Skoda Roomster 1.6 16V Style (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Roomster 1.6 16V Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Afscheid na 202.000 km
- 200.000 km
Jarenlang heb ik niets van me laten horen maar mijn rode Roomster is de 200.000 km gepasseerd in augustus 2015. Ik sta nog helemaal achter mijn review van december 2010. De volgende 100.000 km zijn probleemloos
verlopen, eigenlijk met minder problemen en ergernissen dan de 1e 100.000 km. De nooit echt fris ruikende airco daargelaten.
Er is niets kapot gegaan. Naast het reguliere onderhoud, bij
de dealer, alleen 2 remschijven en 4 remblokken. Bij 150.000 km de automaat laten spoelen bij Autotrans in Lunteren. Het terugschakelen van 5 naar 4 verliep soms nogal bokkig. Ik had dit eerder moeten doen. Na het spoelen waren de problemen opgelost.
Na 200.000 km rijdt de auto nog steeds erg goed.
Ook de automaat schakelt nog net zo soepel als met 5 km op de teller. Maar toch het besluit genomen om een andere auto te zoeken. Met name omdat er nu niets aan
mankeert en ik de geringe trekkracht, het doorversnellen op de snelweg, steeds meer een probleem ging vinden. Na 8.5 jaar met gemengde gevoelens, op een maandagochtend toch maar de 'nieuwe' opgehaald. Besloten om weer een Roomster te kopen, tweedehands dit keer.
100.000 km dec. 2010.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten een review te plaatsen van mijn Skoda Roomster. Mijn doel is om zo objectief mogelijk mijn ervaringen te delen. U vindt de Roomster lelijk, dit is uw goed recht. U wilt niet in een Skoda gezien worden, ook dit is uw goed recht. Wilt u deze, en soortgelijke meningen, echter niet als bericht achter laten als reactie op deze review. Hartelijk dank.
Eind 2006 heb ik voor het eerst de Skoda Roomster overwogen als vervanging van mijn Mitusbishi Space Star 1.8 automaat. De Space Star (2003) had meer dan 80.000 km en ik zocht een nieuwe auto die op LPG kon. De Space Star vond ik te oud voor een een ombouw. Ik was op zoek naar een auto met automaat, grote kofferbak en flink wat ruimte en niet onbelangrijk met een voor de deur prijs lager dan EUR 25.000,-. De hoge zit van de Space Star had zich als zeer comfortabel bewezen. De Roomster was met 6 versnellingsautomaat te krijgen en was duidelijk ruimer dan de Space Star, met name de kofferbak. In feite was het de enige MPV die aan mijn eisen tegemoet kwam. De meeste andere mini MPV’s hebben allemaal een te kleine kofferbak. In februari 2007 heb ik een Roomster 1.6 tiptronic Style besteld met de volgende extra’s: LM 15” velgen, koplampsproeiers, maxidot info display, rechtervoorstoel hoogte verstelbaar, Sunset ramen, bagagerek, dakdragers, extra opberg bakje onder de rechter voorstoel , extra lampje achterin (altijd bestellen!) en last but not least de lichtautomaat. Starten is automatisch de lichten aan. Kleur donkerrood (Flamenco) metallic. Alle opties konden los besteld worden, je werd niet gedwongen een paket te kiezen, zo hoort het te zijn. Helaas zijn ze daar nu, in ieder geval gedeeltelijk, vanaf gestapt. Na een maand is een Vialle gasFX installatie ingebouwd met behoud van de fabrieksgarantie. Vialle geeft zelf 2 jaar en maximaal 100.000 km garantie op de installatie. Ik heb bewust voor LPG gekozen, blijft ook aantrekkelijk als je na een aantal jaren veel kilometers ineens minder gaat rijden.
Rijden/ comfort: de auto stuurt erg goed. Gelukkig ook lekker licht. Zwaar sturen schijnt sportief te zijn, ik vind het niks. De vering is nogal stevig bij een kleine invering. Bij een diepere invering is de vering wel soepel. Over de rijeigenschappen als geheel ben ik zeer tevreden. De auto rijdt een klasse beter dan een Fabia door de langere wielbasis en de bredere achteras. De stoelen waren in 2006 een punt van twijfel, want te klein voor mannen van noord Europees postuur. Met name de zitting is erg smal en wat kort. De rugleuning is ook wat aan de korte kant. De zitpostie is wel goed in te stellen, al zou het stuur nog wel wat dichter bij kunnen. De door sommige berijders genoemde klacht dat ze tegen de middenconsole komen met hun knie heb ik niet, het is mij een compleet raadsel, blijf er ver vandaan. Destijds lang de sportstoelen overwogen, maar hier zat je toch te erg tussen de hoge zijwangen van de zitting ingeklemd. Met 1.90 m en 80 kg heb ik heb overigens een normaal postuur. Het zitcomfort van de standaard stoelen beoordeel ik nu na bijna 100.000 km met het cijfer 7-. Maar wat royalere stoelen zouden het totale comfort flink verhogen. Wat was er mis met de stoelen van de Fabia I? De stoelen houden zich overigens goed, geen gebruikssporen zichtbaar en ze zijn goed schoon te maken met een sopje. Ik heb de donkere bekleding gekozen met grijze strepen. De wat ‘pluizige’ bekleding die nu wordt geleverd lijkt me een achteruitgang, slijt denk ik te snel en krijg je minder goed schoon. Onlangs bij de dealer in een Fabia met sportstoelen gezeten, deze zijn mi beter dan die in 2006/2007 beschikbaar waren, ze hebben een bredere zitting. Ik zou ze nu bestellen. Overigens ook hier een wat pluizige stof, vreemd dat men hier voor kiest. Voor jongere kinderen is het erg handig dat je rugleuning iets achterover kan zetten, als ze in slaap vallen onderweg vallen ze niet meteen voorover. Door de lage toerentallen in de 6e versnelling hoor je eigenlijk alleen de banden (ietwat lawaaiig Continental Eco contact, Vredestein winterbanden nog iets erger) en windgeruis (weinig). De standaard cruisecontrol vind ik super, gebruik ik heel veel, ook in de stad. Wil ik nooit meer zonder. Een extra lichtunit achterin is bij deze auto echt noodzakelijk. De al genoemde lichtautomaat vind ik geweldig, ook hier nooit meer zonder. Voor mij geen kerstboom verlichting. De licht opbrengst van de (niet projector) H7 lampen is erg goed, reikt ver en is homogeen. Groot licht is relatief wat minder, maar icm de ‘mistlampen’ geeft dit toch een voldoende rustig lichtbeeld. Dit is iets waar ik zeker op ga letten bij een volgende auto.
Rijden/ praktisch: Het is een auto die makkelijk te rijden is. Simpele bediening, er zitten weinig knoppen op het dashboard, verwarming werkt simpel en alle knoppen en schakelaars zitten op de juiste hoogte, je kan er makkelijk bij. Het dashboard is aan de bovenkant van geschuimd zacht materiaal, de rest is hard plastic. Hier is overigens niets mis mee, ik heb zelden de neiging om onder het rijden over het dashboard te strijken. Maxidot infodisplay is compact en geeft veel informatie, goede keuze geweest. Ruimte achterin is groot en de instap is erg gemakkelijk. Drie kinderen op de achterbank in de riemen zetten is hierdoor een simpel werkje. De stoelen zijn hoger gemonteerd dan voorin. Als volwassene zit je ruim op de wel wat smalle stoelen. De grote zijruiten zijn voor kinderen super, ze kunnen goed naar buiten kijken. De kofferbak zeker met bagagerek (hoog stapelen) zeer ruim. Alles gaat altijd mee. De uitneembare stoelen achterin zijn er handig, vervoer van lange zaken is hierdoor erg gemakkelijk. Jammer dat de rugleuning rechtsvoor niet plat voorover te leggen is, nog makkelijker tijdens vervoer van lange spullen. De opberg vakjes onder de voorstoelen zijn te klein, er past eigenlijk zo goed als niets in. Heb je niets aan in de praktijk. De twee dashboard kastjes vindt ik wel handig, redelijk ruim beide.
Prestaties/ verbruik: als rustige rijder is het verbruik tijdens woon werk verkeer op de snelweg 6.5 tot 7.0 liter/ 100 km volgens de maxidot met maximaal 110 km/ uur op de spitsstroken. Op LPG in de praktijk zo’n 8.5 liter/ 100 km. Meerverbruik op LPG 25%, ik ben zeer tevreden over het verbruik. Er is absoluut geen verschil in rijden op benzine of gas, de prestaties zijn exact gelijk. De automaat zorgt voor lage toerentallen, je hoort de motor nauwelijks, 135 km/uur is 3000 rpm. Ook op de buitenweg is dit heerlijk, 85 km/uur met 1800 rpm. De handgeschakelde Roomsters die ik bij onderhoudsbeurten vaak mee krijg stellen mij altijd teleur wat dat betreft, ze maken veel meer toeren en veel meer lawaai. Met 105 pk is de auto geen hardloper, maar met een automaat hoef je alleen maar gas te geven en hupsakee daar gaat ie. De 1.6 van Volkswagen is een langeslag motor van de oude school, al flink wat trekkracht bij lage toerentallen. Vanaf 2000 rpm is er voldoende trekkracht, in de 6e versnelling is dit iets boven de 90 km/u. Natuurlijk iedere turbodiesel dendert je voorbij zodra je weer terug bent op de rechterbaan. Op de snelweg zet ik de automaat vaak op handbediening, handel naar rechts duwen. Als het nodig is schakel ik dan met de hand terug. Dit voorkomt dat de bak steeds terugschakelt als je (teveel) gas bijgeeft, rijdt veel rustiger. De jaarlijkse reis naar Zwitserland geeft bij aankomst altijd gemiddeld 7.5 liter/ 100 km volgens de maxidot bij maximaal 140 km/ uur. Flinke tegenwind en harder rijden 140 km/u jaagt het verbruik enorm op richting de 10-11 liter/ 100 km. De auto rijdt bij 130 op de teller het plezierigst.
Onderhoud/ kosten/ irritaties: Alleen de koplamphoogte verstelling links was afgelopen winter defect. Hele unit onder gedeeltelijke coulance vervangen. Verder geen echte defecten. De beurten, tot nu 2 per jaar, kosten gemiddeld tussen de EUR 200 en 300. Wat irriteert zijn een rammel in de voortrein, het rammelende dashboard op klinkerwegen, de knop van de luchtstroom regeling die doorgaans alleen rechtsom wil draaien, soms klemt. Al deze zaken deden zich al binnen het 1e jaar en 30.000 km voor. Teleurstellend. Recent zat een roostertje midden op het dashboard muurvast. Om dit weer te herstellen is het roostertje gedemonteerd geweest. Het resultaat nu 2 maanden later is dat 1 van de 4 nokjes is afgebroken. Dus het roostertje zit nu niet meer strak in het dashboard. . De lang stinkende airco lijkt nu opgelost.
Verder: de hoedenplank is vaak genoemd in reviews. Deze gaan bij mij altijd direct naar zolder, onhandige dingen. De donkere ramen achter zorgen dat de inkijk in de kofferbak beperkt is. Bij veel regen spoelt wel heel erg veel water over de linker zijruit. Dit beperkt het zicht in de buitenspiegel. Lastig, vooral op de snelweg, je wordt wat onzeker bij inhalen. Door de lage voorruit heb je matig zicht op de verkeerslichten als je vooraan staat.
Nog verder: De Roomster is geen commercieel succes voor Skoda in Nederland. In 4.5 jaar nog geen 2000 verkocht. Door de auto een meer conventionele zijlijn te geven hadden ze mi veel meer kunnen verkopen. En recent inruilbod viel tegen, het startbod was laag. Eerlijk is eerlijk de dealer heeft een identieke auto in de showroom staan, net zo oud net zo veel kilometers, dus waarschijnlijk geen behoefte aan een 2e nu erbij. De bouwkwaliteit.. er zijn ongetwijfeld auto’s die rammelvrij zijn ook voorbij de 100.000 km. De mijne is het niet. De auto rijdt nog net zo goed als nieuw en ik zie geen slijtage in het interieur. De auto is zeer praktisch en ruim en nogmaals er is mi geen auto die voor deze prijs zoveel biedt. Wat dat betreft voldoet de auto volledig aan de verwachtingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.