Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2019)

autoreview

Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)
Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)

Signalement

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 1.000 km

Het is zover vrijdag 4 januari heb ik de nieuwe lease auto opgehaald bij Skoda dealer Dago in Doetinchem. Prima uitleg gehad en zeer klantgericht geholpen.

Mijn werkgever koopt de auto's en dat betekent in mijn geval dat ik de auto alleen bij Dago heb opgehaald, maar onderhoud bij de Skoda dealer in de buurt laat uitvoeren.

Omdat ik er pas 1.000km mee heb gereden is dit niet echt een review, maar deel ik mijn eerste ervaringen met de auto. Na de V60 en 2 maanden als voorloop auto een Peugeot 5008 te hebben gereden nu voor het eerst een Skoda.

Nee het is geen Volvo, maar dat verschil zit vooral in de fantastische stoelen die Volvo heeft. Ik denk dat er weinig merken zijn met zulke goede stoelen. Dat blijkt ook wel als je reviews van Volvo's leest de stoelen krijgen altijd een positieve beoordeling.

Ten opzichte van de Peugeot is het een enorme verbetering dat was gewoon echt niet mijn auto. Te zacht geveerd, te zachte stoelen en een slechte wegligging.

Dan nu de Skoda het betreft een Superb Hatchback 2.0 tdi met handbak in Style Business uitvoering met de volgende extra's:
- Tech pakket (panorama dak, leren bekleding)
- Dynamic chassis control
- Stoelverwarming voor- en achter
- Ruitenwisser achter
- Sunset ramen achter
- Achteruitrij camera
- Wegklapbare trekhaak
- Business grey metallic
Ik had alleen nog graag 18 inch wielen gehad, maar door de extra bpm op grotere wielen kwam ik net boven het maximum budget. Ik vind de 17 inch op deze auto een beetje lullig, maar ik vond de andere accessoires belangrijker want die zitten allemaal aan de binnenkant van de auto en daar zit ik de meeste tijd.

Mijn eerste indruk van de auto is erg goed het interieur is zakelijk, maar dat is wel mijn smaak. Ook de afwerking is van een prima niveau en met name het geluid als je de portieren sluit is echt degelijk. Dat doet niet onder voor een premium merk. Carplay werkt erg goed en de interieur led verlichting is echt een leuke gimmick.

Ik ben heel blij met mijn keuze voor DCC wat een verschil in weggedrag in de sport stand. Als een Superb zonder DCC veert zoals met DCC in de normal stand dan zou dat niet mijn ding zijn. Ik ben wel benieuwd hoe dat straks met de caravan aan de trekhaak gaat uitpakken. De uitklapbare trekhaak is ook een mooie uitvinding d.m.v. de hendel in de kofferbak trek je hem uit en na gebruik klap je hem weer weg.

Voor mijn telefoon heb ik een brodit clip gekocht deze klemt op het middelste ventilatie rooster, niet de meest ideale plek maar ik zweer bij een vaste houder voor mijn telefoon.

Eerst maar wat km's maken we gaan volgende week een paar dagen naar Oostenrijk dus een mooi moment om de auto uit te proberen en goed in te rijden.

Trip naar Oostenrijk

  • 4.200 km

Inmiddels zit de trip naar Oostenrijk erop en heb ik meer ervaring met de Superb. Ik ga nog niet "plussen" en "minnen" want ik vind dat ik dan meer km's met de auto gereden moet hebben.

We zijn vertrokken in de avond op 11 januari en dat was precies de week dat Beieren te maken had met extreme sneeuwval. In de nacht van donderdag op vrijdag hebben veel automobilisten op de A8 de nacht gedwongen in de auto door moeten brengen. Ook als de motor stationair draait is de brandstof dan uiteindelijk op en dan is het erg koud.
Omdat we onze twijfels hadden of het verstandig was om te vertrekken diverse webcams boven de wegen in Zuid-Duitsland bekeken en dat zag er voldoende safe uit. Met voldoende eten, drinken en dekens vertrokken en het viel reuze mee. Tot aan München vooral veel regen en daarna kwam de temperatuur onder het vriespunt en ging het sneeuwen. Het stormde ook erg hard, maar de wegen werden goed schoon gehouden en het was niet erg druk.

Wegligging:
De Superb voelt mede door de Sport stand in DCC zeer betrouwbaar aan en ik heb geen moment een onveilig gevoel gehad. Ook de gemonteerde winterbanden, Uniroyal ms plus 77, zijn zeer goed bevallen. Ze hebben zeer veel grip in de (natte) sneeuw en dat voelt erg safe.
Ook de verlichting is erg goed het is weliswaar Xenon, maar je merkt dat het wel een nieuwe generatie is vwb lichtopbrengst en spreiding.

Ruimte/comfort:
We zaten met 4 personen en labrador in de auto incl. bijbehorende bagage.
De ruimte in de kofferbak is enorm dat is bekend deze was voor 2/3 gevuld. Onze hond lag bij mijn zoons (16 en 17) op de achterbank en ook dan is deze ruim genoeg. De mannen konden de verwarmde achterbank zeer waarderen, maar ook de verwarmde voorstoelen zijn uiteraard comfortabel.
De auto heeft ook voldoende afleg mogelijkheden en met name de portiervakken zijn ideaal voor bv 750ml bidons. De middenarmsteun biedt ook voldoende ruimte.
Omdat we voornamelijk in de nacht hebben gereden en de rest van het gezin dan slaapt stop ik alleen voor korte pitstops. De enorme actieradius van ongeveer 1.000 km maakt ook dat ik maar 1x heb getankt. De stoelen lijken wat hard en weinig steun te bieden als je ze ziet, maar na bijna 1.000km stapte ik fris uit dus schijn bedriegt.

Verbruik:
Inclusief de vakantie trip is het gemiddelde verbruik nu 1 op 16,2 en dat valt mij zeker niet tegen. Als de motor wat meer ervaring heeft zal dat denk ik nog wel iets beter worden. Tijdens de heenreis heb ik niet harder dan 160km/h gereden, maar meestal langzamer vanwege de omstandigheden.
Ik wilde de motor ook nog niet te zwaar belasten vanwege de lage km stand. Tijdens de reis naar huis waren de omstandigheden beter en lag de snelheid iets hoger tussen 160 - 170 km/h. Dat is ook wel het maximum met mijn gezin in de auto ik vind een hogere snelheid niet verantwoord ook omdat de auto een stuk zwaarder is met alles en iedereen aan boord.

Er zijn momenteel 2 puntjes die ik iets minder vind nl. Het knopje waar je de cruise control mee onderbreekt zit bovenop de richtingaanwijzer. Het is klein en wat lastig te bedienen. Je schakelt heel snel de cc volledig uit of geeft richting aan, maar als je het met beleid doet gaat het goed. In de kofferbak zit een vak voor ehbo kussen ed. de klep van dit vak valt er steeds uit tijdens het rijden hier ga ik mee naar de dealer.

Tot slot deze update ik was vooraf zeker geen Skoda rijder, maar ben tot nu toe zeer tevreden over de auto in zijn totaliteit. Hoe luid de slogan "volg de Skoda rijder" nou dat heb ik inmiddels wel.
Via het Skoda forum heb ik ontdekt dat je via de vcds een aantal opties die normaal alleen tegen meerprijs werken kunt activeren. Omdat ik bv wel de camera voor verkeersborden herkenning heb kan ook de grootlicht assistent geactiveerd worden. Ik heb in de spiegels wel de waarschuwing voor de dode hoek, maar geen lane assist dit kan ook geactiveerd worden omdat ik wel de camera's in de spiegels heb. Omdat ik de wegklapbare trekhaak heb kan de trailer assist geactiveerd worden. Ook vwb verlichting zijn er zeer veel mogelijkheden. Ben je als Skoda rijder geïnteresseerd kijk dan eens op het forum en zoek op vcds. De eigenaar van het bedrijf die deze aanpassingen kan uitvoeren heft een hele lijst met opties die mogelijk zijn en de prijs is zeer schappelijk.

Volgende update bij 10k aan km's.

Goed weekend

Update

  • 12.000 km

Zoals beloofd een update rond de 10K km het zijn er inmiddels iets meer namelijk 12K km.

Om te beginnen ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto.
Wat is goed aan de auto:
- ruimte
- wegligging in sportstand
- uitrusting
- veiligheidssystemen
- zitpositie
- gebruikte materialen
- carplay
- wegklapbare trekhaak echt een uitvinding
- verbruik is inmiddels 1/17 dus iets zuiniger geworden de laatste tijd

Wat is minder:
- comfort heb ik op 3 sterren gezet. De sportstand is fijn voor de wegligging, maar komt het comfort niet ten goede. Ook bonkt de ophanging als je over een drempel rijdt in sportstand (binnen bebouwde kom met normale snelheid)
- er zit een klein kraakje bij het schuifdak iets voor tijdens de bandenwissel op 1 april
- ondanks de sportstand zakt de auto wel iets door aan de achterkant met 4 personen en een fietsendrager gemonteerd met 3 fietsen erop.
Ik ben benieuwd wat dit doet als de caravan is aangekoppeld
- gebruikte materialen staat ook bij de plussen omdat het divers is. De matten zijn bv van slechte kwaliteit de mat aan de bestuurderskant begint al te slijten.
Ook zie ik al wat plekken op de wang van de bestuurdersstoel dus kijken of dat erger wordt.
Maar andere materialen zoals dashboard en touchscreen zijn weer van prima kwaliteit.

Al met al dus positief en ik stap iedere dag met veel plezier in.
De motor pakt goed op en is snel genoeg je kunt met een redelijk laag toerental optrekken, de auto is redelijk schakel lui te rijden. Als je echter een beetje wilt doortrekken moet je wel boven de 2.000 toeren blijven, maar dan versnel je ook echt lekker.
Het schakelen zelf gaat wel wat hakerig af en toe gaat hij net niet lekker in een versnelling. Niet heel vervelend, maar meer als ik iets te nonchalant schakel je moet met aandacht schakelen dus misschien ligt het wel gewoon aan mij.

Op 1 april worden de zomerbanden gemonteerd en ik ben benieuwd of de wegligging nog iets beter wordt.

Ik zal rond de 20K km weer een update plaatsen.

Laatste update

  • 14.000 km

Dit is mijn laatste update voor de SuperB.
Mijn gezin en ik gaan namelijk onze droom realiseren en emigreren naar Oostenrijk. Een lang gekoesterde wens die die we nu echt gaan vervullen.
Ik mag in Oostenrijk voor het mooie oer-Hollandse Action gaan werken.

Ik plaats deze update omdat ik de eerste ervaring met de caravan wil delen en ik zal eerlijk zijn dat viel me enigszins tegen.

Om te beginnen had ik DCC als optie gekozen om een strakkere demping te krijgen en daardoor hopelijk ook minder doorhangen aan de achterkant te hebben.
Ook al heb ik de juiste kogeldruk toch zakt de auto aan de achterkant redelijk door. Onze caravan is niet groot (totale lengte 5.20m) en maximaal 1.400kg. Hulpveren monteren kan niet bij deze auto.

Mijn jongste zoon had een wedstrijd in Solingen Duitsland en dus redelijk heuvelachtig gebied. Op de snelweg in Nederland had de motor weinig moeite om de combinatie op snelheid te houden. Toen het eenmaal wat heuvelachtiger werd ging dat al moeizamer en moest ik regelmatig
een versnelling lager schakelen. Toen we op de binnenwegen waren beland en ik een paar keer vanuit stilstand heuvel op moest optrekken spinden de voorwielen heel snel ook na opschakelen naar de 2e versnelling. Ik zal eerlijk zijn de winterbanden zijn nog gemonteerd en het was 19C dus dat kan een rol hebben gespeeld. Maar ook het doorhangen en dus minder druk op de voorwielen zijn daar de oorzaak van. Ik vond de trekkracht van een dieselmotor met 150pk en een koppel van 340nm ook matig Misschien ben ik verwend na de Outlander PHEV en V60 PEV met 4wd en ondersteuning van de elektro motor. De motor in de 1e versnelling resoneerde ook erg als ik weg reed. Met name onder de 2.000 toeren gebeurd er erg weinig als de caravan is aangekoppeld dit geldt eigenlijk in iedere versnelling.

Je merkt ook dat de SuperB lichter is dan de Outlander en Volvo je voelt veel meer dat de caravan achter de auto hangt. Bij het inhalen van een vrachtwagen bijvoorbeeld of met zijwind.

Is het daarom een slechtere auto, nee zeker niet, maar ik had er hogere verwachtingen van als caravantrekker.

Ik mag er nog tot 12 mei in rijden en dan zal mijn opvolger waarschijnlijk in deze auto mogen rijden.

De nieuwe auto is ook al bekend en dat is een maatje kleiner namelijk een Skoda Octavia Combi Style Limited
150PK TDI met DSG bak
Opties:
- kleur Black Magic
- 18 inch wielen
- navi pakket
- sunset ramen achter
- trailer pakket
- virtual cockpit
- reservewiel
De style limited uitvoering heeft oa.
Led verlichting voor/achter, automatisch grootlicht, led verlichting interieur.

Het is een auto die de lease mij op voorhand had besteld (niet speciaal voor mij) en hij past in het lease budget. Levering is half juni dus al snel Let wel het is een Oostenrijkse auto in Oostenrijkse uitvoering en opties.
In deze uitvoering zeker geen straf en erg fijn dat ik direct een nieuwe auto mag rijden dat is zeker niet overal het geval bij aanvang van een nieuwe baan.

Onze verhuizing en de nieuwe baan zullen veel tijd en aandacht vragen, maar als het lukt zal ik van deze auto ook een review bij houden.

Auf wiedersehen zullen we maar zeggen

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.