Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)

autoreview

Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst228.500 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Blij met mijn nieuwe Superb

  • 6.000 km

In de loop van het voorjaar kon ik weer op pad om een nieuwe leaseàuto uit te gaan zoeken. Ik reed op dat moment naar volle tevredenheid de nieuwe Ford Mondeo Trend hatchback,150pk diesel want ik zit veel in de bergen en trek er een zware boottrailer mee.. Dealer om de hoek, super tevreden over de auto, maar de uitstoot van 1 grammetje teveel gooide roet in het bijtellingseten...Ford deed verder geen aanpassing om dat ene grammetje weg te poetsen, dus viel die auto ineens in de 25% club in 2016....helaas dus!

Hoe kwam mijn keuze tot stand:

Ik kon dus weer op autojacht gaan. Op zich geen straf, en omdat ik elke 18 maanden 'aan de beurt' ben, houd je toch een beetje de ontwikkelingen en nieuwe auto's die uitkomen in de gaten. Ik wilde weer in het D segment gaan shoppen, uiteraard een diesel met 120000km per jaar, met rond de 150pk onder de kap. Verder moest het weer een ruime hatchback of stationwagen worden, toch vooral op comfort georienteerd. Verder is voor mij de aanwezigheid van een liefst volwaardig reservewiel een absolute must. Geen flesje deo waar ik de gemiddelde automobilist gefrustreerd mee langs de weg zie staan met een finaal aan flarden gereden band. Dan hoor ik de heren autoverkopers om het hardste gillen: maar mijnheer toch, hoe groot is nou de kans dat je met een lekke band komt te staan??? Nou, ik gun ze van harte zo een lekke band die nooit voorkomt, als ze om 3 uur s nachts onderweg zijn naar Schiphol met vrouw en kinderen, om het vliegruig te halen voor de vakantie. Dan piepen ze wel anders!
De premiummerken Audi/BMW/Mercedes/Volvo heb ik links laten liggen. Ik ben niet echt gevoelig voor de 'meerwaarde' en wel voor het verschil op het eind van de maand zal ik maar zeggen. Met alle respect voor de mensen die graag in zo een type auto rijden natuurlijk!
Ik ben van huis uit toch een beetje Citrofiel, en wilde toch voor een lang gekoesterde droom gaan : de DS5. OK, het is geen echte D segmenter, en voor de hardliners mag het dan geen Citroen meer heten, maar je koopt hem gewoon bij de Citroendealer en daarmee uit. De auto met de 150pk HDI motor zou het moeten worden, maarrrr ik kon er via de carconfigurator op internet niet uit komen of een reservewiel standaard was of een optie. Dan maar naar de dealer in Mol (B) getogen, ik wilde tenslotte ook graag een proefrit maken. De verkoper had geeeeen idee hoe het met het reservewiel zat, en er was geen DS5 voor een proefrit beschikbaar (slecht!!). Ze moesten het uitzoeken en zouden me zeker terugbellen....de telefoon moet nog gaan...(ook super slecht!) Dan maar naar de Citroendealer een plaats verderop gegaan. Ook daar wist de verkoper niet hoe het zat met het reservewiel (weer slecht!) maar gelukkig stond er identiek die DS5 in de showroom te pronken. Kofferklep open, vloerbekleding opgetild....en ja hoor, geen reservewiel! Bleek die ruimte nodig te zijn voor het tankje van de ad-blue...De proefrit is er uiteraard ook niet meer gekomen...De C5 kon je niet als combi in de 21% krijgen, dus viel Citroen voor mij af.
De Mazda 6 is helaas in de 21% ook alleen maar als 4 deurs verkrijgbaar, dus viel af. Jammer want het is ook een heel mooie auto, en hij rijdt geweldig.
De nieuwe Renault Talisman in station, is naar mijn smaak een heel mooie auto, maar helaas alleen in de 110pk 1.5 dci in de 21% caregorie, en ik vond de binnenruimte een beetje tegenvallen in verhouding met de buitenmaten. Ook het wel heel grote middenscherm is niet echt mijn ding.
De Opel Insignia vind ik qua binnenruimte in verhouding tegenvallen, dus kwam niet in aanmerking.
Vervolgens ben ik naar de Peugeot 508SW gaan kijken. Hij is al even op de markt, maar is toch ook een heel fijne en ruime kilometervreter als je zo wat revieuws leest. Ook hier is de zelfde 150pk diesel leverbaar, maar niet in een soort 'business edition'. Die was dan weer enkel leverbaar met de 1.6 e-hdi 115pk diesel in Belgie. Echt jammer, want die auto zat nok vol met alle mogelijke opties en had bovendien zalig zittende stoelen. Ging je naar de gewone uitvoering, vond ik het zitmeubilair aanmerkelijk minder. Of je moest een dure uitvoering met leren bekleding nemen, maar dat vond ik het niet waard, en ik ben niet echt wild van leren bekleding, maar dat is natuurlijk smaak.Jammer!
De VW Passat SW vind ik te duur voor wat je krijgt, dwz als je de auto een beetje aan gaat kleden, zeker in vergelijking met de auto waar de keuze op gevallen is!
En zo kwam ik tenslotte bij de Skoda dealer . Ik heb al eerder een Superb combi naar volle tevredenheid (zie revieuw) versleten, en toen ik destijds voor de Mondeo op jacht was, had ik deze auto ook al op de wishlist staan. Toen was de levertijd nog een punt, dus ben ik voor de Ford gegaan. Maar nu stond de auto in de showroom, heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt, en toen was deze jongen er eigenlijk vrij snel uit! De nieuwe Skoda Superb gaat m worden! Alleen is het nog een dingetje om de Nederlandse Ambition Business uitvoering hier in België samen te stellen, omdat die uitvoering hier niet bestaat. De verkoper heeft er eens lekker op zitten puzzelen, maar het is uiteraard gelukt. Ik heb dus voor de Superb hatchback 150pk tdi, met handbak, Ambition Business uitvoering in Lava Blue gekozen. Naar mijn smaak compleet, en ruim genoeg. De Style uitvoering heeft dan nog een aantal extra hulpsystemen en ander interieur, maar ik vond de Ambition meer dan compleet zat. De Combi is natuurlijk NOG groter qua kofferruimte, maar toen ik de kofferklep van de 5drs open deed, had ik al het idee in de Grand Canyon te kijken! De binnenruimte, met name voor de achterpassagiers, kent zijn gelijke niet, echt fantastisch! De VW mag dan zijn afwerking op een hoger plan hebben staan, ik zie het nauwelijks terug. De auto is eind april besteld, voor levering medio oktober. Maar eind juli kreeg ik een mailtje van de dealer dat de beloofde afleverdatum niet gehaald zou worden....reken maar op 2e helft december...huh?? Levertijd van 8(!) maanden! Ik wist niet dat een Skoda zo exclusief was! Het bleek aan de productiecapaciteit/bestellingen te liggen. Uiteindelijk is de auto eind november afgeleverd, en heb ik een kleine 2 maanden met een Citroen C5 tourer als aanloopwagen gereden.

De eerste indruk na 2 weken en 6000 km rijden? Het is een heel fijne, rustige, en echt op comfort afgestemde reislimo, die zonder meer als autobaancruizer het best uit de verf komt. De 150pk diesel bromt rustig rond de 1900t/m in zijn 6 bij 120 km/h, en als ik in Duitsland rond de 150km/h kruis, draait hij nog geen 2500t/m. Het verbruik over de eerste 6000km geeft de boordcom 5,6 liter aan, dus keurig! In Nederland zou ik rond de 5 liter of 1 op 20 moeten kunnen uitkomen denk ik. Hij hangt lekker aan het gas, en als je bijvoorbeeld de autobaan op wil, trek je even door in zijn 4 en gooi je hem daarna gelijk in de 6e versnelling. Koppel en vermogen zat! Ik heb de auto gelijk op winterbanden laten afleveren, dus mogelijk dat het verbruik nog iets lager kan. Je hoort geen overdreven windgeruis of lawaai van de banden, en de auto spoort als een trein, ook op hogere snelheden.
Je hebt overal vakjes voor je spullen, en vooral de mogelijkheid een fles water in de deur te parkeren is ideaal. Achter de versnellingspook heb je nog een vakje waar je bijvoorbeeld 2 bekers (koffie!) in kwijt kan. Heb je er niets in staan, sluit je het netjes af met een rolluikje, echt perfect. In de C5 Tourer zat niets om een beker in te zetten, waardeloos!
De standaard geluidsinstallatie is naar mijn smaak prima. Wel jammer dat er geen CD speler meer in zit....ik moet dus alles gaan digitaliseren...Verder is er maar 1 USB port, hadden er makkelijk 2 extra mogen zijn.
Wat ik iedereen absoluut aanbeveel: zorg dat je een achterruitwisser neemt. Als je op de autobaan rijdt, blijft er regenwater over de ruit stromen, dus die wisser staat gewoon permanent aan. Bij de Ford Mondeo bleef de ruit keurig droog bij het rijden.
Verder merk je, dat bij slecht wegdek het onderstel toch even moet slikken, en de neus de buitenkant opzoekt (onderstuur), waar het Mondeo onderstel het spul makkelijker op het juiste spoor houdt.
De navigatie werkt lekker snel, alsof je gewoon op je ipad iets intoetst, vele malen sneller dan de navi in de Ford Mondeo. Ik blijf het jammer vinden dat je een touchscreen hebt en geen draaiknop zoals bij bijvoorbeeld de Renault Megane van de vorige generatie. Je moet altijd een stukje uit je rugleuning komen/voorover hangen om iets in te toetsen, terwijl je met een knop onder de armsteun geplaatst lekker je arm op de steun kan laten liggen en je zo super relaxt en trefzeker je adres kan ingeven. Bovendien heb je altijd allemaal vingers op je scherm staan, dus moet je heel vaak je scherm even schoonmaken om het een beetje netjes te houden. Ik begrijp werkelijk niet dat alle fabrikanten zo touchscreen geil zijn....
Nog even iets over het ruimtegevoel in de Superb.;bij de Mondeo liep de bovenkant van het dashboard en de voorruit verder door, waardoor je als bestuurder het gevoel hebt in een 'grotere' auto te zitten. Bij de Superb is het ruitoppervlak wat kleiner en de bovenkant wat kleiner, waardoor dat ruimtegevoel als bestuurder wat minder aanwezig is (tot je naar achter kijkt haha). Ach, het zijn details, maar ik denk dat een revieuw er is om over je ervaring en beleving van de auto te schrijven, bij deze.
Ik maak in deze revieuw vaak de vergelijking met mijn vorige auto, de Mondeo. Ik denk terecht. Ze zijn ongeveer gelijk in NL op de markt gekomen, en zijn echt directe concurrenten van elkaar die qua klantengroep in de zelfde vijver zitten te vissen. Als je mij nu vraagt, welke is er nu beter?
De skoda wint het wat mij betreft op binnenruimte en navigatiesysteem. Motorisch, de versnellingsbak, de algemene kwaliteitsindruk en de looks (ik vind het beide heel geslaagde modellen) vind ik gelijk spel. Het comfort is puur wat je het prettigste vindt. De stoelen vind ik ook gelijkwaardig, de vering is dan weer meer smaak gebonden. Hou je van een zachtere afstemming, moet je zonder meer voor de Superb kiezen. Ga je voor een wat dynamischer en strakker weggedrag, dan is de Mondeo absoluut de beste keuze. Natuurlijk zijn er kleine dingetjes waar de een wat heeft, en de ander wat laat liggen. Mijn Mondeo heeft zich een kleine 2 ton absoluut als een 100% betrouwbare metgezel bewezen, toch ook heel belangrijk!! Ik ga er echter van uit, dat de Skoda me (hopelijk!!) ook niet teleur gaat stellen, zeker gezien mijn eerdere ervaringen met de Superb van de vorige generatie. Hoe deze Superb zich weert met de boottrailer er achter, kan ik de aankomende zomer pas beoordelen.
Maar met name door de navigatie, het zachtere veerconfort, en de ruimte achterin zou ik op dit moment een heel lichte voorkeur voor de Skoda durven te hebben.
Maargoed, ik ben tot op heden uiterst tevreden over deze auto, en kan mensen die veel lange afstanden (met grote kinderen of volwassenen achterin) moeten rijden , de Superb absoluut aanbevelen.
Bij bijzonderheden en beurten schrijf ik weer een nieuwe revieuw om de geinteresseerden op de hoogte te houden

balans na eerste 30000km

  • 30.000 km

Vandaag heb ik mijn Skoda Superb voor zijn eerste beurt bij de garage gebracht, dus tijd voor een kleine update.
Tot op heden ben ik buitengewoon tevreden over de auto, . maar toch zijn er een paar dingetjes waar ik me aan stoor. Als je na een kleine 3 maanden 30k hebt gereden, denk ik dat je een redelijk beeld hebt van de plussen en minnen van een auto.

Laten we beginnen met de plussen, die gelukkig ruim de boventoon voeren!
Het reis/rijcomfort staat voor mij echt met kop en schouders op nummer 1, en daarvoor heb ik ook destijds bewust voor deze auto gekozen. De stoelen in de Ambition uitvoering zitten, ook bij ritten van 1000km plus, uitstekend. De auto is lekker stil, geen overdreven motor, wind of rijgeluiden, en de standaard geluidsinstallatie voldoet prima. De navi werkt snel en eenvoudig, alleen 'denkt 'hij niet altijd even logisch. Ik ben menig maal op grote afstanden, door andere keuzes te maken als wat de navi voorschrijft, een stuk sneller ter plaatse. Aan de andere kant pikt hij de files feilloos op, en loodst hij je feilloos en duidelijk naar de plek waar je wezen moet.
De ruimte aan boord op zowel achterbank als in de kofferruimte blijft een feest. Ook de vakjes, bekerhouders en vakken in de deuren om een fles in kwijt te kunnen, daar heb je gewoon dagelijks plezier van.
Het verbruik zit rond de 6 liter/100km, al wil de boordcom je doen geloven dat het verbruik tussen de 5 en 5,5 liter/100 ligt. Maar goed, al bij al prima verbruik voor zo een grote auto met een 150pk motor, mn met de wetenschap dat ik in Duitsland altijd rond de 150km/h kruis op een kleine 2500t/min. Dan bromt hij lekker rustig in het vooronder, spoort het gebeuren stabiel (zijwind/sneeuw/sporen in het wegdek deren hem niet of nauwelijks) , en hoef je niet steeds vol in je ankers als er weer eens een Poolse trucker met 80,000001km/h zijn voorligger gaat inhalen die 80 rijdt.....Mocht je vol op je rem moeten, hoef je je geen zorgen te maken. De Superb heeft een prima stel remmen. De motor is lekker los en trekt als een tierelier. Even iemand inhalen die 80 rijdt in zijn 4, of invoegen op de autobaan, doen je in een oogwenk. Vanaf rond de 2000t/min trekt hij zonder morren door naar 4000t/min. Dan kan je gelijk weer doorschakelen naar de 6e versnelling..
De auto geeft verder geen enkele piep of kraak, want daar kan ik me mateloos aan storen.
Als reislimo, waar ik deze auto voor 99% voor mijn werk voor nodig heb, voldoet de Superb volledig aan mijn verwachtingen, en kan ik hem ook absoluut voor aanbevelen. Dit is in geen geval een auto voor het betere gooi- en smijt werk, of records te vestigen bij het beklimmen van de Alpe d'Huez icm het snellere bochtenwerk. Daar is deze auto gewoon niet voor gebouwd en bedoeld, en biedt de markt andere auto's (voor andere prijzen....) die daar wel bij passen.

Waar zijn de 'pijnpunten'?
Waar ik me het meest aan stoor, zijn....de spiegels! Ze mogen er qua design mooi uitzien, maar ze veranderen met slecht weer/miezerregen/pekel binnen de kortste keren in matglas. En als je dan veel autobaan kilometers maakt, zie je dus na een tankbeurt binnen de kortste keren niets meer! Gewoon heel irritant en bovendien gevaarlijk!
De achteruitrijcamera werkt perfect....tenzij het wegdek nat is. Ook die maak ik bij elke tankbeurt even schoon, maar als ik bijvoorbeeld na 2 km thuis kom en achteruit in het donker de oprit op rijd, zie je geen bal meer. Het is allemaal geen drama, maar het werkt gewoon niet. Aan de andere kant ik hoor van collega s met andere auto s dat dat probleem niet uniek is voor mijn Superb.
De kofferruimte is gigantisch, de achterbanken klappen in een wip om, dat werkt perfect. Maar je houdt een behoorlijke opstaande drempel over tussen het einde van de kofferbak en de achterbank. Je kunt niet de zittingen van de achterbank omklappen en vervolgens de rugleuning neer laten vallen om een egale laadvloer te krijgen. Jammer en niet altijd even practisch. Laatst wilde ik een kastje in de auto meenemen, maar die kon op 1cm na net niet dat 'drempeltje' nemen. Dan sta je toch mooi te kijken....
Deze week hield de bluetooth er ineens mee op. Ik kon niemand meer bellen of de telefoon oppakken.Ik heb toen de verbinding maar verbroken, en de gesprekken niet hands free (heel) kort gehouden ivm de heren van de schrijfbrigade zal ik maar zeggen....Maar wel knap irritant!
Verder een klein puntje, bij het aflegvakje onder de middenconsole zit ook een USB port, maar die is niet verlicht. Dwz het vakje (heel flauwe verlichting) wel, maar de USB port vind je no way in het donker. Daar hadden ze toch een extra lampje mogen voorzien.
Tenslotte heb ik bij 20K en 27K de motorolie moeten bijvullen, maar aangezien ik altijd een liter motorolie bij me heb uit voorzorg, was dit euvel snel verholpen. En bij een nieuwe auto is een beetje olie verbruik niets raars.

Los van deze kritiekpunten, is de balans voor mij buitengewoon positief, en ben ik blij als ik vanavond mijn Suberb weer in ontvangst mag nemen. Voor de fans van 'nutteloze' info, ik heb hem op de teller tot 225 km/h kunnen duwen, maar heb die exercitie maar heel kort gehouden omdat er winterbanden opzitten, en mijn boordcom me bij 180km/h daar gelijk even aan herinnerde. Maar er zat duidelijk nog meer in, dus na 15 april zullen we eens kijken hoe ver ik hem krijg.
Bij bijzonderheden meld ik dat gelijk, en anders een volgende revieuw op 60K.

Klein eerherstel

  • 30.500 km

Ik had bij mijn laatste update bij de negatieve punten vermeld, dat de bluetooth er spontaan de brui aan had gegeven. Gezegd moet worden dat ik nou niet echt state of the art ben met alle snufjes die er inmiddels op zitten. Lang verhaal kort, ik heb tijdens een gesprek op de een of andere knop op de touchscreen gedrukt, waardoor ik me het leven zuur heb gemaakt: lees geen hands free meer. De garage had dus op mijn vraag het hele gebeuren gereset, en gemeld dat alles ok was.....tot ik mijn iphone ging koppelen...en het weer fout ging. Een monteur erbij van zeg maar 1 generatie jonger en 2 generaties slimmer als ik op dit gebied, en ja hoor....hij deed t weer! Ik trek dus in dit geval het boetekleed aan.

tevreden Superb berijder

  • 61.500 km

Gisteren heeft mijn Superb zijn 60K beurt gehad. Op zich valt er weinig bijzonders te melden, behalve dat hij toch een best slokje motorolie lust. Bij de eerste 30K moest ik over die kilometers verdeeld een litertje olie bijvullen om de controlelampjes uit het zicht te houden, wat ik eventueel nog redelijk normaal zou kunnen noemen voor een nieuwe auto. De laatste 30K is dat olieverbruik opgelopen tot 2 liter...hmmm. Ik kon nergens een lekkage zien, en heb het gisteren bij de dealer gemeld. Verder had ik niets aparts te melden.
De winterbanden heb ik inmiddels ook laten vervangen voor de zomerrubbertjes. Ik merk zowel in lawaaiproductie, als in het verbruik nauwelijks of geen verschil.
Bij het afhalen van de auto, wisten ze te vertellen dat er geen lekkage te zien was, en dat het olieverbruik 'binnen de norm' was. Sterker nog, de man aan de receptie beweerde dat 1 liter per 5000km geen probleem zou zijn...HUH??? Goed, ik rijd met een leaseauto, maar als ik als privegebruiker elke 5000km voor 30 Euro motorolie zou moeten bijvullen??? Ik heb bij al mijn auto s, zowel zakelijk als privé, zelden of nooit de kap hoeven open te doen om olie bij te vullen....Enfin, het zij zo.
Verder ben ik overigens uiterst tevreden over mijn Superb. De combinatie 150pk diesel, de ruimte, het komfort, gewoon uitstekend en ik blijf het ook een mooie auto vinden.
Ik heb trouwens bij het dealerbezoek ook nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt, om een proefrit te maken met de nieuwe Skoda Kodiac, in Style uitvoering, 1.4TSI 150pk en DSG automaat. Wat een (ruimte)schip is dat zeg....waanzinnig! Het rijdt werkelijk zalig. Ik vrees dat ik nu al weet wat de opvolger van de Superb gaat worden, aangezien dat eindeloos gemier/gepuzzel met de bijtelling voorbij is.
Maargoed, laten we eerst nog maar een tijdje van mijn Superb genieten. Wordt vervolgd.

Bijna op de helft van het leasecontract

  • 91.500 km

Vorige week heb ik de Superb voor de 90K beurt bij de dealer afgeleverd. Los van versleten ruitenwisserbladen, had ik geen opmerkingen of klachten te melden. Het olieverbruik blijft trouw rond de halve liter per 10K hangen, dus dat zo nu en dan de motorkap open moet om er wat olie bij te gooien, dat nemen we maar gewoon voor lief. Verder is de liefde met mijn Iphone niet altijd top te noemen. Ik weet niet of het aan de auto of aan de iphone ligt,. maar zo nu en dan heeft de handsfree er geen zin meer in...Dan moet ik de hele handel ontkoppelen, telefoon helemaal uitschakelen, en het hele riedeltje weer opstarten en opnieuw de verbinding tot stand brengen, en het werkt weer. Allemaal niet dramatisch, maar echt vrolijk word ik er niet van.
Maar verder doet de Superb trouw zijn ding, en verslindt hij fluitend de kilometers. Volgende week gaat hij zich als trekpaard moeten bewijzen, met de boottrailer van ongeveer 1300kg er achter naar Spanje, maar ik verwacht weinig problemen. Na de vakantie zal ik even een klein updateje posten over de Superb zijn trekcapaciteiten.

prima trekauto

  • 101.000 km

Zoals bij mijn vorige revieuw beloofd was. zou ik over de trekcapriolen van mijn Superb even een updateje posten. En belofte maakt nu eenmaal schuld.
Hoe deed-ie-het? In een woord:prima! Je ziet de auto wel behoorlijk door zijn knieen gaan door de kogeldruk icm de toch op comfort afgestemde vering. maar dat nam geen vormen aan dat er een vonkenregen ontstond of ik bij elke hobbel in de weg mijn adem moest inhouden. Ik bespeurde misschien een minimaal stukje 'zoekerig' gedrag op de achteras bij stevige zijwind of als ik een vrachtwagen of autobus inhaalde, maar dat is echt zoeken in de marge hoor! Ik kan de combinatie eigenlijk alleen maar als uiterst stabiel en betrouwbaar betitelen. Ook qua vermogen kom je met de 150PK en 340nm koppel wat mij betreft niets te kort. Ik heb gewoon rond de 120-130 kunnen kruisen, net zoals met de Ford Mondeo. Het verbruik kan misschien een fractie hoger hebben gelegen (tussen de 10-11 liter/100km), maar dat kan ook aan een stukje tegenwind gelegen hebben. In je rijsnelheid merk je er verder niets van, maar met wat tegenwind, lust hij natuurlijk wel een extra litertje diesel om het hele span op gang te houden.
Ik kan dus alleen maar concluderen, na heel wat jaartjes/auto's/kilometers ervaring, dat de Superb met deze motorisatie een priima trekauto is, waar je verantwoord een fikse boottrailer/caravan achter kan hangen.

alles prima met mijn Skoda

  • 121.000 km

Vandaag heb ik mijn Superb bij de dealer afgeleverd voor de 120K beurt. Op zich is er niets schokkends te melden, behalve dat ik denk dat de voorste remblokken/schijven aan vervanging toe zijn omdat die bij het remmen op hogere snelheid een dreunend geluid produceren. Verder blijft de Superb trouw zijn ding doen, mits ik af en toe de olie bijvul. Binnen kort gaan de winterbanden er weer op, en dan gaan we weer richting de 150k.

dealer/verkopers arrogantie

  • 136.000 km

Gezien mijn forse kilometers per jaar, ben ik al snel weer aan de beurt voor een volgende auto. Nu het eindeloos gekonkel en gestuntel om binnen een bepaalde bijtelling te blijven, min of meer is komen te vervallen, is de keuze ineens een stuk breder en dus ook leuker geworden.
Het basis 'eisenpakket' blijft verder onveranderd: een goed in de spullen zittende hatchback/stationwagon, rond de 150pk diesel en nu eindelijk weer met automaat! Qua prijsniveau ergens rond de 40000E, dan blijft het maandbedragbdatbik zelf moet bijleggen bijtelling technisch ook nog een beetje te behappen zal ik maar zeggen.
Op zich ben ik, los van een aantal dingen, heel tevreden over mijn Superb. Het gekke is, dat je de 150pk diesel met DSG automatische bak, alleen in de duurste Style uitvoering kan krijgen. Met de 120pk motor en DSG bak kan het dan weer wel om een goedkopere uitvoering te kiezen, maar omdat ik vaak in de bergen zit en een forse boottrailer moet trekken was ik toch een beetje bang, dat het qua vermogen nipt zou worden. Nog gekker wordt het, dat je de grote SUV broer Kodiaq WEL met die 150pk dieselmotor met de DSG bak in de Ambition Business kan krijgen, waardoor die auto ruim 4000E goedkoper is dan een Superb 150pk diesel met automaat....Eind mei heb ik een proefrit met de Kodiaq gemaakt, exact die motor met DSG zoals ik hem zou willen. Het is echt een prachtige auto, wat een ruimte...en eigenlijk was ik er gelijk wel uit. Alleen twijfelde ik toch een beetje, of met mijn vele autobaan kilometers die hogere zitpositie/opbouw van de auto, het geheel niet te 'wiebelig' qua weggedrag zou worden. Maar goed, de verkoper vertelde dat IK wel op moest letten ivm de levertijd die rond de 10 maanden is...ik heb IK expres even groot gespeld...
Goed, IK ga dus begin augustus weer naar de dealer, geheel op eigen initiatief . Dus het is niet zo, dat de dealer/verkoper in mei na mijn proefrit even een kleine remark in zijn agenda heeft gezet: bestaande Skoda-klant X heeft proefrit gemaakt met de kodiaq, was enthousiast, ik hoef hem maar een zetje te geven en hij neemt de kodiaq, hij is dan en dan aan een nieuwe auto toe, dus zal ik hem als top-autoverkoper even contacteren en een extra auto van 40K+ in de orderboeken laten komen.
Enfin, ik laat hem dus bij dat bezoek een offerte maken voor de auto zoals ik hem graag hebben wil, en vervolgens.....gebeurt er niets meer!!! Er wordt niet even achter je aangebeld of de offerte OK is, of de leasemaatschappij al ingelicht is zodat de dealer fiat krijgt om de auto te bestellen, geen remindertje via de mail, gewoon helemaal niets nada noppes.....totale radio stilte.
Ik ga in de zelfde periode ook even bij KIA langs. Mijn schoonvader heeft een Kia Niro, en ik moet zeggen dat ik de auto best fijn vind rijden. Ik vind de Optima SW gewoon een heel mooie auto, je ziet hem quasi nooit, dus je rijdt nog in iets exclusiefs ook! Bovendien heb je een diesel met automaat helemaal compleet met alle mogelijke luxe voor een goede prijs, dus je zou zeggen een inkoppertje, toch? Ik heb compleet maling aan imago/wat een ander van mijn auto vindt, anders had ik ook niet met een Skoda gereden. Je wilt niet weten hoeveel vrienden/kennissen me eerlijk zeggen, dat ze niet met een Skoda durven aan te komen...Hoe de levertijden zijn voor de Optima SW met automaat, was me niet bekend, dus leek het me raadzaam op tijd even langs de Kiadealer te gaan, om rare verrassingen te vermijden.
Maar goed,, de lokale KIA dealer bezocht, en nou komt het. De verkoper vertelt honderd uit, dat ze met de Kia Optima de zakelijke markt op willen etc etc, Nou, dan ben je bij mij als zakelijke klant die veel kilometers maakt, dus snel ook weer aan een andere auto toe is, aan het goede adres zou ik denken. Alleen....folders waren er niet/op, een proefrit kon niet want hij had, behalve in de showroom, geen Optima voor een proefrit staan, en een offerte zou hij me mailen. O ja, hij zou me even bellen als er een Optima beschikbaar was voor een proefrit. Na 2 weken nog steeds niets gezien/gehoord, dus ga ik nog een keer langs. Maar helaas, nog steeds geen folder, geen proefrit, en na nog een keer mijn visitekaartje achter gelaten te hebben om de offerte toch zeker gemaild te krijgen......juist ja, U raadt het al...niets nada noppes....radiostilte! Ik geloof niet dat de KIA dealers veel auto s verkopen van 40K of meer, maar ze zullen uiteindelijk toch niet op een Optimaatje meer of minder kijken zeg ik dan.....
Ik zit zelf in de sales, en weet hoe je er elke dag aan moet trekken om in beeld te blijven/komen. Als de heren auto verkopers zo laks/gemakzuchtig/arrogant met hun potentiele kopende klanten omgaan??? Hoeveel koopsignalen wil je als verkoper krijgen/als kopende klant geven, en dan gewoon nul reactie krijgen. Dat klinkt misschien gek, maar dan ben ik er gelijk helemaal klaar mee! Kun je zeggen, dan ga je gewoon naar een andere dealer. Klopt, maar hoe ver moet je dan van huis? Ik vind het heel fijn, om de dealer in de buurt te hebben, en als ik voor een auto/dealer een half uur verderop moet gaan zoeken, sorry, dan haak ik af. Je komt niet voor een 3e handsje van 750e uit de 'opruimhoek', maar voor beide merken auto s uit hun (prijstechnische) topsegment. Bovendien/gelukkig zijn er nog andere merken, met dealers/verkopers die WEL prompt reageren, die de zelfde dag de offerte in je mailbox sturen, een auto voor een proefrit en koffie staan klaar, en binnen een week even een telefoontje hoe de proefrit bevallen was, of de offerte ok was, of ze anders iets voor je kunnen betekenen. Het kan dus wel, en dan gun ik Skoda/Kia de auto gewoon niet, punt uit.
Mijn keuze heb ik gemaakt, en de auto is inmiddels besteld, Niet bij Skoda en niet bij Kia. Wat het dan WEL geworden is, dat bewaar ik voor de laatste revieuw als ik de wagen heb ingeleverd.

gewoon onderhoud maar toch terugkerende irritatie

  • 151.500 km

Vandaag heb ik de Superb voor zijn 150k beurtje weggebracht bij de dealer. Op zich waren er (technisch) geen klachten. Het olieverbruik blijft constant op 1 liter per 10k, dus ik neem elke keer 2 flesjes olie mee om de 30k te kunnen overbruggen.
Waar ik me eigenlijk vanaf de eerste dag mateloos aan stoor, is de 'kwaliteit' waarmee hij files/verkeersinfo oppikt. Bijvoorbeeld files veroorzaakt door zware ongelukken, waardoor autobanen uren afgesloten zijn, pikt de navi pertinent niet op.. Hij stuurt je vrolijk de file van 30 kilometer stilstaand verkeer in, waar je 5 uur in vast komt te staan. Dit gebeurt dus geregeld, als je veel dwars door Duitsland rijdt van west naar oost over bijvoorbeeld de A3, Met name door de vele 'baustelles' gaat het om de haverklap vreselijk fout. Oorzaak van de files zijn dan bijna altijd zware ongelukken, waar standaard (meerdere) vrachtwagens bij betrokken zijn, of gestrande vrachtwagens door pech. Ik heb gelukkig continue de radio aan, je hoort alle ellende, de files staan er soms ook al enkele uren, maar mijn navi stuurt me vrolijk linea recta de file in.
Het kan ook andersom! Rij je bijvoorbeeld door Frankrijk, heb ik op de autoroute standaard de 107.7FM traffic info aanstaan. Die heeft niets te melden, maar de navi weet je vrolijk te vertellen de autoroute X op je route volledig is afgesloten, Als je Franse verkeersinformatie niet zou kunnen verstaan, en je blind op je navi vertrouwt, stuurt die je dus weet-ik-hoever over binnendoor weggetjes....veel succes!
Gelukkig heb ik, bijvoorbeeld voor Duitsland, nog altijd gewoon de klassieke auto-atlas bij me, dus ik red me wel. Ik heb hier al verschillende keren melding van gemaakt bij de dealer, maar die beweert dat alles goed ingesteld staat.
Maar goed, verder absorbeert de Superb fluitend de kilometers, en blijft het een 100% betrouwbare auto tot op heden.
Bij de volgende beurt weer een kleine update als er verder geen bijzonderheden te melden zijn.

krakend naar de 2 ton toe

  • 182.000 km

Afgelopen maandag de Superb voor de 180K beurt binnen gebracht. Op zich had ik geen belangrijke klachten, behalve dat de voorophanging de laatste tijd wel heel erg begint te kraken...met name de eerste kilometers als je bijvoorbeeld een verkeersdrempel 'neemt' kraakt de auto echt heel erg! De klacht gemeld, ze zouden er naar kijken, maar na de beurt kraakt hij nog net zo erg....heb ik dus nog nooit met geen enkele auto gehad, zelfs niet met mijn 2CV haha.
Verder is het olieverbruik inmiddels opgelopen tot 3 liter per 30k, waar ik eerder de onderhoudsinterval met 2 liter extra olie kon overbruggen. Ook dit wordt bij de dealer afgedaan als niets bijzonders....
Maar verder blijft de Superb me trouw/betrpouwbaar elke dag van A naar B brengen, en daar heb ik hem tenslotte voor! Op naar de 2 ton.

Laatste loodjes

  • 212.000 km

Vorige week heeft de superb zijn 210k beurt gehad, inclusief de distributiereim wissel. Ik had op zich niets te melden voor de dealer.
Het kraken van het onderstel is naarmate de temperaturen gestegen zijn verdwenen....toch wel een fijner gevoel bij het nemen van een verkeersdrempel haha. Verder is het olieverbruik weer toegenomen, ik had om de 30k naar de volgende beurt te kunnen overbruggen 3 liter extra olie meegekregen bij de dealer, maar helaas, voor de laatste 3000km heb ik nog een extra litertje af moeten halen....
Tja, nog een paar weekjes/reisjes met de superb, en dan zit deze auto er weer op. Bij het inleveren van de auto maak ik nog even de balans op, en maak ik ook de opvolger bekend.

Afscheid van een heel fijne auto

  • 228.500 km

Het is zover. Morgen krijg ik mijn nieuwe limo, maar voordat het zo ver is, nog even een afsluitende revieuw van mijn Skoda Superb.
De laatste kilometers zijn ook probleemloos weggereden. Tussendoor nog een behoorlijke caravan naar Spanje gebracht, maar ook daarvoor leent de Superb zich prima.
Waaraan kan je zien dat de auto deze kilometers op de klok heeft? Een klein kuiltje in de deurbekleding van mijn elleboog, maar aanmerkelijk kleiner als bij de Ford Mondeo of Renault Megane, en er zit een gat in de extra vloermat waar mijn hiel steunt bij het koppelen. Het leer van het stuur glanst wel wat, maar is verder nog in perfecte staat, evenals de schakelpook, bedieningsknoppen etc. Ik kan dus alleen maar concluderen dat de gebruikte delen van goede kwaliteit zijn, en naar mijn idee nog jaren/een hoop kilometers mee kunnen. Ik kan ook alleen maar positief zijn over de betrouwbaarheid, want de auto heeft me nooit in de steek gelaten of met gekke dingen naar de garage laten gaan. Je hoort wel eens anders van VAG produkten.....ik ben er van overtuigd, dat doordat er bij Skoda gebruik wordt gemaakt van uitgerijpte (dus betrouwbare) techniek, je beduidend minder storings gevoelig op pad bent. En ik meen dat een auto daar toch voor bedoeld is???? Leuk om te kunnen vertellen in de kroeg dat je auto is afgeladen met de nieuwste high tech, maar als je vervolgens om de haverklap met storingen aan de beurt bent.....ben ik liever geen proefkonijn maar Skodaklant.
Hij is by the way nog steeds bloedsnel, ik heb vandaag op een rustig stuk autobahn de 230 op de teller aangetikt....met een 150pk diesel...
Nog even kort de plussen en minnen van mijn Superb:

Plus
Buitengewoon confortabele reislimo
Ongekende binnen/kofferruimte
Super betrouwbaar
Goede stabiele trekauto

Min
Het olieverbruik, maar is waarschijnlijk exemplarisch
Vormgeving buitenspiegels waardoor ze snel vuil worden
Regenwater wat steeds over de achterruit loopt
Navi die files slecht oppikt
Vering/onderstel schiet bij slecht wegdek net te kort

Ik denk dat iedereen die mijn revieuw gelezen heeft, de conclusie kan trekken, dat ik heel tevreden ben geweest over mijn Superb, en deze auto iedereen van harte kan aanbevelen.

Maar nu komt de grote vraag, of liever het antwoord op de vraag welke auto de opvolger gaat worden. In mijn revieuw heb ik al uit de doeken gedaan welke auto s in de race waren, en waarom ze het NIET geworden zijn.....
Mijn keuze is gevallen op.....opnieuw en Ford Mondeo! Dit keer een Titanium business uitvoering, weer de 5 deurs in het Ruby Red, ook weer de 2 liter 150pk diesel, maar nu gekoppeld aan de powershift automaat. Ik weet dat er nog al wat nare dingen over deze automaat de ronde doen, maar ik heb er een hele middag mee proef mogen rijden, en het beviel prima. OK! Dat was een Vignale uitvoering, maar ik kan me niet voorstellen dat de Vignale met die motor/bak combinatie heel anders rijdt als de Titanium. Waarom dan geen Vignale? Omdat die in Nederland zo belachelijk veel duurder is als een vet uitgeruste Titanium Business edition....In Belgie scheelt het maar 2000e....ik was ook laaiend enthousiast over mijn vorige Mondeo, ook nu weer super prijs/uitrusting voor de bijtelling, dus de keuze was snel gemaakt. Ik snap niet dat deze auto zo ondergewaardeerd is, maar daardoor zie je hem niet vaak en rij je nog steeds in een redelijk aparte auto. En uiteraard schrijf ik over deze auto weer een revieuw.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.