Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Active Businessline (2015)

autoreview

Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Active Businessline (2015)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.6 TDI Greentech Active Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst171.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Superb 1.6 TDI DSG (terechte overtreffende t

  • 171.000 km

Als directiechauffeur heb ik al vele auto's gereden die ik achteraf het predicaat Superb zou toe willen kennen. Toch zijn dat er van de vele tientallen maar enkele. Te weten Mercedes S500 LANG, Lexus LS600h, BMW 730/40/50L en Audi A8L. En daar kan de Skoda Superb wat mij betreft zonder enige twijfel bij.

Ik heb de auto gekozen omdat ik een grotere auto wilde met veel ruimte en van een klasse die zich kan meten met de kwaliteit van Duitse makelij. Overigens meet ik zelf een lengte van 202cm
Met die overweging gekozen voor de Skoda Superb sedan 1.6tdi Active Businessline met DSG 7-traps automaat, lederen interieur(achteraf inbouw) privacy glas achter, en wegklapbare trekhaak
Ik had zelf nog nooit in een Skoda gereden, maar toen mij de eerste berichten over de nieuwe Superb ter ore kwamen was mijn keuze direct gemaakt.

Welnu 13500km (in 6 weken tijd) later kan ik heel kort zijn. Wat een FANTASTISCHE auto. Deze Skoda Superb komt met gemak in de top-5 van alle toplimousines die ik ivm mijn werk als chauffeur heb gereden.
De auto heeft naast de binnenruimte van een verlengde Mercedes S-klasse/BMW 7-serie ook nog eens heel veel slimmigheden die ik her en der bij de limousines miste, en dan te bedenken dat mijn Skoda Superb “maar” €36.000 kostte, daar waar die limousines allemaal boven dan wel ruim boven de €100.000 kostte.
Simpele slimmigheden die het rijden in deze auto zo ontzettend plezierig maken (zacht kussentje naast rempedaal waar je je linkervoet heerlijk weg kan zetten, het met de vinger schuiven van navigatiemap (zoals bij de iphone)
uitermate subtiele automatische handrem, sensor van infotainment incl swipen scherm, grote favorietenknoppen voor telefoon.
Naast dat het hele infotainment voice gestuurd is, zijn de laatste reisdoelen ook nog eens heel gemakkelijk in te geven (op het multifunctionele stuur met minder dan 5 kleine handelingen)
Afneembaar lampje in kofferruimte.
Naast al deze “simpley clever” functies en de enorme efficiënt ingedeelde ruimte rijdt de auto zeer comfortabel.

Standaard zaten er onder de “active businessline” 16 inch velgen. Ik heb na een proefrit direct gekozen voor de 17 inch velgen. Staat toch net iets leuker.
Het comfort is op de snelweg van een dusdanig hoog niveau dat het niet onder doet voor de luchtvering van de limousines. Wel natuurlijk met inachtneming dat er onder die auto’s vaak minimaal 18 inch gemonteerd zit.
Op binnen- en klinkerwegen geen vergelijking met luchtvering, maar nog altijd uitermate bovengemiddeld comfortabel.
Qua geluid in de auto heeft Skoda ook hier een enorm staaltje afgeleverd. Erg veel rust in de auto. Ben een paar keer naar Frankfurt geweest waarbij ik regelmatig dik boven de 200kmu heb gereden, maar nergens werd het motor/wind geluid veel harder of indringender dan met normale Nederlandse snelheid

Qua verbruik kan ik ook niet anders dan lovend zijn. Ik ben zelf een hele rustige rijder en vindt het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden zonder dat ik ga rijden als een oude dame op zuinigheidscursus. Met 80% van de kilometers op snelwegen waarbij ik de cruiscontrol eigenlijk altijd op 5kmu boven de maximumsnelheid heb staan(afwijking van 4kmpu), en af en toe het gaspedaal intrap kom ik toch op een heel respectabele 5,4L/100 km gemeten over een afstand van zo’n 5000km. Zonder dat gas intrappen is 5,0L/100km serieus haalbaar.

En dan niet te vergeten de audio. Ik heb gekozen voor de (standaard) audio, en die is al zo ontzettend goed, dat vele auto’s met systemen van zeer gerenommeerde audionamen hier echt nog een puntje aan kunnen zuigen.
En ook het telefoongeluid is super. Aan de andere kant van de lijn krijg ik regelmatig de vraag of ik thuis of op kantoor zit.

Zoals men in reviews en testen kan lezen van de autobladen moet je echt zoeken naar minpunten.
Zo is het infotainment bij mij een paar keer uitgevallen en weer aangesprongen. Hierdoor werd de bluetooth verbroken en was ik mijn navigatie kwijt.
Heel af en toe moet ik knoppen op de middenconsole tot 2x indrukken
De parkeersensoren achter detecteren wat aan de late kant
Bij de active businessline wordt geen armsteun achterin gemonteerd
De standaard halogeen verlichting vond ik erg zwak. Deze heb ik laten vervangen door Philips H7 Xtreme vision +130% van €38,- Een wereld van verschil en een aanrader voor iedere automobilist met standaard halogeen verlichting.
En wel heel vergezocht, de materialen onder de snelheids- en toerenmeter sluiten op 1 naad niet helemaal netjes op elkaar aan. (iets waar ik me na 8 jaar Maserati’s niet echt aan kan storen)

Kortom voor iedereen die een Skoda Superb overweegt lease of koop zeg ik DOEN. Deze auto is echt Superb.
Ik geniet echt van iedere meter in deze auto.

Update sept 2017:
Inmiddels staat de kilometerstand op ruim 170.000
Nog steeds geen grote problemen. Wel heb ik gemerkt dat de kwaliteit van de gebruikte materialen achterblijft bij de van moederconcern VW
Sommige elementen zijn gewoon meer plastic en kunstof.
Op dit moment heb ik wat last van een resonerende speaker (deze wordt dan ook vervangen)
Ik heb het standaard audiosysteem met 4 extra luidsprekers. Het geluid is nog steeds werkelijk fantastisch.
Verder zijn er 5000km geleden een zijspiegel en een hydraulische veer van de kofferklep vervangen. Deze kraakte.
Na 170.000km heb ik ook ervaren dat er met deze auto zeer zuinig gereden kan worden. 4,9/100L is haalbaar waarbij ik gewoon de maximum snelheid rijdt. De zuinigheid is dan ook vooral te halen in het niet te snel optrekken en tijdig uit laten rollen.

Nog 30.000km (4 maanden) en dan zal mijn Skoda aan vervanging toe zijn vanwege het leasecontract. Zonder enige aarzeling ga ik weer voor een Skoda Superb 1.6 TDI DSG maar dan waarschijnlijk wel een Style Business
Ik twijfel op dit moment nog tussen de hatchback en de combi

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.