege linkse kant stuurde. Dat is me bij BMW, Porsche maar ook bij Citroën, Toyota, Fiat etc nog nooit gebeurd! Alleen de VW Touran had ook zulke neigingen en de Octavia van een collega die ik gisteren reed voelde ook al erg gevoelig voor sporen/wegdek. VAG-issue??
De demping is daarentegen soms wat stevig: korte richels op snelwegen worden hard doorgegeven. Combineer dat met de harde stoelen en dan is het echt een gemiste kans: het karakter van reisslee wordt er mee teniet gedaan.
De cruise control bedien je zoals in een oudddd model Golf met ieniemienie-knopjes aan de stengel van de richtingaanwijzer. Waarbij iets te enthousiast op Pause drukken de hele cruise uit zet. Totaal niet ergonomisch. Bij VW al jaren weggegooid deze bediening, blijkbaar hadden ze nog duizenden van deze stengels over die Skoda op moet gebruiken?
En typerend voor een grote liftback: de achterklep opent wel érg hoog. Nodig door de geknikte vorm, anders stoot je je hoofd. Maar mede door de prima werkende gasveren, knalde die in een lage parkeergarage wel tegen een verwarmingsbuis aldaar. Kon ik de collega niet verwijten, is inherent aan het ontwerp. Die rubber lus om de klep dicht te doen is overigens leuk voor een Fabia maar niet bepaald uhhh superbe.

Samenvattend: gróte grijze middelmaat.
Behalve de smorende motor laag in toeren nergens een onvoldoende. En behalve de gigaruimte ook nergens een echt hoog cijfer. Hier een 6, daar een 5 en soms een 7 - prima auto voor de zesjescultuur.

Niet iets voor een autogek dus. Ik ga weer voor een apartere keuze: de Mazda 6 Sportbreak komt eraan, in Business Comfort Choice. Van ná de recente facelift, dus nu ook met het stijlvol ontworpen interieur. Eens kijken of die niet alleen AutoVisie's favoriet in deze klasse blijkt :-)

  • Rijd je zelf met een Skoda Superb? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Superb
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Skoda Superb Combi 1.8 TSI 180PK Sportline NARDO+TREKHAAK

    Skoda Superb Combi 1.8 TSI 180PK Sportline NARDO+TREKHAAK

    • 2018
    • 117.646 km

    € 28.800

    Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Ambition Business Aut. Navigatie | Stoelverwarming | Parkeersensoren | 17" Lm-wielen |

    Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Ambition Business Aut. Navigatie | Stoelverwarming | Parkeersensoren | 17" Lm-wielen |

    • 2019
    • 72.778 km

    € 25.900

    Skoda Superb 1.6 TDI 120pk Ambition Business + Trekhaak Wegklapbaar + Stoelverwarming

    Skoda Superb 1.6 TDI 120pk Ambition Business + Trekhaak Wegklapbaar + Stoelverwarming

    • 2017
    • 119.659 km

    € 18.950

Meer Skoda Superb occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Superb III

    282
    • 17 februari 2021

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Superb specificaties
  • Skoda Superb occasions
  • Skoda Superb video's
Advies en informatie
  • Skoda Superb tests
  • Skoda Superb gebruikersreviews
  • Skoda Superb index
PREMIUM
Ford Mondeo - Mazda 6 - Opel Insignia - Renault Talisman - Skoda Superb - Volksw

Ford Mondeo - Mazda 6 - Opel Insignia - Renault Talisman - Skoda Superb - Volksw

De nieuwe Insignia is gegroeid en daarmee niet alleen een stuk forser dan z'n voorganger, maar...

Lees meer
 

Skoda Superb reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Business (2016)

    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style...

    • 14 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style (2017)

    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Style (2017)

    2
    • 10 november 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)

    Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    7
    • 25 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.8 TSI Greentech Style Business (2016)

    Skoda Superb 1.8 TSI Greentech Style Business...

    10
    • 22 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2019)

    Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style...

    5
    • 9 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Active Business (2015)

    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Active...

    4
    • 19 november 2018
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Clever Edition...

    5
    • 23 september 2018
meer reviews
Opel Insignia vs Skoda Superb - Dubbeltest

Opel Insignia vs Skoda Superb - Dubbeltest

91

De nieuwe Opel Insignia is fors gegroeid. Is dat genoeg om een reus als de Skoda Superb aan...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Comfort Businessline (2010)

    Skoda Superb 1.4 TSI Comfort Businessline...

    2
    • 14 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Business (2016)

    Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style...

    • 14 januari 2022
  • Nieuws
    Skoda Superb wordt klaargemaakt voor de toekomst

    Skoda Superb wordt klaargemaakt voor de...

    18
    • 4 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190pk 4x4 Greentech L&K Business (2018)

    Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190pk 4x4 Greentech...

    6
    • 27 september 2021
  • Achtergrond
    Skoda Superb 20 jaar: jarige met onzekere toekomst

    Skoda Superb 20 jaar: jarige met onzekere...

    36
    • 13 september 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Greentech Style Business (2015)

    Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Greentech...

    7
    • 29 april 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    11
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden