Test: Skoda Roomster 1.4 16V Ambiente (2008)
Ruime avonturier
Uitgerekend Skoda – het no-nonsensemerk van weleer – gooit het met de Roomster op lifestyle. Met klem heeft de Tsjechische fabrikant vanaf het begin duidelijk gemaakt dat de Roomster geen auto is om alleen maar vol te gooien met gereedschap of verhuisspullen.
Nee, het is een concept voor avontuurlijke mensen die actief dingen willen ondernemen met hun auto. Daarnaast zou de Roomster een serieuze rijauto zijn, geen omgebouwd bedrijfswagentje: hij beschikt over een vol waardig onderstel met hoogwaardige rij eigenschappen. Het klopt.
Het is een uitstekende auto om mee onderweg te zijn. Met een zeer volwassen bediening, erg veel ruimte op zowel de voorzetels als zeker ook de achterbank. En die kofferruimte, die spreekt voor zich – een balzaal. Verder is de kwaliteitsbeleving van hoog niveau.
Vakantiegevoel
Stap in de de Roomster en je voelt dat die helemaal up-to-date is. Een strak, modern dashboard, een uitstekende zitpositie – eigen aan de VW-groep – en een logisch, gedegen bedieningsgemak. Een minpunt is het uitzicht over de linkerschouder van de bestuurder. Door de vrij hoge, vloeiend afgeronde onderkant van de voorportier ramen wordt het uitzicht belemmerd. Voor de rest is de hoeveelheid glas fenomenaal (grote portier ruiten bij de achterbank!) met als slag room op de taart het – optionele – grote glazen dak, dat meteen een vakantiegevoel geeft.
De besturing van de Roomster is licht, maar ook iets steriel. Bij de pook van de vijfbak is het al net zo: licht, direct en precies, maar ook een beetje kunstmatig. De Roomster komt duidelijk hightech over: strakke materialen, clean van binnen, scherpe lijnen. Ook het pedalenwerk, koppeling, rem en gas, reageert bij de Skoda lekker direct.
De 1,4-litermotor van 86 pk is bepaald niet overbemeten voor de auto. In je uppie onderweg in Nederland voldoet hij beslist, maar stap met vier man in de auto en je merkt het verschil. De motor moet er aan sleuren. Inhalen is terugschakelen, de gang erin houden betekent ver door trekken. Met een test verbruik van 1 op 11,9 doet de Roomster het netjes, maar niet super.
De Skoda heeft een doordachte achterbank. Die bestaat uit drie zetels die afzonderlijk zijn in te klappen en te verwijderen. Maar ze zijn ook, à la Opel Meriva, om te toveren tot twee 'captain's seats', waarbij de achterpassagiers ruimer zitten, omdat de middelste stoel vervalt en de twee buitenste zetels iets naar binnen kunnen worden gezet. Daarnaast zijn de stoelen achterin ook verschuifbaar. Gaat er een lange slungel mee, dan kan die zichzelf wat meer beenruimte gunnen. Daarnaast biedt de Skoda een
serieuze 500 liter bagageruimte, bereikbaar via een enorme achterklep, die nog net met de hand te openen is. Maar het kan nog gekker: alle drie de stoelen kunnen er volledig uit (ze zijn niet echt licht) en dan kan de verhuizing beginnen. Instappen op die achterbank is prettig, mede door de hoge achter portieren.
Gooien en smijten
Het onderstel is prima voor elkaar. De auto spoort als een trein en ligt als een huis. Je kunt er heerlijk mee gooien en smijten zelfs. Alleen is het beperkte vermogen daarbij een nadeel. Ook houden de ietwat vlakke zittingen je onder die omstandigheden ook niet echt op je plaats. Maar comfort en goede wegligging biedt de auto zeker.
- +Beschaafde motor
- +Comfortabel onderstel
- -Motor maakt geen gretige indruk
- -Niet echt zuinig
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Roomster 1.4 16V Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.945 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 86 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 132 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.205 mm / 1.684 mm / 1.607 mm |
Wielbasis | 2.617 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 450 kg |
Banden | 175/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 13,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 8,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,8 s / 19,2 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km (fabrieksopgave: 6,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 167 g/km |