Skoda Superb 1.8 T Elegance (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Superb 1.8 T Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als u net als ik niet gevoelig bent voor status van een automerk, geen last heeft van het ’wat-rijd-de-buurman/zwager-vergelijkingsvirus’ maar wel value for money wilt, bent u bij Skoda aan het juiste adres. Jammer dat je nog steeds zoveel negatieve emoties leest bij mensen die het merk Skoda horen. Nog steeds heeft Skoda in mijn beleving onterecht veel last van ’judging the book just by it’s cover’. Aan al die mensen zou ik willen zeggen: ga voor de aardigheid eens langs een Skoda dealer en vraag om een proefrit. Ik weet zeker dat u aangenaam positief verrast zult zijn.
Uiterlijk:
De Superb is gebaseerd op het vorige model Passat en als je ze naast mekaar zet en ziet zijn er veel overkomsten als dito verschillen. De leukste uitspraak die ik over het uiterlijk van de Superb hoorde is ’een Passat die een te zware caravan getrokken heeft’, daarmee voornamelijk doelend op de enorme achterdeuren die de Superb heeft en de ogenschijnlijke lengte van de auto. Smaken verschillen dus het is ’in the eye of the beholder’ om een oordeel over te vellen of dit nu een mooie auto is of niet. Mij spreekt de auto in ieder geval wel aan qua uiterlijk. In de Black Magic Mica (zie afbeelding) met lichte Ivory lederen bekleding zoals ie nu bij mij voor de deur staat, kun je er prima mee voor de dag komen. De kleur maakt het optisch ook een forse auto. Er zitten wat chroomaccenten op de grille en de zijportieren die met deze kleur zeer zeker tot hun recht komen. De 17 inch 9 spaaksvelgen op 225/45 pirelli’s (zie afbeelding) maken het plaatje compleet. Al moet ik toegeven dat de wielkasten best wat gevulder zouden mogen zijn voor een auto van dit formaat. Misschien dat 18 inch de truuk is, maar dat laat ik maar even voor wat het is.
Motor:
Daar kan ik kort over zijn, de heerlijke 1.8 20V turbo motor van het VAG concern die je ook in de VW, Audi en Seat terugvind. Hiervoor reed ik een Octavia Combi met dezelfde motor en dat was een heerlijk lichtvoetige en rappe auto. Een proefrit met deze Superb leerde me dat ondanks dat de auto ’maar’ 150 kg zwaarder is (Octavia weegt 1250 kg), de lichtvoetigheid grotendeels verdwenen was en dat vond ik toch wel jammer. Oplossing: motor bij importeur Pon laten tunen volgens fabrieksspecs met ABT software. Resultaat: 192 ipv 150 pk en een koppel van 220 naar 270 Nm et voila: een auto met dezelfde lichtvoetigheid als de Octavia. Zo heb je een auto met 2 uitersten in karakter: je kunt er heerlijk schakellui meer rondrijden door de enorme berg koppel, aan de andere kant zit je bij doortrekken en alleen op motorgeluid rijden vanaf een snelwegoprit en 5 versnellingen later opeens op 160 km per uur. Gezien het feit dat de auto na 87000 km getuned is, doe ik deze eerste periode wat rustiger aan t.a.v. (tussen)acceleratiesprintjes, stoplichtsprintjes en topsnelheid. Rijden met deze motor maakt de auto wel stukken dynamischer: door de tuning pakt ie wat sneller op en heb je een nog grotere duw in de rug als je flink gas geeft.
Rijcomfort:
Die is prima, de wielbasis is 10cm langer dan die van de Passat dus over het algemeen wordt e.e.a. keurig weggewerkt. Je merkt natuurlijk wel dat je op wat bredere en lagere banden staat, korte en stevige hobbels komen iets harder door dan gemiddeld. Het stuur is redelijk communicatief, maar als ik een auto wil die met me ’praat’ moet je deze Skoda (en veel andere merken) niet nemen. Stuurgevoel is goed te noemen en ook de bekrachtiging doet zijn werk naar behoren. Ook moet ik zeggen dat de afwerking van auto voortreffelijk is. Mijn exemplaar in ieder geval rammel- en kraakvrij. Bij fors optrekken laat de motor wel van zich horen, maar niet op een manier dat je denkt hij gilt het uit, tis een lekkere middelhoge brom die het apparaat produceert. Op de snelweg bij 130 km/u maakt de auto zo’n 3200 tpm dus dat is relax rijden zonder hinderlijk motorgeluid op de voor- of zo u wilt achtergrond.
Interieur:
Deze Superb is gezegend met de Elegance-trim en bevat o.a. volledig lederen (kleur ivory) interieur, climatronic, bi-xenon, electrische stoelen met geheugen, electrische en inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming voor en achter, houtdecoratie, aluminium dorpellijsten, pdc achter, cruise control, de lijst gaat nog wel even door. Bijzonder om nog wel even te vermelden is de ’catvision’: 2 rode lampjes in het plafond bij de leeslampjes, verlichten in het donker je hele dashboard en zitgedeelte voor zodat je alles goed kunt zien. Hinderlijk zegt u? Nee hoor, wat mij betreft een optie die iedere auto gewoon standaard zou moeten hebben. Heel rustige rode gloed die je pas opvalt als je je ogen van de weg haalt en bijvoorbeeld een pepermuntje uit de (door de airco gekoelde) middenconsolebox wilt halen. Ook de af fabriek radio met 8 luidsprekers staat garant voor stevig potje knallen met Tiësto en consorten.
Maar de grootste luxe die deze auto heeft (en daar hebben we hem voornamelijk voor gekocht) is ruimte met een grote R! En dan in het bijzonder voor de achterpassagiers, dat is van het formaat gigantisch (net als de achterdeuren die daar toegang tot verschaffen). Met beide voorstoelen in de juiste zit kan iemand van 1.95 m riant achterin zitten (en dat heb ik even getest met een kennis van mij en het is echt zo). Onze beide dochters (7 en 4) riepen tot mijn groot plezier tijdens de proefrit: We lijken wel de koning en koningin die worden rondgereden zoveel ruimte hebben we hier op de achterbank. Nou Skoda, kun je een nog groter compliment krijgen van je consument?
Het enige 2 kleine minpuntje zijn wel dat de daklijk op die plek al wat naar onderen loopt, dus echt lange mensen zitten net onder of tegen het plafond met de kruin. Ook moet je met de lichte lederen bekleding geen last hebben van smetvrees, je ziet er vuil nu eenmaal eerder op dan op donker leer. Ik heb alle leder schoongemaakt (met reiniger die je bij Action voor een appel en een ei koopt) en ingevet met creme dat ik via de importeur aanbevolen had gekregen. Ziet er nu weer stralend en fris uit.
Ook de bagageruimte is voor een gezin van 4 meer dan voldoende, ondanks dat de Octavia een Combi was en per saldo misschien iets meer zou kunnen verstouwen.
Conclusie:
Met de Superb koop je een no nonsense auto die je met veel Duitse materialen en dito afwerkniveau heel veel rijplezier geeft voor veel minder geld dan vergelijkbare VAG producten. Mocht u dat nou erg aanspreken, maar roept de naam Skoda toch wat negatieve associaties bij u op qua merk en sociale status in de buurt? Koop dan wel gewoon uw Superb bij de Skodadealer, laat eventueel typeaanduiding Superb van de achterklep verwijderen, en ga daarna linea recta door naar de VW dealer en koop voor zo’n 30 euro 2 niuewe VW logo’s voor de Passat. Die passen namelijk precies op de plek waar de bij de Superb de Skodalogo’s zitten... ;-)
UPDATE NOVEMBER 2007:
Inmiddels zijn de eerste paar maanden verstreken met de Superb en we zijn er nog steeds bijzonder blij mee. Auto is teruggeweest om een vervelend rammeltje wat na een tijdje uit het dashboard kwam te verhelpen. Bleek een loshangend draadje te zijn. Nu wederom kraak en rammelvrij. Bekleding is nog iets waar we een oplossing voor moeten zoeken, als er regenwater op valt dan krijg je vlekken als het weer droog is. Heeft te maken met vuiligheid in de bekleding, maar je kunt niet als een gek water e.d. gebruiken ivm alle electra die in de stoel verwerkt.
Owja, en we zijn nog steeds lekker verliefd op de auto en dat bevalt ons prima!
PROBLEMEN
De auto is net afgeleverd en alle punten zijn verholpen en vervangen door de wederom onnavolgbare helden van Auto Broekhuis in Assen.
De waardering voor kosten heb ik op 3 gezet, deze auto is natuurlijk wat zwaarder en daardoor duurder in verzekering en wegenbelasting en ook het verbruik zal iets meer zijn door het hogere gewicht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.