Skoda Superb 1.8 T Elegance (2005)

autoreview

Skoda Superb 1.8 T Elegance (2005)
Skoda Superb 1.8 T Elegance (2005)Skoda Superb 1.8 T Elegance (2005)Skoda Superb 1.8 T Elegance (2005)Skoda Superb 1.8 T Elegance (2005)Skoda Superb 1.8 T Elegance (2005)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.8 T Elegance
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst222.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste grote rit

  • 167.000 km

Vanwege de bijtelling op zoek gegaan naar 2 andere auto's... Voor een autoliefhebber ontzettend leuk, maar ook wel iets wat enorm veel tijd en energie kost. En neem dan vooral je vrouw niet mee, want die snapt er niets van! Voor de youngtimer van 15 jaar oud stond een Skoda Superb, VW Touareg, V70 AWD, XC70, Cadillac CTS en Alfa 166 op het lijstje (ik durf het bijna niet te zeggen, maar een Ssang yong Rexton stond er ook op...) Om diverse redenen, zoals onbetrouwbaar, hoge onderhoudskosten, hoog benzineverbruik, enz. zijn enkele afgevallen. Skoda en Volvo bleven over. Bij de proefrit weigerde de XC70 in alle toonaarden, dus die werd het niet. Dan kom je bij de Skoda en dan zie je een auto waar je de 15 jaar niet aan af ziet en deze werd door een autohandelaar verkocht waar ik vertrouwen in had. Want dat is natuurlijk ook nog een dingetje, zullen we maar zeggen. Eerlijk gezegd niet eens een proefrit gemaakt (je kunt zeggen dat het dom is, maar ik had een goed gevoel), wel de motor horen lopen. Onderhoudsfacturen gecheckt en gewoon gekocht.

Eerste kilometers...

Aangezien ik nu de eerste vakantiereis naar Frankrijk heb gemaakt, kan ik iets meer schrijven over de Skoda. De auto gekocht voor familiereizen met 2 grote kinderen en daar voldoet deze Skoda helemaal aan! De elegance uitvoering heeft alle luxe aan boord die je wilt hebben en bijna alles functioneert ook nog. De electrische stoelverstelling links heeft een beetje kuren. Het schijnt dat deze gereset moet worden en dat het dan opgelost is. Automaat schakelt prima, maar is geen wonder van verfijning. De stoelverwarming (ook achter) is een weldaad en de uitschuifbare armsteun, de regensensor en de climate control zorgen voor heel veel comfort op de lange afstand. De grote vraag was natuurlijk of ik mijn stoelen in de Volvo V70 niet miste. Kort gezegd, ja! Maar meer qua huiskamergevoel dan het echte zitcomfort. De stoelen zijn harder, maar ik stap net zo fit uit na honderden kilometers. Dus dit zit gewoon goed.

De auto is stil, motor normaal gesproken hoor je niet en het veercomfort is meer dan voldoende. Over de ruimte op de achterbank is al meerdere keren geschreven, maar het feit dat onze middelgrote hond een comfortabele plek heeft in de voetenruimte bij de achterbank zegt volgens mij genoeg: echt groot! Kofferbak voldoet ook, maar is natuurlijk geen stationwagen van Volvo.

Brandstofverbruik:

Korte ritten is 1 op 10, lange ritten met rijden op maximumsnelheid is 1op 12 makkelijk te halen.

Wat bevalt op dit moment niet?

Er is op dit moment maar 1 kleine ergernis en dat is ook wel logisch na de overstap van een Volvo D3 automaat met 163 pk/450 Nm naar een Skoda/VW turbobenzine van 150 pk/teweinig Nm. Een bezoek aan VAG techniek is dus verplichte kost. Ook meteen maar de krachtbron laten reinigen. Het is lang geleden dat ik behoefte had aan meer vermogen, maar de lovende verhalen van de krachtige krachtbron ontgaan mij op dit moment volkomen. Ik zal een update doen zodra de tuning is uitgevoerd en ik een lange reis naar de sneeuw heb gemaakt. Dat ik in eerste instantie de V6 wilde (zie mijn review van de Ford Galaxy V6), is dus niet zo raar geweest. Helaas alleen exemplaren met lagere Kmstand gezien in Duitsland, maar ik had echt geen zin om 600 km heen en terug te rijden voor een auto. Foto's zeggen namelijk helemaal niets over de auto!!! In NL stond op zich een mooie Superb V6, maar na 2 mailtjes te hebben gestuurd om de auto te mogen bekijken en geen enkele reactie te hebben gehad, was ik daar wel klaar mee. Graag of niet zullen we maar zeggen.

Audio/navigatie

Er zit een aftermarket 2 din navigatie in en deze gaat er echt uit. Is natuurlijke deze Skoda niet aan te rekenen, sterker nog, het is natuurlijk erg mooi dat het verwisseld kan worden! Maar een andere komt er gewoon in.
De standaard geluidsboxen, is bij elegance uitvoering wel uitgebreider, voldoen prima. Geen Volvo premium sound, maar gewoonweg prima.

Conclusie

Voor een mooi bedrag, qua bijtelling, zonder te betalen voor premium uitstraling, heb ik het idee dat er een mooie, ruime, betrouwbare auto voor de deur staat. En dat vind ik belangrijk!
Ik zal nu ook mijn review schrijven van mijn andere aankoop, een VW up GTI. Ik hoop dat ik kan bijdragen aan de autoliefhebbers die op zoek zijn naar een youngtimer of een andere auto. Want ik heb heel veel reviews gelezen, voordat ik auto's ging bekijken!

Foto's volgen binnenkort!

Slecht onderhoud kost geld

  • 177.000 km

Inmiddels de nodige lange ritten gereden, waaronder wintersport en 2 keer naar Frankrijk en dan is de Skoda beter te begrijpen.

Pech....

Voor het eerst meegemaakt dat ik stil kwam te staan met een auto door technisch mankement. Het lampje van de oliedruk bleef 400 km voor thuiskomst branden. Olie peilen, wat nieuwe olie in en lampje ging uit. Helaas na 25 km toch weer een brandend lampje. Uiteraard ANWB gebeld en VAGtechniek, waarbij ANWB niet verder komt dan afvoeren van auto en een leenauto regelen, gaf VAG techniek aan dat het een bekend probleem is van de 1.8t motor, namelijk sludge in de olie carterpan. Slecht onderhoud is ook een oorzaak van dit probleem. Kosten zouden 400 euro zijn, maar auto toch weggesleept. Door vooruitdenken de vertraging kunnen beperken tot 4 uur, maar toch jammer. Inmiddels is de auto weer gerepareerd voor 400 euro en doet de SKoda net alsof er niets aan de hand is.

Reisauto pur sang

De Skoda doet gelukkig waarvoor deze aangekocht is en dat is kilometers maken op weg naar een buitenlandse bestemming. Comfort is meer dan prima te noemen, ruimte voor passagiers is weldadig, kofferbak voldoet prima. Eigenlijk ook wel weer fijn dat je een afgesloten ruimte hebt en dat niet telkens bagage voor je binnenspiegel zit. Het vermogen van de auto is eigenlijk wel prima. Als je op wilt schieten en hoger in de toeren gaat zitten, dan gaat de auto voldoende snel vooruit. Het koppel daarentegen is nog steeds voor mij enorm wennen. Bij lage toerentallen schiet het echt niet op en daardoor op normale snelheden inhalen op de snelweg altijd een kwestie van terugschakelen door de automaat. Het verbruik op de lange afstand is 1 op 12, oftewel 8,2 l per 100 km. Ik vind dit prima. Korte afstanden zorgen ervoor dat 10l/100km het maximale verbruik is.
Wel heb ik gemerkt dat met de harde wind van de laatste weken, zijwindgevoeligheid wel aanwezig is. Misschien schokdempers vervangen?

Onverwachte luxe

De stoelen bevallen steeds beter met de goede stoelverwarming voor en achter. Het geluid van de radio is nu beter ingesteld en de boxen zijn echt wel boven modaal. Climate control doet onmerkbaar zijn werk super en dat hoort ook zo. Eigenlijk mis ik geen luxe aan boord, zeker nu ik carplay heb (je zou maar navigatie hebben vanuit 2005...), dus voor mij nog steeds een goede keuze geweest. Aankomende week nog wel even naar de garage voor ventilator van het koelsysteem, want die maakt momenteel best wat geluid.

Tuning

Op dit moment raadt VAG techniek een chiptuning af ivm de laatste olie problemen. Eerst maar even een paar maanden aankijken. Voorlopig doen we het er maar mee en we mogen nu toch maar 100.

Even nog wat onderhoud

  • 189.000 km

In mijn vorige verslag meldde ik al dat er vanuit de motorruimte een raar geluid kwam. Het blijkt de aircopomp te zijn en 1 ventilator werkte niet, dus meteen maar laten maken. Is helaas een duur onderdeel, maar de komende 10 jaar zit ik goed (alsof ik zolang met een auto kan doen....). Ook maar een kleine beurt met vervanging van de transmissie olie, dan heb ik daar ook een goed gevoel over.

Audio
Ik kan nergens vinden of de geluidsboxen in de Skoda nu gewone boxen zijn of eventueel van Harman Kardon. Zou er volgens mij op moeten staan, maar de vraag komt bij mij boven omdat de muziek in de auto wel erg goed klinkt. Een meevaller dus.

Probleemloos
Behalve dan wat betreft het gepleegde onderhoud, is de Skoda probleemloos. Mij bekruipt het gevoel dat dit wel een erg ondergewaardeerde youngtimer is. Mooi voor de aanschafssprijs, want die is gunstig. Het interieur blijft netjes, slijtage is er nauwelijks en doet zeker luxe aan. Niveau MB S-klasse is het natuurlijk niet, maar de kilometers worden comfortabel afgelegd. Nu nog wat kilometers maken, zodat de kosten per kilometer weer in balans zijn. Op naar de 200.000 km.

Wordt steeds leuker

  • 202.378 km

De afgelopen tijd toch nog wat kunnen rijden met deze Superb. Er is al veel genoemd, maar wat wel belangrijk is, is dat het nooit goedkoop is om een youngtimer te rijden. Er gaat altijd wel wat kapot en waar laat je het maken? Gelukkig kosten de onderdelen van een Skoda niet de hoofdprijs, maar gratis is het natuurlijk ook niet. En een schokdemper vervangen of een achterportierslot vervangen is veel arbeid. Maar uiteindelijk is het goedkoper dan een Audi of Mercedes.

Beide achterportieren gingen meestal niet meer open, dus de elektromotoren vervangen en meteen maar een revisie gedaan van het hele mechanisme. Kosten toch 840 euro incl BTW. Een kleine onderhoudsbeurt met oliewissel (de derde al weer, ik wil geen risico) en filters en wat kleine dingen is nog geen 100 euro. Al met al te begrijpen en hoort erbij. Nu staan de schokdempers op het wensenlijstje, want daar is een beginnende lekkage.

Maar wat krijg je er voor terug? Een ondergewaardeerde youngtimer die prima rijdt, luxe is uitgevoerd en mij een elke dag met plezier vervoert. Zelfs sinds gisteren met nog meer plezier...

TUNING!
Jawel, de tuning is uitgevoerd! Gisteren bij Vtune de 150 pk naar 192 laten gaan en de 210Nm naar 310. Wat een verschil! Dit had ik natuurlijk veel eerder moeten doen, maar het is zo gelopen. Voor een schappelijk bedrag heb ik nu een auto zoals die altijd had moeten zijn. Auto pakt nu soepel op na de rotonde in 3 en automaat schakelt dan niet terug, maar versnelt comfortabel. Ik snap dat Vtune je eerst een rondje laat rijden en dan pas laat betalen, want dan betaal je met een glimlach! De motor en automaat kan het vermogen en koppel makkelijk aan. Nu kijken wat het verbruik wordt, maar voorlopig lijkt me dat niet zo interessant. Ik kijk nu niet meer telkens naar een V6, hoewel dat mooier loopt, want dit is prima zo.

Al met al een youngtimer die ik langer rijdt dan ik had gedacht en dat is echt heel positief. Dat het een elegance uitvoering is, is echt een must, want anders is het wel erg grauw en grijs. Want dat ik nu reviewers lees die blij zijn dat ze een nieuwe auto hebben waar electrische stoelen in zitten met geheugen, waar de stand van de spiegels en stoel in de sleutel ingeprogrammeerd is.... Dat zit hier gewoon al op.

Is tuning de schuldige?

  • 215.834 km

De Skoda van 150 naar 192 pk is natuurlijk superleuk, maar niet om er mee te gaan scheuren. Het gaat allemaal wat makkelijker en je weet dat bepaalde onderdelen wat meer op de proef gesteld worden. Automaat was ik bang voor, maar die gedraagt zich voorbeeldig. Wel is de klepdeksel pakking vervangen, een slang bij de radiator en een slang bij de motor. Waren gescheurd. Helaas niet allemaal gelijktijdig vervangen, waardoor er toch weer wat kosten bij zijn gekomen. Gelukkig wel met de nodige kilometers erbij, dus per km valt het nog wel mee. Deze heerlijke reisauto is deze zomer een aantal keren gebruikt door de kinderen voor lange reizen met gezelschappen, dus dan komen er in een paar maanden wel wat kilometers bij.

Ik ga in ieder geval de sterren waardering iets bijstellen.

Afscheid

  • 222.000 km

Ik heb met volle tevredenheid met deze youngtimer bijna 60.000 km mogen rijden. Qua auto en comfort een ondergewaardeerde auto en dat is jammer. Maar als ik eerlijk ben dan is een youngtimer zakelijk rijden niet per definitie goedkoper dan gewoon bijtellen. Zeker als je gewoon een eenmanszaak of vof hebt. Met de kilometers die ik rijdt is het te begrijpen dat er kosten aan komen, maar als je die optelt dan kun je voor de afschrijving een mooie jonge occasion rijden, die volgens de huidige normen rijdt. Ik heb de Skoda Superb ingeruild voor een 4 jaar oude Volvo V90. Ik zal van deze auto ook een review bijhouden. Maar het is wel een beetje met pijn in mijn hart dat de Skoda er uit gaat. Op onderhoud is in ieder geval niet beknibbeld, dus de volgende eigenaar kan, bij niet teveel kilometers, nog veel plezier beleven aan deze mooie auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens